• Elisa82

    Ngn som nyss börjat sin utredning som vill följas åt?

    Påbörjade våran utredning idag, har försökt att få barn i 10 månader. Inte så lång tid jämfört med vissa här inne men för mig känns det som en evighet. Så idag var alltså första besöket, fick lämna blodprov och maken fick också lämna prov. Svar om en månad, önskar tiden går fort fram tills dess. Någon mer som nyss påbörjat sin utredning eller ska, som vill följas åt?

  • Svar på tråden Ngn som nyss börjat sin utredning som vill följas åt?
  • Wibban79
    Theresan skrev 2013-10-02 11:07:27 följande:
    Min dos blev inte heller rätt förrän på tredje försöket, när dosen väl blev rätt gick det bra.

    Vilken dag är du på? Jag är på CD5

    Det är skönt att veta att jag kan bli gravid, men jag är jätterädd för att vara en sådan person som lätt får missfall. Blir jag gravid igen kommer jag att vara jätteorolig de första 12 veckorna.

     

    Ja, det verkar inte vara lätt att få ordning på rätt dos. Men då hoppas jag att det är rätt för mig nu också. Om jag inte blir gravid denna gången vill min läkare att jag ska komma dit direkt när jag får mens för att kolla om det ligger några gamla äggblåsor. Så att hon har bättre koll när jag väl äter pergotime sen.

    Hur tidigt fick du symptom på att du var gravid och vad kände du? Jag förstår att det känns oroligt de 12 första veckorna. Det känner även jag fast jag inte ens blivit gravid. Kanske beror det på att vi har försökt så länge att jag inte kommer tro att det går vägen. Det gäller väl bara att försöka ta en dag i taget.

    Jag har inte alls lärt mig alla dessa begrepp än, fastän vi försökt så länge :( Vad står CD5 för? Det är svårt att säga vilken dag jag är på men skulle tro att det är BIM om ca 5 dagar. Det har inte varit regelbundet trots pergotime. Så nu är det väntan som vanligt.....

    Ha en fin helg!
  • Theresan
    Wibban79 skrev 2013-10-05 09:46:13 följande:

    Ja, det verkar inte vara lätt att få ordning på rätt dos. Men då hoppas jag att det är rätt för mig nu också. Om jag inte blir gravid denna gången vill min läkare att jag ska komma dit direkt när jag får mens för att kolla om det ligger några gamla äggblåsor. Så att hon har bättre koll när jag väl äter pergotime sen.

    Hur tidigt fick du symptom på att du var gravid och vad kände du? Jag förstår att det känns oroligt de 12 första veckorna. Det känner även jag fast jag inte ens blivit gravid. Kanske beror det på att vi har försökt så länge att jag inte kommer tro att det går vägen. Det gäller väl bara att försöka ta en dag i taget.

    Jag har inte alls lärt mig alla dessa begrepp än, fastän vi försökt så länge :( Vad står CD5 för? Det är svårt att säga vilken dag jag är på men skulle tro att det är BIM om ca 5 dagar. Det har inte varit regelbundet trots pergotime. Så nu är det väntan som vanligt.....

    Ha en fin helg!
    CD står för cykeldag, idag är CD8, dvs 8 dagar efter min senaste mens första dag. ÄL borde vara om en vecka.

    Jag kände inte jättemycket. Lite trötthet i korsryggen samt att jag var en smula tröttare över lag. Inte så att jag ville sova mer men jag ville bara vara hemma och ta det lugnt. 

  • Venne

    Ni andra, har ni gått ut med att ni kämpar för att få barn? Jag tycker det är jobbigt med alla som frågar om vi inte ska skaffa barn snart, om det inte är dags, frågar NÄR vi ska skaffa barn osv. För vad fan svarar man? Blir typ "jaaa vi får väl se". Samtidigt är det privat och på ett vis skönt att inte alla lägger sig i eller tycker synd om.

  • JeGn

    Jag valde vilka jag ville som ska veta. Det är inte många, men iallafall så ja kan prata om de med någon. Men annars brukar jag bara svara att vi har inte bråttom eller att vi skaffade hund.

