• plastkotte

    Flytta hem till sverige, hur anmäla sig till bvc?

    Nu i juni flyttar jag äntligen hem till sverige igen ifrån UK, under de 3 åren jag bott i UK så har jag hunnit med att få barn här. Nu har vi en lägenhet i kalmar som vi får tillgång till i juni, men vad behöver jag göra när det kommer till bvc och liknande? Jag har inga barn sedan innan så vet inte hur systemet funkar i sverige. Ringer man själv och skriver in barnet? Hon blir dessutom 18 månader i juni, i sverige har man väl en koll då? Dessutom undrar jag över hennes journal här, ska man begära ut den? Eller be dom skicka över den till sverige? Eller räcker det med att man tar med den lilla röda boken man får här i UK, det är en bok som dom skrivit i info under varje Undersökning hon varit på, samt alla vaccinationer osv. Vad mer behöver man tänka på när man flyttar tillbaks med barn till sverige, då menar jag barn som inte är födda i sverige och Aldrig varit registrerade hos bvc och liknande. Alla tips uppskattas! Ber om ursäkt för texten, skriver från iphone och kan tyvärr inte dela in i stycken.

  • Svar på tråden Flytta hem till sverige, hur anmäla sig till bvc?
  • plastkotte

    Enligt hemsidan så kan jag varken omvandla hennes samordningsnr eller folkbokföra oss på våran svenska adress förrens vi är på plats, det måste tydligen göras personligen och går inte via telefon. Det kommer vi naturligtvis göra så fort vi flyttat! Undrar hur det kommer bli med vaccinationer, min dotter är ju färdigvaccinerad här i uk tills hon fyller 3-4 år. Hon fick senaste vaccinationen när hon var 1 år. Men har läst att barn i sverige blir vaccinerade vid 18 mån?

    Vår dotter blev vaccinerad vid 3 månader, 5 månader, och 12 månaders ålder har jag för mig, två första gångerna var det en spruta i varje lår. Den sista gången var det 2 sprutor i ena låret och en i andra.

    Hur många ggr vaccineras barn i sverige dom första 12 mån?

  • YokohamaNr2
    plastkotte skrev 2012-04-18 00:01:15 följande:
    Enligt hemsidan så kan jag varken omvandla hennes samordningsnr eller folkbokföra oss på våran svenska adress förrens vi är på plats, det måste tydligen göras personligen och går inte via telefon. Det kommer vi naturligtvis göra så fort vi flyttat! Undrar hur det kommer bli med vaccinationer, min dotter är ju färdigvaccinerad här i uk tills hon fyller 3-4 år. Hon fick senaste vaccinationen när hon var 1 år. Men har läst att barn i sverige blir vaccinerade vid 18 mån?

    Vår dotter blev vaccinerad vid 3 månader, 5 månader, och 12 månaders ålder har jag för mig, två första gångerna var det en spruta i varje lår. Den sista gången var det 2 sprutor i ena låret och en i andra.

    Hur många ggr vaccineras barn i sverige dom första 12 mån?
    JAg tror vaccinationsprogrammen är rätt lika, förutom att Sverige ger samma vaccinationer lite senare. Den din dotter fick vid 1 år är ju MMR (i UK) MPR i Sverige och den ska toppas upp igen men kommer inte ihåg åler, tror i UK att det är vid 3 års ålder. Så den din dotter fick vid 1 år får de i Sverige vid 18 månader. Men detta kommer ju svenska BVC kunna rådgöra om så det ska du nog inte oroa dig för.

    Det är jobbigt att inte kunna göra saker via telefon och web men koncentrera dig på att komma till Sverige och sen fixa allt därifrån. Sist jag var på skatteverket för att ändra namn efter giftemål så gick det väldigt smidigt
  • vixtoria
    plastkotte skrev 2012-04-18 00:01:15 följande:
    Enligt hemsidan så kan jag varken omvandla hennes samordningsnr eller folkbokföra oss på våran svenska adress förrens vi är på plats, det måste tydligen göras personligen och går inte via telefon. Det kommer vi naturligtvis göra så fort vi flyttat! Undrar hur det kommer bli med vaccinationer, min dotter är ju färdigvaccinerad här i uk tills hon fyller 3-4 år. Hon fick senaste vaccinationen när hon var 1 år. Men har läst att barn i sverige blir vaccinerade vid 18 mån?

    Vår dotter blev vaccinerad vid 3 månader, 5 månader, och 12 månaders ålder har jag för mig, två första gångerna var det en spruta i varje lår. Den sista gången var det 2 sprutor i ena låret och en i andra.

    Hur många ggr vaccineras barn i sverige dom första 12 mån?
    Mina vaccinerades vid 3, 5 och 12 månader det första året.
  • Koffie

    Vaccinationskortet ska du absolut ta med, och det är bra om du får med journalerna (både från husläkare och motsv bvc), men mycket sånt kan man ju begära i efterhand också.

    Jag vet inte hur det funkar i England med motsv barnbidrag och föräldraledighet - men, det är bra att ha med intyg från resp myndigheter/försäkringsinstanser på hur mycket man tagit ut och hur mycket pengar man fått. Och det är viktigt att man meddelar dem om flytten när man flyttar.
    Vi hade väldigt mycket strul med holländska barnbidraget när vi flyttade, och det slutade med att vi fick återbetala (vilket vi räknat med, vi ville ha svenskt barnbidrag och inte holländskt när vi flyttat till Sverige) plus en sur administrations/bötesavgift. Helt i onödan.

