• maria91

    HJÄLP va ska ja göra nu?? :'(

    Blev nekad snitt på usö! Vet inte vad ja ska göra nu? Jag vägrar att föda vaginalt?! Men hon tvingar mig verkligen.. så bäva ledsen kommer få panik snart.. :'( va gör man nu?!?!

  • Svar på tråden HJÄLP va ska ja göra nu?? :'(
  • L1ber

    Ett till inlägg.. såg att någon rekommenderade Karlskoga. Något som du självklart får välja själv men jag skulle inte rekommendera det. Har fått lite för mycket inside information för att själv våga föda där. Har jobbat inom området så jag vet vad jag pratar om även om jag tyvärr inte får dela med mig till er på annat sätt än att säga att jag själv skulle valt usö sju dagar i veckan. Dessutom blev ju förlossningsavdelningen på usö utsedd till Sveriges bästa, vilket också är ett bra argument :)

  • maria91

    De blir så mkt åsikter å ja kan inte annat än att säga alla har till viss del rätt! De är ett svårt beslut, tydligen ganska så självklart eftersom de är som de är när man vill ha snitt är förlossningsrädd osv.. Som sagt ja skulle prata med min bm de var night de sista jag skrev, hon blev inte alls nöjd för här ju haft samtal med henne om endast förlossningen å hon vet mkt väl att jag menar allvar i de jag säger å vill. Hon skulle därför kolla vad läkaren skrivit som jag träffade å de var ju tur för hon hade inte skrivit något i journalen.Min bm vårt mkt upprörd å ringde å tyvärr fanns inte den läkaren där som jag träffade..de viste alltså inte varför hon inte skrivit in att vi vart där å vad som blev sagt under själva samtalet! åkte hem ifrån bm å hon skulle forska i det hela (hur hon skulle kunna hjälpa oss osv).. efter ca 1h ringer hon å säger att jag fått en ny tid hos en annan läkare. Så idag ska jag träffa en annan läkare! Hoppas på en mkt vettigare läkare som kan accepterar oss.

  • tredjegångengillt
    maria91 skrev 2013-05-27 13:38:16 följande:
    De blir så mkt åsikter å ja kan inte annat än att säga alla har till viss del rätt! De är ett svårt beslut, tydligen ganska så självklart eftersom de är som de är när man vill ha snitt är förlossningsrädd osv.. Som sagt ja skulle prata med min bm de var night de sista jag skrev, hon blev inte alls nöjd för här ju haft samtal med henne om endast förlossningen å hon vet mkt väl att jag menar allvar i de jag säger å vill. Hon skulle därför kolla vad läkaren skrivit som jag träffade å de var ju tur för hon hade inte skrivit något i journalen.Min bm vårt mkt upprörd å ringde å tyvärr fanns inte den läkaren där som jag träffade..de viste alltså inte varför hon inte skrivit in att vi vart där å vad som blev sagt under själva samtalet! åkte hem ifrån bm å hon skulle forska i det hela (hur hon skulle kunna hjälpa oss osv).. efter ca 1h ringer hon å säger att jag fått en ny tid hos en annan läkare. Så idag ska jag träffa en annan läkare! Hoppas på en mkt vettigare läkare som kan accepterar oss.
    Du verkar ha träffat på en helt inkompetent läkare! Det bryter mot alla regler att inte föra journal. KOncentrera dig på att få till det önskade snittet nu med den nya läkaren. Men sedan när det är klart bör du anmäla läkaren till Patientnämnden i ditt landsting. 
  • LisaNi
    tredjegångengillt skrev 2013-05-28 18:38:01 följande:
    Du verkar ha träffat på en helt inkompetent läkare! Det bryter mot alla regler att inte föra journal. KOncentrera dig på att få till det önskade snittet nu med den nya läkaren. Men sedan när det är klart bör du anmäla läkaren till Patientnämnden i ditt landsting. 
    Mest sannolikt är det väl så att läkaren hade dikterat en mottagningsanteckning, men den var inte utskriven än, och det var därför BM inte kunde se den. På de flesta kliniker tar det flera dagar innan anteckningar är utskrivna (om det inte är akut), och sen skall de signeras, så det är nog svårt att från detta säga att läkaren inte fört journal...

