• Johan70

    Den 17 september är det val i Svenska kyrkan. Vad kommer du att rösta på?

    Många svenskar är medlemmar i  Svenska kyrkan och medlemsinflytandet ordnas bland annat genom val, som liknar de val som äger rum i stat och kommun. "Partierna" i kyrkan kallas dock nomineringsgrupper.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Den 17 september är det val i Svenska kyrkan. Vad kommer du att rösta på?
  • themia
    kt h skrev 2017-08-26 14:30:39 följande:

    .


    Guds lagar är tydliga, om du sätter dig som domare över Guds lagar så har du inget att komma med förutom tomma vindar.

    Om din gud anser att jag och min älskade förtjänar att dö pga att vi lever tillsammans så måste jag säga att det är fel på din syn på gud och inte på vårt förhållande.

    Bibelns Gud har inte fel, han har skapat allt, och vet hur saker och ting ska vara.


    Så det var rätt av David att skicka ut Uria till fronten, så att han kunde lägga beslag på Batseba?
    Så det är så det ska vara, det är guds moral?
    Nej tack!
  • themia
    kt h skrev 2017-08-26 14:51:59 följande:
    Man behöver bara göra ett tankeexperiment: Om alla människor blev homosexuella så skulle mänskligheten dö ut, om man nu inte gör våld på sin sexualitet och har sex med motsatta könet, eller håller på med inseminationer bara i syfte att få barn.

    Homosexualitet, om den nu är ett biologiskt fenomen, så är det en defekt på liknande sätt som andra genetiska och biologiska sjukdomar är defekter. Homosexualitet är skadligt för mänskligheten mer eller mindre. Om människans förfäder (om du nu tror på evolutionsteorin, vilket jag inte gör) skulle ha blivit homosexuella, så skulle människan aldrig ha uppstått. Om alla schimpanser skulle bli homosexuella, så skulle schimpanserna dö ut.
    Det är alldeles riktigt. Om alla människor var homosexuella, skulle mänskligheten dö ut.
    Eller som min far uttryckte det: "Om om inte fanns flög kärringen på kvasten"

    Det är en liten minoritet av mänskligheten (eller schimpanserna) som föds homosexuella, och antalet är relativt konstant över tiden.
    Menar du att det är ett problem? Vari består i så fall problemet? Tycker du att det föds för få barn i världen?

  • kt h
    themia skrev 2017-09-23 17:34:54 följande:
    Så det var rätt av David att skicka ut Uria till fronten, så att han kunde lägga beslag på Batseba?
    Så det är så det ska vara, det är guds moral?
    Nej tack!
    Du är oinsatt, Gud straffade David för att han agerade så ondskefullt.
  • kt h
    themia skrev 2017-09-23 17:41:21 följande:
    Det är alldeles riktigt. Om alla människor var homosexuella, skulle mänskligheten dö ut.
    Eller som min far uttryckte det: "Om om inte fanns flög kärringen på kvasten"

    Det är en liten minoritet av mänskligheten (eller schimpanserna) som föds homosexuella, och antalet är relativt konstant över tiden.
    Menar du att det är ett problem? Vari består i så fall problemet? Tycker du att det föds för få barn i världen?
    Ja vi får skatta oss lyckliga att bara en liten minoritet av mänskligheten är homosexuella, annars hade mänskligheten utrotats.

    Menar du att homosexuella föder fler barn till världen? Hur kan dom göra det utan att göra det som är naturligt när man vill föda barn?
  • Abegayle70
    kt h skrev 2017-09-23 19:12:53 följande:
    Ja vi får skatta oss lyckliga att bara en liten minoritet av mänskligheten är homosexuella, annars hade mänskligheten utrotats.

    Menar du att homosexuella föder fler barn till världen? Hur kan dom göra det utan att göra det som är naturligt när man vill föda barn?
    Du är medveten om att homosexualitet förekommer bland fler arter än människan? Med ungefär samma procentuella andel.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Aniiee
    themia skrev 2017-09-23 17:41:21 följande:
    Det är alldeles riktigt. Om alla människor var homosexuella, skulle mänskligheten dö ut.
    Eller som min far uttryckte det: "Om om inte fanns flög kärringen på kvasten"

    Det är en liten minoritet av mänskligheten (eller schimpanserna) som föds homosexuella, och antalet är relativt konstant över tiden.
    Menar du att det är ett problem? Vari består i så fall problemet? Tycker du att det föds för få barn i världen?
    Nej, faktiskt inte. Det går att göra barn även om man är homosexuell. Om vi backar banden en bit (och inte hade dagens teknik) så skulle människor skaffa barn med en av motsatt kön oberoende sexuallitet (finns belägg för det...) och om vi INTE backar banden och har kvar dagens teknik så kan homosexuella skaffa egna barn. Tekniken finns redan, både på "skapa"-sidan och på "bära"-sidan.

    Så, nä, om alla var homosexuella skulle människan inte dö ut.

    Och om vi går tillbaka ännu längre i evolutionen så hade vi förmodligen inte dött ut, utan vait en enkönad art. 

