• Svar på tråden Ni som fått sk snittkontrakt!
  • gudrunberit

    Jag är också nyfiken. Min förra förlossning var vedervärdig och är gravid igen, får bara höra av läkaren att förlossning nummer två alltid blir bättre...känner mig inte alls trygg med det :(

  • bf2014
    gudrunberit skrev 2013-12-11 18:41:38 följande:
    Jag är också nyfiken. Min förra förlossning var vedervärdig och är gravid igen, får bara höra av läkaren att förlossning nummer två alltid blir bättre...känner mig inte alls trygg med det :(
    Ja de säger ju det... kan ju alltid hoppas! Vart bor du någonstans? är tydligen inte vanligt att omföderskor får sk förlossningskontrakt enligt den läkaren som jag träffat, och det verkar vara många olika punkter man måste beakta, och om det ens blir något ks om jag ber om det är jag lite osäker på. Det är därför som jag undrar lite hur det varit för andra som fått kontrakt, om man verkligen fått ks om man bett om det.
  • gudrunberit
    bf2014 skrev 2013-12-11 19:31:56 följande:
    Ja de säger ju det... kan ju alltid hoppas! Vart bor du någonstans? är tydligen inte vanligt att omföderskor får sk förlossningskontrakt enligt den läkaren som jag träffat, och det verkar vara många olika punkter man måste beakta, och om det ens blir något ks om jag ber om det är jag lite osäker på. Det är därför som jag undrar lite hur det varit för andra som fått kontrakt, om man verkligen fått ks om man bett om det.

    Jag bor i Västerås. Bm som jag går och pratar med om detta och för att bearbeta förra fl, har frågat mig om jag kan tänka mig att skriva mig i ett annat län just för att det är enklare i vissa län...då handlar det ju inte om barnets bästa, utan då är det ju ekonomi som styr fast de påstår att det inte är så. Läkaren har först nekat mig ks och sedan sagt att vi ska träffas igen i v28 och v 38 för vidare diskussion efter att han hade läst min journal ordentligt och sett att det var en hel del misstag som gjordes av psl. Jag känner att han drar en vitlögn i och med att han var så bestämd att jag inte kommer att få ks....känner mig inte alls trygg med att inte kunna påverka någonting. I mitt fall var det inte "bara" en mycket besvärlig fl utan psl var mycket dålig och det är stora tillitsproblem för mig gentemot dem efter deras hantering av min fl. När läkaren alltså säger att andra fl brukar gå lättare, har jag ff så svårt att känna tillit till psl, de gjorde alldeles för många stora fel sist.
  • Cissipissi

    Det här med snittkontrakt måste ju skilja grymt mycket mellan länen?

    Någon som har erfarenheter av detta från Västmanland?

    Gick i klarasamtal med förra barnet och ville snittas. Till min glädje låg sonen i säte och därför beviljades jag snitt.

    Blev gravid igen och var då där väldigt tidigt (var på återbesök och misstänkte att jag var gravid igen). Träffade då ett riktigt rövhål till läkare och allt resulterade i att jag avbröt min graviditet.. Han var så jävla dum och satt och predikade om förlossningar (han har dessutom aldrig själv kläckt ut sig en unge) och sa att det inte var något nytta i att hota med abort om jag inte beviljades snitt. Well, nu borde han veta att det inte var ett hot utan ett faktum. Och nu är jag halvvägs in i nästa graviditet och är hispig som fan. Känner dock att jag kan prova att föda, men vill kunna vara säker på snitt om det blir för jobbigt..

  • gudrunberit

    Vad var det för dåre till läkare?! Kanske var samma som jag träffade som var ganska burdus till en början, jag var på väg att resa på mig och gå! Går också på klarasamtal.

  • Cissipissi
    gudrunberit skrev 2013-12-12 18:20:37 följande:

    Vad var det för dåre till läkare?! Kanske var samma som jag träffade som var ganska burdus till en början, jag var på väg att resa på mig och gå! Går också på klarasamtal.


    Minns tyvärr inte vad idioten hette, borde ha lagt namnet på minnet:/

    Ska dock på nya samtal snart, då ska jag be som kolla i journalen.

    Vilken barnmorska har du? Är du nöjd? Jag jag Lisbeth.
  • gudrunberit

    Då har vi samma bm! Jag tycker att hon är jättebra! Hon är rätt tydlig med hur det fungerar och hon uppmanade mig även att anmäla min förra fl efteråt, så hon vet min historia och vet hur jag har blivit beh. Sen är det ju inte hon som bestämmer tyvärr.

    Jag är rätt rak med henne och hon tar det, vilket är skönt. Vore intressant och veta vilken läkare du träffade!

  • Anaerob

    Känner med er, och jag kan bara säga stå på er och se till att ni får det precis på det vis NI vill ha det! 

