• Handduk

    Behöver hjälp ang underhållstöd

    Har efter mycket om och men fått en dom i tingsrätten att barnen ska bo mest hos mig men vara hos den andre föräldern varannan helg samt varannat skollov och tot 4 veckor på sommaren. Kallar den andre föräldern X.

    Jag fick via försäkringskassan beslut om underhållsstöd för barnen (minsta beloppet 1573 kr/barn) då X inte ville betala underhåll.

    Har sedan fått ett brev från FK att X har ansökt om avdrag för de dagar barnen är hos hen per år. vilket genererar ca 800-900kr mindre per månad i underhåll.

    Vad finns det för regelverk egentligen? menar FK att jag ska försörja två barn nästan på heltid på knappa 2000 kr per månad i underhåll?
    Trodde minimibeloppet var just ett MINIMIBELOPP?

    Jag står för allt kring barnen, kläder, försäkringar, fritidsavgifter, hårklipp, vaccinationer etc etc.

    Kommer jag om detta med avdraget går igenom bli återbetalningsskyldig för motsvarande belopp för alla månader jag fått underhållsstöd?? Det blir en ganska stor summa isåfall :(

    Behöver verkligen bena ut vad som gäller. Trodde inte man fick göra avdrag för tex extra umgänge vid lov osv. då vanliga kostnader som försäkringar, fritidsavgift etc löper på oavsett.

    Någon som vet?

  • Svar på tråden Behöver hjälp ang underhållstöd
  • Anonym (Han lurar systemet)

    Han försöker ju lura systemet. Nej han får inte göra avdrag om han har barnen 6 dygn eller mindre per månad. Har han varannan helg så har han 4 dygn. Veckorna på sommaren får han göra avdrag för samt andra lov om de är mer än 5 dygn i sträck eller 6 dygn totalt. De där får du sätta emot. Berätta för försäkringskassan Hur han räknat. Han får göra avdraget samma månad som umgänget skett och inte i förväg.

    Lycka till!

  • Brumma
    Anonym (Han lurar systemet) skrev 2019-06-02 14:15:24 följande:

    Han försöker ju lura systemet. Nej han får inte göra avdrag om han har barnen 6 dygn eller mindre per månad. Har han varannan helg så har han 4 dygn. Veckorna på sommaren får han göra avdrag för samt andra lov om de är mer än 5 dygn i sträck eller 6 dygn totalt. De där får du sätta emot. Berätta för försäkringskassan Hur han räknat. Han får göra avdraget samma månad som umgänget skett och inte i förväg.

    Lycka till!


    Kolla vad du länkat till..

    Lite längre ner på sidan står det om nettoavtal, villet är vad pappan i TS ansökt om. Då dras samma summa av INNAN underhållet betalas ut. Det du pratar om är avdrag i EFTERHAND. Två olika sätt att göra avdrag på.

    Han får göra avdrag enligt regler som gäller nettoavdrag.
  • Anonym (Han lurar systemet)
    Brumma skrev 2019-06-02 15:35:36 följande:

    Kolla vad du länkat till..

    Lite längre ner på sidan står det om nettoavtal, villet är vad pappan i TS ansökt om. Då dras samma summa av INNAN underhållet betalas ut. Det du pratar om är avdrag i EFTERHAND. Två olika sätt att göra avdrag på.

    Han får göra avdrag enligt regler som gäller nettoavdrag.


    Fast han yrkar avdrag för 48 dygn (vilket är varannan helg) plus lov och sommar. De medger inte reglerna alls. Utan allt från 6 dygn per månad får han göra avdrag för. Alltså korrekt uträkning är lov och sommar men inte varannan helg.
  • Brumma
    Anonym (Han lurar systemet) skrev 2019-06-02 16:55:31 följande:

    Fast han yrkar avdrag för 48 dygn (vilket är varannan helg) plus lov och sommar. De medger inte reglerna alls. Utan allt från 6 dygn per månad får han göra avdrag för. Alltså korrekt uträkning är lov och sommar men inte varannan helg.