    Så, nej, köper inte det ett dugg.....
    Fight for what you will, but you can't hide, 'cause all men must die.
  • kt h
    Abegayle70 skrev 2017-09-23 20:50:34 följande:
    Du är medveten om att homosexualitet förekommer bland fler arter än människan? Med ungefär samma procentuella andel.
    Det spelar ingen roll, hela skapelsen har utvecklats/hamnat långt ifrån Guds ursprungliga avsikt med jorden. Tror du att all elände på jorden, t.ex. jordbävningar, krig, sjukdomar, avvikelser (som homosexualitet), vapenskrammel t.o.m. med atombomber, och stormar som avlöser varandra, är Guds avsikt med jorden?

    Nej, Guds avsikt med jorden underminerades när människan ville bestämma själv vad som var gott och ont, avskild från Guds inblandning. Resultatet ser vi idag, är det gott tycker du?

    Mänskligheten har nu frihet att göra som dom vill, men dom gör inte det goda, världen är på väg mot ännu mer ondska. Men Gud kommer inte att tåla hur mycket ondska som helst, snart ingriper han och inför en fredlig och fullkomlig jord.
  • kt h
    Aniiee skrev 2017-09-23 22:00:52 följande:
    Nej, faktiskt inte. Det går att göra barn även om man är homosexuell. 
    Nej, det kan dom inte göra naturligt, bara om dom frångår från sin homosexualitet och har sex med det motsatta könet, bara då produceras det barn.
  • Meddelande borttaget
  • kt h
    Abegayle70 skrev 2017-09-23 20:50:34 följande:
    Du är medveten om att homosexualitet förekommer bland fler arter än människan? Med ungefär samma procentuella andel.

    Menar du att bara för att det förekommer homosexualitet bland fler arter än människan, så är det ok?

    Gäller samma resonemang med djur som t.ex. Bonobo där det förekommer pedofili och våldtäkt?


  • kt h
    Aniiee skrev 2017-09-23 22:00:52 följande:
    Så, nä, om alla var homosexuella skulle människan inte dö ut.
    Om alla chimpanser vore homosexuella, skulle dom inte dö ut?


  • kt h
    Aniiee skrev 2017-09-23 22:00:52 följande:
    och om vi INTE backar banden och har kvar dagens teknik så kan homosexuella skaffa egna barn. Tekniken finns redan, både på "skapa"-sidan och på "bära"-sidan.
    Ja om man gör våld på sin sexualitet och har sex med det motsatta könet.

    Men jag trodde att homosexuella blev homosexuella för att inte göra våld på sin sexualitet, men det verkar vara lite si och så med det.
  • Aniiee
    kt h skrev 2017-09-23 22:59:35 följande:
    Nej, det kan dom inte göra naturligt, bara om dom frångår från sin homosexualitet och har sex med det motsatta könet, bara då produceras det barn.
    Sex, sexualitet och känslor är tre olika saker, även om de naturligtvis överlappar varandra.
    Fight for what you will, but you can't hide, 'cause all men must die.
  • Aniiee
    kt h skrev 2017-09-23 23:05:08 följande:
    Varför skulle homosexuella göra våld på sin sexualitet? Jag kan inte i min vildaste fantasi gör våld på min sexualitet och ha sex med en man, bara för att jag ska få barn.

    Det är som att jag skulle vilja ha sex med en hund, bara för att få ett barn, ändå kan dessa homosexuella överträda sin sexualitet? Det visar bara att det handlar om något perverst.
    Det är för att du inte behöver det. 
    kt h skrev 2017-09-23 23:21:35 följande:
    Om alla chimpanser vore homosexuella, skulle dom inte dö ut?
    Förmodligen inte, men det är så klart diskutabelt. Frågan är om chimpanser har en dimension av förståelse för begrepp som "nödvändigt ont" osv. vilket är fullt möjligt, chimpanser har uppvisat sådana beteenden.
    kt h skrev 2017-09-23 23:27:04 följande:
    Ja om man gör våld på sin sexualitet och har sex med det motsatta könet.
    Nja, det du citerade för just det här svaret har inte med sex att göra över huvud taget, utan med tillgänglig teknik idag.  
    Fight for what you will, but you can't hide, 'cause all men must die.
  • kt h
    Aniiee skrev 2017-09-23 23:35:21 följande:
    Sex, sexualitet och känslor är tre olika saker, även om de naturligtvis överlappar varandra.
    Ok? Vad menar du? Menar du att en människa kan överlappa sex gentemot ett djur t.ex.?
  • kt h
    kt h skrev 2017-09-23 23:05:08 följande:
    Varför skulle homosexuella göra våld på sin sexualitet?
    Aniiee skrev 2017-09-23 23:41:12 följande:
    Det är för att du inte behöver det.
    För att JAG inte behöver det? Men homosexuella behöver det? Homosexuella behöver göra våld på sin sexualitet, varför?
    Aniiee skrev 2017-09-23 23:41:12 följande:
    Förmodligen inte, men det är så klart diskutabelt. Frågan är om chimpanser har en dimension av förståelse för begrepp som "nödvändigt ont" osv. vilket är fullt möjligt, chimpanser har uppvisat sådana beteenden.
    Sluta nu, självklart skulle chimpanserna dö ut om alla chimpanser skulle bli homosexuella. Chimpanser skulle inte hålla på med inseminering och annat som människan håller på med, är du seriös? 
    Aniiee skrev 2017-09-23 23:41:12 följande:
    Nja, det du citerade för just det här svaret har inte med sex att göra över huvud taget, utan med tillgänglig teknik idag.  
    Även om man inte stoppar in snoppen, så blir det i princip samma sak, som sagt, chimpanserna håller inte på med pipetter. Om alla chimpanser är homosexuella, så kommer dom inte att inseminera det motsatta könet med pipetter(eller snoppar), chimpanserna kommer att dö ut, om alla är homosexuella, det är hur tydligt som helst.



