• Liljan3

    Slippa genuspedagogik i skolan

    Hej!

    Har lite funderingar inför skolval samt val av förskoleklass till första barnet. Vår plan är att vårt barn ska vara hemma med oss och alltså slippa gå i förskola fram till förskoleklass vilket vi tack och lov har ekonomisk möjlighet till. Vi känner dels att vi vill vara med vårt barn de första åren för att vi bäst kan ge honom det han behöver i form av omsorg och närhet till hans viktigaste anknytningspersoner och andra barn men vi är också kritiska till hur den svenska skolan fungerar idag. Främst vill vi slippa en skola som ska pådyvla vårt barn ideologiska teorier som alla barn påtvingas idag såsom genusvetenskap, feminism, att det inte finns skillnader mellan tjejer och killar, hbtq etc. Vill vill helt enkelt inte att vårt barn ska utsättas för sådana rörelser för de inte rimmar med våra värderingar och syn på familj och individ. Finns det fler som har liknande tankar och som har tips på hur man kan hitta alternativa skolor där mer tonvikt läggs på tradition och där undervisningen fokuserar på faktakunskap och inte på löst tyckande och åsikter, något jag anser tagit över den svenska skolan allt mer tyvärr. Här inbegriper jag sådant som besatthet av "jämlikhet", feminism, hbtq, klimatpolitik, genusvetenskap, normkritik osv. Dvs sådant vi vill minimera för vårt barn för att vi inte tror det bygger på de kärnvärderingar vi vill ge vårt honom helt enkelt. Tacksam för alla respektfulla och kloka reflektioner! :)

  • Svar på tråden Slippa genuspedagogik i skolan
  • Dandreon
    Jemp skrev 2020-05-04 16:57:53 följande:

    Ja, förnekare av klimatförändringen och dess orsaker är bättre formulerat. Man kan ifrågasätta flygskatten, men då är det bättre att diskutera just flygskatt och inte huruvida klimatförändringar existerar eller inte.

    Du visste ju dock precis vad jag menar.


    Men att folk använder begrepp som inte är rättvisande och sätter pejorativ på oliktänkande är ju bara ett symtom hur jävla dum den här debatten är och att de inte kan diskutera sakfrågan. Kommer med utnyttjade fraser som "97% av alla forskare... " bla bla bla osv. De flesta bara köper det svt matar dem med och kan inte tänka kritiskt för 5 öre.
  • Dandreon
    Jemp skrev 2020-05-04 16:57:53 följande:

    Ja, förnekare av klimatförändringen och dess orsaker är bättre formulerat. Man kan ifrågasätta flygskatten, men då är det bättre att diskutera just flygskatt och inte huruvida klimatförändringar existerar eller inte.

    Du visste ju dock precis vad jag menar.


    Men att folk använder begrepp som inte är rättvisande och sätter pejorativ på oliktänkande är ju bara ett symtom hur jävla dum den här debatten är och att de inte kan diskutera sakfrågan. Kommer med utnyttjade fraser som "97% av alla forskare... " bla bla bla osv. De flesta bara köper det svt matar dem med och kan inte tänka kritiskt för 5 öre.
  • Physalis
    Användarenamnet skrev 2020-05-04 13:11:27 följande:

    Men läs läroplanen innan du uttalar dig! Där står det klart och tydligt att det enda syftet med den är att ta bort könsroller.

    Och jo, det är pseudovetenskap eftersom det inte finns några vetenskapliga belägg för det den lär ut, det är därför den var och är starkt kritiserad och många inte ville att den skulle skrivas in i läroplanen pga att det dels inte finns några vetenskapliga belägg som stödjer den, och många anser att förskolan och skolan ska vara politisk obunden. Genuspedagogik är vänsterpropaganda.


