• Snuttan80

    Ridläger

    Vill höra lite om olika ridläger, vad ni tycker om dom, vad som var bra, mindre bra m.m

    Hämtade dottern från grällsta ridcenter idag, en riktig besvikelse för oss tyvärr


  • Svar på tråden Ridläger
  • Starkast

    Jag var på Grällsta som barn. Tyckte det var jättebra då! Men var så där 20 år sedan  
    Vad tyckte ni inte var bra?

    Nu för tiden är vi två mammor som ordnar ett eget ridläger med riktigt bra tränare osv. Ett lyxläger på ALLA sätt Men det är enbart öppet för barn och ungdomar med Diabetes. Vi diabetesföräldrar vågar ju inte släppa iväg våra barn på vanliga läger på samma sätt som föräldrar till friska barn, så därför ordnade vi ett eget. Hoppas årets deltagare blir lika nöjda som förra årets  

  • Majsan70

    Vi hämtade dotter med ponny från Ranchens i torsdags. 
    Det var andra året de var där och det har vart jättebra. Enda minus i år var att de barn som inte gick på Liseberg fick mocka hagarna. Kändes lite B måste jag säga. Som ett straff lixom. Förra året fick de hopplektion. 

    Nästa år blir det Sjöstjärnan har dottern bestämt. Spännande att se om det är lika bra som alla säger.

    Men vad var det som var dåligt med Grällstad?

  • Snuttan80

    Det jag var mest besviken på var hur dom delade in grupperna, 11 stycken i dotterns grupp. Dottern och hennes kompis, 12 år gamla, ridit i 1 1/2 år var i samma grupp som ett flertal 8-9 åringar som ridit ca 4 gånger. Med andra ord kan dom absolut inget. Dom kunde inte ha vanliga ridlektioner då många av barnen inte kunde styra och stanna sina hästar. Rida ut gick absolut inte, flertal började gråta så dom fick vänta direkt.

    Min dottern ringde flera gånger och var så besviken. Och nu idag på den så kallade uppvisningen( som ej gick att genomföra) så pratade jag med ägaren och hon anser inte alls att det var ett problem.

    Blev oxå besviken på att "ridlärarna" var 17-18 åriga tjejer, jättetrevliga tjejer, men inte med så mkt kunskap att dom ensamma kan ta hand om allt.

    Långritt, bad med hästar m.m var alltså bara att glömma.

    Nä riktigt illa enligt mig, och så besviken att man försökt göra allt för att ha råd med detta för dotterns skull och så blev det såhär.

  • Snuttan80

    Vad mysigt, bra initiativ av er!!!


    Starkast skrev 2014-06-21 20:05:44 följande:
    Jag var på Grällsta som barn. Tyckte det var jättebra då! Men var så där 20 år sedan  

    Vad tyckte ni inte var bra?

    Nu för tiden är vi två mammor som ordnar ett eget ridläger med riktigt bra tränare osv. Ett lyxläger på ALLA sätt Men det är enbart öppet för barn och ungdomar med Diabetes. Vi diabetesföräldrar vågar ju inte släppa iväg våra barn på vanliga läger på samma sätt som föräldrar till friska barn, så därför ordnade vi ett eget. Hoppas årets deltagare blir lika nöjda som förra årets  

  • Majsan70
    Snuttan80 skrev 2014-06-21 20:57:14 följande:

    Det jag var mest besviken på var hur dom delade in grupperna, 11 stycken i dotterns grupp. Dottern och hennes kompis, 12 år gamla, ridit i 1 1/2 år var i samma grupp som ett flertal 8-9 åringar som ridit ca 4 gånger. Med andra ord kan dom absolut inget. Dom kunde inte ha vanliga ridlektioner då många av barnen inte kunde styra och stanna sina hästar. Rida ut gick absolut inte, flertal började gråta så dom fick vänta direkt.

    Min dottern ringde flera gånger och var så besviken. Och nu idag på den så kallade uppvisningen( som ej gick att genomföra) så pratade jag med ägaren och hon anser inte alls att det var ett problem.

    Blev oxå besviken på att "ridlärarna" var 17-18 åriga tjejer, jättetrevliga tjejer, men inte med så mkt kunskap att dom ensamma kan ta hand om allt.

    Långritt, bad med hästar m.m var alltså bara att glömma.

    Nä riktigt illa enligt mig, och så besviken att man försökt göra allt för att ha råd med detta för dotterns skull och så blev det såhär.


    Det lät verkligen inte proffsigt det håller jag med om. Kan du inte ringa dem och diskutera en gång till om detta?

    På Ranchen har de 4 grupper där eleverna delas in efter den ridvana de har. I år var det ny instruktör som rörde till det hela vid uppvisningen genom att dela grupperna en gång till. Men det var om omsorg över de elever som kunde hoppa högre hinder och rida sina hästar på en lite annan nivå. Dottern var tacksam över det då hon fick hoppa ordentligt med sin ponny och inte över pyttehinder. 

    Jag förstår att ni är besvikna och det är banne mig inte billigt att skicka dem på läger det skall gudarna veta. 
  • Starkast

    Kollade på hemsidan och den veckan var det ju nybörjarläger och det låter som att ni då anmält till fel läger då? Om dessa två barn var ensamma att ha ridit längre låter det ju som att ni råkat göra den missen?

