• Dollan89

    Ska jag utsätta min för tidigt födda för detta?

    Har en tös på 8 månader (skulle varit 6 mån.) Hon är två månader för tidigt född. Nu i höstas hade hon två jobbiga förkylningar med mycket slem hosta. Hon sov inte på natten trotts nässpray och sug. Hon matvägrade i flera dagar men doktorn sa att vi skulle avvakta. Hon började äta smått igen på flaska och gorde såhär i ca. 1 mån. Det var tufft när hon skrek varje dag som natt, svårt att komma till ro och bonusen på 9 år som är känslig grät konstant när bäbis grät. Vilket bonusen fortfarande gör. 
    Men nu till "problemet". Min sambo ringde igår till bonusens mamma eftersom de ska hit på fredag. Då säger hon att barnen hade feber igår och ont i kroppen men nu mår bättre. Hade sambon aldrig ringt hade vi inte fått reda på detta eftersom hon inte är den typen som ringer och berättar saker gällande barnen. Kändes lite taskigt då hon vet att vår dotter är för tidigt född och extra infektionskänslig. Hon har tidigare skickat iväg barnen sjuka till oss då vi varit ovetandes. 


    Tyvärr går det inte lita på modern då hon ofta ljuger och hittar på saker. Och hon undanhåller information. 


    Är kluven inför helgen. Ska vi ta hit sambons barn i helgen trotts att de varit/är sjuka. Vill inte utsätta vår för tidigt födda dotter för mer i onödan. Det bästa vore att avvakta denna helgen och låta de komma nästa gång... ??


     


     

  • Svar på tråden Ska jag utsätta min för tidigt födda för detta?
  • Brumma
    Litet My skrev 2014-01-10 12:57:15 följande:
    Nej, dock har jag själv högre mål än att mina ungar enbart skall överleva dock. Men man kan inte begära att barnets andra förälder skall vara den som ställer in både jobb och fritid för att pappans nya fått en prematurbebis. Det är pappans sak att lösa, både barnpassning och att barnet faktiskt får träffa honom under den tiden. Inte mammans.


    Fast man KAN fråga... Vi brukar se det som att ge o ta. Som när mamman till min bonus skulle in på förlossning med nya mannen. Självklart tog vi då bonus. Skall till ganska ordentligt viktiga planer för att inte ställa upp på ngt sådant. För man räknar ju med att få tillbaka igen :D
  • FireLady
    Litet My skrev 2014-01-10 12:57:15 följande:
    Nej, dock har jag själv högre mål än att mina ungar enbart skall överleva dock. Men man kan inte begära att barnets andra förälder skall vara den som ställer in både jobb och fritid för att pappans nya fått en prematurbebis. Det är pappans sak att lösa, både barnpassning och att barnet faktiskt får träffa honom under den tiden. Inte mammans.



    Jag skulle kunna ställa upp en hel del men då ska jag oxå få något i utbyte, ta och ge. Så gör vi redan nu även om inte prematurbarn finns med i bilden. Jag stöttar och hjälper pappan vid behov och pappan stöttar och hjälper mig vid behov. Vi har varannan vecka men barnen är lite mer hos mig eftersom pappan har hittat en intresse som han brinner för och det ska han kunna syssla med varje vecka. Sen så stöttar han mig på andra sätt MEN vi tar inte varandra för givet och vi kommunicerar. Barnens pappa är inte fienden, han är viktig person i mina barns liv och det som är viktigt för mina barn värnar jag om. Ibland får jag ställa in något för pappans skull, ibland får pappan ställa upp och ställa in något för min skull. Men för det mesta behövs det inte för vi kommunicerar och hittar lösningar tillsammans.
  • Litet My

    Brumma: absolut om samarbetet fungerar. Men i detta fallet verkar det inte så samt att det i förlängningen kan vara svårt att vara den som alltid får vabba och ställa in jobb och aktiviteter. Jag ser heller ingen ödmjuk undran i TS utan någon som mer kräver och dessutom tycker illa om barnens mamma och inte heller själv är villig att kompromissa eller vara öppen för andra varianter mer än att bebisen, hon och pappan ska vara själva. Trots allt har många kommit med olika lösningar och förslag.

  • Ja varför

    Vänd på frågan.
    Om storasyskonet blir sjukt under tiden det är hos er, ska det då inte åka till mamman på den dag som barnet brukar byta boende? Eller ska barnet då åka till mamman i förtid?
    Smittor finns det överallt och det är något som vi alla måste lära oss leva med, det går inte att förhindra.

    Ditt barn kommer för alltid att vara född 2 månader för tidigt men det är inget hinder för ett normalt liv, med syskon, sjukdomar och allt annat, det kan du tyvärr inte göra nånting åt, du kan inte skydda det mot allt i livet med det som orsak/ursäkt.

  • Litet My
    FireLady skrev 2014-01-10 13:19:48 följande:


    Jag skulle kunna ställa upp en hel del men då ska jag oxå få något i utbyte, ta och ge. Så gör vi redan nu även om inte prematurbarn finns med i bilden. Jag stöttar och hjälper pappan vid behov och pappan stöttar och hjälper mig vid behov. Vi har varannan vecka men barnen är lite mer hos mig eftersom pappan har hittat en intresse som han brinner för och det ska han kunna syssla med varje vecka. Sen så stöttar han mig på andra sätt MEN vi tar inte varandra för givet och vi kommunicerar. Barnens pappa är inte fienden, han är viktig person i mina barns liv och det som är viktigt för mina barn värnar jag om. Ibland får jag ställa in något för pappans skull, ibland får pappan ställa upp och ställa in något för min skull. Men för det mesta behövs det inte för vi kommunicerar och hittar lösningar tillsammans.
    Fast riktigt så låter det ju inte som TS och mamman har det (pappan skriver hon ingenting om), snarare har det varit harranger om hur illa TS tycker om henne och är det ömsesidigt så fungerar det ju inte att lösa på det sättet.

