• Hejtjolahopp

    Vad orsakade The Big Bang?

    De som inte är troende brukar säga att de tror på vetenskapen.

    Så här säger "vetenskapen":

    Först fanns ingenting, inte tid, inte rum, inte vacuum, ingenting.

    Sedan sade det poff och så blev allting till. Man vet inte hur det kom sig att det sa poff. Allt runt om oss har kommit till av en slump. Människan har utvecklats till det vi är idag från våra förfäder gråsuggorna. Universum är oändligt, men ändå växer det (paradox).

    Hör du inte hur vansinnig denna "vetenskap" är?

    Även om du tycker att Bibelns budskap låter naivt, så finns det ändå en logik bakom det resonemanget, till skillnad från "vetenskapens" fantasisagor och gissningar. Bibeln ska tolkas som liknelser och inte bokstavligen.

    Jag är uppväxt i ett ateisthem, men började fundera och söka. Jag sökte i många år och plötsligt fick jag kontakt med Gud genom Jesus. Du kan inte tro det om du inte upplevt det själv. Men den dag du får svar från Gud inser du att det finns ingen tvekan om hur allt hänger ihop. Det är så självklart, men människorna vill inte se det utan hittar på egna sagor som de kallar vetenskap.

    Gör ett försök att söka Jesus. Du kan hålla det för dig själv, ingen annan behöver veta. Men ge inte upp utan fortsätt att söka Jesus. En dag kommer du att hitta det du söker och du kommer att bli så lugn och lycklig.

  • Svar på tråden Vad orsakade The Big Bang?
  • Iarwain
    Flash Gordon skrev 2017-06-27 08:13:47 följande:
    Det är ju det som är poängen med TS.

    Vad fanns före Big Bang?

    Om det fanns något för Big Bang - vad fanns före detta då?

    Och så vidare.

    Någonstans måste det ändå ha börjat, eller?

    Det är tankar kring detta som med lätthet kan föda funderingar på Guds existens, eller inte. 

    Finns det något före Big Bang?
    Är det meningsfullt att prata om?
    Vår fysik och syn på tid faller samman när vi kommer tillräckligt nära, då tiden existerar som en del av universum.

    De troende tar ett konstigt sidsteg här, som vetenskapen inte tar.
    Vad fanns före "Gud"?
    "Gud" är evig.
    Varför kan det inte finnas något annat med samma evighet som inte är en gud?
    Som kanske ett multiversum, en simulering (vilket skulle vara evig ur vårt tidspersketkiv).

  • Pentra
    LillaTjockaBertil skrev 2017-06-27 05:19:22 följande:
    Nja, jag tror nog att man kan finna Jesus utan tidsmaskin också om man tar hjälp av exempelvis LSD eller en viss sorts svamp.

  • 100kgpappa

    Vad finns det för belägg att Jesus överhuvudtaget existerat?

  • absalon
    100kgpappa skrev 2017-06-27 10:10:20 följande:

    Vad finns det för belägg att Jesus överhuvudtaget existerat?


    Att personen Jesus funnit tycks historikerna vara tämligen ense om. Därav följer emellertid inte att Bibelns berättelser om honom och hans liv är historiskt sanna. Ett olösligt dilemma för såväl historiker som troende.
    Olika kyrkor håller sig med olika tolkningar.
    Var och en av oss - troende och icketroende - må därför hålla sig med den Kristustolkning, som känns mest trivsam och/eller plausibel..
  • 100kgpappa
    absalon skrev 2017-06-27 11:36:33 följande:

    Att personen Jesus funnit tycks historikerna vara tämligen ense om. Därav följer emellertid inte att Bibelns berättelser om honom och hans liv är historiskt sanna. Ett olösligt dilemma för såväl historiker som troende.

    Olika kyrkor håller sig med olika tolkningar.

    Var och en av oss - troende och icketroende - må därför hålla sig med den Kristustolkning, som känns mest trivsam och/eller plausibel..


    Det finns olika åsikter om det, tex så har man inte hittat någonting om honom i romersk historiedokumentation, utan det är bibeln som är hänvisning, som skrevs ner och sammanställdes flera hundra år efter han (påstods) levde.

    Det är ungefär som att skriva ett dokument om en person som levde på 1700-talet, enbart på hörsägen och rykten.
  • Hejtjolahopp
    Iarwain skrev 2017-06-27 08:22:56 följande:

    Finns det något före Big Bang?

    Är det meningsfullt att prata om?

    Vår fysik och syn på tid faller samman när vi kommer tillräckligt nära, då tiden existerar som en del av universum.

    De troende tar ett konstigt sidsteg här, som vetenskapen inte tar.

    Vad fanns före "Gud"?

    "Gud" är evig.

    Varför kan det inte finnas något annat med samma evighet som inte är en gud?

    Som kanske ett multiversum, en simulering (vilket skulle vara evig ur vårt tidspersketkiv).


    Ett intelligent och rationellt inlägg. Men det ena utesluter inte det andra.
  • Hejtjolahopp
    Flash Gordon skrev 2017-06-27 08:13:47 följande:

    Det är ju det som är poängen med TS.

    Vad fanns före Big Bang?

    Om det fanns något för Big Bang - vad fanns före detta då?

    Och så vidare.

    Någonstans måste det ändå ha börjat, eller?

    Det är tankar kring detta som med lätthet kan föda funderingar på Guds existens, eller inte. 


