• Lucyewe

    Auroraterapi på Östrasjukhuset Göteborg, känner mig överkörd!

    Hej vet inte ens vad jag ska börja skriva, men gör ett försök att kanske få någon respons eller någon att prata med. 
    Har varit rädd för förlossningar sen den dagen jag fick reda på hur barn kommer ut kan man säga, och när jag väl blev gravid förlitade jag mig på att jag kunde få hjälp med detta på Aurora terapi..
    sa till min barnmorska  redan i vecka 4 i min graviditet  då jag har en mer fobi liknande känsla över det hela panik,ångest och kryper i hela kroppen på mig av bara tanken.
    Får då en remiss till terapi som jag först får komma till när jag är i vecka 30, 30!!!! då har jag våndats haft ångest attacker och allt därtill i 26 veckor men dock försökt tänka positivt och intalat mig själv att jag kommer få hjälp!
    då jag är helt inställd på att jag endast och endast är bekväm med tanken på att få barn via kejsarsnitt ger det en chans att försöka ta åt mig vad som säger i terapin och att det är ju faktiskt deras jobb att jobba med sådana som mig som är rädda....  1:a mötet handlar väl mest om  vad det är jag upplever och tycker är jobbigt med förlossning, 2:a samtalet fick jag reda på hur kroppen klarar av att få barn och är gjord för de + besök av förlossningssalar, 3: besöket fick min sambo hänga med och berätta hur han upplevde det och hur jag mådde av allt detta + besök av förlossningssalar igen! och får veta att det är HELT uteslutet med kejsarsnitt på en fullt frisk människa. detta är ALL hjälp jag fått och känner mig varken nöjd eller lyssnad på överhuvudtaget mest överkörd och mår likadant om inte värre nu när jag MÅSTE gå igenom detta och finns ingen annan utväg.
    Har idag gått över BF med 1 dag och sover så dåligt då jag har ångest hela nätterna och bara våndas av tanken att närsomhelst kommer det ske och jag måste gå igenom det... har hört så många andra som lyckats "tjata" sig till ett snitt pga rädsla.. ,men tydligen ska man må skit och bara vara tvingad till göra något som jag trots terapi och försök till att tänka positivt inte hjälpt mig ett skit måste genomgå... varför lyssnar ingen  på en hur man mår och vad man känner?  är det bara för jag försökt ha öppet sinne när jag varit på terapi och inte helt bara inställd på en sak som dom inte lyssnar?!? ja nu sitter man här och våndas.. någon mer som upplevt samma sak? puuh skönt att skriva av sig lite.. ps: finns det någonstans man kan klaga på terapin som erbjuds? mvh en ledsen tjockis!

  • Svar på tråden Auroraterapi på Östrasjukhuset Göteborg, känner mig överkörd!
  • Lucyewe
    Johans Pillerill skrev 2013-05-11 18:26:45 följande:
    :) är du mamma nu? Vi väntar med spänning!!! Hoppas allt går bra!



    Allt har gått bra och vi är nu stolta föräldrar till världens finaste flicka! Ont gjorde de men sååå värt allt! :)

    Återkommer med detaljer senare :) tack för allt ert stöd :)
  • Johans Pillerill
    Lucyewe skrev 2013-05-12 07:49:00 följande:
    Allt har gått bra och vi är nu stolta föräldrar till världens finaste flicka! Ont gjorde de men sååå värt allt! :) Återkommer med detaljer senare :) tack för allt ert stöd :)

    Grattis!!! Åh vad skönt att det gick bra!
  • Emola
    Lucyewe skrev 2013-05-12 07:49:00 följande:
    Allt har gått bra och vi är nu stolta föräldrar till världens finaste flicka! Ont gjorde de men sååå värt allt! :) Återkommer med detaljer senare :) tack för allt ert stöd :)

    Så roligt! Vad skönt att det är över, och att du klarade det! Superstarkt jobbat och stort grattis :) Jag härmade dig lite och fick också en liten flicka idag :)
  • dogcatbird
    Emola skrev 2013-05-12 13:59:27 följande:

    Så roligt! Vad skönt att det är över, och att du klarade det! Superstarkt jobbat och stort grattis :) Jag härmade dig lite och fick också en liten flicka idag :)
    Grattis! Bra jobbat!!
  • Lucyewe
    Johans Pillerill skrev 2013-05-12 08:19:05 följande:
    Grattis!!! Åh vad skönt att det gick bra!



