• LightScreen

    Jehovas Vittnar. Är dem en sekt?

    Hej.

    Jag vill inte förarga någon, men jag har hört en massa konstiga saker om Jehovas Vittnar och jag undrar om dem är en sekt.

    Jag har hört att när man har "syndat" till exempel haft sex före äktenskapet så blir man utesluten och när man blir utesluten får man vara i deras lokal, men man får sitta längst bak och lyssna utan att ha kontakt med dem andra.

    Detta här är en av sakerna jag har hört och jag undrar om det stämmer. För mig låter detta lite väl extrem och omänskligt för att hur kan människor uppföra sig så?

    Är Jehovas Vittnar verkligen en sekt?

  • Svar på tråden Jehovas Vittnar. Är dem en sekt?
  • kt h
    Fennyxx skrev 2017-07-08 18:53:53 följande:
    Det kan mycket väl vara så att jag missuppfattat uppgifterna från tidigare medlemar, 
    Är uppgifter från "tidigare medlemmar" allena rådande? Talar tidigare medlemmar" bara sanning, och medlemmar bara lögn?

    Fennyxx skrev 2017-07-08 18:53:53 följande:
    jag har självklart inte varit med själv. Får alla numera plats i himlen är det ju super.

    Du har en förvrängd bild av det hela. Dom flesta Jehovas vittnen vill inte komma till himlen, utan vill komma till en fullkomlig jord utan krig och död.

    Dom falska kristna menar att alla kommer till "himmelen", men det handlar egentligen om det människor kommer att uppleva på jorden. Det finns ingen syre att andas i himlen, syre existerar bara på jorden, det finns inga djur i himlen, för att bara ta några exempel.

  • oanonym
    kt h skrev 2017-07-08 19:34:18 följande:

    Är uppgifter från "tidigare medlemmar" allena rådande? Talar tidigare medlemmar" bara sanning, och medlemmar bara lögn?

    Du har en förvrängd bild av det hela. Dom flesta Jehovas vittnen vill inte komma till himlen, utan vill komma till en fullkomlig jord utan krig och död.

    Dom falska kristna menar att alla kommer till "himmelen", men det handlar egentligen om det människor kommer att uppleva på jorden. Det finns ingen syre att andas i himlen, syre existerar bara på jorden, det finns inga djur i himlen, för att bara ta några exempel.


    "Dom falska kristna"? Vilka är det?

    Hur vet du att inget syre finns i "himmelen"? Hur vet du att syre ens behövs i "himmelen"?
  • kt h
    oanonym skrev 2017-07-08 19:30:34 följande:
    Vilka ni?

    Jag ser inte gayrörelsen som en sekt. Finns det ens en organisation som heter så?

    Hur blir man medlem i gayrörelsen?
    Det finns många organisationer för Gay och andra, att du missta detta talar sitt tydliga språk, du är inte uppdaterad i detta tydligen.

    För 30 år sedan så såg man många av dessa rörelse som obskyrt, och i vissa fall säkert såg det som en sekt, något hemskt, en del av denna gren, pedofilgruppen förkastades, men gaygruppen omfamnades efter ett tag, och idag är gruppen accepterad.
  • kt h
    oanonym skrev 2017-07-08 19:37:50 följande:
    "Dom falska kristna"? Vilka är det?
    Dom som säger sig vara kristna men inte följer bibelns ord!

    På Johannes tid så uppkom det många falska kristna, han kallade dom för "antikristna", alltså dom som sade sig vara kristna, men i själva verket var anti-kristna.

    "Mina barn, detta är den sista tiden. Ni har hört att en antikrist skall komma, och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden"(1 Joh 2:18 Bibel2000)
  • Nellie92
    kt h skrev 2017-07-08 19:21:01 följande:

    Som socialdemokraterna? Som moderaterna?Nej ordet "sect" kommer från latinets "sectio" som betyder "del av", "sektion av".

    Alltså en del av en större grupp.Ja en sekt kan vara t. ex, en religiös sekt, eller en sekt av ett samhälle som gayrörelsen var under flera hundra år.

