• Anonym (DåligMamma)

    Jag vill hitta en familj åt dej min älskade son.

    Du är nu 4månader och jag älskar dej så otroligt.
    Jag önskar dej all lycka i livet. Du är verkligen helt underbar, finast i världen.
     ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Jag är nästan 30. Har alltid haft ett tufft liv. En hemsk uppväxt och svårt därefter.
    Droger, elaka killar osv...

    Sista åren tog jag tag i mej själv. Träffade vad jag trodde en underbar sambo. Trodde vi skulle klara allt tillsammans. Ha ett lyckligt liv.
    Började utbilda mej till undersköterska under graviditeten, har några kurser kvar.

    Min son var inte planerad, blev till fast jag åt minipiller. Men vi blev otroligt glada, och vi båda tvekade inte en sekund på att bli föräldrar.

    I vecka 20 blev min sambo hemskare än alla tidigare jag varit med tillsammans. Han är så svartsjuk så jag knappt kan kolla på tv. Han får helt hysteriska utbrott för minsta skitsak. Skriker och slår i saker timmar i sträck. Börjar även slita runt mej.

    För en månad sedan lämnade jag honom. 

    Nu är det jag och min son. Ensamma socfall.

    Vi har ingen släkt vi kan ta hjälp av, utan tvärtom, finns dom vi är väldigt rädda för. Värst är min sons farfar, har suttit inne för dråp två gånger. Det är bara droger och elände.

    Jag gör allt för min son. Och vill han ska ha det bästa. Ha alla bästa möjligheter till att få ett bra liv.
    Föräldrar med stabilt hem, ekonomi, kärlek osv. 

    Jag kommer alltid vara hans mamma, Men jag vill ge han bra föräldrar.

    Det räcker om jag kunde få något mejl då och då med bilder och information om hans liv. Och skulle vara helt underbart om jag kunde få träffa honom någon gång.

    Men jag vågar inte bara fråga soc. Jag har själv suttit på olika hvb och familjehem som liten. Och det var hemskt. Vidrigt. 
    Jag vill han ska få en familj, inte dålig förvaring. 

    Vad gör jag?

     

  • Svar på tråden Jag vill hitta en familj åt dej min älskade son.
  • Minne00

    Det finn underbara familje hem där sin din som kommer att bli älskad och där du fortfarande kan ha kontakt med honom, tror at det bästa är att du själv tar kontakt med sociala och förklar situationen, sociala är en myndighet som trots alla andra påståenden vill barnens bästa och kan du ha en fin komtakt med familjehemmet så kommer det nog att lösa sig fint!

    Måla inte fam på väggen i onödan!

    Lycka till till er båda!   


    Dyslektiker men reumatism som gör att fingarna linte lyder, hoppas att ni förstår trots alla stavfel och konstigterer!
  • oväntatväntatgravid

    Att du älskar din son så mycket som du gör är den största gåvan du kan ge honom. Du har tagit dig ifrån den personen som hade gjort ert liv till ett helvete. Det kräver mycket styrka!! Lyssna på de andra som skriver här, det är inte alla saker du kan erbjuda din son som ger honom ett värdefullt liv utan det är att du som mamma är så ansvarsfull, omhändertagande och kärleksfull som du är. 

    Kram till dig!! =)
     

  • twain
    Vet du - av din trådstart att döma tycker jag att du låter som en underbar mamma! I mina ögon är en bra mamma någon som har sitt barns bästa för ögonen även om det är jobbigt. När jag hör om ett barn som far illa tänker jag alltid "skicka barnet till mig! Jag ska krama det och ta hand om det och låta honom eller henne få känna sig älskad och värdefull". Det är såklart inte logiska tankar, utan bara mammainstinkten som slår till. Poängen är att jag inte tänkte så med dig och ditt barn, för ditt barn blir redan kramad och är älskad.

