• corvan

    första barnet blev barnen

    Efter en väldigt omtumlande dag har vi fått till oss att vi ska få två istället för en. Jag är nu precis i vecka 12. jag söker egentligen liknande, med eller utan tidigare erfarenhet av tvillingar. Hur mår ni, hur går det? Rädslor, mål? Ja allt vill jag höra oco få tips! Jag bröt ihop totalt (otacksamt jag vet) men nu känns det bättre, och det börjar sjunka in! Någon mer här ute?

  • Svar på tråden första barnet blev barnen
  • corvan

    Blir så glad över era långa svar, jätte roligt att läsa :) era tips med rutiner låter verkligen som det blir prio.. Vi Har ju så mkt djur osv så rutiner som för det mesta (klart det sker saker på vägen) är a och o.. Sen kanske skönt att luta sig emot att man har rrutinerna.

    Mina är delade med rätt bred vägg emellan, ska in på spec avdelningen redan nästa vecka och få ett nytt ul och så. Mest för jag själv behöver det tror jag, igår kollade jag knappt pga chocken.. Men det känns bättre och bättre Med allt idag. Jag mår ju oförskämt bra så vem är jag då att gnälla? Men har haft ont i huvudet i flera dagar nu, det är väl det enda jobbiga. Det ska bli spännande, och lärorikt detta!

    Jag har en ryggskada så jag kommer inte jobba lika länge som en "vanlig" person, men den skadan fanns innan och den smärtan lika så men har bra hjälp av kiropraktor och sjukgymnast, så det är bara att träna på:) mina inlägg blir lite röriga, som min hjärna är just nu men hoppas ni hänger med:) ska kolla face om en grupp :)

  • Mamma20/5

    Jag sitter just nu o ammar mina killar på 3 1/2 månad, första här mä o de har varit en galen, underbar och omtumlande tid. Vi fick beskedet på rul i v 18+6, men misstanken fanns tidigt då mitt illamående startade i V4 o aldrig la sig. Gick därför hem i oktober (beräknad i maj) så graviditeten va allt annat än rolig måste jag säga. Förutom illamående så mådde jag nog egentligen ganska bra, behövde inte ens järntabltter. (O inte gick jag upp nått heller :P ) För min del blev de KS i v37+0 då nr 1låg i sätesbjudning o de gick jätte bra! Blev några veckor på neo, men nu är vi hemma o killarna mår hur bra som helst! Håller verkligen med om att synka dom, jag hade gått under första tiden om vi inte hade gjort de. Kändes ibland som att jag skulle göra de ändå. Jag dubbelammar fortfarande bara, trots att den ena väger 50% mer o kanske hade kunnat ha lite längre mellan målen.

    Mitt bästa tips är nog bärsjal!!! Guld värt när mannen gick tillbaka till jobbet efter drygt 6veckor. Sen är de faktiskt så att dom tar ingen skada av att skrika lite medans du byter blöja på syskonet! Och om allt du/ni klarar av på en dag är att ta på er kläder och ta er ur sovrummet så är de helt okej!!!! (Jag har i och för sig inga djur som behöver tas omhand)

    Stort lycka till och grattis!!!!

  • Pedalen

    Bärsjal är toppen! Bar bägge mina första månaderna, sen tyckte de att det blev för trångt... Har burit en och en sen, och gör fortfarande. Det är perfekt till och från bilen ex, en i sjalen och en på armen. Sele funkar ju så klart också, finns tvillingsele. Men sjal är mer ergonomiskt.

  • corvan

    Åh vad roligt att läsa era svar :) ja jag börjar känna att det kan nog bli bra dehär, skam den som ger sig liksom :) dock är jag nojig över svaren på nipt testet som bör komma i veckan eller nästa, men jag har alla odds för mig så:)

    Ja kraven på en dag lär man få minska, och en viss planering av alla djur krävs men ingen omöjlighet för oss, Speciellt eftersom min man sköter hästarna lika bra som jag :) planen är väl att han tar ut dom och rastar hundarna innan han åker till jobbet så kan jag göra hur som på dagen... Hoppas på snälla Barn som sover så jag hinner mocka osv :)

    Jag har mått galet bra hittills i grav, nästan inget illamående eller annat. Inte har jag gått upp mkt än heller, 2 kg i vecka 13 men äter massa mat :)

  • Pedalen

    Vi kunde inte göra nåt Kub-test, och inga andra test heller för killarna låg så galet vid ultraljudet. Så vi körde på vinst och förlust, och det gick bra.
    När var det ni skulle på ultraljud?

  • corvan

    Vi var på ul i onsdags, allt såg bra ut. Det är tvåäggs tvillingar :) nu dröjer det 6 veckor till vi ska på det "stora" ultraljudet dock :) och jag får svar på nipt testet i början på nästa vecka.

  • Pedalen

    Vad skönt att allt var bra! Och skönt att slippa alla kontroller som följer med enäggstvillingar...

  • Pedalen

    Har kommit på ett till tips... Be att få vaccinera dem vid olika tillfällen. /Mvh en slutkörd morsa med två dundersjuka barn... :) (Vaccinerade i torsdags)

  • Diabetikern Jojo

    Corvan: Vi fick veta att vi skulle få tvillingar vid RUL i v19 - vilket var en total chock och inget ärftligt! I januari 2013 föddes våra enäggstjejer och precis 37+0 veckor gångna! Ena tjejen var lite liten men allt har gått bra och idag är de två busiga 2,5-åringar! Våra delade moderkaka men hade en tunn skiljevägg! Det var massvis med kontroller - hade CTG varje vecka och tillväxt-UL varannan! När man väntar tvillingar blir man i regel helt sjukskriven någongång mellan v20-30 och resten av graviditeten för att undvika för tidig börd!

    Mitt bästa tips är att vara föräldralediga tillsammans iaf de första 4 månaderna (man får 4 pappaveckor efter födseln istället för 2 som är vid enlingsförlossning) om man kan! Jag tyckte det var jättetufft att få tvillingar som första barn och var slutkörd för det mesta - underlättade fantastiskt mycket när sambon också var hemma! Vi hade själva ignorerat rådet att vara hemma tillsammans längre i början så jag var hemma i två månader själv innan min sambo kunde få föräldraledigt igen! Det var tufft!

    Första året var klart jobbigast - att komma in i rollen som förälder och samtidigt ha två spädbarn som är helt beroende av en! Men det blir bara bättre och bättre! Våra tjejer leker fint med varandra och hade säkert lite säkerhet av att skolas in tillsammans på förskolan! Men de är inte totalt beroende av varandra utan leker oftast med olika barn när vi hämtar dem och är ena sjuk så går ändå den andra på förskolan och det funkar bra!

    Lilla barnkammarboken har en orange bok med blå rygg som innehåller en DVD där både vuxna och barn sjunger visor och gör alla rörelser! Den har varit räddaren i nöden många gånger så jag ger den också som tips! ;)

Svar på tråden första barnet blev barnen