  • Wibban79
    Venne skrev 2013-10-06 16:37:53 följande:
    Ni andra, har ni gått ut med att ni kämpar för att få barn? Jag tycker det är jobbigt med alla som frågar om vi inte ska skaffa barn snart, om det inte är dags, frågar NÄR vi ska skaffa barn osv. För vad fan svarar man? Blir typ "jaaa vi får väl se". Samtidigt är det privat och på ett vis skönt att inte alla lägger sig i eller tycker synd om.

    Jag har sagt det till min familj och mina närmaste vänner. Min fästman däremot vill inte säga något till sin familj än. Jag tycker också det är svårt vad man ska svara. Jag säger nog bara att det kommer när det kommer.....

    Men det är jobbigt när folk runt om kring börjar komma med kommentarer..... Om det blir så att vi börjar med ivf vill jag att sambon pratar med sin familj också. Vi bor så nära varandra och jag tycker ibland det är svårt att vara glad när jag inte alltid är det.....  
  • Wibban79

    Då kom mensen som ett brev på ppsten även denna månad :( Jag som verkligen trodde det skulle bli nåt den här månaden men icke. Hur gör ni andra för att hålla humöret och sexsuget igång? Känns som att vi "bara" har sex för att bli gravida....

    Är det nån fler som får bruna flytningar några dagar (ibland en vecka) innan mensen? Är det normalt? Frågade min läkare om det en gång och hon kunde inte svara vad det berodde på. Ska ta upp det igen nästa gång jag ska dit.   

  • Thotis90
    Venne skrev 2013-10-06 16:37:53 följande:
    Ni andra, har ni gått ut med att ni kämpar för att få barn? Jag tycker det är jobbigt med alla som frågar om vi inte ska skaffa barn snart, om det inte är dags, frågar NÄR vi ska skaffa barn osv. För vad fan svarar man? Blir typ "jaaa vi får väl se". Samtidigt är det privat och på ett vis skönt att inte alla lägger sig i eller tycker synd om.
    Vi har varit väldigt öppna med det från början. Sambons familj fick dock ingenting veta förrän några veckor sedan. 
    Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Venne

    Tack för svaren. För min del lutar det åt att berätta för närmsta familjen när/om behandling sätts in. Eller om vi får veta att det typ är kört, men det hoppas jag ju inte. Men i så fall får jag ju diskutera det med min man först, för närmsta familjen vi umgås med är mestadels hans familj.

  • Venne

    Wibban: jag har haft problem med det i flera år. Har gått till gyn som gjort massor av undersökningar och blodprover, men inget har visat sig vara fel. Däremot borde du kanske kolla för säkerhets skull. Åtminstone cellprov om du inte gjort det på sistone.

  • Theresan
    Wibban79 skrev 2013-10-08 13:56:49 följande:
    Då kom mensen som ett brev på ppsten även denna månad :( Jag som verkligen trodde det skulle bli nåt den här månaden men icke. Hur gör ni andra för att hålla humöret och sexsuget igång? Känns som att vi "bara" har sex för att bli gravida....

    Är det nån fler som får bruna flytningar några dagar (ibland en vecka) innan mensen? Är det normalt? Frågade min läkare om det en gång och hon kunde inte svara vad det berodde på. Ska ta upp det igen nästa gång jag ska dit.   
    Vad tråkigt. Jag har tyvärr inget bra knep för att hålla humöret uppe. Jag försöker tänka på alla positiva saker i mitt liv och på roliga saker som vi ska göra, men det hjälper inte alltid.

    Jag känner också att sexet börjar bli jobbigt, den månaden jag blev gravid (som blev mf) åkte vi bort och tvingades ha sex lite i smyg, då blev det genast roligare. :) 
  • Wibban79
    Theresan skrev 2013-10-09 10:53:44 följande:
    Vad tråkigt. Jag har tyvärr inget bra knep för att hålla humöret uppe. Jag försöker tänka på alla positiva saker i mitt liv och på roliga saker som vi ska göra, men det hjälper inte alltid.

    Jag känner också att sexet börjar bli jobbigt, den månaden jag blev gravid (som blev mf) åkte vi bort och tvingades ha sex lite i smyg, då blev det genast roligare. :) 

    Hihi - vad spännande :) Det är väl så man får göra, åka bort lite och mysa och njuta av varandras sällskap. Det måste vi bli bättre på!
  • Wibban79
    Theresan skrev 2013-10-09 10:55:48 följande:
    jag ska förresten på VUL i morgon, håll tummarna för att jag har 1-2 stora sprickfärdiga äggblåsor.

