• hope27

    Vill bli gravid efter avbruten graviditet

    För bara några dagar sen avbröt vi graviditeten (pga allvarligt hjärtfel) i v 16 (fick föda ut pojken och därefter fick de göra en skrapning för att få bort moderkakan, den ville inte komma ut själv). Det är det värsta jag någonsin har varit med om, och tomheten och saknaden efter min fina lilla pojke som jag känner nu går inte att beskriva med ord. Jag vet att jag aldrig kan ersätta min pojke med en annan bebis men jag kan inte sluta tänka på att bli gravid igen så fort som möjligt. Det är den enda tanken som håller mig från att inte bryta ihop helt nu. 


    Det jag nu funderar på är hur länge man bör vänta? Hur länge väntade ni som varit med om samma? Gör det någon betydelse i hur länge man bör vänta om man har fått göra en skrapning också? Alla läkare och barnmorskor säger helt olika så jag tänkte att det är bäst att höra med er som faktiskt varit med om detta och blivit gravida igen. Det som skrämmer mig lite är den läkaren som sa att det är större missfallsrisk om inte väntar 3 menscyklar.... 



    Jag vill försöka igen direkt efter första mensen. Bortsett från att jag blödde mycket på sjukhuset, har jag knappt haft någon blödning hemma. Inte heller någon smärta och det lilla som jag blöder nu börjar se ut som det sista... ja, ni vet nog hur jag menar. Så jag tror att min kropp återhämtar sig bra i alla fall. Detta var vårt första barn. Har aldrig haft missfall tidigare, blev gravid på andra försöket och enligt läkaren var detta bara en slump.... så jag hoppas innerligt på att jag har någon fördel i alla fall för att bli snabbt gravid igen och få ett friskt barn. 

    Kram till er alla som varit med om samma <3


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-11 16:33
    ingen som kan svara??? pls ni med erfarenhet...
  • Svar på tråden Vill bli gravid efter avbruten graviditet
  • lnzmra
    J Hanna skrev 2014-09-24 17:47:51 följande:

    Vad underbart Xiph!

    Jag väntar på rutinultraljudet fortfarande. Innan v 19 är inte hjärtat helt färdigutvecklat sa de. Så tidigare än så kan det se dåligt ut, men som senare rättar till sig. Vill ju vara säker på att ev fel går att se, och att jag inte är där för tidigt. Mitt KUB visade dock inga fel denna gång, men det gjorde det inte förra graviditeten heller.

    Mår riktigt dåligt ibland av oron, men tänker för det mesta att jag inte kan påverka det. Föreställer mig vad jag skulle göra och säga till alla om det visar sig att det ser bra ut. Att jag då äntligen skulle tänka att jag ska ha ett barn. Att samma sak händer igen vore fruktansvärt, men försöker att inte tänka på det allt för mycket. Tänker med andra ord så lite som möjligt på graviditeten nu.


    Hur lång tid efter blev ni gravida igen?
  • J Hanna

    Jag blev gravid igen tre månader efter avbrytandet. Inväntade först första mensen, sedan tre månader framåt.

  • Xiph

    Cirka fyra månader efter avbrytandet blev jag gravid igen, hade mens tre gånger innan.

  • lnzmra

    Tack för era svar, det har nu i september gått tre månader. Får se när det blir för oss hoppas på denna månad!

  • hope27
    Xiph skrev 2014-09-24 10:33:20 följande:

    Inte varit så aktiv här på ett tag men måste bara skriva att vi har varit på rutinultraljud. När jag vaknade blev jag riktigt nervös men fick bort mycket genom att tänka på att jag inte kan påverka hur det går. Pratade lite med barnmorskan om förra gången innan hon började och att det kändes nervöst. Jag minns inte ens vad hon började titta på men hon kom till hjärnan ganska snart och när hon sa att vad hon kunde se så såg det normalt ut så pustade jag ut lite. Hon gick igenom allting och det sista hon sa innan hon avslutade var att allt såg ut som det skulle. Liten låg med benen uppdragna mot magen och rörde på armarna ibland så att det såg ut som hen vinkade Hjärta

    Jag är så lättad och glad och känner mig mer förväntansfull nu. Det är fem månader kvar men jag hoppas allt får gå bra nu.


    va kul att höra =) var exakt samma för mig några veckor sen... var på första lite större ul och jag var såå nervös innan, men bm kollade ganska direkt på hjärtat och sa att det såg normalt ut. Känner mig också lite mer glad och förväntansfull, och sakta men säkert börjar man anknyta mer till bebisen. Och våga hoppas.

    vilken vecka gjorde du ditt ul i? jag gjorde mitt i v 13, så det är lite tidigt och det blir fler ul där de ska kolla mer. men det har börjat bra i alla fall =)
  • Xiph

    Tack =)
    Jag var i 18+2 enligt senaste mens, blev flyttad till 18+0. Kände mig lite orolig strax efter att rutinultraljudet blev inbokat i och med att det låg i vecka 19 och vi då hade behövt tillstånd igen för att avbryta om det hade varit något fel. Logiskt vet jag dock att tidpunkten när rul görs inte påverkar hur det går, det blir som det blir och jag kunde trots allt landa i det innan vi var på rul. Mitt stående mantra är att jag inte kan kontrollera hur det går, jag kan bara se till att jag tar hand om mig själv.

