• Svar på tråden D-vitamin
  • BVCsköterska Magnus

    Hej
    Alla barn upp till 2 år bör dagligen få tilskott med 10 ug (400IE) detta motsvarar 5 droppar.
    Detta startas from. 1 veckas ålder (tidigare från 1 månads ålder) Nytt råd från 2011
    Denna dos av D-vitamin skall följas och absolut inte överdoseras då det skiljer på spädbarns/barns förutsättningar(behov, upptag, lagring, elimination av lkm. mm)jämfört med tex. en ungdom/vuxen

    Efter 2 års ålder finns även grupper av barn som behöver/rekommenderas extra tillskott av D-vitamin och där tycker jag man skall prata med sitt BVC/BVC Läkare för att få rätt information om dosering etc.

    Mvh

    Magnus

     

  • Anonym (solskygg)

    Men om man läser forskningsrapporter så finns det en finsk studie där spädbarn fått 2000iE och de har minskad risk för diabetes typ I och inga biverkningar snarare tvärtom de håller sig friskare och mindre fetma.

    I någon artikel står att det är säkert med 10 000iE för vuxna och hälften för barn och att de förgiftningsfall som finns är personer som ätit minst 40 000IE under en längre tid.

    Läste även att man bara bildar D-vitamin i huden när solen står högre än 45graders vinkel på himlen och det är bara 3 månader per år mellan 10 och 15 på dagen och då utan solskydd. Bålen bildar mest och händer och ansikte minst. På 30 minuter bildar kroppen mer än 10000iE.
    Och jag kan väl inte låta min lille kille bränna upp sig till förmån för D-vitaminerna?

    Känner mig väldigt kluven om jag ska lyssna på SLV som ofta är väldigt långsamma med att ta till sig ny forskning men samtidigt alltid tar det säkra före det osäkra...

  • Anonym (solskygg)

    Den här var väldigt intressant



Svar på tråden D-vitamin