    Tack :D
  • Lucyewe
    Emola skrev 2013-05-12 13:59:27 följande:
    Så roligt! Vad skönt att det är över, och att du klarade det! Superstarkt jobbat och stort grattis :) Jag härmade dig lite och fick också en liten flicka idag :)



    Stort grattis till dig med då :) kom hon den 11- 12? :) va häftigt :D våran tjej kom den 11 kl 20:57
  • Lucyewe
    dogcatbird skrev 2013-05-12 20:27:23 följande:
    Grattis! Bra jobbat!!



    Tack :) jag förstår nog fortfarande inte att jag klarade det :)
  • Cockatoo

    kul att du verkar så förnöjd nu efteråt trots all vånda på förhand. grattis till lilla bebisen! och vore intressant med en förlossningsberättelse när du får tid.

  • Emola
    Lucyewe skrev 2013-05-13 06:23:16 följande:
    Stort grattis till dig med då :) kom hon den 11- 12? :) va häftigt :D våran tjej kom den 11 kl 20:57

    Ja, vår kom den 12e. Det låter säkert knäppt, men jag blir så glad när jag tänker på hur bra det gick för dig trots all din ångest innan. Det dåliga bemötandet du fick innan är ju verkligen beklagligt, men jag är så glad för din skull att det gick bra. Inte kul att börja mammalivet med en traumatisk förlossning. Ser fram emot att läsa mer om hur det hela utspelade sig :)
  • LisaNi

    Supergrattis! Starkt jobbat!

    Du (och andra i liknande situation) borde dela med dig av dina erfarenheter i andra trådar och peppa de som är lika skräckslagna som du var innan!
     
    En av mina bästa kompisar var i en liknande situation, upplevde att hon blev "tvingad" att föda på vanligt sätt, sen hade hon världens enklaste förlossning och tyckte det var en "piece of cake". Fattade inte efteråt vad det var hon var så rädd för!

  • Olivetta

    Hej!

    Tack för att du delade med dig av din upplevelse av bemötandet innan du födde. Stärker mig enormt i att fortsätta jobba för att utbilda mina kollegor på mödravården att samtala med förlossningsrädda direkt vid första besöket på MVC. Men du vet,  Man kommer alltid in i svackor när man tänker varför man gör saker och nyttan med det man gör, men nu...........

    ..........verkligen, tusen tack!!

