• Attraktiv

    Gå inte ur Svenska Kyrkan!

    Ni som går ur Svenska Kyrkan måste inse att ni hjälper Islam att växa sig större i Sverige. Det har redan nu blivit så att muslimska föreningar har tagit över lokaler som kyrkan har tvingats överge pga ett minskat antal medlemmar.

    Var rädd om vårt kulturarv! Islam är en dominant religon. Tänk efter före innan det är försent!

  • Svar på tråden Gå inte ur Svenska Kyrkan!
  • cb66
    Pizza77 skrev 2018-07-11 12:43:44 följande:
    Att kyrkan inte ska vara politiskt vinklad.
    Religion är politik! Det handlar om hur man skall bygga samhällen, det finns lagar och regler för hur man skall uppföra sig, hur man skall betala skatt och vem som bestämmer.
  • oanonym
    Pizza77 skrev 2018-07-11 12:43:33 följande:

    Att kyrkan inte ska vara politiskt vinklad.


    Den hade väl mer att säga till om förut, och det kan också ses som politiskt vinklad.
  • oanonym
    Emerencia skrev 2018-07-11 12:46:01 följande:

    Och en annan sak, Jesus hatade fasta byggnad att tillbe Gud. Han gillade inte materiella saker och verkligen inte att blanda in pengar och Gud. Så denna utveckling med minskat antal kyrkor kanske är Jesus vilja.


    Ja, och apropå Jesus vilja: ?Om någon kommer till mig utan att hata sin far och sin mor och sin hustru och sina barn och sina syskon och därtill sitt eget liv, kan han inte vara min lärjunge. Den som inte bär sitt kors och följer efter mig kan inte vara min lärjunge? Luk 14

    Jesus sade även mycket strunt, enligt mig.
  • Noralinnea
    oanonym skrev 2018-07-11 14:38:28 följande:

    Ja, och apropå Jesus vilja: ?Om någon kommer till mig utan att hata sin far och sin mor och sin hustru och sina barn och sina syskon och därtill sitt eget liv, kan han inte vara min lärjunge. Den som inte bär sitt kors och följer efter mig kan inte vara min lärjunge? Luk 14

    Jesus sade även mycket strunt, enligt mig.


    Min kommentar till ovan är att det behövs bra undervisning för att förstå innebörden av det som står i Bibeln. Citatet du nämnde betyder för mig:

    om så din far eller mor eller dina syskon menar att du ska leva ett liv där du förtrycker andra tex genom att inskränka deras mänskliga rättigheter, då vill jag att du väljer mig = den kärleksfulla vägen. Alltså, vänd dig då bort ifrån de människor som vill förtrycka ÄVEN om de är din familj. Eller handla åtminstone inte som dem, kämpa för mänskliga rättigheter. Om man får en upplevelse av Gud nör man läser Bibeln ser man att Jesus beskrivs och enligt Kristendomen är kärleken.
  • oanonym
    Noralinnea skrev 2018-07-11 14:51:35 följande:

    Min kommentar till ovan är att det behövs bra undervisning för att förstå innebörden av det som står i Bibeln. Citatet du nämnde betyder för mig:

    om så din far eller mor eller dina syskon menar att du ska leva ett liv där du förtrycker andra tex genom att inskränka deras mänskliga rättigheter, då vill jag att du väljer mig = den kärleksfulla vägen. Alltså, vänd dig då bort ifrån de människor som vill förtrycka ÄVEN om de är din familj. Eller handla åtminstone inte som dem, kämpa för mänskliga rättigheter. Om man får en upplevelse av Gud nör man läser Bibeln ser man att Jesus beskrivs och enligt Kristendomen är kärleken.


    Guds bok till mäsnkligheten ska naturligtvis vara lätt att förstå, samt väldigt klar i vad som gäller. Att göra som du, säga att vad det betyder för dig, anser jag är en farlig väg att gå, då det lätt blir tusentals tolkningar av världens viktigaste skrift. Ungefär som det är nu alltså...

    Hur Gud kan låta så många författare ändra, lägga till och ta bort ur bibeln är inte trovärdigt.
  • Noralinnea
    oanonym skrev 2018-07-11 17:21:16 följande:

    Guds bok till mäsnkligheten ska naturligtvis vara lätt att förstå, samt väldigt klar i vad som gäller. Att göra som du, säga att vad det betyder för dig, anser jag är en farlig väg att gå, då det lätt blir tusentals tolkningar av världens viktigaste skrift. Ungefär som det är nu alltså...

    Hur Gud kan låta så många författare ändra, lägga till och ta bort ur bibeln är inte trovärdigt.


    Ja det blir tusentals tolkningar och det är därför jag förespråkar att lyssna på en präst och själv läsa Bibeln.

    Finns olika delar av Bibeln, mer eller mindre lättbegripliga.

    Från 1 Korinterbrevet:

    Kärle­ken är tålmo­dig och god. Kärle­ken är in­te strids­lys­ten, in­te skryt­sam och in­te upp­blåst. Den är in­te ut­ma­nan­de, in­te självisk, den bru­sar in­te upp, den vill ing­en något ont. Den fin­ner in­te glädje i orätten men gläds med san­ning­en. Allt bär den, allt tror den, allt hop­pas den, allt uthärdar den.