    Ett annat alternativ är att de andra deltagarna kommit mycket längre i sin ridning så att dessa två barn passade bättre in i den gruppen? Ofta är det ju så att föräldrar tycker att deras barn är duktigare än vad de är.

    Men det första alternativet låter troligast att ni skrivit en siffra fel så de blev anmälda till det parallella nyblörjarlägret. 

  • Starkast

    Det som styrker att de hamnat på nybörjarlägret ytterligare är att det var ungdomsledare. De riktiga tränarna var nog hos deltagarna på det "vanliga" ridlägret.

    Men kolla upp extra så att det är ni och inte dom som gjort missen, för har de gjort fel borde ni få pengarna tillbaka eller att de får åka tillbaka på nytt läger. Det är ju ändå 5000 kr man lägger ut på ett läger...

  • Starkast
    Snuttan80 skrev 2014-06-21 20:59:17 följande:

    Vad mysigt, bra initiativ av er!!!


    Tack
    Ja vi har ordnat det toppenbra! En av landets modernaste anläggningar sponsrar med box och sängplatser och en otroligt duktig B-tränare som även tränar elitryttare ställer upp. Och så sjuksköterskor förstås, som även lagar maten. I år har vi deltagare från hela landet så det är lite smånervöst Men otroligt roligt! 
  • Snuttan80

    Det var inte bara för nybörjare, och vi skrev ju även hur länge dom ridit på anmälan.

    Ja det finns många såna föräldrar som tror att deras barn är bättre än dom är, jag är inte en av dom. Men vet att min dotter kan hantera en häst och kan dom enklare hjälperna, byta sittben m.m trodde dom skulle få utvecklas lite mer denna vecka.

  • Starkast

    Kolla så du har skrivit rätt nr i anmälan. Och att de inte har blandat ihop eleverna. Det är ju 2 separata läger med samma datum och det låter ju helt klart som att de satt just dessa 2 flickorna på det lägret för nybörjarna. Övriga läger hade krav på 1/2 års ridvana.

    Vore det mitt barn hade jag krävt pengarna tillbaka och skickat på ett annat läger. (Om man inte själv har skrivit fel anmälningskod)

  • Starkast

    För det var ju två parallella läger just den veckan. Ett från 0,5 års ridvana och uppåt som delades in efter ridvana, samt ytterligare ett för helt nybörjare.

  • Sous

    Avskydde grällsta redan för tjugofem år sedan. Var sedan flera år på raken på ett litet ridläger som hette Valla i enköpingstrakten. Älskade det! Sommarens höjdpunkt i flera år!

  • Stoet

    Grällsta har så länge jag kan minnas stämpel att vara dåliga. De har "fjortisar" som instruktörer och dåliga hästar. Budget-läger.

  • Jeaninne
    Snuttan80 skrev 2014-06-21 20:57:14 följande:

    Det jag var mest besviken på var hur dom delade in grupperna, 11 stycken i dotterns grupp. Dottern och hennes kompis, 12 år gamla, ridit i 1 1/2 år var i samma grupp som ett flertal 8-9 åringar som ridit ca 4 gånger. Med andra ord kan dom absolut inget. Dom kunde inte ha vanliga ridlektioner då många av barnen inte kunde styra och stanna sina hästar. Rida ut gick absolut inte, flertal började gråta så dom fick vänta direkt.

    Min dottern ringde flera gånger och var så besviken. Och nu idag på den så kallade uppvisningen( som ej gick att genomföra) så pratade jag med ägaren och hon anser inte alls att det var ett problem.

    Blev oxå besviken på att "ridlärarna" var 17-18 åriga tjejer, jättetrevliga tjejer, men inte med så mkt kunskap att dom ensamma kan ta hand om allt.

    Långritt, bad med hästar m.m var alltså bara att glömma.

    Nä riktigt illa enligt mig, och så besviken att man försökt göra allt för att ha råd med detta för dotterns skull och så blev det såhär.


    Lider med dig och din dotter. Undrar om det inte går att klaga någonstans..? Till Ridsportförbundet, kanske..? Ring runt, vet jag, för så där ska det inte vara. Och om ingen klagar så får dom fortsätta!

    Min dotter ska också iväg på ridläger om några dagar! Jag hoppas verkligen att verkligheten kommer i alla fall något så när nära prospektet, för hon har sett sååååå mycket fram emot det.

    Jag önskar att de vuxna som arbetar med barn i sådana här sammanhang, kunde ta mer ansvar och känna mer empati. Tänka sig in i hur det var, när man själv var i samma ålder, och ett ridläger (t.ex.) var JÄTTESTORT! För övrigt  kan man ju även som vuxen bli rejält besviken om t ex. en charterresa blir förstörd...
  • Snuttan80

    Det värsta av allt är att jag misstänker att hästarna inte behandlas så bra heller, det är verkligen inte ok om det är så!

  • Starkast
    Snuttan80 skrev 2014-06-21 22:45:53 följande:

    Hm det stämmer ju, kollade nr och jag hade som tur var rätt nr


    Har du ringt och pratat med dem?
    Det känns uppenbart att de har gjort fel och det ska du verkligen inte betala några 5000kr för.
Svar på tråden Ridläger