• pilli

    Planerat snitt i Borås

    Har lite funderingar på hur det går till på SÄS med det planerade snittet. Vet att jag ska vara där 6:30 men vad händer sen? :)
    Efter snittet är gjort hamnar man ju på uppvaket vad jag förstått, hur länge brukar man ligga där? Läst att det är många som inte behövt vara där längre än typ 40 min och andra i 4 timmar.. Får pappan sitta med där med barnet också eller är dom på rummet själva? Hur länge var ni tvungna att stanna innan ni fick åka hem?

    Har ni några bra tips på saker att ta med om man gjort ks? Byxor/underkläder som inte sitter åt vid midjan vet jag men andra praktiska saker? :)

    Hoppas någon har svar på några av frågorna iaf :P

  • Svar på tråden Planerat snitt i Borås
  • Stjärnebo
    Carolina76 skrev 2014-05-06 21:46:12 följande:
    Ett litet tillägg: Man blir bara sövd om det är akut akut.

    Jag blev akut snittad ( inom loppet av 2-3 timmar efter beslut) och fick vara vaken under snittet.

    Dom gör nog olika beroende på hur akut det faktiskt är. Att sätta spinal tar ju inte överdrivet lång tid egentligen. 
    Har dom inte 5 min att vänta extra så söver dom. Men det görs ju inviduella beslut för alla förstås.
    Jag själv föddes med urakut snitt och då sövdes min mamma såklart eftersom jag höll på att dö.


    Alla snitt som sker under värkarbete och som inte är planerade sedan innan kallas akut snitt :)

  • Stjärnebo
    Stjärnebo skrev 2014-05-07 09:30:36 följande:

    Dom gör nog olika beroende på hur akut det faktiskt är. Att sätta spinal tar ju inte överdrivet lång tid egentligen. 
    Har dom inte 5 min att vänta extra så söver dom. Men det görs ju inviduella beslut för alla förstås.
    Jag själv föddes med urakut snitt och då sövdes min mamma såklart eftersom jag höll på att dö.


    Alla snitt som sker under värkarbete och som inte är planerade sedan innan kallas akut snitt :)


    Så jaa jag vet och håller med
  • Carolina76

    Imorgon ska vi in till säs och prata med en läkare ang planerat snitt. Vet ngn om man får svar & ev datum direkt eller får man invänta?

  • pilli
    Carolina76 skrev 2014-05-13 19:04:40 följande:
    Imorgon ska vi in till säs och prata med en läkare ang planerat snitt. Vet ngn om man får svar & ev datum direkt eller får man invänta?
    Jag fick svar direkt (var då i typ v. 32-34) och fick tid inbokad och datum i handen :)

    Nu är det ca 3 månader sen jag genomgick mitt snitt och jag kunde inte vart nöjdare! Hade inga komplikationer, ingen överdriven smärta (gjorde lite ont när jag skulle sätta mig upp i sängen bara) och jag fick åka hem efter 2 dagar :)

    Hade en jättebra och trevlig läkare som utförde det och sydde ihop mig jättefint (självupplöslig tråd) Kunde absolut inte gått bättre :D Hela upplevelsen var bara underbar!
  • A n n e L i e
    Carolina76 skrev 2014-05-13 19:04:40 följande:
    Imorgon ska vi in till säs och prata med en läkare ang planerat snitt. Vet ngn om man får svar & ev datum direkt eller får man invänta?
    Jag fick beviljat snitt när jag var i vecka 22 och jag har fortfarande ej fått tid för snitt ännu (är i vecka 32), anledningen till att jag ej fått tid än är för att dom planerar ca 1 månad innan.

    Tror helt enkelt att det beror på hur långt gången du är :) 
  • Carolina76
    A n n e L i e skrev 2014-05-14 10:56:43 följande:
    Jag fick beviljat snitt när jag var i vecka 22 och jag har fortfarande ej fått tid för snitt ännu (är i vecka 32), anledningen till att jag ej fått tid än är för att dom planerar ca 1 månad innan.

    Tror helt enkelt att det beror på hur långt gången du är :) 
    Fick ok på planerat snitt men precis som du så får vi invänta besked om vilket datum det blir. 31/7 el 4/8 trodde läkaren.
  • Carolina76

    Nu har vi fått ett datum, 4/8.

    Blev lite besviken först då jag trodde att de skulle ta lite hänsyn pga förra snittet men är ändå glad att ha fått ett datum. Fast jag tror det kommer gå igång innan... Vi får se..

  • A n n e L i e

    Nu är det inte långt kvar Solig

    Har börjat fundera på lite praktiska saker som när man väl är på BB, hur fungerar det med mat till personen som är med? Får personen mat eller får/kan man köpa det där? 

    Finns det tillgång till sällskapsrum/fikarum med kyl (om man tar med sig mat)? 

    Behöver jag ta med mig flera ombyten till bebis eller får man låna kläder på BB? 

    Skriv gärna ner hur det fungerar, vad man får tillgång till och inte. Glad

  • Hallonet87

    Min smack fick frukost eller ja betala en slant men lunch hade han med sig, det finns kylskåp på avdelningen. Sen hade han så bra att att han jobbar på rehab så han gick över dit ibland där han hade reserver :) ta med några ombyten du, jag tyckte det var roligare att ha med sig egna kläder men jag är säker på att de har bebiskläder där också. Man får tillgång till det mesta egentligen som man behöver. Jag tog med mig eget schampo balsam för de är ju inga bra saker de har där. Hade också med mig ett par stora haremsbyxor å egen mjukisdress för ville inte gå runt i deras stora nattskjortor, det finns ju mjukisbyxor ned men ville ha egna. Om ibte mannen vill ha med mat aå finns det ju cafeteria där hm kan köpa med sig. Det finns sällskapsrum ja :) lycka till

  • Oppies

    Så, nu har jag varit på två läkarsamtal ang min rädsla. Fick träffa läkare före aurora pga brist på tider.

    Jag har varit väldigt kluven till vad det är jag är rädd för och både vf och ks skrämmer mig. Men efter dessa läkarsamtal blir jag bara mer o mer rädd för vf och nu är jag mer säker på satt det är ett ks jag vill ha!

    Har fått en aurora tid 27aug och är då i V.32, känns sent tycker jag, för om dem börjar med nån övertalningskampanj är det inte lång tid där dem förväntar sig att jag ska hinna bearbeta min rädsla på.

    Men ni som gjort planerat snitt, hur har ni mått efter snittet? Hur lång återhämtning har ni haft? Är ni glada över erat beslut? Hur mår bebisen?

  • A n n e L i e

    Jag gjorde snitt i juli och jag är riktigt nöjd :)
    Personalen var underbar och för mig så var hela upplevelsen bara positiv.

    Min återhämtning har gått bra, jag var uppe och gick på kvällen och har ej haft ont av snittet. Lite obehag i början då det kunde strama vid vissa rörelser men inte värre än så. Givetvis så fick jag ju tänka om när det gäller hur jag skulle röra mig i och ur sängen exempelvis, men i övrigt har det ej varit något.

    Det värsta var i så fall när jag skulle ta bort plåstret, det kändes. Detta valde jag att göra på VC för att samtidigt se att allt läkt som det ska.

    Jag mår fint och vår dotter som nu är 8 veckor mår bra :)

Svar på tråden Planerat snitt i Borås