    "Förskolan ska aktivt och medvetet främja alla barns lika rättigheter och möjligheter, oberoende av könstillhörighet. Förskolan har ett ansvar för att motverka könsmönster som begränsar barnens utveckling, val och lärande." lpfö 18

    Då får du nog läsa på. Det finns massor av forskning. Och tyvärr kommer skola och förskola alltid vara politiskt bunden. Det står bland annat i skolans läroplan:

    " I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande."
    Korrekturläser som en kratta
  • Physalis
    KlantSmurfen skrev 2020-05-04 15:08:39 följande:

    Jo det är ju lite extremt men nu bygger ju inte genus"vetenskap" och genus"pedagogik" på något mainstream, det är något väldigt vänsterideologiskt och är ju en aningen extremt i sig, vanliga skolor bygger inte sin pedagogik helt på genusflum som de mer ideologiska förskolorna har gjort.

    Hur de påstod att det skulle fungera med pedagogik och hur det fungerade i praktiken var inte riktigt samma sak, de har inte behandlat barn som individer, de har inte behandlat flickor och pojkar lika och har försökt att få killar och tjejer att bli mer lika varandra, på gruppnivå.9 år senare...


    Som sagt, jag är medveten om att det finns extremister, men det där är inte vad som sker på vanliga förskolor.
    Korrekturläser som en kratta
  • Ocdkille
    Dandreon skrev 2020-05-04 13:53:13 följande:
    Vad är ens en "klimatförnekare" ? Någon som förnekar att det finns klimat? Bara ordet i sig är ju så in i h-e dumt och enfaldiga, att det ens används. Däremot finns det finns en betydande andel människor som ifrågasätter ifall flygskatt och skatt på plastpåsar i lilla Sverige och "flygkam" etc har någon effekt av betydelse på vårt klimat eller snarare är symbolpolitik och svepskäl att beskatta människor ÄNNU mer än vad vi redan är.
    Det är ett rätt korkat resonemang att vi i Sverige inte ska göra vår del när det gäller klimat. Dels har vi en stor skuld i det klimat som vi har. Vi och andra länder i väst började skita ner långt innan dom tidigare fattiga länderna utvecklades. Så att säga till dom att vi skapade ett problem och därför ska ni fortsätta att leva fattigt medan vi kör på som vanligt är bara dumt. En annan sak som alla ni klimatförnekare missar är att tittar man på Sverige och jämför med Kina ja då släpper vi ut lite men det är inte en riktig jämförelse. Kina är extremt mycket större och mycket mer folk. Skulle vi ta en region stor som sverige i Kina då kan det hända att skillnaden inte är lika stor. Man kan inte slippa undan bara för att man är ett litet land. Ska alla små länder slippa undan att göra sin del då kommer det sammanlagt bli enorma utsläpp. Plus att vi tjänar på att minska utsläppen även här det är inte bara bra för klimatet. Plan och andra fordon skitar ner på andra sätt också. Och plast är ett enormt problem. Sen har du iofs rätt i att klimatförnekare kanske inte är rätt ord vetenskapsförnekare vore mer rätt.
  • KlantSmurfen
    Physalis skrev 2020-05-04 19:35:22 följande: #204
    KlantSmurfen skrev 2020-05-04 15:08:39 följande:

    Jo det är ju lite extremt men nu bygger ju inte genus"vetenskap" och genus"pedagogik" på något mainstream, det är något väldigt vänsterideologiskt och är ju en aningen extremt i sig, vanliga skolor bygger inte sin pedagogik helt på genusflum som de mer ideologiska förskolorna har gjort.

    Hur de påstod att det skulle fungera med pedagogik och hur det fungerade i praktiken var inte riktigt samma sak, de har inte behandlat barn som individer, de har inte behandlat flickor och pojkar lika och har försökt att få killar och tjejer att bli mer lika varandra, på gruppnivå.9 år senare...


    Som sagt, jag är medveten om att det finns extremister, men det där är inte vad som sker på vanliga förskolor.
    Jo det verkar ju ganska extremt, ungefär lika extremt som F! feminism men det verkar som att alla som förespråkar genuspedagogik på t.e.x forskolan.se använder de förskolor du ser som extremt som referens, artikeln från den förskolan som tänkt om för att det blev för extremt är nyare än de flesta artiklar.