  • oanonym
    kt h skrev 2017-09-23 23:27:04 följande:

    Ja om man gör våld på sin sexualitet och har sex med det motsatta könet.

    Men jag trodde att homosexuella blev homosexuella för att inte göra våld på sin sexualitet, men det verkar vara lite si och så med det.


    Japp. Det är bara att se hur vissa gudstroende präster beter sig mot små pojkar.

    JV och Katolska Kyrkan, t.ex.
  • themia
    kt h skrev 2017-09-23 19:09:11 följande:
    Du är oinsatt, Gud straffade David för att han agerade så ondskefullt.
    Ett bra tips innan du kallar någon "oinsatt"  är att själv kolla fakta.

    Gud straffade inte alls David. Däremot dödade hen Batsebas son. Sonen fick alltså ta straffet, medan David fick fortsätta att regera med Batseba vid sin sida.

    Det normala straffet för äktenskapsbrott på den tiden var antingen stening för båda, eller så dömdes mannen till att tjäna slav medan kvinnan stenades till döds.
    Men David var kung, alltså en man med makt. Om män med makt gör som bekant som de vill.
    Och din gud tyckte alltså att Davids beteende var ok.
    Är det din guds goda moral? 
  • Abegayle70
    kt h skrev 2017-09-23 23:16:59 följande:

    Menar du att bara för att det förekommer homosexualitet bland fler arter än människan, så är det ok?

    Gäller samma resonemang med djur som t.ex. Bonobo där det förekommer pedofili och våldtäkt?
    kt h skrev 2017-09-23 22:57:28 följande:
    Det spelar ingen roll, hela skapelsen har utvecklats/hamnat långt ifrån Guds ursprungliga avsikt med jorden. Tror du att all elände på jorden, t.ex. jordbävningar, krig, sjukdomar, avvikelser (som homosexualitet), vapenskrammel t.o.m. med atombomber, och stormar som avlöser varandra, är Guds avsikt med jorden?

    Nej, Guds avsikt med jorden underminerades när människan ville bestämma själv vad som var gott och ont, avskild från Guds inblandning. Resultatet ser vi idag, är det gott tycker du?

    Mänskligheten har nu frihet att göra som dom vill, men dom gör inte det goda, världen är på väg mot ännu mer ondska. Men Gud kommer inte att tåla hur mycket ondska som helst, snart ingriper han och inför en fredlig och fullkomlig jord.
    Människan är ju egentligen inte mer än en hårlös (relativt iallafall) apa med mer utvecklad hjärna.

    Jag menar att det är något naturligt förekommande hos de många djurarter.

    Blanda inte in något som är brottsligt i den här diskussionen är du snäll. (pedofili och våldtäkt)

    Det andra inlägget, menar du att homosexualitet (bland både djur och människor) är något annat än ett resultat av evolutionen?

    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • themia
    kt h skrev 2017-09-24 00:51:58 följande:
    Aniiee skrev 2017-09-23 23:41:12 följande:
    Det är för att du inte behöver det.
    För att JAG inte behöver det? Men homosexuella behöver det? Homosexuella behöver göra våld på sin sexualitet, varför?Sluta nu, självklart skulle chimpanserna dö ut om alla chimpanser skulle bli homosexuella. Chimpanser skulle inte hålla på med inseminering och annat som människan håller på med, är du seriös? 
    Aniiee skrev 2017-09-23 23:41:12 följande:
    Nja, det du citerade för just det här svaret har inte med sex att göra över huvud taget, utan med tillgänglig teknik idag.  
    Även om man inte stoppar in snoppen, så blir det i princip samma sak, som sagt, chimpanserna håller inte på med pipetter. Om alla chimpanser är homosexuella, så kommer dom inte att inseminera det motsatta könet med pipetter(eller snoppar), chimpanserna kommer att dö ut, om alla är homosexuella, det är hur tydligt som helst.



    Varför fortsätter du med ditt tjat " ... om alla är homosexuella .." när vi har förklarat för dig att det endast är en liten minoritet som föds homosexuella och den minoriteten är någorlunda konstant över tiden?
    Gillar du att provocera?
    Är det vad JV:s kungar uppmanar dig?

Svar på tråden Den 17 september är det val i Svenska kyrkan. Vad kommer du att rösta på?