    Förlossningen med mitt första barn var allt annat än bra, både jag och barnet mådde dåligt samt förlossningen gick inte på det vis eller i den takt den borde. Efter väldigt många timmar så blev det akut kejsarsnitt då hjärtljuden försvann igen, vet inte hur många gånger de försvann eller blev mycket låga innan dess. 

    Andra förlossningen så fick jag igenom en planerad förlossning och en förlossningsplan, vilket innebar att man skulle sätta igång förlossningen och vid minsta misstanke om att barnet mådde dåligt alt. om förlossningen inte gick som den skulle skulle det bli kejsarsnitt. Läkaren ansåg iofs. att ett planerat snitt kanske vore det bästa för mig, men jag ville inte det utan jag ville försöka. Den andra förlossningen var bitvis jobbig pga. alla tankar/minnen MEN den gick väldigt bra. Och jag är väldigt glad att jag fick igenom det jag ville och trodde att jag behövde. 

    Den tredje förlossningen så finns samma plan som vid den andra. 

  • bf2014
    Anaerob skrev 2013-12-13 18:15:27 följande:
    Känner med er, och jag kan bara säga stå på er och se till att ni får det precis på det vis NI vill ha det! 

    Förlossningen med mitt första barn var allt annat än bra, både jag och barnet mådde dåligt samt förlossningen gick inte på det vis eller i den takt den borde. Efter väldigt många timmar så blev det akut kejsarsnitt då hjärtljuden försvann igen, vet inte hur många gånger de försvann eller blev mycket låga innan dess. 

    Andra förlossningen så fick jag igenom en planerad förlossning och en förlossningsplan, vilket innebar att man skulle sätta igång förlossningen och vid minsta misstanke om att barnet mådde dåligt alt. om förlossningen inte gick som den skulle skulle det bli kejsarsnitt. Läkaren ansåg iofs. att ett planerat snitt kanske vore det bästa för mig, men jag ville inte det utan jag ville försöka. Den andra förlossningen var bitvis jobbig pga. alla tankar/minnen MEN den gick väldigt bra. Och jag är väldigt glad att jag fick igenom det jag ville och trodde att jag behövde. 

    Den tredje förlossningen så finns samma plan som vid den andra. 
    skönt att höra att andra förlossningen kändes bättre!
  • gudrunberit

    Verkligen skönt att höra att andra förlossningen gick bättre!

    Jag har också tänkt att jag vill föda vaginalt för att få chansen att uppleva en lyckad fl, men oron att det blir ett helvete igen hänger över mig. Vilken revansch det vore dock! Det vore underbart befriande att få ett löfte att få bestämma själv under fl gång, om det barkar åt skogen ska jag själv få vara med och bestämma om det blir ett ks ist och inte bli bestämd över huvudet!

  • Anaerob
    gudrunberit skrev 2013-12-13 20:40:56 följande:
    Verkligen skönt att höra att andra förlossningen gick bättre! Jag har också tänkt att jag vill föda vaginalt för att få chansen att uppleva en lyckad fl, men oron att det blir ett helvete igen hänger över mig. Vilken revansch det vore dock! Det vore underbart befriande att få ett löfte att få bestämma själv under fl gång, om det barkar åt skogen ska jag själv få vara med och bestämma om det blir ett ks ist och inte bli bestämd över huvudet!

    Mm, för mig är det viktigt att veta att det inte kommer bli som den första, och jag ville ha revansch och fick det. Andra förlossningen, själva förlossningen var mycket bra men inte tiden efter. Jobbar på att få ihop det hela för att kunna känna den trygghet jag behöver. Och det underlättar att beta av listan punkt efter punkt. Stå på er, sök hjälp av någon annan eller på något annat ställe och ge inte upp
  • gudrunberit

    Det är lätt att tiden efter fl glöms bort och att all fokus ligger på själva fl. Tack för att du delar med dig. Jag hoppas att din lista på saker att bocka av blir lättare och lättare.

  • Anaerob

    Ja och jag har förstått att de tittas i journalen vad som står, men det är ingen som frågat mig om min upplevelse och skrivit in den där. Tydlighet om vad man upplever, vad man vill och Harman behöver är viktigt. Jag är övertygad om att denna förlossning kommer bli bra, jag är eller kommer förberedd likaså min make. Och de som kommer vara på plats måste läsa det brev jag skrivit, och kan de inte arbeta utefter mina behov har det inget där att göra.

  • gudrunberit

    Åh vad jag håller med dig i allt. Jag var noga med att skriva vad jag ville och hur min graviditet hade varit för att de förhoppningsvis skulle visa förståelse, tyckte först att det skulle vara onödigt då de är proffs och jag hade förtroende för sjukvården...men riktigt så var det ju inte. Vilket uppvaknande. Förstår inte varför man jobbar på fl om man är så totalt ointresserad och oengagerad. Skönt att ha fått bekräftelse från annan psl att det inte är så det ska vara. Hoppas att det blir oändligt mycket bättre denna gång.

Svar på tråden Ni som fått sk snittkontrakt!