    Enkelt och fint och sammanfattar mycket av Bibelns budskap.
  • oanonym
    Noralinnea skrev 2018-07-11 17:31:59 följande:

    Ja det blir tusentals tolkningar och det är därför jag förespråkar att lyssna på en präst och själv läsa Bibeln.

    Finns olika delar av Bibeln, mer eller mindre lättbegripliga.

    Från 1 Korinterbrevet:

    Kärle­ken är tålmo­dig och god. Kärle­ken är in­te strids­lys­ten, in­te skryt­sam och in­te upp­blåst. Den är in­te ut­ma­nan­de, in­te självisk, den bru­sar in­te upp, den vill ing­en något ont. Den fin­ner in­te glädje i orätten men gläds med san­ning­en. Allt bär den, allt tror den, allt hop­pas den, allt uthärdar den.

    Enkelt och fint och sammanfattar mycket av Bibelns budskap.


    Vilken präst? Inom Katolska kyrkan, SvK, Missionsförsamling, Livets Ord, Jehovas Vittnen, Laestadianism, eller. .....

    De som tror på bibeln kanske inte är helt opartisk? När dessa är överens kan jag lyssna.
  • Noralinnea
    oanonym skrev 2018-07-11 17:41:47 följande:

    Vilken präst? Inom Katolska kyrkan, SvK, Missionsförsamling, Livets Ord, Jehovas Vittnen, Laestadianism, eller. .....

    De som tror på bibeln kanske inte är helt opartisk? När dessa är överens kan jag lyssna.


    Jag rekommenderar präster i Svenska kyrkan. De har gedigen utbildning. En alphakurs kan vara bra intro. Jehovas har inga präster och frikyrkorna har väl bara pastorer vad jag vet.

    Opartisk? Förstår inte riktigt vad du menar med det? Varje gudsrelation är unik på sitt sätt. Personligen kunde jag inte för mitt liv tro på Jesus förrän jag med hejdlös kraft fylldes av en villkorslös inre kärlek. Jag förstår att man inte tror på Jesus och Bibeln om man inte upplevt den djupa kärleken.
  • oanonym
    Noralinnea skrev 2018-07-11 17:55:23 följande:

    Jag rekommenderar präster i Svenska kyrkan. De har gedigen utbildning. En alphakurs kan vara bra intro. Jehovas har inga präster och frikyrkorna har väl bara pastorer vad jag vet.

    Opartisk? Förstår inte riktigt vad du menar med det? Varje gudsrelation är unik på sitt sätt. Personligen kunde jag inte för mitt liv tro på Jesus förrän jag med hejdlös kraft fylldes av en villkorslös inre kärlek. Jag förstår att man inte tror på Jesus och Bibeln om man inte upplevt den djupa kärleken.


    Ja, i så fall är det nog kört för mig. Jag kan heller inte tro på saker utan belägg.

    Hur bibeln ska tolkas är irrelevant ur det avseendet.

    Om du hade bott någon annanstans på jorden, hur hade du tolkat denna djupa kärlek då, tror du? Du hade knappast varit kristen, om inte det var den största religionen där.

    Gudstro och religion har mestadels med geografi att göra.
  • Noralinnea
    oanonym skrev 2018-07-11 18:12:39 följande:

    Ja, i så fall är det nog kört för mig. Jag kan heller inte tro på saker utan belägg.

    Hur bibeln ska tolkas är irrelevant ur det avseendet.

    Om du hade bott någon annanstans på jorden, hur hade du tolkat denna djupa kärlek då, tror du? Du hade knappast varit kristen, om inte det var den största religionen där.

    Gudstro och religion har mestadels med geografi att göra.


    Så kan det va! :)
  • oanonym
    Noralinnea skrev 2018-07-11 18:18:11 följande:

    Så kan det va! :)


    Ja, den starkaste religionen vinner oftast. Sanning verkar ha väldigt lite med saken att göra, tyvärr.
  • cb66
    oanonym skrev 2018-07-11 18:12:39 följande:
    Ja, i så fall är det nog kört för mig. Jag kan heller inte tro på saker utan belägg.

    Hur bibeln ska tolkas är irrelevant ur det avseendet.

    Om du hade bott någon annanstans på jorden, hur hade du tolkat denna djupa kärlek då, tror du? Du hade knappast varit kristen, om inte det var den största religionen där.

    Gudstro och religion har mestadels med geografi att göra.
    Uppfostran och tradition spelar stor roll. Jag tror inte att vi hade slentrianmässigt döpt våra barn eller utanb att vara troende gift oss i kyrkan om vi varit uppväxta i Indonesien.

    Det är förvånasvärt få personer som först kollar alla religioner innan de väljer den som de tror på.

    Sen är kristendom en monoteisk religion som kräver att alla skall följa den enda guden eller dö.
  • Abegayle70

    Funderar på om jag ska bry mig om att skriva om ett inlägg om den antisemitiska svenska kyrkan (som någon fick ont i magen av) eller strunta i det.


    Nej. Nazism är ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
Svar på tråden Gå inte ur Svenska Kyrkan!