• jewel

    Höstbebisar efter IVF 2016

    En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)

  • Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016
  • Pipam

    Hej tråden!

    Jag har heller inte hunnit sitta vid datorn/mobilen och skriva men vart inne och läst lite ibland.

    De första 3 veckorna var hemska för mig efter akutsnittet. Orörlig, ont och sen jätteont i rygg och nacken för man belastar helt fel. Sen läkte aldrig såren på mina bröst trots att jag pumpade istället för att amma. Visade sig tillslut vara en äcklig bakterie jag fått in i brösten så jag fick penicillin efter två veckor... Tog då beslutet att sluta pumpa/amma för jag bara grät före,under och inför nästa omgång. Bästa beslutet! Bebis är nöjd och jag mår numera bra igen.

    Som om inte förlossningen och efterföljande tid var nog för oss så blev jag och lilleman sjuka i söndags med förkylning. Fick åka två gånger i måndags till barnakuten :( Men nu har det vänt och vi är på bättringsvägen. Lilleman är 4,5 vecka redan!

    Han är mycket mera "med" och älskar att sitta i babysittern (vi får ta ur honom långt innan han själv säger till för att han inte ska sitta för länge, haha!). En annan hit är vår Ergobaby bärsele. Den gillar han jättemycket.

    Kram på er allihopa! Tänk att alla våra mirakel är här nu!

  • Sally Cinnamon

    Hej! Jag läser också ibland men har inte funnit ro att skriva. Vår sömn var katastrofal i början, lillen sov inte en minut på hela nätterna och tog igen det på dagen istället. Men nu går det bättre. Att liggamma hjälper en hel del även om jag tycker det är lite läskigt. Är rädd att i sömnen råka lägga mig/ett täcke över lilleman.
    Han är i alla fall SÅ SÖT!! Tokkär i den lille plutten.

  • lallallalla
    Sally Cinnamon skrev 2016-12-07 11:01:48 följande:

    Hej! Jag läser också ibland men har inte funnit ro att skriva. Vår sömn var katastrofal i början, lillen sov inte en minut på hela nätterna och tog igen det på dagen istället. Men nu går det bättre. Att liggamma hjälper en hel del även om jag tycker det är lite läskigt. Är rädd att i sömnen råka lägga mig/ett täcke över lilleman.

    Han är i alla fall SÅ SÖT!! Tokkär i den lille plutten.


    Jag tycker också att det är läskigt, även om jag inte sover, bara liggammar (i en timme...) Jag har flanellskjorta på mig och knäpper de nedersta knapparna bakom ryggen. Då blir jag varm om armar, axlar och rygg. Och sen ett täcke över benen bara.
  • lallallalla
    Pipam skrev 2016-12-07 10:46:11 följande:

    Hej tråden!

    Jag har heller inte hunnit sitta vid datorn/mobilen och skriva men vart inne och läst lite ibland.

    De första 3 veckorna var hemska för mig efter akutsnittet. Orörlig, ont och sen jätteont i rygg och nacken för man belastar helt fel. Sen läkte aldrig såren på mina bröst trots att jag pumpade istället för att amma. Visade sig tillslut vara en äcklig bakterie jag fått in i brösten så jag fick penicillin efter två veckor... Tog då beslutet att sluta pumpa/amma för jag bara grät före,under och inför nästa omgång. Bästa beslutet! Bebis är nöjd och jag mår numera bra igen.

    Som om inte förlossningen och efterföljande tid var nog för oss så blev jag och lilleman sjuka i söndags med förkylning. Fick åka två gånger i måndags till barnakuten :( Men nu har det vänt och vi är på bättringsvägen. Lilleman är 4,5 vecka redan!

    Han är mycket mera "med" och älskar att sitta i babysittern (vi får ta ur honom långt innan han själv säger till för att han inte ska sitta för länge, haha!). En annan hit är vår Ergobaby bärsele. Den gillar han jättemycket.

    Kram på er allihopa! Tänk att alla våra mirakel är här nu!


    Usch, vilken start. Hoppas ni får vara friska och må bra nu, så ni kan njuta lite av bebislyckan.

