• Anonym (DåligMamma)

    Jag vill hitta en familj åt dej min älskade son.

    Du är nu 4månader och jag älskar dej så otroligt.
    Jag önskar dej all lycka i livet. Du är verkligen helt underbar, finast i världen.
     ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Jag är nästan 30. Har alltid haft ett tufft liv. En hemsk uppväxt och svårt därefter.
    Droger, elaka killar osv...

    Sista åren tog jag tag i mej själv. Träffade vad jag trodde en underbar sambo. Trodde vi skulle klara allt tillsammans. Ha ett lyckligt liv.
    Började utbilda mej till undersköterska under graviditeten, har några kurser kvar.

    Min son var inte planerad, blev till fast jag åt minipiller. Men vi blev otroligt glada, och vi båda tvekade inte en sekund på att bli föräldrar.

    I vecka 20 blev min sambo hemskare än alla tidigare jag varit med tillsammans. Han är så svartsjuk så jag knappt kan kolla på tv. Han får helt hysteriska utbrott för minsta skitsak. Skriker och slår i saker timmar i sträck. Börjar även slita runt mej.

    För en månad sedan lämnade jag honom. 

    Nu är det jag och min son. Ensamma socfall.

    Vi har ingen släkt vi kan ta hjälp av, utan tvärtom, finns dom vi är väldigt rädda för. Värst är min sons farfar, har suttit inne för dråp två gånger. Det är bara droger och elände.

    Jag gör allt för min son. Och vill han ska ha det bästa. Ha alla bästa möjligheter till att få ett bra liv.
    Föräldrar med stabilt hem, ekonomi, kärlek osv. 

    Jag kommer alltid vara hans mamma, Men jag vill ge han bra föräldrar.

    Det räcker om jag kunde få något mejl då och då med bilder och information om hans liv. Och skulle vara helt underbart om jag kunde få träffa honom någon gång.

    Men jag vågar inte bara fråga soc. Jag har själv suttit på olika hvb och familjehem som liten. Och det var hemskt. Vidrigt. 
    Jag vill han ska få en familj, inte dålig förvaring. 

    Vad gör jag?

     

  • Svar på tråden Jag vill hitta en familj åt dej min älskade son.
  • Anonym

    Insatt jobbar du på socialkontoret eftersom du inte ens håller reda på rådande jantelag.

  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2012-09-10 14:17:30 följande:
    Insatt jobbar du på socialkontoret eftersom du inte ens håller reda på rådande jantelag.

    Var kan man läsa om hur rådande jantelag lyder? Och vilken domstol lyder under den?
  • Anonym
    Kortfattat, Var inte annorlunda. Gå inte emot normen.(I det här fallet är det ovanligt att svenskar adopterar sina barn, hellre aborterar de) Tro inte att du är bättre än andra. Alla som bryter jantelagen blir stämpplade som inte riktigt kloka. Jag håller med om att jantelagen borde avskaffas.

    En förklaring till jantelagen i ett nötskal nånstans i mitten av texten.

    "Vi unga kristdemokrater kommer fortsätta att motverka Per Schlingmanns beskrivning av saker och tings tillstånd", skriver Aron Modig, förbundsordförande för KDU.
    Jantelagen existerar och måste bekämpas
    Annons:

    Du ska inte tro att du är något. Det är andemeningen i Jantelagen, som socialdemokratin under decennier försökt göra politik av. Resultatet har blivit att människor har hållits tillbaka - flit och hårt arbete har inte uppmuntrats tillräckligt.


    Ovanstående trodde jag var något de flesta i den svenska borgerligheten kunde skriva under på. Åtminstone fram till i söndags då Per Schlingmann deklarerade i Expressen att hela Jantelagen är en myt. Men inte bara det, utan också att Jantelagen inte är något annat än en borgerlig nidbild.


    Som ofta när Nya Moderaterna uttalar sig skrivs debattartiklar helt utan politiska förslag, utan kritik mot oppositionen och utan utpekad politisk färdriktning. Den här gången går det dock ändå att uttyda vad den moderate chefsstrategen egentligen vill. Dessvärre handlar det om att slå undan grunden för borgerlighetens strävan efter att förändra det samhällssystem som i decennier byggts av socialdemokrater.


    Jante har under lång tid fått bära hundhuvudet för hela den socialdemokratiska fördelningspolitiken. Socialdemokratins politiska doktrin har, i vart fall under hela efterkrigstiden, varit missunnsamhetens dogm. Den maniska jakten på att utrota skillnader mellan människor kan inte ses i något annat ljus. Två som har det dåligt är bättre än en som har det dåligt och en som har det bra. Borgerligheten har försökt förstå varför denna politik varit så framgångsrik genom att underblåsa föreställningen om Jantelagen som ett dominerande svenskt karaktärsdrag som måste bekämpas. Jante har kort sagt varit en bekväm förklaring till varför sossarna vinner val.


    Och visst är det så att borgerligheten genom denna förklaringsmodell ibland utmålat Jante på ett lite väl ensidigt sätt. Men att dra slutsatsen att Jante över huvudtaget inte skulle finnas är ett klart felsteg. Jantelagen formulerades förvisso av en dansk författare, men säger ändå mycket om den svenska mentaliteten och är definitivt inte en myt. En viss social passivitet och en inte helt sund avundsjuka, är något de flesta ser i svenskarna och deras sätt att vara. I vart fall vid en jämförelse med andra länders befolkningar.


