• Anonym (Jag)

    Ställa in umgänge som straff?

    Jag har LVU och bor i ett familjehem som ställer in umgänget med mina föräldrar som "straff" om jag inte gör som dom vill och jag antar att soc är med på det eftersom vi har bevakat umgänge...? Är det inte konstigt, det straffar ju mina föräldrar också?! +skapar bråk mellan dom.

  • Svar på tråden Ställa in umgänge som straff?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Hm) skrev 2017-08-25 18:56:20 följande:

    Jag tycker att det är relevant. Jag har själv haft barn/ungdomar på LVU boende hos mig, inte allt för sällan har man behövt ställa in umgänget av en rad olika anledningar. Det behöver inte vara något "fel" på familjehemmet. Det kan givetvis ibland kännas som ett straff för barnet även om det är för deras bästa.


    Jag har uppfattat det som att familjehemmet sagt att dem ställer in och straffar barnet i fråga TS, med att inte få träffa sina föräldrar som en enbart disciplinär åtgärd vilket inte är okej på någon nivå.

    Självklart kan annat ibland komma i vägen för umgänge men då göra man sitt bästa att lösa det på bästa sätt.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Nej) skrev 2017-08-26 10:09:16 följande:
    Jag har uppfattat det som att familjehemmet sagt att dem ställer in och straffar barnet i fråga TS, med att inte få träffa sina föräldrar som en enbart disciplinär åtgärd vilket inte är okej på någon nivå.

    Självklart kan annat ibland komma i vägen för umgänge men då göra man sitt bästa att lösa det på bästa sätt.
    Ja jag också men det kan också vara så att TS uppfattar det som ett straff men familjehemmet/soc ser det på ett annat sätt.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (kanske) skrev 2017-08-25 22:50:01 följande:

    Om du måste ha bevakat umgänge med dina föräldrar kan det kanske vara så att familjehemmet inte straffar dig, utan försöker hjälpa dig.


    Dem har ingen rätt att "hjälpa" på det viset. Att man tror man gör en god gärning gör den inte rättfärdigad.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Hm) skrev 2017-08-26 10:14:45 följande:

    Ja jag också men det kan också vara så att TS uppfattar det som ett straff men familjehemmet/soc ser det på ett annat sätt.


    Utifrån vad TS skrivit låter det ju onekligen så.
  • Anonym (Lagen)
    moaguuun skrev 2017-08-26 07:43:36 följande:

    Advokat? Ts ska väl i första hand prata med sin socialsekreterare.


    Ibland räcker det inte med att prata med socialsekreterare.

    Det kan då hjälpa att ha advokat som kan föra ts önskan.
  • Anonym (Lagen)

    Och att som fosterhem " höja sig till skyarna" att man är perfekt, och genomgått utredningar, gör inte fosterhemmet till " bättre eller mer kapabel " att veta rätt i frågan.

    När man genomgått utredning som fosterhem, så anser man ofta själv att " man är perfekt förälder. Och vet hur man ska agera i situationen ".

    Det kan inte bli mera fel än så....

    Ingen kan säga att barnen inte tog skada.

    Ingen kan säga att dom gör rätt!

    Intervjua sedan " barnen " om 10 år.

    Och hör deras berättelse om allt.

    Att bli maktgalen o anse sig som en " bättre vårdnadshavare " kan få förödande konsekvenser!

  • Anonym (.......)
    Anonym (Lagen) skrev 2017-08-26 13:04:06 följande:

    Och att som fosterhem " höja sig till skyarna" att man är perfekt, och genomgått utredningar, gör inte fosterhemmet till " bättre eller mer kapabel " att veta rätt i frågan.

    När man genomgått utredning som fosterhem, så anser man ofta själv att " man är perfekt förälder. Och vet hur man ska agera i situationen ".

    Det kan inte bli mera fel än så....

    Ingen kan säga att barnen inte tog skada.

    Ingen kan säga att dom gör rätt!

    Intervjua sedan " barnen " om 10 år.

    Och hör deras berättelse om allt.

    Att bli maktgalen o anse sig som en " bättre vårdnadshavare " kan få förödande konsekvenser!


    Det kan givetvis bli fel men familjehem och soc gör i de allra flesta fall sitt bästa för att göra det så bra som möjligt, för de placerade barnen.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (.......) skrev 2017-08-26 14:35:20 följande:

    Det kan givetvis bli fel men familjehem och soc gör i de allra flesta fall sitt bästa för att göra det så bra som möjligt, för de placerade barnen.


