• sara123

    Kan vi inte få igång en diskussion kring om man kan bli gravid från motsatt sida med enbart en äggledare eller inte??

    Snälla dela med er av era erfarenheter och tankar!

    Som rubriken lyder, kan någon förklara för mig hur man kan bli gravid från motsatt sida? Jag har endast en äggledare kvar efter ett utomkveds i höstas och jag har precis börjat försöka producera barn.
    Jag går till min gynekolog en gång i månaden för att se var jag har ägglossning och tyvärr är det än så länge alltid fel sida :( Han påstår dock att min äggledare kan ta upp ägget ändå och jag skulle vilja ha lite mer information om detta.

    Alla verkar ha hört olika! Någon som blivit gravid från motsatt sida? Hur stor är sannolikheten liksom?
    Jag är förvirrad och jag drömmer om barn nu :( Börjar bli riktigt jobbigt det här!

  • Svar på tråden Kan vi inte få igång en diskussion kring om man kan bli gravid från motsatt sida med enbart en äggledare eller inte??
  • Solkattan

    Fick också höra efter ett utomkveds att mina chanser för graviditet inte var halverade bara för att min ena äggledare riskerades att plockas bort. Nu fick jag behålla den och vi har gått vidare med IVF.
    Läkaren förklarade det hela med att själva äggledaren kunde fånga upp ett ägg ifrån motsatta äggstocken. Att det inte alls behövde vara just vänster äggledare som fångade upp ett ägg ifrån vänster äggstock. Att äggledarna inte "satt fast" utan var "flexibla".
    För några veckor sedan pratade jag med en vida känd fertilitetsläkare i Grekland. Han jobbar just med immunsystemets påverkan på fertiliteten. Läkarna här hemma har ju alltid sagt att ägget fastnar på vägen ner till livmodern. Men han har genom olika studier upptäckt att det mycket väl kan vara så att ägget har vandrat ner till livmodern... men att det sen sker en kraftig immunologisk attack och ägget stöds upp tillbaks i äggledaren!
    Det händer ju faktiskt att kvinnor som genomgår IVF får utomkvedshavandeskap...
    Hoppas du snart får dit plus. Och skulle det gå alldeles för lång tid så propsa på vidare hjälp!

  • angio101

    Nu kommer jag inte ihåg vem det var i tråden "-vad händer efter utomkved 3" (den jättelånga tråden) men hon hade tagit bort ena äggstocken och den andra motsatta äggledaren och blivit gravid efter detta.

    Det finns även andra som blivit gravida från "fel" sida efter utomkved och långvariga försök att bli gravida. En förklaring de har fått är den äggledare som opererats bort ev har varit dominant och fångat alla ägg men inga graviditeter har blivit till pga förträngningar/ärr i den bortopererade äggledaren. När väl den "dåliga" äggledaren är borta har den friska, kvarvarande äggledaren fått chansen

  • TreFantastiskaBarn

    Har haft två utomkveds, tagit bort ena äggledaren. Därefter fått två barn (plus två innan), har båda gångerna gått och tittat med tidigt ultraljud så inte ägget fastnat igen. Senast så kunde de se att ägget släppt från den sida som saknade äggledare. Helt fantastiskt, barnet är numer 11 månader, och allt gick bra. Önskar jag vetat det tidigare, alla månader man trodde det var kört när ägget släppte på "fel sida".

    Den kvarvarande äggledaren la sig i mitten och hämtade från båda sidorna sa läkarn.

  • sara123

    Tack för att ni svarar.

    Jag tycker det verkar otroligt och kontrollfreaket som jag är så börjar detta gå mig på huvudet. Men jag har hittat en bra artikel som bekräftar det, transmigration kallas det.
    http://humrep.oxfordjournals.org/content/early/2013/02/03/humrep.det012.full.pdf

    Jag var superfertil innan, verkligen superfertil, blev gravid på första försöket alla gånger och jag har varit gravid 4 ggr nu men noll barn. Har lyckats pricka in allt, ofostrig, MA, missfall och utomkveds.

    Nu har jag bara en äggledare kvar på den icke dominanta sidan och jag vet att jag har ägglossning på "fel" sida eftersom jag kollar det hos gyn varje månad. Nu har det gått tre månader utan jag blivit gravid, det är kanske inte lång tid, men för mig är det en evighet med min historia.

    Jag har börjat läsa artiklar och ren fakta och jag kan säga att det här med att man "låser" sig tror jag inte ett dugg på. Visst man kan stressa så mycket att mens uteblir, men jag är ganska övertygad om att det inte ett dugg har med missfall att göra. Det enda som händer är att jag blir fixerad vid det och mår dåligt.

    TreFantastiskaBarn: vet du hur länge du provade ca innan du blev gravid och hade du koll innan vilken sida du hade ÄL på?

  • TreFantastiskaBarn

    Innan utomkvedsen blev jag gravid på första ägglossning båda gångerna.

    Efter mitt första utomkveds (hade då även ett foster i livmodern som stannade av då fostret i livmodern togs bort), då förlorade jag ena äggledaren. Plussade igen efter fyra månader. Men det var återigen utomkveds men inte i äggledaren denna gång (plus ett foster som tillbakabildades i livmodern). Efter att hcgn äntligen gått ner var det ca ett halvår till jag plussade igen och denna gången gick allt bra och jag fick mitt tredje barn.

    Jag kollade aldrig ägglossningarna, däremot gick jag och gjorde vul i vecka 5-6 för att se att ingen foster låg utanför. Men de sa inget den gången.

    Barn nummer fyra tog sju månader till plus, och jag fick känslan av att jag hade ägglossning på fel sida flera gånger. Gjorde vul i vecka 5-6 och då sa läkaren att jag ser att ägglossningen var på vänster sida och när jag förvånat sa att jag inte har någon äggledare där berättade hon att den kvarvarande äggledaren tar från båda sidor. Helt fantastiskt :).

    Jag förstår hur du känner, jag kunde inte tänka på något annat när jag längtade efter mitt tredje. Jag hoppas du får ett snabbt plus!

  • sara123

    TreFantastiskaBarn:
    Så man vet att det fungerar med en ledare, dock kanske lite lägre chans.
    Jag känner lite hopplöshet. Nu känns det liksom som att jag inte kan bli gravid ens. Min läkare sa att vi kan prova pergotime om jag ville, så kanske fler ägg släpper och jag får större chans till graviditet.
    De sa att höger sida ser fin ut och att de har ingen aning varför jag fick utomkveds eftersom jag aldrig haft infektion eller något annat. Men jag gissar det är bara oturen som följer mig.

    Nu har jag en vecka kvar till mens och hela tiden går jag och känner efter och hoppas. Får göra en spolning av höger äggledare också så jag får veta att den inte är blockerad.
    Hoppas att det snart blir min tur!

Svar på tråden Kan vi inte få igång en diskussion kring om man kan bli gravid från motsatt sida med enbart en äggledare eller inte??