    Men det finns också karaktärsdrag hos svenskarna som kan kopplas till Jantementaliteten, som de flesta av oss ser som positiva. Exempelvis att svenskar kommer i tid, har en generellt hög arbetsmoral, inte avbryter andra och inte ägnar sig åt onödigt skryt.


    Men om missunnsamhetens Jante inte alls finns, som Per Schlingmann vill göra gällande. Varför avskaffar regeringen då inte värnskatten, som av flertalet utredare utmålats som en både självfinansierad och tillväxtfrämjande reform? Varför tar alliansen då inte bara bort de orättvisa turordningsreglerna i las, som effektivt sätter godtycke framför meriter och arbetsmoral? Varför motverkar staten aktivt de egenskaper och dygder som står för utveckling och framåtskridande?


    Vi unga kristdemokrater kommer fortsätta att motverka Schlingmanns beskrivning av saker och tings tillstånd. Vi är övertygade om att behovet av att "bekämpa klyftor" är ett kardinalfel i den politiska debatten. Vi vet att det är först när vi slutar mäta framgång i små skillnader som vi kan komma någonstans. Vi vet också att enskilda människors förmåga att forma sina egna liv, efter sina egna förutsättningar, försvåras av den gällande svenska politiska diskursen. Och vi drivs av en vilja att göra något åt detta.


    Detta, Per Schlingmann, handlar inte om en falsk bild av Jante, det handlar om en sann bild av vad som är och bör vara det borgerliga uppdraget!


     


    ARON MODIG


    Aron Modig är förbundsordförande för KDU, Kristdemokraternas


     


  • Lindsey Egot the only one

    Du skriver väldigt fint och vilken mamma vill inte att ens barn ska ha det bästa. Min fundering är om du via soc kan få en stödfamilj som du kan få hjälp av eller få bo hos och som kan hjälpa dig. Det finns många hjälpsamma människor som skulle vilja ge hjälp utan att ta över ansvaret för du förmedlar ju ändå kärlek till ditt barn och jag tror ditt barn mår bra av att ha dig i sitt liv. kärlek, ömhet, trygghet och stöd i er vardag är vad ni behöver. Man är inte svag för att man ber om hjälp, man är faktiskt starkare än vad man tror när man väl tagit det steget. Du är stark, du har möjligheten och med rätt verktyg kan du och ditt barn få en framtid tillsammans. Min åsikt är inte värt något i sammanhanget men om du kanske vill vara en del av ditt barns liv kanske du skulle fråga om att bli placerad i en familj du och ditt barn tillsammans.

  • Spartacus

    först, många barn skulle nog skatta sig lyckliga för att ha en sådan mor!

    sen, även om du själv verkar vara en alldeles förträfflig mor (för sånt sitter inte i bekantskapskrets och status) så skulle du ju behöva stöttning i vardagen.

    den största bristen nu verkar ju vara umgänget. kanske skulle en flytt med en nystart nånstans vara en god början?

    jag tycker du ska våga ta kontakt med sociala! dom kommer inte försöka ta ditt barn, dom allra flesta är vänligt sinnade och kommer slussa dig vidare tills du hamnat rätt.

    vill du sen ändå adoptera så kommer det ske stegvid genom utredningar av både dig och fosterfamilj

    önskar er all lycka!              

  • VeronicaNyberg

    Din son behöver ingen annan än dig. Du kommer att klara det och du kommer att kunna ge honom allt han behöver. Han kommer att få fina vänner och du med, som kommer att bli som släkt för honom. Ta dig tid att tänka igenom det här. Det kommer bli lättare och du kommer se att allting nog ordnar sig till något väldigt bra tillslut.


  • Anonym

    Det har gått 5 mån sedan tråden startades... undrar vad som har hänt sedan dess? Ts har inte svarat. Hoppas hon har fått hjälp!

  • Lillstoran

    TS har lämnat tråden för länge sedan och alla fortsätter skriva. Hur har det gått....är å nyfiken!

  • Anonym

    Jag tycker att du låter som en jättebra och kärleksfull mamma som gör ett mycket bra jobb och allt för sitt barn och det räcker så mycket längre än du tror. Jag tycker att du ska ansöka om stödfamilj till sonen där han kan vara ibland och som blir en avlastning för dig med dem får han ju också fler vuxna som bryr sig om honom och en extra familj. Förresten finns det föreningar för ensamstående föräldrar som är jättebra tex. denna http://www.makalosa.org/lokalt/ som finns i Göteborg om ni flyttar dit. Googla på föreningar för ensamstående mammor/föräldrar så får du upp fler. Massa styrkekramar till dig! Hjärta  

  • Anonym

    Det har inte nämnts förut men när jag fick min förstfödde hamnade jag i fl depression och kände som du, att jag inte var tillräckligt bra, för att jag inte hade den här bullerbyfaamiljen för mitt barn. Men det är få som har idag,därför finns så bra nätverk för sånt, och inte minst, man kan starta egna, t.ex via fl. Prova att efterlysa liknande föräldrar som liksom du, känner sig ensamma där du bor och kanske kan ni bli en egen "familj" storkram.

Svar på tråden Jag vill hitta en familj åt dej min älskade son.