    Exakt! Världen är så oförståelig. När allt är så orimligt är teorin att Gud har skapat världen lika sannolik som någon annan. Men sedan får man släppa sargen och utforska sin andliga sida. Om man vågar.
  • Hejtjolahopp
    Flash Gordon skrev 2017-06-27 08:13:47 följande:

    Det är ju det som är poängen med TS.

    Vad fanns före Big Bang?

    Om det fanns något för Big Bang - vad fanns före detta då?

    Och så vidare.

    Någonstans måste det ändå ha börjat, eller?

    Det är tankar kring detta som med lätthet kan föda funderingar på Guds existens, eller inte. 


    Exakt! Världen är så oförståelig. När allt är så orimligt är teorin att Gud har skapat världen lika sannolik som någon annan. Men sedan får man släppa sargen och utforska sin andliga sida. Om man vågar.
  • Iarwain
    Hejtjolahopp skrev 2017-06-29 21:24:47 följande:
    Exakt! Världen är så oförståelig. När allt är så orimligt är teorin att Gud har skapat världen lika sannolik som någon annan. Men sedan får man släppa sargen och utforska sin andliga sida. Om man vågar.
    Men då blir ju svaret; "Jag vet inte".
    Svaret blir inte "Gud gjorde det".

    Går man sedan efter "Ockhams rakkniv" så är Gud ett extra och onödigt steg.
  • KlunsSmurfen

    Så om jag börjar söka Jesus kommer jag att få svar på saker som jag inte bryr mej om och som ingen i dagsläget kan svara på genom att börja tolka liknelser i en 2000 år gammal bok med dubbla budskap som inte ska tolkas bokstavligt, det blir ingen tvekan om hur allt hänger ihop bara jag tror på det riktigt hårt och det är bättre än denna vansinniga "vetenskap" med fantasisagor.

    Finns det öht en logik bakom det resonemanget?


    Nej, den kopplingen är ju inte självklar.
    Även om du tycker att Bibelns budskap låter naivt....Först fanns nästan ingenting, sedan sade det poff och blev allting till på 7 dagar men människorna vill inte se det utan hittar på egna fantasisagor som de kallar vetenskap (paradox).
  • oanonym
    Hejtjolahopp skrev 2017-06-29 21:24:47 följande:

    Exakt! Världen är så oförståelig. När allt är så orimligt är teorin att Gud har skapat världen lika sannolik som någon annan. Men sedan får man släppa sargen och utforska sin andliga sida. Om man vågar.


    Jaha, så då är universumsskapande älvor också lika sannolikt?
  • Aniiee
    KlunsSmurfen skrev 2017-06-29 22:27:56 följande:

    Så om jag börjar söka Jesus kommer jag att få svar på saker som jag inte bryr mej om och som ingen i dagsläget kan svara på genom att börja tolka liknelser i en 2000 år gammal bok med dubbla budskap som inte ska tolkas bokstavligt, det blir ingen tvekan om hur allt hänger ihop bara jag tror på det riktigt hårt och det är bättre än denna vansinniga "vetenskap" med fantasisagor.

    Finns det öht en logik bakom det resonemanget?


    Även om du tycker att Bibelns budskap låter naivt....Först fanns nästan ingenting, sedan sade det poff och blev allting till på 7 dagar men människorna vill inte se det utan hittar på egna fantasisagor som de kallar vetenskap (paradox).
    en bok som inte ens kommer överens med sig själv....

    Vilka var de 10 budorden nu igen? Vilken dag kom Nebuzaradan till Jerusalem? Har ingen sett Gud eller har Jacob sett Gud? Ska man bära sin egen börda eller ska man hjälpas åt? Var det nattmörker eller gryning när de hittade graven öppen?

    So many questions...... (jag kan lista ytterligare 25 liknande konstigheter utan problem.....)
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Aniiee
    oanonym skrev 2017-06-29 22:38:07 följande:
    Jaha, så då är universumsskapande älvor också lika sannolikt?
    hemlis: jag har aldrig trott på någon form av gud, men jag HAR trott på alver..... 7-åringar är helt klart lite.... fantasifulla.....
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Rymdmoln
    Aniiee skrev 2017-06-29 23:08:25 följande:

    hemlis: jag har aldrig trott på någon form av gud, men jag HAR trott på alver..... 7-åringar är helt klart lite.... fantasifulla.....


    Hha åh som 5-7 åring tänkte jag så
  • oanonym
    Aniiee skrev 2017-06-29 23:08:25 följande:

    hemlis: jag har aldrig trott på någon form av gud, men jag HAR trott på alver..... 7-åringar är helt klart lite.... fantasifulla.....


    Varför tror du inte på älvor längre?
  • KlunsSmurfen
    oanonym skrev 2017-06-30 00:20:59 följande:
    Varför tror du inte på älvor längre?
    När man blir lite större och älvor slutar visa sig för en så tror man att det var ett barns fantasier, därför tror man att de inte finns.
  • oanonym
    KlunsSmurfen skrev 2017-06-30 00:29:35 följande:

    När man blir lite större och älvor slutar visa sig för en så tror man att det var ett barns fantasier, därför tror man att de inte finns.


    Så de visade sig alltså? Spännande.
  • KlunsSmurfen
    oanonym skrev 2017-06-30 00:34:17 följande:
    Så de visade sig alltså? Spännande.
    ett barns fantasier...
Svar på tråden Vad orsakade The Big Bang?