    Igår var känslorna ganska dubbla, och det har kommit en del tårar, då vi i 18+6 förra gången var på förlossningen. Idag, 19+0, är jag fortfarande gravid och det var jag inte förra gången. Känner en tomhet att förra gravideten blev halvfärdig men glädje åt den här graviditeten. Det känns faktiskt som att jag vågar knyta an ännu mer nu efter rul och att jag känner rörelser ibland hjälper till =)

  • hope27
    Xiph skrev 2014-09-29 10:26:55 följande:

    Tack =)
    Jag var i 18+2 enligt senaste mens, blev flyttad till 18+0. Kände mig lite orolig strax efter att rutinultraljudet blev inbokat i och med att det låg i vecka 19 och vi då hade behövt tillstånd igen för att avbryta om det hade varit något fel. Logiskt vet jag dock att tidpunkten när rul görs inte påverkar hur det går, det blir som det blir och jag kunde trots allt landa i det innan vi var på rul. Mitt stående mantra är att jag inte kan kontrollera hur det går, jag kan bara se till att jag tar hand om mig själv.

    Igår var känslorna ganska dubbla, och det har kommit en del tårar, då vi i 18+6 förra gången var på förlossningen. Idag, 19+0, är jag fortfarande gravid och det var jag inte förra gången. Känner en tomhet att förra gravideten blev halvfärdig men glädje åt den här graviditeten. Det känns faktiskt som att jag vågar knyta an ännu mer nu efter rul och att jag känner rörelser ibland hjälper till =)


    Det är ett bra mantra! =) Så försöker jag också tänka. Ja, det är en konstig känsla när det börjar närma sig samma tidpunkt. Massa blandade känslor. Men kul att du vågar ta till dig graviditeten mer nu. Vi förtjänar minst sagt att få njuta i alla fall lite av vår graviditet. Men man blir ju tyvärr lite reserverad i sina känslor. Det är nog bara hjärnan som försöker skydda en själv. Men det blir nog lättare när man kommer över den kritiska perioden runt avbrytandet från sist, skulle jag tro =)

    Kul att du känner rörelser! Jag känner lite smått något hända där. Men vet inte om det är sammandragningar eller den lilla som börjat röra sig. Lär väl kännas tydligare snart =)
  • J Hanna

    Kan nu äntligen säga att vi sett vår bebis i magen som den här gången har ett helt och fint hjärta. Allt annat såg också bra ut. Hen är 19 veckor gammal. Nu kan vi äntligen börja tro att vi ska få en bebis omkring 28 februari 2015

  • hope27
    J Hanna skrev 2014-10-03 13:42:39 följande:

    Kan nu äntligen säga att vi sett vår bebis i magen som den här gången har ett helt och fint hjärta. Allt annat såg också bra ut. Hen är 19 veckor gammal. Nu kan vi äntligen börja tro att vi ska få en bebis omkring 28 februari 2015


    Grattis :D Det förtjänar du verkligen =)
  • hope27

    Vill även här berätta att vi fick svar igår på UL och vi väntar en liten pojken med ett helt frisk hjärta och allt annat såg hur bra ut som helst också. Äntligen börjar jag känna att jag vågar anknyta och glädja mig på riktigt =) Och nu kan jag säga det som jag önskar jag kunde säga när jag såg plusset: I'm gonna have a baby!! Wiii :D

  • Charlie40
    hope27 skrev 2014-10-07 11:00:05 följande:

    Vill även här berätta att vi fick svar igår på UL och vi väntar en liten pojken med ett helt frisk hjärta och allt annat såg hur bra ut som helst också. Äntligen börjar jag känna att jag vågar anknyta och glädja mig på riktigt =) Och nu kan jag säga det som jag önskar jag kunde säga när jag såg plusset: I'm gonna have a baby!! Wiii :D


    Underbart grattis till lillkillen :)
  • snerkan
    hope27 skrev 2014-10-07 11:00:05 följande:

    Vill även här berätta att vi fick svar igår på UL och vi väntar en liten pojken med ett helt frisk hjärta och allt annat såg hur bra ut som helst också. Äntligen börjar jag känna att jag vågar anknyta och glädja mig på riktigt =) Och nu kan jag säga det som jag önskar jag kunde säga när jag såg plusset: I'm gonna have a baby!! Wiii :D


    Åh vad härligt! Grattis:) när blev bf då?:)
  • Charlie40

    Hej jag undrar om det är någon som gjort NIPT. Efter två moderkaksprov och med två kromosomfel bakom oss så är detta vårat alternativ OM vi blir gravida nu. Vi vill inte gå igenom fler avbrytanden/förlossningar och heller inte riskera missfall om det är ett friskt barn. Är det fler med denna fundering?

    www.fostertest.se

  • maoliiin
    Hej,

    Nu var det ett himlans tag sen jag skrev här. Men jag har liksom lagt ner tankarna på det här med barn eftersom vi aldrig fått något svar, plus att jag hat gift mig så har varit helt uppe i det blå med det. I slutet på förra året fick vi i alla fall ett någorlunda svar, vi kan ha en form av Meckels Syndrome, som det inte finns någon forskning på alls, överhuvudtaget, i hela världen, så helt plötsligt är vi med i en forskningsstudie också!
    Hur som, i dag gjorde jag ett test, den där magkänslan ni vet, och det visade positivt. Vi har inte fått något svar på vad som gått fel om andra två gångerna ännu.. Men jag känner mig förhoppningsfull. Tredje gången gillt och det kommer gå bra :)
Svar på tråden Vill bli gravid efter avbruten graviditet