    Vad kul att ni har en bebis som gillar babysitter. Får man fråga vad ni har för sort/märke? Vi en ganska grov grej som dottern avskyr. Jag har funderat på att skaffa en mer klassisk. Hos oss är det annars bara mammas axel och skötbordet som duger. Inga jättebra alternativ i längden.
  • irrbloss_83
    lallallalla skrev 2016-12-07 13:30:26 följande:
    Usch, vilken start. Hoppas ni får vara friska och må bra nu, så ni kan njuta lite av bebislyckan.
    Vad kul att ni har en bebis som gillar babysitter. Får man fråga vad ni har för sort/märke? Vi en ganska grov grej som dottern avskyr. Jag har funderat på att skaffa en mer klassisk. Hos oss är det annars bara mammas axel och skötbordet som duger. Inga jättebra alternativ i längden.
    Kul att det kan vara så olika. Vår kille verkligen HATAR skötbordet. Bäst är det i mammas famn dock och sjalen funkar oftast också. Men att ha honom i famnen hela tiden gör ju att man inte får så mycket annat gjort...
  • lallallalla
    Amie77 skrev 2016-12-04 12:47:02 följande:

    Fick tårar i ögonen då jag läste om din upplevelse! Vad bra att allt gick bra till slut!

    Själv har jag knappt tid att sitta vid datorn som sagt så det var nog ett tag sen jag skrev ett inlägg. Allt väl här dock förutom avsaknad av sömn. :)

    Ett tips för er med bebisar med magknip: är era d-droppar oljebaserade? Kan bero på det enligt min BVC - det finns vattenbaserade att köpa om man vill testa. (Först sa dock min BVC att man provar med uppehåll och sedan, om det hjälper, går över till vattenbaserat.)


    Jag tänkte skriva tack för empatin direkt när jag såg det här inlägget, men så hände väl nåt och tiden gick.. Tack! <3

    Det har varit riktigt läkande för mig att få empati från alla er tjejer! Jag har ifrågasatt migsjälv så himla mycket efter den förlossningen. Men efter att ha hört nån annan än min man och mamma uttrycka empati börjar jag ta in att det var en rätt stor och jobbig och upplevelse och att jag har "rätt" att känna all ilska och sorg. Så nu vaknar jag inte med mardrömmar längre och kan tänka tillbaks utan att automatiskt börja gråta.

    Så tack alla! :)
  • lallallalla

    Annars är vi inne i nästa era av smärta här. I söndags fick jag mjölkstockning. Rejält.. Jag tror i och för sig att det börjar bli bättre, men några dagar är det nog kvar att stå ut.

    Inatt sov jag dessutom jättedåligt och har gråtit av utmattning hela dan känns det som. Men så sitter jag och snusar några minuter i gullungens hår och plötsligt orkar jag en halvtimme till, med ett leende dessutom. De är fantastiska små må-bra-monster de små hjärtana. <3

  • lallallalla

    Hur är det med er alla? Bara några dar kvar till bebisarnas första jul. :)

    Har ni några roliga planer?

    Vi tar det mega-lugnt hemma. Har beställt julbord från Ica maxi och räknar med så lite julstök som möjligt. :D

    Kram och God Jul!!

  • irrbloss_83
    lallallalla skrev 2016-12-19 10:27:11 följande:
    Hur är det med er alla? Bara några dar kvar till bebisarnas första jul. :)
    Har ni några roliga planer?
    Vi tar det mega-lugnt hemma. Har beställt julbord från Ica maxi och räknar med så lite julstök som möjligt. :D
    Kram och God Jul!!

    Åh, jag har tänkt skriva här i flera dagar och höra hur det är med alla, men det har liksom inte blivit av. Vi har det ganska bra, lillskrutten har börjat le, och det är ju så man smälter... 
    Tror han är i det där utvecklingssprånget som wonder weeks pratar om, han har varit lite extra kinkig i två-tre dagar nu, där det enda som duger är att sova på mamma. Inte ens pappa funkar, och de är annars riktigt bra kompisar. 
    Och idag vaknade jag med halsont, förhoppningsvis är det inget värre på gång, men jag kan inte låta bli att oroa mig. 

    På jul ska vi mest vara hemma, men jag tror vi ska äta hos svärfar som bor ca 50 meter bort, det känns som en rimlig ambitionsnivå :D 


    Hade planerat att åka till jobbet och visa upp underverket nu i veckan och passa på att julhandla inne i "stan", men nu är det blixthalka här, så jag avvaktar, så får vi se om det blir mindre halt... 

    Låter skönt att ta det lugnt hemma. Hur är det med er lilla tjej, hon måste väl vara två månader nu va?