    Jag som sett alla sidor av myntet anser att du har fel. Den du citerade har däremot helt rätt i sitt inlägg. Familjehem är oftast sämre än biohemmet och de stackars barnen hamnar från en okej tillvaro till ren misär!
  • Anonym (.......)
    Anonym (Hmmm) skrev 2017-08-26 15:15:58 följande:
    Jag som sett alla sidor av myntet anser att du har fel. Den du citerade har däremot helt rätt i sitt inlägg. Familjehem är oftast sämre än biohemmet och de stackars barnen hamnar från en okej tillvaro till ren misär!

    Du menar att barn blir omhändertagna när de har en "helt okej" tillvara hos sina föräldrar? Du kanske inte är medveten om vad det kostar att placera om ett barn?


    Länka gärna källa på att barn "ofta" bor i misär i sina familjehem. 

  • Anonym (Lagen)
    Anonym (.......) skrev 2017-08-26 15:29:24 följande:

    Du menar att barn blir omhändertagna när de har en "helt okej" tillvara hos sina föräldrar? Du kanske inte är medveten om vad det kostar att placera om ett barn?

    Länka gärna källa på att barn "ofta" bor i misär i sina familjehem. 


    Vi är alla medvetna om vad det kostar.

    Dock kan du inte förbi se faktum att barn även placeras på fel grunder.

    Att barn inte får träffa sina föräldrar trots att dom vill det.

    Att många fosterhem ser det som " status" att genomgått en ordentlig utredning, så dom anses som " perfekta" vårdnadshavare.

    Att dom på grund av ovan, använder sig av det, för att själva ställa egna beslut, av vad dom tror är bäst för barnen.

    Jag vill att du om 10 år, kollar upp vad barnen ansåg om det hela?
  • Anonym (Jag)

    Tack för era svar. mina föräldrar och jag har ingen bra/nära relation men jag vill få det och det kommer ju inte hända om man inte träffas. Familjehemmet tycker väldigt illa om mina föräldrar men när dom ställt in det låter det som ett straff men dom kan ju ha det som en ursäkt också.Dom har tidigare fått soc att tro att umgänget påverkar mig negativt och soc lyssnar mer på dom än mig. Vi ska ha ett möte nästa vecka och jag antar att vi kommer ta upp umgänget då.

  • Anonym (vivi)
    Anonym (Jag) skrev 2017-08-27 22:17:58 följande:

    Tack för era svar. mina föräldrar och jag har ingen bra/nära relation men jag vill få det och det kommer ju inte hända om man inte träffas. Familjehemmet tycker väldigt illa om mina föräldrar men när dom ställt in det låter det som ett straff men dom kan ju ha det som en ursäkt också.Dom har tidigare fått soc att tro att umgänget påverkar mig negativt och soc lyssnar mer på dom än mig. Vi ska ha ett möte nästa vecka och jag antar att vi kommer ta upp umgänget då.


    Tycker du ska vara tydlig med dina önskemål om att få till en bättre relation med dina föräldrar. Och att du vill ha umgänge med dem.

    Antar att det är de vuxna som fattar besluten men det blir ju enklare för dem att fatta beslut om de vet var du står och vilka önskemål du har.

    Hur gammal är du? Hur länge sedan är det du bodde hos dina föräldrar?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (vivi) skrev 2017-08-27 22:31:20 följande:
    Tycker du ska vara tydlig med dina önskemål om att få till en bättre relation med dina föräldrar. Och att du vill ha umgänge med dem.

    Antar att det är de vuxna som fattar besluten men det blir ju enklare för dem att fatta beslut om de vet var du står och vilka önskemål du har.

    Hur gammal är du? Hur länge sedan är det du bodde hos dina föräldrar?

    Jag har varit tydlig med att jag vill träffa dom men dom har ändå minskat ner umgänget mer och mer, när det borde vara tvärtom eftersom "målet" är att jag ska flytta hem till mina föräldrar igen. 


    Jag fyller 15 år och bodde med dom till jag var 10 år.

  • Anonym (.......)
    Anonym (Jag) skrev 2017-08-27 22:46:53 följande:

    Jag har varit tydlig med att jag vill träffa dom men dom har ändå minskat ner umgänget mer och mer, när det borde vara tvärtom eftersom "målet" är att jag ska flytta hem till mina föräldrar igen. 


    Jag fyller 15 år och bodde med dom till jag var 10 år.


    Varför blev du placerad då? Det måste ju finnas en anledning till att de minskat umgänget även om det kanske är svårt att se som ung.
  • Anonym (Barnsekreterare)

    TS, finns det ett beslut om umgängesbegränsning? Om inte så finns det inget som hindrar dig från att själv ha kontakt med dina föräldrar.
    Tycker du ska ta upp det på mötet och vara tydlig med att du vill ha stöd i att utöka umgänget istället för som det varit att det minskar.