    Vid nettoavdraggäller minst 30 dygn per år.

    Så han yrkar alldeles rätt och följer reglerna till fullo.
  • Anonym (Han lurar systemet)

    Men fattar inte. Så du menar att så fort man yrkar nettoavdrag så undkommer man regeln om 5 respektive 6 dagar per månad regeln? Så alla umgängesföräldrar kan alltså "tjäna" pengar på detta så länge man hävdar nettoavdrag istället för vanligt avdrag per månad?! Systemet var nog inte uppbyggt för detta.

  • Brumma
    Anonym (Han lurar systemet) skrev 2019-06-02 21:21:01 följande:

    Men fattar inte. Så du menar att så fort man yrkar nettoavdrag så undkommer man regeln om 5 respektive 6 dagar per månad regeln? Så alla umgängesföräldrar kan alltså "tjäna" pengar på detta så länge man hävdar nettoavdrag istället för vanligt avdrag per månad?! Systemet var nog inte uppbyggt för detta.


    Man måste ha ett domslut eller ett avtal som socialnämnden skrivit under för att få göra nettoavdrag. De flesta har inte det, men där det finns så ja, då gäller 30 dygn (nätter) istället.

    Försöker länka till ansökningsblanketten nedan (får inte alltid sådana länkar att funka här..). Där står lite om vad som krävs.

    Ps - jag tycker inte heller det låter vettigt utan anser att "5 respektive 6 dagars regeln" är både förståelig o vettig.. Skriver bara vad som gäller, inte att jag gillar det ;)

    www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/51b18d4c-de0f-43e6-a5ce-d0da22a6793e/fk2583-010-f-001.pdf&CVID=
  • Handduk
    Brumma skrev 2019-06-03 03:29:03 följande:

    Man måste ha ett domslut eller ett avtal som socialnämnden skrivit under för att få göra nettoavdrag. De flesta har inte det, men där det finns så ja, då gäller 30 dygn (nätter) istället.

    Försöker länka till ansökningsblanketten nedan (får inte alltid sådana länkar att funka här..). Där står lite om vad som krävs.

    Ps - jag tycker inte heller det låter vettigt utan anser att "5 respektive 6 dagars regeln" är både förståelig o vettig.. Skriver bara vad som gäller, inte att jag gillar det ;)

    www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/51b18d4c-de0f-43e6-a5ce-d0da22a6793e/fk2583-010-f-001.pdf&CVID=


    Har fått beslutet från FK nu och ska skriva under delgivningskvitto och skicka in. (Får givetvis betala porto själv för att skicka in det.. fantastiskt .)

    De har räknat ut alla dagar umgänget per år efter domslutet och slagit ut det på 12 månader. Ca 120 dagar per år (inkl lov och semester)

    Vilket gör att avdraget per månad blir ca 400kr/barn.

    Snart har också 6 mån gått med underhållsstöd så fk slutar betala ut åt mig som mellanhand. Sätter min högra arm på att den andre föräldern inte kommer fortsätta betala sen då hen är ovillig att betala redan det som är nu. Eller dröja och vara sen med betalningen. Vilket gör att jag fortf är ?beroende? av hen.

    Den andra föräldern har uttryckligen sagt att eftersom jag sett till att barnen bor mest hos mig så får jag stå mitt kast och bekosta det. Moget.

    Hur kan systemet vara såhär sjukt?

    Ska jag behöva dra även detta till en domstol?
  • Brumma
    Handduk skrev 2019-06-03 09:26:16 följande:

    Har fått beslutet från FK nu och ska skriva under delgivningskvitto och skicka in. (Får givetvis betala porto själv för att skicka in det.. fantastiskt .)

    De har räknat ut alla dagar umgänget per år efter domslutet och slagit ut det på 12 månader. Ca 120 dagar per år (inkl lov och semester)

    Vilket gör att avdraget per månad blir ca 400kr/barn.