    Det är så nytt alltsammans nu för dig, så det är klart att du är uppriven. Alla föräldrar gör fel - varje dag. I det flesta fall uppvägs det av att man gör det mesta rätt, trots allt. Du älskar ditt barn och har tagit tag i ditt liv. Det räcker. Du duger! Hjärta

    I mina öron låter du som en stark person. Kom ihåg att det är stor skillnad på vad vi har varit med om och de vi är. Du har gått igenom ett helvete rent ut sagt - men trots allt har du kapat de våldsamma banden och lagt om ditt liv. Det finns så många som inte klarar det (tänk på hur många som stannar kvar i våldsamma förhållanden). Det kräver en enorm styrka att ta sig därifrån. Bra gjort!

    Du vet vad kärlek är trots att du inte fått lika mycket kärlek själv som andra har. Det finns folk som växer upp jättebra som aldrig förstår. Tänk att du som fått en så dålig start i livet har gjort så mycket för att må bra och gör det bästa av situationen! Du lämnade den du älskade eftersom han blev annorlunda och våldsam och du har kapat banden med alla dåliga element. Du är fri nu och din bebis kommer aldrig att ha minnen från den tiden. Han kommer att minnas dig och din värme och ha en kärleksfull mor som gör det bästa hon kan. 

    Pengar: Visst kommer det att bli tufft till en början, men med planering så löser det sig också. I situationer där kommunikationen mellan föräldrarna är dålig, hotfull eller liknande (som i ditt fall) kan man göra någon speciallösning. Har inte koll på det här på rak arm, men det kanske någon annan i tråden har? Typ att fsk betalar till dig och att de kräver in pengarna av honom, något sådant. Värt att kolla upp, för det kommer att göra stor skillnad för dig ekonomiskt.
    Ha alltid ett sparande! Några hundra som går direkt till ett avskilt konto som du försöker att "glömma bort". Det blir snabbt mycket om det får stå ifred en stund och en reserv ger dig trygghet, så det är A och O. En buffert på 2000 kr gör stor skillnad. En buffert på 10 000 kr löser det mesta som kan uppstå hastigt (faktiskt). Sätt som mål att spara 10 % (det är tufft, jag vet). Då kommer du och din son ha en trygg framtid ekonomiskt sett och det är viktigt. 

    Sociala kontakter: Här lider jag verkligen med dig. Allt är så mycket lättare med stöd runt omkring. Du flyttade för bara en månad sedan och du är social - det kommer att lossna! Speciellt om du är öppen med att du är ny i stan och inte känner någon. Om jag hörde någon säga det skulle jag vara extra noga med att höra av mig (trots att jag är väldigt slarvig med det annars). Ibland önskar jag själv att jag kunde hitta en extramormor och extramorfar här i stan. Ett barnkärt gammalt par som skulle vilja ha kontakt. Jag hade gärna velat ha mer äldre i mitt liv och i barnens liv, men hur sjutton hittar man det? Det är inte helt lätt att skapa ett kontaktnät, men även här skulle jag vilja ge dig rådet att försöka slappna av och lita på att det löser sig med tiden. Klart att du känner dig ensam nu, men det tar tid att lära känna folk. Du gör helt rätt! Om du lyckas slappna av mer kommer du nog inte att "försöka för hårt" (jag kan se det framför mig, för jag är ofta den som vill "för mycket"). Glad
  • minst

    Tror också att du den absolut bästa mamman till din underbara son! Gällande det sociala så vet jag att det på flera orter finns något som heter "makalösa föräldrar" som är en förening för ensamstående. Kolla upp om de finns just där du bor. Jag vet också att kyrkan brukar ha många aktiviteter där man kan träffa andra föräldrar, bland annat babyrytmik. Prata med någon där så kanske de kan dra ihop en grupp mammor/pappor som är ensamma. Googla lite på förlossningsdepression för att vara säker. Annars kan tröttheten och ensamheten göra att du känner dig ledsen. Var inte  rädd att be om hjälp om du behöver det! Kram och lycka till!