    TS: Hur gick det på andra besöket?
  • maria91
    maddeemma skrev 2013-05-30 08:47:18 följande:
    Hur går det?

    Inge vidare.. fick träffa en ny läkare ju. Hon var klart mkt bättre men tyckte inte jag var i behov att ett snitt. Hin sa verkligen såhär, försök med en vanlig förlossning å går inte det så avbryter vi och tar snitt....mkt märkligt! Vet ej va ja ska göra längre :/
  • Mithra

    Jag blir helt mållös över attityden från läkare och jag är ledsen för din skull. Det är viktigt att den gravida mår bra och inte känner stress eller är/blir deprimerad för då är även risken för förlossningsdepression större, det var därför jag blev beviljad snitt nu i januari. (Har ett akut snitt i bagaget). Läkaren vi fick körde över mig totalt, men när vi kommit hem så ringde min sambo upp henne och förklarade hur allt låg till, att vi var mycket besvikna på hennes bemötande och hon ordnade en tid för snitt direkt.

    Som sagt, blir helt mållös för du är ju uppenbart rädd, borde inte dom se det? För mig pratades det om igångsättning men då jag hade alldeles för mycket panik så blev det beviljat snitt (Om det hade hunnit starta innan så hade jag fått ringa in så fort första värken kommit och hade fått akut snitt om det fanns tid).

    Jag önskar dig all lycka och hoppas för er skull att ni kan få ert snitt.
    Kämpa på! Hjärta

  • maria91
    Mithra skrev 2013-05-30 16:00:37 följande:
    Jag blir helt mållös över attityden från läkare och jag är ledsen för din skull. Det är viktigt att den gravida mår bra och inte känner stress eller är/blir deprimerad för då är även risken för förlossningsdepression större, det var därför jag blev beviljad snitt nu i januari. (Har ett akut snitt i bagaget). Läkaren vi fick körde över mig totalt, men när vi kommit hem så ringde min sambo upp henne och förklarade hur allt låg till, att vi var mycket besvikna på hennes bemötande och hon ordnade en tid för snitt direkt. Som sagt, blir helt mållös för du är ju uppenbart rädd, borde inte dom se det? För mig pratades det om igångsättning men då jag hade alldeles för mycket panik så blev det beviljat snitt (Om det hade hunnit starta innan så hade jag fått ringa in så fort första värken kommit och hade fått akut snitt om det fanns tid). Jag önskar dig all lycka och hoppas för er skull att ni kan få ert snitt. Kämpa på!

    Jag blir oxå helt paff. Jag förstår inte hur dom bara kan neka. Så fort jag går in å börjar prata om snitt blir jag totalt förkrossad. Kan inte sluta gråta å jag kan inte se personen i ögonen för de är sjukt jobbigt! Hon tyckte ja skulle prata med aurora barnmorskan igen men de va hon som hänvisa mig direkt till läkaren pga min rädsla. Att jag är för rädd, får panik å jag är jätte rädd för att ja ska få någon typ av förlossningsdepression..läkaren sa att aurora barnmorskan skulle ringa mig direkt så ja fick en ny tid å jag var till läkaren i måndags då hon sa detta nu ät det torsdag eftermiddag å ingen jälvel har ringt?! Jag går in i vecka 36 idag och det blir bara jobbigar ju längre vi kommer eftersom vi inte har ett tydligt besked på hur det faktiskt kommer bli. Hur kan man som läkare säga, pröva att föda vanligt går de inte så gör vi akutsnitt?! Fattar inte!! Vet inte vad ja ska göra, väntar å väntar på att dem ska ringa!
  • maria91

    Pratar om vaginalt förlossning ska de vara. Säger att snitt är det enda som lugnar mig å de ja känner mig trygg med. Det är inget speciellt som jag är rädd för, kan inte komma på en sak utan det är hela händelse å jag viste inte att ja kände såhär. Är ledsen för det. Vill självklart kunna föda som alla andra å se de positiva i det men jag kan inte! Min mamma hade inga problem å min syster gick det jätte bra för. Min granne fick i december å inga problem där heller. Så det är inget eller inget speciellt utan jag känner mig bara inte trygg å säker. :( .