    Snart har också 6 mån gått med underhållsstöd så fk slutar betala ut åt mig som mellanhand. Sätter min högra arm på att den andre föräldern inte kommer fortsätta betala sen då hen är ovillig att betala redan det som är nu. Eller dröja och vara sen med betalningen. Vilket gör att jag fortf är ?beroende? av hen.

    Den andra föräldern har uttryckligen sagt att eftersom jag sett till att barnen bor mest hos mig så får jag stå mitt kast och bekosta det. Moget.

    Hur kan systemet vara såhär sjukt?

    Ska jag behöva dra även detta till en domstol?


    Är han sen eller inte betalar in underhållet så kontaktar du försäkringskassan igen, då kommer de ta över. O då gör du det DIREKT.

    Gällande avdraget.. om han skulle ställa in umgänge så anmäler du även det - han MÅSTE följa domen för att få lov att göra avdrag på detta sätt (naturligtvis gäller det om HAN bryter domem, inte du).

    Vad ska du dra till domstol? Han har ju inte gjort ngt fel, oavsett vad man anser är MORALISKTrätt.. men det har ju faktiskt inte med saken att göra..

    Jag undrar fortfarande vad det är som gör att barnen kostar mer än 8000:- i månaden.. För sanningen är ju att han, tillsammans med barnbidrag, bidrar till barnens försörjning. Väljer du att bekosta mer än "normalt" är det ju upp till dig.

    Undrar lite över hans uttryck "du har SETT TILL att barnen bor hos dig", joo.. ville han ha växelvis boende och du vägrade det förstår jag honnom FULLT UT om han inte vill betala mer än nödvändigt..
  • Anonym (Dubbelkolla)
    Handduk skrev 2019-06-03 09:26:16 följande:

    Har fått beslutet från FK nu och ska skriva under delgivningskvitto och skicka in. (Får givetvis betala porto själv för att skicka in det.. fantastiskt .)

    De har räknat ut alla dagar umgänget per år efter domslutet och slagit ut det på 12 månader. Ca 120 dagar per år (inkl lov och semester)

    Vilket gör att avdraget per månad blir ca 400kr/barn.

    Snart har också 6 mån gått med underhållsstöd så fk slutar betala ut åt mig som mellanhand. Sätter min högra arm på att den andre föräldern inte kommer fortsätta betala sen då hen är ovillig att betala redan det som är nu. Eller dröja och vara sen med betalningen. Vilket gör att jag fortf är ?beroende? av hen.

    Den andra föräldern har uttryckligen sagt att eftersom jag sett till att barnen bor mest hos mig så får jag stå mitt kast och bekosta det. Moget.

    Hur kan systemet vara såhär sjukt?

    Ska jag behöva dra även detta till en domstol?


    Bara nyfiken hur det kunde bli 120 dagar per år? Låter mycket.

    En ungefärlig beräkning blir 5 veckor lov per år, plus sommarlovet med 9 veckor.

    Hela året har 52 veckor.

    Borde enligt mitt överslag ge exet max 3+4 veckor(49 dagar) plus varannan helg de veckor som inte är hans lov dvs 45 dagar till till, ie 95 dagar.

    Då har jag ändå räknat högt eftersom jag gett honom en extra lovvecka och att han inte alltid har varannan helg på dina lovveckor?
  • Handduk
    Brumma skrev 2019-06-03 10:51:19 följande:

    Är han sen eller inte betalar in underhållet så kontaktar du försäkringskassan igen, då kommer de ta över. O då gör du det DIREKT.

    Gällande avdraget.. om han skulle ställa in umgänge så anmäler du även det - han MÅSTE följa domen för att få lov att göra avdrag på detta sätt (naturligtvis gäller det om HAN bryter domem, inte du).

    Vad ska du dra till domstol? Han har ju inte gjort ngt fel, oavsett vad man anser är MORALISKTrätt.. men det har ju faktiskt inte med saken att göra..