    "Förskolan ska aktivt och medvetet främja alla barns lika rättigheter och möjligheter, oberoende av könstillhörighet. Förskolan har ett ansvar för att motverka könsmönster som begränsar barnens utveckling, val och lärande."

    Står det någonstans i lagen att det är genuspedagogik som ska användas? Finns det några studier som säger att det är genuspedagogik som behövs för att uppnå det förutom genusvetarnas egna?

    Vad betyder det? Finns det definierat någonstans vad det betyder eller kan det tolkas fritt?

    En F! feminist och en feminist som inte är lika extrem skulle ge helt olika förklaringar eftersom kan ha helt olika perspektiv och olika mål som ofta verkar ligga i motsatsförhållande till varandra.

    Lagen i sig säger inte så mycket så jag förstår inte varför man tar för givet att det är genuspedagogik som ska användas, genusvetenskap har inte heller patent på kunskap (eller vad man ska kalla det) inom ämnet så jag förstår inte varför man automatiskt ger det auktoritet.

    Det verkar vara väldigt mycket 'F! feminism' i genuspedagogik så F! feministen kan utan problem utgå ifrån genuspedagogik,

    Reflektioner kring genuspedagogik -från teori till praktik. En kvalitativ intervjustudie med tre pedagoger.
    gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/40906/1/gupea_2077_40906_1.pdf

    En skriftserie om Genusvetenskap, Genusvetenskapens pedagogik och didaktik. Nationella sekretariatet för genusforskning
    www.genus.se/wp-content/uploads/Genusvetenskapens-pedagogik-och-didaktik.pdf
    www.jamstall.nu/wp-content/uploads/2014/02/Intersektionalitet-Nina-Lykke.pdf
    www.lansstyrelsen.se/download/18.2e0f9f621636c84402727db/1526643624119/Intersektionella-perspektiv-pa-vald-nara-relationer.pdf
  • Trent
    KlantSmurfen skrev 2020-05-05 14:57:42 följande:
    Jo det verkar ju ganska extremt, ungefär lika extremt som F! feminism men det verkar som att alla som förespråkar genuspedagogik på t.e.x forskolan.se använder de förskolor du ser som extremt som referens, artikeln från den förskolan som tänkt om för att det blev för extremt är nyare än de flesta artiklar.

    "Förskolan ska aktivt och medvetet främja alla barns lika rättigheter och möjligheter, oberoende av könstillhörighet. Förskolan har ett ansvar för att motverka könsmönster som begränsar barnens utveckling, val och lärande."

    Står det någonstans i lagen att det är genuspedagogik som ska användas? Finns det några studier som säger att det är genuspedagogik som behövs för att uppnå det förutom genusvetarnas egna?

    Vad betyder det? Finns det definierat någonstans vad det betyder eller kan det tolkas fritt?

    En F! feminist och en feminist som inte är lika extrem skulle ge helt olika förklaringar eftersom kan ha helt olika perspektiv och olika mål som ofta verkar ligga i motsatsförhållande till varandra.

    Lagen i sig säger inte så mycket så jag förstår inte varför man tar för givet att det är genuspedagogik som ska användas, genusvetenskap har inte heller patent på kunskap (eller vad man ska kalla det) inom ämnet så jag förstår inte varför man automatiskt ger det auktoritet.