  • Mithra
    maria91 skrev 2013-05-30 16:31:52 följande:

    Jag blir oxå helt paff. Jag förstår inte hur dom bara kan neka. Så fort jag går in å börjar prata om snitt blir jag totalt förkrossad. Kan inte sluta gråta å jag kan inte se personen i ögonen för de är sjukt jobbigt! Hon tyckte ja skulle prata med aurora barnmorskan igen men de va hon som hänvisa mig direkt till läkaren pga min rädsla. Att jag är för rädd, får panik å jag är jätte rädd för att ja ska få någon typ av förlossningsdepression..läkaren sa att aurora barnmorskan skulle ringa mig direkt så ja fick en ny tid å jag var till läkaren i måndags då hon sa detta nu ät det torsdag eftermiddag å ingen jälvel har ringt?! Jag går in i vecka 36 idag och det blir bara jobbigar ju längre vi kommer eftersom vi inte har ett tydligt besked på hur det faktiskt kommer bli. Hur kan man som läkare säga, pröva att föda vanligt går de inte så gör vi akutsnitt?! Fattar inte!! Vet inte vad ja ska göra, väntar å väntar på att dem ska ringa!
    Förstår din oro. Tycker det hela verkar helt galet!
    Jag blev även erbjuden det där med att prova föda vaginalt och OM det inte fungerade för mig så kunde dom avrbyta och ge mig snitt direkt men det var aldrig något alternativ. Jag var inte bara rädd för smärta eller att ett barn ska ut "där nere" utan jag var mest rädd för att inte ha kontroll.

    Verkar jättekonstigt att det är så olika i olika landsting. Och jag kan tycka, efter vad du berättar om dina känslor, att du borde få snitt så att du kan få en förlossning som du vill ha, som du kan vara stolt över och känna "att det där kändes bra" efteråt.. givetvis kan det säkert gå bra med vaginal också, men efteråt lär man nog känna sig överkörd och kanske inte känna sig lika nöjd? Jag vet inte riktigt. Tycker bara det där är helt knas.

    Du får helt enkelt vara på dom som en hök.
  • LisaNi

    Låter som jättejobbigt för dig, att ständigt behöva gå och oroa dig för detta!

    Jag skulle vilja tipsa om den här boken som är väldigt bra (inga pekpinnar): Föda utan rädsla av Susanna Heli
    Även om du fortfarande hoppas du kommer få ett snitt verkar det ju inte helt säkert, och jag tror oavsett du kan ha hjälp av den boken!

  • maria91
    LisaNi skrev 2013-06-05 10:32:42 följande:
    Låter som jättejobbigt för dig, att ständigt behöva gå och oroa dig för detta! Jag skulle vilja tipsa om den här boken som är väldigt bra (inga pekpinnar): Föda utan rädsla av Susanna Heli Även om du fortfarande hoppas du kommer få ett snitt verkar det ju inte helt säkert, och jag tror oavsett du kan ha hjälp av den boken!

    Fick faktiskt låna den boken av en jobbar kompis till mig. Har kollat lite i den men den första sidan ja fick upp vår något i likhet med "min förlossning var det värsta som hänt mig".. Bläää!! Är så himla besviken på usö! De skulle ringa mig för en å en halv vecka å erbjuda att ja fick träffa dom å prata igen eller gå till aurora barnmorskan ja träffade förut men inte hört ett ljud av dom.. lutar emot att vi byter sjukhus (tyvärr) "/
  • Lucyewe
    maria91 skrev 2013-05-21 14:29:34 följande:
    Blev nekad snitt på usö! Vet inte vad ja ska göra nu? Jag vägrar att föda vaginalt?! Men hon tvingar mig verkligen.. så bäva ledsen kommer få panik snart.. :'( va gör man nu?!?!
    Hejsan :) Jag vill bara säga att jag vet exakt vad du går igenom just nu, jag hade samma rädsla innan jag fick barn. Men trots min skräck för smärta och panikångest nekade min auroratant mig ett snitt, så stå på dig!
    jag kan bara säga att min förlossning var positiv och helt galet bra så vill egentligen säga till dig att det kommer gå bra, men sen vet jag hur jag mådde före allt och det hjälper inte ett skit tyvärr :(
    men om jag säger såhär, vårt nästa barn kommer jag föda vaginalt med för det var galet fantastiskt!

    Stor kram och skriv gärna om du undrar något :) Mvh Evelina 
Svar på tråden HJÄLP va ska ja göra nu?? :'(