  • Läs vad som står och inget annat

    Så länge du inte upptar kontakten med din släkt eller dom som sysslar med droger kan du klara din son själv, men du behöver hjälp/stöd för att bygga upp självförtroendet, har du dock verkligen bestämt dig att låta han få en annan familj så behöver de inte alls bli som för dig när du vart liten o dessutom är det hårdare tider idag än då, jag hoppas bara du håller dig ifrån allt som har me drogade typer att göra, sånt ska man inte befatta sig me när barn är inblandade,

  • Litet My

    Jag tycker du låter som en helt underbar mamma, förutom bråk/struligheter med familjen började jag ungefär som du med min första, gick på soc, bodde i en etta med en halvfärdig utbildning och inte med något stort kontaktnät, tror inte ens jag orkade mig iväg till öppna förskolan.

    Jag gjorde dock klart min utbildning efter mammaledigheten, började timvicka och fick ganska mycket jobb, träffade nuv sambon när sonen var 1,5 år, pluggade ett år tills samtidigt som jag jobbade och började bygga upp ett samboliv med allt vad det innebar och fortsatte timvicka ganska mycket, samtidigt som jag pluggade sista utbildningen så fick jag en fast tjänst i kommunen och sedan rullade det på med radhus, ett barn till och hela karusellen.
    Men jag känner väl igen dina tankar som ofta kom till mig också när jag var ensamstående och hade dålig ekonomi, jag kände mig usel, sedan gick man in på FL och läste om mammor som levde på soc och bara var ren skit och att barnen borde tas därifrån, det gjorde inte saken bättre.

    Men med facit i hand minns jag idag den tiden som speciell som jag inte velat vara utan, det var sonen och jag mot världen, riktigt så blev det ju inte med andra barnet eftersom vi ju är en familj nu, också underbart men på ett annat sätt.

    Av vad du skriver så låter du som sagt som en förälder som ger barnet allt det han behöver och lite därtill, däremot låter det som att du har mycket att berarbeta och inte riktigt tror på dig själv och det goda i dig vilket iofs kan vara förståeligt efter vad du varit med om att självkä'nslan fått en törn.

    Jag tycker du skall prata med tex BVC, skaffa en samtalskontakt eller en psykolog som kan såna här saker, jag lovar dig att du inte är ensam.

    Och återigen, en 4 månaders bebis behöver inte så mycket mer än sin mamma och lite sömn och mat på det.

    Stor kram på dig.

  • Lillstoran

    Hejsan, var bor du?

    Jag blir rörd när jag läser ditt inlägg. Lämna inte bort ditt barn utan att först ha utrett alla möjligheter. Klipp kontakten permanent med barnets pappa och hans släkt o familj.

    Kan en stödfamilj vara något?

    Kan vi stötta dig och hjälpa på något sätt? Jag bor i Stockholm o ställer gärna upp, tar en fika, ses någongång per vecka, så att du får sällskap och du och lillen får komma ut regelbundet.

    Skicka ett email till min inbox om du vill. Jag är gärna bollplank, kontaktperson etc.       

  • astro

    Ts, jag ansluter till kören jag också:

    Du är en bra mamma, det hörs tydligt i varenda ord du har skrivit här. De praktiska saker kommer att ordna sig! Du vet ju att du kan. Kontaktnät kan man alltid bygga nytt - du har börjat bra redan här på FL ju!

    Till och med sådant som mormor etc kan man faktiskt "skaffa nytt" eftersom det finns gott om ensamma gamla utan barnbarn. Det enda som är knepigt är själva hittandet men det kan räcka att sätta upp en lapp på matbutiken med "extramormor sökes"

    Din som förtjänar att få växa upp med något som är bland det bästa som finns - en mamma som inte "bara" älskar honom utan har kämpat för honom också. Håll ut så ska du se att de mörka molnen skingras {#emotions_dlg.flower} 


Svar på tråden Jag vill hitta en familj åt dej min älskade son.