    Det verkar vara väldigt mycket 'F! feminism' i genuspedagogik så F! feministen kan utan problem utgå ifrån genuspedagogik,

    Reflektioner kring genuspedagogik -från teori till praktik. En kvalitativ intervjustudie med tre pedagoger.

    gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/40906/1/gupea_2077_40906_1.pdf

    En skriftserie om Genusvetenskap, Genusvetenskapens pedagogik och didaktik. Nationella sekretariatet för genusforskning

    www.genus.se/wp-content/uploads/Genusvetenskapens-pedagogik-och-didaktik.pdf

    www.jamstall.nu/wp-content/uploads/2014/02/Intersektionalitet-Nina-Lykke.pdf

    www.lansstyrelsen.se/download/18.2e0f9f621636c84402727db/1526643624119/Intersektionella-perspektiv-pa-vald-nara-relationer.pdf
    Kom igen nu hörru och svara på min fråga. Hur länge ska jag vänta? Kom ihåg att "Jag vet inte" ibland är ett väldigt bra svar.
  • KlantSmurfen
    Trent skrev 2020-05-05 20:33:03 följande: #207
    Kom igen nu hörru och svara på min fråga. Hur länge ska jag vänta? Kom ihåg att "Jag vet inte" ibland är ett väldigt bra svar.
    Diskussioner med genusförespråkare är som de är, speciellt på FL de kommer aldrig själva att lägga fram ett enda hållbart argument för att genusflummet håller vad det lovar, att det är bra öht de har definierat det som sant till motsatsen bevisats och allt som säger emot avfärdas.

    Jag använde Nina Rung som exempel för vad som saknas inom genus"vetenskapen", kunskap som är relevant men du avfärdar det som en enda person och låtsas som att du inte fattar. Kan du inte bättre än den vanliga nivån genusförespråkare brukar ligga på? Varför inte lägga fram några riktiga argument för att de inte behöver räkna med det eller visa att de gör det?

    Det kommer inte att hända

    Det är ju fint att folk envisas med att man ska experimentera på barn utan att kunna argumentera för sig. Det är inget annat än experiment eftersom mycket av det de svamlar om inom genus"pedagogiken" saknar vetenskapligt stöd och genus"pedagogiken" är helt otestad förutom på de förskolor som avfärdas som extremer och de i sin tur försvarades ganska hårt för ett par år sen på forumet med exakt samma strategi.
    Trent skrev 2020-05-04 14:23:22 följande: #196
    Usch, det är trist att behöva upprepa sig. Frågan var: Hur mycket är för mycket och hur vet du att de tror för mycket?

    Och frågan gällde alltså ditt påstående att genusforskare (inte specifikt Nina Rung) tror för mycket.

    Sen förstår jag inte vad du vill uppnå med att kalla mig genusnisse och prata om Expressen. Du kan sluta med det.

    Så, nu har du frågan och ett förtydligande. Försök igen. Och kom ihåg, använd egna ord!
    "Sen förstår jag inte vad du vill uppnå med att kalla mig genusnisse och prata om Expressen. Du kan sluta med det."
    Det är dina egna ord, kan du skilja mellan en fråga och ett påstående?

    Expressen...Det verkar som att genusförespråkare bara upprepar vad de läst/hört om genuspedagogik utan att vara det minsta insatt i det, det verkar som att några behövde en religion men orkade inte ens läsa bibeln de predikar om.
  • Trent
    KlantSmurfen skrev 2020-05-05 22:42:52 följande:

    Diskussioner med genusförespråkare är som de är, speciellt på FL de kommer aldrig själva att lägga fram ett enda hållbart argument för att genusflummet håller vad det lovar, att det är bra öht de har definierat det som sant till motsatsen bevisats och allt som säger emot avfärdas.

    Jag använde Nina Rung som exempel för vad som saknas inom genus"vetenskapen", kunskap som är relevant men du avfärdar det som en enda person och låtsas som att du inte fattar. Kan du inte bättre än den vanliga nivån genusförespråkare brukar ligga på? Varför inte lägga fram några riktiga argument för att de inte behöver räkna med det eller visa att de gör det?

    Det kommer inte att hända

    Det är ju fint att folk envisas med att man ska experimentera på barn utan att kunna argumentera för sig. Det är inget annat än experiment eftersom mycket av det de svamlar om inom genus"pedagogiken" saknar vetenskapligt stöd och genus"pedagogiken" är helt otestad förutom på de förskolor som avfärdas som extremer och de i sin tur försvarades ganska hårt för ett par år sen på forumet med exakt samma strategi."Sen förstår jag inte vad du vill uppnå med att kalla mig genusnisse och prata om Expressen. Du kan sluta med det."