  • Anonym (Jag)

    Ja det har det varit från början. soc,familjehemmet,mina föräldrar, dom är inte direkt överens. Jag bor rätt långt ifrån mina föräldrar och det går inte att ha telefonkontakt med dom av olika anledningar, även om jag logiskt sätt hade kunna ta kontakt med dom själv kan jag inte det pga våran relation.

  • Anonym (Perpeetum mobile)
    Anonym (.......) skrev 2017-08-26 15:29:24 följande:

    Du menar att barn blir omhändertagna när de har en "helt okej" tillvara hos sina föräldrar? Du kanske inte är medveten om vad det kostar att placera om ett barn?


    Länka gärna källa på att barn "ofta" bor i misär i sina familjehem. 


    Och du tycks inte vara medveten om att det faktiskt händer, och inte så sällan, att felaktiga omhändertaganden görs. Jag vet inte hur många år jag och andra har skrivit om det både här på FL och på andra siter.

    Jag hoppas och tror att de flesta omhändertaganden är rätt, det skulle vara för fruktansvärt annars. Men du skulle bara veta hur ofta soc vrider och vänder på saker för att deras fall ska ha högre chans i domstol, hur ofta folk används som referenter och talar väl och positivt om föräldrarna och deras utsagor på något mystiskt försvinner, eller så kommer bara eventuella negativa saker med. Folk går med på frivillig placering, får ha ett regelbundet umgänge, men plötsligt säger fosterföräldrarna att barnet inte tycks må bra och umgänget stoppas och SoL blir LVU. Vårt fina omhändertagande land har en mörk baksida som jag hoppas de flesta slipper se, men jag blir förbannad när sådana som du kommer och påstår att den inte finns.

    Jag skulle kunna leta fram länkar åt dig, men har inte tid eftersom jag sitter och gör igenom en socutredning där det är tydligt att LVU:et inte borde satts från början. Man kunde tro att du skulle kunna googla fram lite länkar själv. Men jag ska ge dig ett tips: googla på Donia Hassan så får du se åtminstone ett barn som levde i ett för jävligt fosterhem. Jag säger "levde" eftersom hon tack vare fosterföräldrarna inte längre är i livet...



    Donia Hassan

  • Anonym (.......)
    Anonym (Perpeetum mobile) skrev 2017-09-01 12:20:51 följande:

    Och du tycks inte vara medveten om att det faktiskt händer, och inte så sällan, att felaktiga omhändertaganden görs. Jag vet inte hur många år jag och andra har skrivit om det både här på FL och på andra siter.

    Jag hoppas och tror att de flesta omhändertaganden är rätt, det skulle vara för fruktansvärt annars. Men du skulle bara veta hur ofta soc vrider och vänder på saker för att deras fall ska ha högre chans i domstol, hur ofta folk används som referenter och talar väl och positivt om föräldrarna och deras utsagor på något mystiskt försvinner, eller så kommer bara eventuella negativa saker med. Folk går med på frivillig placering, får ha ett regelbundet umgänge, men plötsligt säger fosterföräldrarna att barnet inte tycks må bra och umgänget stoppas och SoL blir LVU. Vårt fina omhändertagande land har en mörk baksida som jag hoppas de flesta slipper se, men jag blir förbannad när sådana som du kommer och påstår att den inte finns.

    Jag skulle kunna leta fram länkar åt dig, men har inte tid eftersom jag sitter och gör igenom en socutredning där det är tydligt att LVU:et inte borde satts från början. Man kunde tro att du skulle kunna googla fram lite länkar själv. Men jag ska ge dig ett tips: googla på Donia Hassan så får du se åtminstone ett barn som levde i ett för jävligt fosterhem. Jag säger "levde" eftersom hon tack vare fosterföräldrarna inte längre är i livet...

    Donia Hassan


    Jag är medveten om att de som fått sina barn omhändertagna vill få det till att det är soc fel.

    Att det inte finns bra familjehem och att fel kan göras är en helt annan fråga. Jag känner till fallet med flickan som avled i ett familjehem, och där går åsikterna isär vems fel det var. Om familjehemmet hade varit medvetens om hur allvarligt hennes tillstånd var hade de givetvis åkt in med flickan. Men du kapar tråden när du tar upp andra fall. Om du vill kritisera socialtjänsten rekommenderar jag dig att starta ett agent inlägg.
Svar på tråden Ställa in umgänge som straff?