    Jag undrar fortfarande vad det är som gör att barnen kostar mer än 8000:- i månaden.. För sanningen är ju att han, tillsammans med barnbidrag, bidrar till barnens försörjning. Väljer du att bekosta mer än "normalt" är det ju upp till dig.

    Undrar lite över hans uttryck "du har SETT TILL att barnen bor hos dig", joo.. ville han ha växelvis boende och du vägrade det förstår jag honnom FULLT UT om han inte vill betala mer än nödvändigt..


    Jodå det är en lång historia med bla inslag grov psykisk misshandel gentemot både mig och barnen.

    X ville ha växelvist boende enbart pga ekonomiska orsaker. Vilket X också sagt rakt ut till mig.

    Barnen mådde dock väldigt dåligt av Vv-boende pga flera orsaker och att x inte kan sköta omsorgen om barnen. Vilket lett till flera socanmälningar, både från mig och närstående men även från förskola och skola. Det var så illa att äldsta barnet fick grov panikångest ett tag och gick ner massor i vikt

    Jag blev tvungen att dra vårdnaden och boendet i domstol då inget annat funkade. Provat medling via tingsrätt, samarbetssamtal på familjerätt , familjerådgivning osv.

    X krävde i TR att det skulle göras en fullständig boende, vårdnad och umgängesutredning. Vilket gjordes och landade i rekommendationen att barnen har det bäst hos mig. Och umgänge varannan helg med X samt vissa lov. Familjerätten genomskådade x manipulativa sida.

    Men x inställning är fortfarande att jag får skylla mig själv. För att jag har krävt boendet. Jag Krävde också ensam vårdnad men medgav gemensam vårdnad när boendet blev fastställt i en överenskommelse. X vågade inte gå till huvudförhandling. Med tanke på min bevisning och mina vittnen kunde jag ev fått ensam vårdnad.

    Men inställningen från X är fortfarande att jag Hr fått min vilja igenom och att jag får skylla mig själv.

    Finns mycket i detta som inte får plats eller kan skrivas här. Men poängen är att x inte vill bidra ekonomiskt frivilligt för sina barn.

    Om x är bitter över livet och hur allt blivit så bör dettaninte gå ut över barnen
  • Handduk
    Anonym (Dubbelkolla) skrev 2019-06-03 11:12:28 följande:

    Bara nyfiken hur det kunde bli 120 dagar per år? Låter mycket.

    En ungefärlig beräkning blir 5 veckor lov per år, plus sommarlovet med 9 veckor.

    Hela året har 52 veckor.

    Borde enligt mitt överslag ge exet max 3+4 veckor(49 dagar) plus varannan helg de veckor som inte är hans lov dvs 45 dagar till till, ie 95 dagar.

    Då har jag ändå räknat högt eftersom jag gett honom en extra lovvecka och att han inte alltid har varannan helg på dina lovveckor?


    Jag kontrollräknade faktiskt och det blev något sånt iallafall. Men ska göra det igen...

    Vi säger att på ett år är det följande: hela sportlovet (sista skoldagen till första skoldagen) sedan 4 veckor på sommarlovet, sedan hela höstlovet och sedan 1 vecka på jullovet. Plus varannan helg.

    Ska sätta mig och kontrollräkna.. igen.
  • Anonym (hej)

    Försäkringkass har följt de nya regler som gäller för om de ska vara utbetalare enlgt de uppgifter de fått av ditt ex, stämmer inte de så får du upplysa dem om det så gör anpassar de beslutet. Vill du har mer så får du antingen komma överens med ditt ex eller stämma hen i domstol. På frågan om staten tycker att du ska försörja dina barn enbart med de pengar du får av dem/ditt ex så är svaret nej. Du ska naturligtvis och bidra med pengar till barnets försörjning. Alternativet är ju att ditt ex har barnen och du betalar underhåll.  

Svar på tråden Behöver hjälp ang underhållstöd