    Det är dina egna ord, kan du skilja mellan en fråga och ett påstående?

    Expressen...Det verkar som att genusförespråkare bara upprepar vad de läst/hört om genuspedagogik utan att vara det minsta insatt i det, det verkar som att några behövde en religion men orkade inte ens läsa bibeln de predikar om.


    Hur diskussioner i allmänhet är, vad har det min fråga att göra?

    I sammanhanget jag ifrågasatte pratade du om genusforskare i allmänhet. Nina Rung ÄR bara en person. Du måste se problemet med att använda en person som talande för en hel grupp. Som exempel, visst. Men exempel är lätt vinkla. Jag såg en kille från Japan utan armar och ben. Alltså saknar alla japaner armar och ben.

    Så det var alltså en genuin fråga om jag är en genusnisse? Hur är det relevant för min fråga?

    Har jag nämnt Expressen? Nej det har jag ju inte. Sluta dra in en massa irrelevant skit.

    Svara på min fråga eller svara inte alls. Det borde ju vara en enkel fråga att besvara för dig som tycks har sådan insikt i ämnet. Du får såklart fortsätta dansa runt men då utan min medverkan.
  • KlantSmurfen
    Trent skrev 2020-05-06 00:54:12 följande: #209
    Hur diskussioner i allmänhet är, vad har det min fråga att göra?

    I sammanhanget jag ifrågasatte pratade du om genusforskare i allmänhet. Nina Rung ÄR bara en person. Du måste se problemet med att använda en person som talande för en hel grupp. Som exempel, visst. Men exempel är lätt vinkla. Jag såg en kille från Japan utan armar och ben. Alltså saknar alla japaner armar och ben.

    Så det var alltså en genuin fråga om jag är en genusnisse? Hur är det relevant för min fråga?

    Har jag nämnt Expressen? Nej det har jag ju inte. Sluta dra in en massa irrelevant skit.

    Svara på min fråga eller svara inte alls. Det borde ju vara en enkel fråga att besvara för dig som tycks har sådan insikt i ämnet. Du får såklart fortsätta dansa runt men då utan min medverkan.
    "Du måste se problemet med att använda en person som talande för en hel grupp."
    KlantSmurfen skrev 2020-05-05 22:42:52 följande: #208
    Jag använde Nina Rung som exempel för vad som saknas inom genus"vetenskapen", kunskap som är relevant men du avfärdar det som en enda person och låtsas som att du inte fattar.
    Du måste se problemet med att inkompetensen finns inom en hel grupp. Det spelar liksom ingen roll om du upprepar en miljard gånger, genus"forskare" ignorerar inte vetenskap mindre för det.

    "Jag såg en kille från Japan utan armar och ben. Alltså saknar alla japaner armar och ben. "

    Sluta dra in en massa irrelevant skit.
    KlantSmurfen skrev 2020-05-05 22:42:52 följande: #208
    Kan du inte bättre än den vanliga nivån genusförespråkare brukar ligga på? Varför inte lägga fram några riktiga argument för att de inte behöver räkna med det eller visa att de gör det?
    "Svara på min fråga eller svara inte alls"
    Trent skrev 2020-05-04 14:23:22 följande: #196
    Usch, det är trist att behöva upprepa sig.[...]
    "Det borde ju vara en enkel fråga att besvara för dig som tycks har sådan insikt i ämnet."
    Jag har svarat på din fråga men du låtsas som att du inte fattar för att slippa svara på mina, för att du inte kan svara på dem? och det är ingen mening att fråga igen för
    KlantSmurfen skrev 2020-05-05 22:42:52 följande: #208
    Det kommer inte att hända
  • KlantSmurfen

    Det verkar inte finnas något filter för genusideologin.
    Finns inte ens man och kvinna rent kroppsligt, för det ses som en skala, ren jävla lögn. De har också blandat ihop transexuell med något helt annat. Det är inte konstigt att fler och fler barn inbillar sig att de är trans. Det gäller att passa på hjärntvätta medan de fortfarande tror på tomten.