  • Frmid
    lallallalla skrev 2016-12-19 10:27:11 följande:

    Hur är det med er alla? Bara några dar kvar till bebisarnas första jul. :)

    Har ni några roliga planer?

    Vi tar det mega-lugnt hemma. Har beställt julbord från Ica maxi och räknar med så lite julstök som möjligt. :D

    Kram och God Jul!!


    Hej!

    Har tänkt skriva men tiden bara försvinner nu för tiden..

    Vi har det äntligen bra, alla mår bra :) en liten glad och otroligt pratig tjej här! Vi är också riktigt bortskämda med bra sömn, hon somnar mellan 20-21 varje kväll och vaknar första gången ca 5-6 timmar senare för första målet. Dessvärre är hon för trött för att äta sig riktigt mätt så nästa mål kommer 2 h senare.

    Jul spenderar vi hos min mamma några mil utanför staden, väldigt lugnt och skönt med närmsta familjen bara.

    Hur mår ni?

    Kram och God Jul allihop :)
  • lallallalla
    irrbloss_83 skrev 2016-12-19 11:03:21 följande:

    Åh, jag har tänkt skriva här i flera dagar och höra hur det är med alla, men det har liksom inte blivit av. Vi har det ganska bra, lillskrutten har börjat le, och det är ju så man smälter... 

    Tror han är i det där utvecklingssprånget som wonder weeks pratar om, han har varit lite extra kinkig i två-tre dagar nu, där det enda som duger är att sova på mamma. Inte ens pappa funkar, och de är annars riktigt bra kompisar. 

    Och idag vaknade jag med halsont, förhoppningsvis är det inget värre på gång, men jag kan inte låta bli att oroa mig. 

    På jul ska vi mest vara hemma, men jag tror vi ska äta hos svärfar som bor ca 50 meter bort, det känns som en rimlig ambitionsnivå :D 

    Hade planerat att åka till jobbet och visa upp underverket nu i veckan och passa på att julhandla inne i "stan", men nu är det blixthalka här, så jag avvaktar, så får vi se om det blir mindre halt... 

    Låter skönt att ta det lugnt hemma. Hur är det med er lilla tjej, hon måste väl vara två månader nu va?


    Awwhh... det är fantastiskt när de börjar le. <3 Vad kul!

    Det verkar timea sig med utvecklingssprånget och jul. Det där första var nog bara tre dagars (och nätters) gnäll för oss. Hoppas ni har en leende solstråle på lördag. :)

    Ni verkar bo lagom långt ifrån barnvakten. ;)
  • Amie77

    Hej!

    Hoppas allt är bra med alla. Vi har haft en lugn och jättebra jul då vi till skillnad från tidigare år inte åkt över halva riket utan firarna har kommit hem till oss.

    Har vant mig bra vid två barn nu och vid den ännu värre sömnbrist det innebär med två barn: som sagt, nu kan man inte "passa på" att sova längre då bebisen sover. Jag har ibland varit lite uttråkad då det varit så trist vinterväder att vi knappt kunnat vara ute - måste verkligen vara en fördel att få barn framåt våren då man har syskon, så att man kan vara ute mycket och springa av sig. Pussel, spel och billek blir lite tråkigt efter ett tag då det blir mycket av den varan. :)

    Lillasyster sköter sig utmärkt. Är i början av sitt andra utvecklingssprång och har börjat smågråta ibland "utan anledning". VÄLDIGT ovant då hon bara gråtit då hon varit hungrig tidigare och om jag fumlat runt för mycket med kräkslappar som ska på och av. :D Men kommer hon till famnen blir hon nöjd på en gång så hittills ett väldigt lättsamt barn.

    Tänk att i år är året då vi ska ha 1-årskalas! Visst väldigt långt tills dess, men ändå! :D

  • Amie77

    Just det: några här som bara ammat mer eller mindre... Hur är det med mensen för er?

    Fick tillbaka min mens efter 8+ veckor förra gången (ammade en vecka) och nu är jag på 9+ veckor utan att känna mig i närheten av mens (och ammade noll gånger).

    Skönt är det ju verkligen att slippa, men jag vill ändå få den snart så att jag vet när den ska dyka upp nästa gång s.a.s.. Måste alltid komma ihåg att ha med mig nåt skydd nu då det känns som att den kan börja när som helst - lite som en bomb som ska brisera. :D

  • Frmid
    Amie77 skrev 2017-01-07 15:33:29 följande:

    Just det: några här som bara ammat mer eller mindre... Hur är det med mensen för er?