    Gayrörelsen var framför allt betraktad av majoriteten som en sekt innan dom fick en acceptans hos majoriteten, Men innebär då att alla minoriteter t.ex. i Ryssland att dom är sekter? Så som Ryssland framhäver minoriteter som pussyriot som?

    I det ena fallet vill ni att en grupp ska vara en sekt, i det andra fallet så är det inte en sekt, utan en rebellrörelse, hur vill ni ha det?


    Ok hämtade betydelsen för sekt på wiki . Lägger ingen betoning eller vikt i ordet sekt utan gav endast betydelsen. Vad du lägger i den betydelsen är upp till dig .

    Synonym för sekt är grupp av personer med avvikande åsikter i religiösa (eller politiska, kulturella etcetera) frågor || -en; -er , så där borde väl rimligtvis JV tillhöra. Dom avviker väl ganska ordentligt i kristendom om vi ex jämför protestantiska och katolska läran .
  • kt h
    Less is more skrev 2017-07-08 19:54:02 följande:

    Det är en sekt enligt mig.


    Har du vetenskapliga/logiska argument för ditt påstående?
  • kt h
    Nellie92 skrev 2017-07-08 19:54:13 följande:
    Ok hämtade betydelsen för sekt på wiki . Lägger ingen betoning eller vikt i ordet sekt utan gav endast betydelsen. Vad du lägger i den betydelsen är upp till dig .

    Synonym för sekt är grupp av personer med avvikande åsikter i religiösa (eller politiska, kulturella etcetera) frågor || -en; -er , så där borde väl rimligtvis JV tillhöra. Dom avviker väl ganska ordentligt i kristendom om vi ex jämför protestantiska och katolska läran .
    Ordet "sekt" har ändrats med tiden många gånger, speciellt den senaste tiden.

    Man får fundera på vem som ställt dessa kriterier och varför.

    Oftast handlar kriteriet "sekt" om att distansera sig från andra grupper, i ett nedvärderande syfte.

    Men jag ser ordet "sekt" som att man hjärntvättar individer och tvingar individer till olika handlingar.

    Detta stämmer INTE med Jehovas vittnen, utan är en önskan minst sagt från Jehovas vittnens motståndare.
  • Less is more
    kt h skrev 2017-07-08 20:09:29 följande:

    Har du vetenskapliga/logiska argument för ditt påstående?


    Der är ju många som beskrivit hur deras familjer brutit kontskten med dem när de brutit sig ur Jehovas Vittne.

    Vad är det för mening med att vara ett Jehovas Vittne - klarar man sig inte bättre utan ?
  • oanonym
    kt h skrev 2017-07-08 20:17:26 följande:

    Ordet "sekt" har ändrats med tiden många gånger, speciellt den senaste tiden.

    Man får fundera på vem som ställt dessa kriterier och varför.

    Oftast handlar kriteriet "sekt" om att distansera sig från andra grupper, i ett nedvärderande syfte.

    Men jag ser ordet "sekt" som att man hjärntvättar individer och tvingar individer till olika handlingar.

    Detta stämmer INTE med Jehovas vittnen, utan är en önskan minst sagt från Jehovas vittnens motståndare.


    Fast i hjärntvättningen ingår element som gör att man slipper tvinga någon. Det ska kännas som man har fri vilja. I annat fall finns det knappt några sekter, om man ska gå efter vilka som tvingar sina medlemmar till saker.
  • Fjäril Vingad

    Har precis haft kontakt med en vän som förlorat kontakten med sin familj efter att hon lämnade JV. Hon har idag fått veta att hennes MOR är döende i cancer, och ändå har varken modern eller någon annan i familjen tagit kontakt med min vän för att berätta.

    Men nääää, JV manipulerar inte sina medlemmar, nej nej... *spyr lite*

  • Nandez
    Fjäril Vingad skrev 2017-07-11 12:42:04 följande:
    Har precis haft kontakt med en vän som förlorat kontakten med sin familj efter att hon lämnade JV. Hon har idag fått veta att hennes MOR är döende i cancer, och ändå har varken modern eller någon annan i familjen tagit kontakt med min vän för att berätta.

    Men nääää, JV manipulerar inte sina medlemmar, nej nej... *spyr lite*
    Usch, vad obehagligt.
Svar på tråden Jehovas Vittnar. Är dem en sekt?