    Pedagogiska miljöer, normkreativt arbete och barns delaktighet i förskolan

    Kön
        Kropp.
        Definieras utifrån inre och yttre könsorgan, könskromosomer och hormonnivåer. Rent kroppsligt finns det inte bara två kön utan kan det ses som en skala

    Transperson/ickebinär
    En person som inte alls eller delvis inte identifierar sig med det kön en har fått tilldelat vid födseln. Att vara transperson kan också innebära att en inte följer rådande normer för hur en person med ett visst juridiskt kön ska vara, förutsatt att personen själv identifierar sig som transperson. Ordet transär latin för ?överskridande?. Begreppet rör könsidentitet och könsuttryck och har ingenting med sexuell läggning att göra.

    www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a6558d/1553013866983/Presentation%20tillfalle_4-Hedda_Schonbeck.pdf
    Hur är det med samvetet när de får för sig att det är ok att hjärntvätta ungarna med den ideologiska skiten? Saknas det helt?
    Hjernevask ("Brainwash") is a Norwegian documentary miniseries about science that aired on NRK1 in 2010. The series, consisting of seven episodes, was created and presented by the comedian and sociologist Harald Eia.

    The series contrasted cultural determinist models of human behavior (also referred to as the Standard social science model) with nature-nurture interactionist perspectives. Experts interviewed for the series included Simon Baron-Cohen, Steven Pinker, Simon LeVay, David Buss, Glenn Wilson, Robert Plomin and Anne Campbell. This ignited a wide public discussion on the subject of the nature versus nurture debate. The entire series has since been released online.


    Eia and coproducer Ole Martin Ihle have named Steven Pinker's book The Blank Slate as an inspiration for the documentary series. The series was a huge success, and Eia was awarded the Fritt Ord Award for "having precipitated one of the most heated debates on research in recent times"

    en.wikipedia.org/wiki/Hjernevask
    www.youtube.com/playlist

    Det är inte bättre med svensk genus"vetenskap"
  • Mrs Moneybags

    Nu har jag inte läst mer än trådstarten, men min rekommendation är att välja en traditionell skola, t ex en katolsk skola, tyska skolan, musikskolor etc. 

    Dessa skolor drivs ofta av en övertygelse och en ideologi och där finns det inte lika mycket tid att ägna åt genuspedagogik med mera. 

    Sådana skolor har också ofta en mer gammaldags syn på utbildningen, vilket gör att man även slipper en massa trams där barnen ska sitta med och tycka till om varenda liten grej. Det är mer auktoritärt och läraren bestämmer. 

  • Trent
    KlantSmurfen skrev 2020-05-06 11:04:16 följande:

    "Du måste se problemet med att använda en person som talande för en hel grupp."Du måste se problemet med att inkompetensen finns inom en hel grupp. Det spelar liksom ingen roll om du upprepar en miljard gånger, genus"forskare" ignorerar inte vetenskap mindre för det.

    "Jag såg en kille från Japan utan armar och ben. Alltså saknar alla japaner armar och ben. "

    Sluta dra in en massa irrelevant skit.

    "Svara på min fråga eller svara inte alls""Det borde ju vara en enkel fråga att besvara för dig som tycks har sådan insikt i ämnet."

    Jag har svarat på din fråga men du låtsas som att du inte fattar för att slippa svara på mina, för att du inte kan svara på dem? och det är ingen mening att fråga igen för


    Så för att sammanfatta. Du påstår en grej. Jag frågar hur du vet det. Du vägrar att svara trots många chanser. Jag tackar för mig.
Svar på tråden Slippa genuspedagogik i skolan