    Sedan beror det nog lite på vad man tex har för jobb och aktiviteter inbokade, hur viktigt det är att vara delaktig på. Vi har tex dagar då vi har stora vårdplaneringar där jag MÅSTE vara med eftersom ingen annan kan ta det där det varit snudd på omöjligt att ändra tid och dagar där det fungerat att vabba.
  • Litet My
    Brumma skrev 2014-01-10 13:12:58 följande:
    Fast man KAN fråga... Vi brukar se det som att ge o ta. Som när mamman till min bonus skulle in på förlossning med nya mannen. Självklart tog vi då bonus. Skall till ganska ordentligt viktiga planer för att inte ställa upp på ngt sådant. För man räknar ju med att få tillbaka igen :D
    Jag har inte skrivit något om att man inte skulle kunna fråga, självklart kan man det men man kanske inte alltid kan förvänta sig att få ett Ja på frågan.

    Hur TS barns bioföräldrar ställer upp på varandra står inte men om man bara skall se på vad TS tycker så låter det ju minst sagt inte som det är en god relation.
  • Brumma
    Litet My skrev 2014-01-10 13:22:12 följande:

    Brumma: absolut om samarbetet fungerar. Men i detta fallet verkar det inte så samt att det i förlängningen kan vara svårt att vara den som alltid får vabba och ställa in jobb och aktiviteter. Jag ser heller ingen ödmjuk undran i TS utan någon som mer kräver och dessutom tycker illa om barnens mamma och inte heller själv är villig att kompromissa eller vara öppen för andra varianter mer än att bebisen, hon och pappan ska vara själva. Trots allt har många kommit med olika lösningar och förslag.


    Ja. Tar man det för givet blir det tvärstopp istället :)

    Hade jag varit TS hade jag, eftersom barnen kommer o kan vara sjuka, åkt hem till mina föräldrar, en kompis, svärföräldrarna osv med bebis om jag varit orolig.

    I första hand kollar vi med mamman - kan hon inte byta eller ta extra så fixar vi det på annat sätt. Anledningen till att vi frågar mamman först är ju för att hon är mamma :) o kanske vill ha lite extra tid med sitt barn. Av samma orsak frågar hon oss om det är ngt. Men som sagt - man frågar, o får man ett nej fixar man det själv.
  • Litet My
    Brumma skrev 2014-01-10 13:48:34 följande:
    Ja. Tar man det för givet blir det tvärstopp istället :)
    Hade jag varit TS hade jag, eftersom barnen kommer o kan vara sjuka, åkt hem till mina föräldrar, en kompis, svärföräldrarna osv med bebis om jag varit orolig.
    I första hand kollar vi med mamman - kan hon inte byta eller ta extra så fixar vi det på annat sätt. Anledningen till att vi frågar mamman först är ju för att hon är mamma :) o kanske vill ha lite extra tid med sitt barn. Av samma orsak frågar hon oss om det är ngt. Men som sagt - man frågar, o får man ett nej fixar man det själv.
    Men precis, nu fick ju TS massor med tips i början men svarade inte ens på dem.

    Sedan beror det ju lite på vad den andra föräldern gör på sin barnlediga tid, en del jobbar jättemycket medan en del jobbar lite eller har möjlighet att ta en mysdag med barnen istället. Alla är vi olika och det är svårt att säga vad som är rätt eller fel för en annan.
  • TeresB
    Litet My skrev 2014-01-10 11:12:13 följande:
    Och det är något bara prematurföräldrar skulle kunna vara med om menar du? Det är det knappast.

    Jag tror de allra flesta föräldrar är rädda om sina barn utefter situation och vill skydda dem mot det mesta.

    Behöver ditt barn haft Cancer för att du skall förstå att det är fruktansvärt för de föräldrar vars barn har det också? Behöver ditt barn blivit våldtaget för att du skall förstå hur fruktansvärt dåligt det barnet mår.

    Det blir liksom lite löjligt att säga att "har man inte haft ett prematurbarn så förstår man inte hur det är att vara så rädd om sitt barn"

    Det är något de flesta föräldrar kan förstå att man blir oavsett egen erfarenhet av just det. Många har dessutom andras erfarenheter de tagit del av där barn varit prematurer eller väldigt sjuka.



    Ja har man inte haft ett sjukt/ våldtaget/ whatever barn så kan det nog vara svårt att förstå precis hur det är. Menar såklart inte att de är helt oförstående.

    Hursom så får de väl lösa det efter bästa förmåga.
  • Litet My

    TeresB: Hur det är, ja. Kunna förstå att det är jobbigt och man son förälder är orolig, nej då behöver man inte ha upplevt det själv. Men oavsett känsla kan det vara läge att ifrågasätta om känslan/ rädslan är befogad i nuet.

Svar på tråden Ska jag utsätta min för tidigt födda för detta?