    Fick tillbaka min mens efter 8+ veckor förra gången (ammade en vecka) och nu är jag på 9+ veckor utan att känna mig i närheten av mens (och ammade noll gånger).

    Skönt är det ju verkligen att slippa, men jag vill ändå få den snart så att jag vet när den ska dyka upp nästa gång s.a.s.. Måste alltid komma ihåg att ha med mig nåt skydd nu då det känns som att den kan börja när som helst - lite som en bomb som ska brisera. :D


    Jag ammade i typ 1.5 vecka och min kom igång snabbt, ca 5 veckor efter förlossningen. Det kändes rätt snabbt men jag har ju inga tidigare erfarenheter i detta :)
  • Amie77

    Okej, det var snabbt! (Vet ju inte så mycket heller.) Som sagt: jätteskönt att inte ha mens, men ska jag ändå ha den så är det väl lika bra att den dyker upp snart...

  • lallallalla
    Amie77 skrev 2017-01-08 01:10:16 följande:

    Okej, det var snabbt! (Vet ju inte så mycket heller.) Som sagt: jätteskönt att inte ha mens, men ska jag ändå ha den så är det väl lika bra att den dyker upp snart...


    Med äldsta dottern slutade jag amma över en natt när hon var ett halvår. (Pga medicinering) Då kom mensen efter 3 veckor.
  • Amie77

    Ja, då får vi se när det tänker dra igång för mig. Har läst att 3-10 veckor efter förlossningen är vanligast om man inte ammat så dyker kanske upp inom en vecka eller två nu.

  • Amie77

    Detta:
    www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24235456.ab

    Att inte det är tillåtet i Sverige redan! Om de är rädda att folk ska börja välja kön och ögonfärg etc så får man väl lagstifta kring vilken information IVF-personerna har rätt att få eller vad labben får ta reda på.

    Snacka om mycket sparad energi och så många sparade tårar om man skulle slippa sätta in ett embryo där man vet att det är 100% kört till en början. Sedan finns det ju inga garantier ändå, men ett antal bortslösade försök kan ju sparas in och för landstingen är det ju bra ekonomiskt och för de som gör IVF psykologiskt (och ekonomiskt om man gör det privat).

    Själv har jag ju haft sån tur att jag haft "lätt" att bli gravid via IVF - 75% graviditeter, 50% barn så att säga (4 försök), :D, men det är ju inte så för alla. (Fortfarande så fascinerande dock att vi blivit så lätt gravida vid IVF - men inte fått ett plus på naturlig väg sen vi började försöka 2010. Vi är alltså oförklarligt barnlösa så har inte injicerat spermier etc utan bara gjort helt "vanliga" IVF:er.)

  • lallallalla
    Amie77 skrev 2017-01-07 15:30:33 följande:

    Hej!

    Hoppas allt är bra med alla. Vi har haft en lugn och jättebra jul då vi till skillnad från tidigare år inte åkt över halva riket utan firarna har kommit hem till oss.

    Har vant mig bra vid två barn nu och vid den ännu värre sömnbrist det innebär med två barn: som sagt, nu kan man inte "passa på" att sova längre då bebisen sover. Jag har ibland varit lite uttråkad då det varit så trist vinterväder att vi knappt kunnat vara ute - måste verkligen vara en fördel att få barn framåt våren då man har syskon, så att man kan vara ute mycket och springa av sig. Pussel, spel och billek blir lite tråkigt efter ett tag då det blir mycket av den varan. :)

    Lillasyster sköter sig utmärkt. Är i början av sitt andra utvecklingssprång och har börjat smågråta ibland "utan anledning". VÄLDIGT ovant då hon bara gråtit då hon varit hungrig tidigare och om jag fumlat runt för mycket med kräkslappar som ska på och av. :D Men kommer hon till famnen blir hon nöjd på en gång så hittills ett väldigt lättsamt barn.

    Tänk att i år är året då vi ska ha 1-årskalas! Visst väldigt långt tills dess, men ändå! :D


    Hej Amie! Jag såg att du gått med i gruppen nu. Tänkte bara tipsa om att man måste lägga till alla trådar i gruppen som favoriter om man vill få notiser om nya inlägg. Det kan verka väldigt lugnt i gruppen annars. :)
Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016