    Ja, jag håller tummar och tår :)
  • Theresan

    Jag har använt ÄL-stickor sedan dag 10, idag är jag på dag 12 och helt plötsligt är testet redan positivt! I går var det toksvagt, idag är strecket tydligare än kontrollstrecket.

    Jag blev helt stressad, vi har inte ens börjat ligga, jag brukar få ÄL mellan dag 17-19.

    Jag har dock inga ÄL-känningar, vilket jag har haft mina föregående pergotime-ÄL, så jag är lite orolig att det bara är min kropp som är knäpp. 

  • Wibban79
    Theresan skrev 2013-10-09 19:33:25 följande:
    Jag har använt ÄL-stickor sedan dag 10, idag är jag på dag 12 och helt plötsligt är testet redan positivt! I går var det toksvagt, idag är strecket tydligare än kontrollstrecket.

    Jag blev helt stressad, vi har inte ens börjat ligga, jag brukar få ÄL mellan dag 17-19.

    Jag har dock inga ÄL-känningar, vilket jag har haft mina föregående pergotime-ÄL, så jag är lite orolig att det bara är min kropp som är knäpp. 

    Nämen! Ja, kroppen är märklig. Har du varit hos läkaren än? Såg de något?

    Jag trodde att jag hade fått mens i tisdags men det har bara varit små små bruna flytningar sedan dess. Tror dock att mensen är på g men hatar när kroppen beter sig så här. Jag fattar inget!   
  • Theresan

    Jag var på vul idag, angående mitt tidiga positiva ÄL-test var gyn inte särskilt orolig eller förvånad, det kan tydligen bli så.

    Jag hade en väldigt stor äggblåsa, runt 30 mm, så den är ju för stor, men eftersom jag fick positivt på ÄL-test igår är det möjligt att jag redan släppt något ägg. 

  • Wibban79
    Theresan skrev 2013-10-10 12:34:50 följande:
    Jag var på vul idag, angående mitt tidiga positiva ÄL-test var gyn inte särskilt orolig eller förvånad, det kan tydligen bli så.

    Jag hade en väldigt stor äggblåsa, runt 30 mm, så den är ju för stor, men eftersom jag fick positivt på ÄL-test igår är det möjligt att jag redan släppt något ägg. 

    Okej, men då får ni se till att få till det ikväll så finns det ju fortfarande en liten chans. Annars är det bara att vänta till nästa månad...

    Lycka till och ha en fin helg! 
  • Floria90

    Jag är 24år gammal och vi har försökt i ungefär 1år nu.. Jag har lämnat in blodprov och maken ska lämna in sitt prov imorgon. Om två veckor ska vi träffa gyn för att veta hur vi ska få hjälp. Jag fick ta två blodprov, första va 3:dje dagen på min mens och det andra dag 25 från mensens start. Är det någon annan som har fått ta två blodprov inför utredning? Jag har vänner som också är under utredning men ingen har behövt ta 2 blodprov. Vad betyder det? Ska gyn kolla något speciellt på mig?

  • Venne
    Floria90 skrev 2014-03-25 21:06:08 följande:

    Jag är 24år gammal och vi har försökt i ungefär 1år nu.. Jag har lämnat in blodprov och maken ska lämna in sitt prov imorgon. Om två veckor ska vi träffa gyn för att veta hur vi ska få hjälp. Jag fick ta två blodprov, första va 3:dje dagen på min mens och det andra dag 25 från mensens start. Är det någon annan som har fått ta två blodprov inför utredning? Jag har vänner som också är under utredning men ingen har behövt ta 2 blodprov. Vad betyder det? Ska gyn kolla något speciellt på mig?


    Hej! Jag har fått lämna in 2 prov och det har jag läst om många andra som också fått göra. Tror det är så det brukar gå till. Jag har inte stenkoll, men det handlar om att mäta olika saker. Jag mätte på dag 21 och det har jag för mig var för att kolla progesteronvärdet. Man kollar innan och efter ägglossning för att se om det verkar funka normalt.
Svar på tråden Ngn som nyss börjat sin utredning som vill följas åt?