    Översikt över båda föräldrarnas ev föräldraledighetsuttag är viktigt för försäkringskassans beräkning av den ev föräldraledighet du kan få i Sverige för ditt barn. I min mans fall hade han tagit ut den mycket generösa (not) holländska föräldraledigheten (rätt gå ned 50% i arbetstid under 6 mån, obetalt). Eftersom det var obetalt räknades det inte med, så vi fick mycket svensk föräldraledighet när vi kom till Sverige.

  • plastkotte

    Jag har inte fått någon betald mammaledighet eftersom jag inte hade jobbat tillräckligt länge när jag blev gravid, och sambon har tagit 10 dagar pappaledigt eftersom det är endast det pappor får i england. Så finns inga papper att ta med. Hur gör man med barnbidraget? Här är det nog bara att ringa o säga att vi flyttar utomlands, men vad behöver man för att söka barnbidraget i sverige?

  • Koffie

    Fast tipset är att få ett intyg på att du INTE fått någon ledighet också,om möjligt.

  • asta66
    plastkotte skrev 2012-05-09 15:52:07 följande:
    Jag har inte fått någon betald mammaledighet eftersom jag inte hade jobbat tillräckligt länge när jag blev gravid, och sambon har tagit 10 dagar pappaledigt eftersom det är endast det pappor får i england. Så finns inga papper att ta med. Hur gör man med barnbidraget? Här är det nog bara att ringa o säga att vi flyttar utomlands, men vad behöver man för att söka barnbidraget i sverige?
    Ring till FK eller bättre kolla på deras hemsida. Glöm inte att vård mm är inte gratis innan ni  är skrivna i Sverige.
  • plastkotte

    Vet inte hur jag ska kunna få papper på att jag inte fått någon betald mammaledighet här? Det finns ju inte registrerat något, jag har ju inte sökt något eftersom jag som sagt inte jobbat tillräckligt.

    Vi kommer folkbokföras på vår lägenhet i sverige om mindre än en månad så då borde vi väl kunna få sjukvård ifall det skulle behövas.

  • vixtoria
    asta66 skrev 2012-05-09 16:47:15 följande:
    Ring till FK eller bättre kolla på deras hemsida. Glöm inte att vård mm är inte gratis innan ni  är skrivna i Sverige.
    Jo de är ju skrivna i ett EU-land så tar de bara med bevis på att de har rätt till engelsk vård så får de vård till samma kostnad som alla andra, innan de folkbokfört sig här.
  • vixtoria
    plastkotte skrev 2012-05-09 15:52:07 följande:
    Jag har inte fått någon betald mammaledighet eftersom jag inte hade jobbat tillräckligt länge när jag blev gravid, och sambon har tagit 10 dagar pappaledigt eftersom det är endast det pappor får i england. Så finns inga papper att ta med. Hur gör man med barnbidraget? Här är det nog bara att ringa o säga att vi flyttar utomlands, men vad behöver man för att söka barnbidraget i sverige?
    När barnen är folkbokförda här så får ni barnbidraget automatiskt, men kontakta försäkringskassan och ge dem ett kontonummer så de inte skickar något jobbigt utbetalningskort som du måste gå till banken med...
  • plastkotte

    Vixtoria: tack för infon :) när vi landar i sverige i juni, så tänkte jag gå till försäkringskassan, skatteverket och allt sånt, har pratat med skatteverket förut och dom sa att man måste komma in personligen när man varit utlandssvensk för att folkbokföra sig igen. Så det ska vi göra.

    Vet du eller någon annan vad som behöver göras för dottern? Hon har ju samordningsnummer istället för personnr ändrar dom det automatiskt när hon folkbokförs i sverige?

  • vixtoria
    plastkotte skrev 2012-05-10 00:22:57 följande:
    Vixtoria: tack för infon :) när vi landar i sverige i juni, så tänkte jag gå till försäkringskassan, skatteverket och allt sånt, har pratat med skatteverket förut och dom sa att man måste komma in personligen när man varit utlandssvensk för att folkbokföra sig igen. Så det ska vi göra.

    Vet du eller någon annan vad som behöver göras för dottern? Hon har ju samordningsnummer istället för personnr ändrar dom det automatiskt när hon folkbokförs i sverige?
    Det är möjligt att man måste gå personligen till Skatteverket, fast jag minns inte att jag gjorde det...minns bara någon blankett som jag skickade in. Men till Försäkringskassan behöver du iallafall inte gå, det räcker med att ringa och sedan får du papper på posten att fylla i.

    Angående dottern vet jag inte, för mina barn är födda i Sverige och har haft personnummer från början.
  • junatan

    hej,, kan någon svara mig eller ge mig info om??? snälla!!!

     jag ska tillbaka hem till Sverige efter 1 år ,jag skrev mig ut från Sverige, i 1 år, jag har ingen plats  at leva och bor , om jag ska tillbaka, inget jobb eller släkt eller familj, ,heller  pengar , , jag  förlorad allt jag hade, i en olycka,,,,,, ärligt talad ,har bara en nolla! vad jag kan göra,, hur eller ,,,_?????   tack

    MVH  

Svar på tråden Flytta hem till sverige, hur anmäla sig till bvc?