    Jane, barnmorska

    www.birthofcourage.se

  • Lucyewe

    Hejsan alla :) nu har man landat lite i sin mamma roll och jag tänkte försöka skriva min förlossningsberättelse & formulera mig så gott det går!
    Allt började med att jag på fredagkväll den 10/5-2013 kl 21 fick en så kallad förvärk som gjorde att jag bara ville krypa upp i soffan och gömma mig bland kuddarna, hade då inte en aning att detta var en sådan förens det började komma lite titt som tätt, jag började med att ta panodil för att lindra då de gjorde riktigt ont lite värre än mensvärks kramp, när det inte hjälpte värmde jag på min vetekudde som lindrade mycket bra vid tillfället.
    Sedan höll jag på hela natten med att klocka värkarna med en värktimer app jag köpt för att vara förberedd den dagen det skulle ske :) Det höll på från och till hela natten fram till 07.00 på morgonen då jag började känna att det gjorde ondare och kom tätare och tätare värkar. Väcker då sambon som sovit hela natten och jag är lite halvt gråtfärdig av att ha så ont, sätter mig sedan i duschen där jag blir sittandes i 2 timmar och masserar magen med värmen och försöker tänka på min andning, efter det ringer jag förlossningen då jag anser att jag snart inte själv kan hantera smärtan utan får lite panik känslor och vill bara ha något lindrande, då mina värkar är ca 35 sek långa och 5 min mellan, så ber hon mig återkomma när dom är 60 sek långa och kommer tätare än  5 min.
    vid 10.00 klarar jag det inte mer och ringer igen och får då lov att åka in och "kolla" hur det ser ut.
    Kommer fram till sjukhuset och får titt som tätt påvägen ställa mig på knä i korridorerna och armarna upp på väggen för att andas det enda som jag känner hjälper, kommer in på förlossningen där jag hänvisas till ett "kontroll rum'' och får mät instrument som mäter mina värkar och bebisens hjärtslag på magen.
    sedan kollar bm hur öppen jag är och är då öppen  6 cm så skrivs in på förlossningenoch får andas lustgas som är helt magisk :) där ligger jag och andas den fram till 13.45 då jag vill ha Eda då jag har så sjukt ont i rygg och baksida av lår och rumpa en brännande känsla, hjälper ej med sambons hjälp längre  att hänga på mina knän så jag trycks ner i sängen och smärtlindrar. Narkosläkaren kommer och sätter in eda och hela himmelriket öppnar sig känns det som så befriande att kunna andas och gå och röra sig och gud magiskt..
    Vid 18 tar dom hål på fosterhinnan då vattnet ej avgått, för att få bebisen att sjunka ner mer.
    vid 20 får jag värkstimulerande medel för att påskynda processen då allt stannat av lite, sedan rullar allt på och värkarna tar i och jag börjar få krystvärkar som jag har fram till 20.57 då våran helt underbara flicka på 3290 gram och 48 lång  ser dagens  ljus :) Har aldrig någonsin haft sådan smärta i hela mitt liv men man finner sig i det när man väl är där, det fanns många gånger jag bara skrek och bad som göra ett kejsarsnitt för att jag skulle dö eller klyvas på mitten men med min otroligt helt underbara sambo som hjälp och med lyhörd personal så fick jag det ganska bra ändå.. endast 1 stygn (va livrädd för att spricka!) Hade jag från början fått välja så hade jag valt kejsarsnitt och när jag ska ha vårt nästa barn i framtiden så kommer jag överväga igen hur jag vill göra och det lutar åt kejsarsnitt trots allt gick ganska bra vid denna förlossning!
    Något som gör mig riktigt jävla förbannad är när jag hämtade ut min förlossnignsjournal läser att min Aurora "tant" har skrivit i mina papper att patient kan idag tänka sig föda vaginalt om hon får smärtlindring!!
    Jag har ALDRIG sagt något sådant och förstår inte varför hon skriver så, är det för att hon själv bestämde att jag inte skulle få kejsarsnitt?! ska skriva ett par väl valda ord till den kvinnan hade kunnat spara mig all min ångest och panik jag haft under hela min graviditet om ´jag fått den hjälpen jag behöver!
    så ni som är rädda och går till Aurora stå¨på er och ge er inte. Jag hade till och med mig min sambo på samtal under ett möte med Aurora där han förklarade hur jag mådde hur jag sov dåligt hade panikångest på nätterna osv men inte ens det lyssnade hon på så det här ska jag gå till botten med den kan ni skriva upp!
    Tack för alla peppande ord från er snälla rara människor, nu är jag äntligen mamma och jag njuter vare sekund! undrar ni något mer så skriv gärna vet inte hur rörigt detta inlägg blev men lite vet ni nu :)

  • ej svenska01

    "Något som gör mig riktigt jävla förbannad är när jag hämtade ut min förlossnignsjournal läser att min Aurora "tant" har skrivit i mina papper att patient kan idag tänka sig föda vaginalt om hon får smärtlindring!!
    Jag har ALDRIG sagt något sådant och förstår inte varför hon skriver så, är det för att hon själv bestämde att jag inte skulle få kejsarsnitt?! ska skriva ett par väl valda ord till den kvinnan hade kunnat spara mig all min ångest och panik jag haft under hela min graviditet om ´jag fått den hjälpen jag behöver!"

    Har du skrivit till henne eller inte?

    Jag beundrar dig. Jag skulle säkert slå den kvinnan i ansiktet och åka utomlands att få snitt eller hoppa från broon. Jag är inte så stark som du.

Svar på tråden Auroraterapi på Östrasjukhuset Göteborg, känner mig överkörd!