• Wresident

    Få timmar på förskolan, bryter ner barn?

    Hej!


     


    Jag ska försöka sammanfatta mig kort;


    Hemma har jag en bonusdotter på 4 år, och en bebis på 5 månader, min sambo är hemma mammaledig medans jag jobbar vanlig dagtid. 


    Bebisen: Kollik första 3-4 månaderna, sov ingen annan stans än i en bärsjal på mamman, somnar aldrig i vagn/bilstol, somnar enbart i mammans famn eller medans han ammas. Dvs, kräver mycket närhet av mamman.

    4åringen; Överskottsenergi, alltså en j*kla energi, vill leka hela tiden - aldrig ensam, vill alltid göra något kul, älskar förskolan, älskar att leka med kompisar. Behöver bli stimulerad, annars utryter ett kaos. 


    Nu är det ju så att i vår kommun (Nyköping) så får inte 4a åringen gå på förskolan många timmar i veckan, knappt några timmar alls medans man är hemma föräldrarledig. Minns inte siffran, men kan de vara 15h/v kanske? 


    Alltså hur kan detta ens vara rimligt? Hur tänker en kommun? 


    Bonusdottern på 4a år vill till förskola, hon tjatar om förskola, hon vill leka, hon vill inte gå hem så tidigt. Hon blir så sjukt ledsen och arg när hon får höra att hon inte ska till förskolan.


    Istället får hon vara hemma och få höra; 


    ?Du behöver vara lite tyst nu, mamma måste natta lillebror?
    ?Älskling, du får leka lite ensam, mamma måste natta lillebror nu?
    ?Vi kan inte leka nu, lillebror måste äta?
    ?Inte leka med den leksaken nu, den låter för mycket och kan väcka lillebror?
    ?Nej, det är tyvärr inte förskolan idag?
    ?Jag vet att du är hungrig, men du får vänta, lillebror måste nattas?
    ?Jag ska snart fixa mat åt dig älskling, lillebror behöver bara ny blöja?


    Vilket gör 4a åringen oerhört ledsen, uttråkad och allt utom stimulerad. Vilket gör att hon bråkar och skriker och får utbrott.


    Hon vill till förskolan, hon vill leka, hon vill vara med andra barn. Men de går inte, för kommunen säger att barnet enbart för gå ett få antal timmar på förskolan om man är mammaledig.


     


    Hur tänker de att en mamma ska hinna ta hand om fler barn med en bebis som tar upp all tid? Hur tänker de att barn som annars går på förskolan ska bli stimulerade hemma?


     


    Bebisen vi har fått till världen kräver oerhört mycket närhet, det är mycket skrik och mycket sovande, men närhet, han bor nästan på sin mamma, han somnar inte utan sin mamma. 


     


    Varje dag när jag kommer hem från jobbet så ser jag bara en uttråkad och ledsen 4a åring som inte kunnat leka på hela dagen och en sliten mamma med en skrikande bebis i famnen. 


     


    Hur kan de vara såhär?
    Sambon får ångest för hon känner att 4a åringen hamnar lite på sidan utav.
    4åringen blir ledsen för hon vill vara på förskolan och få leka.

    Varför? Bara varför får inte syskon till bebisar gå på förskolan precis lika många timmar som när man arbetar?


    Det är svårt att förklara, men som 4åringen skiner upp när hon ska till förskolan, vill piffa upp sig, klä sig i de "coolaste" kläderna och snabbaste skorna, ta sin rosa sparkcykel och visa sin nya "tatuering" på armen. Men när hon inte får de.....


    De bryter ner min familjs välmående sakta men säkert dag för dag... 
    Detta borde verkligen verkligen ändras.


     


    Jag vet inte hur de är i andra kommuner, men Nyköping.. Huvva


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-08-24 10:42
    Grammatiska fel
  • Svar på tråden Få timmar på förskolan, bryter ner barn?
  • Alessia

    Men snälla nån - fyraåringen måste lära sig att vänta, att ha småtråkigt, att göra något på egen hand, att leka själv. Mamman får trots ett kolikbarn försöka prata med och roa fyraåringen någon gång emellanåt. Du TS måste lära dig att rycka in dvs gå ner i jobbtimmar temporärt om mamman inte klarar ut situationen. 
    Var tacksam att fyraåringen har lyxen av att få gå på förskola 15h/vecka under föräldraledighet. 
    Jag har fyra barn relativt tätt, men jag och min man utnyttjade inte förskoletimmar under föräldraledigheterna. Nu hade vi inga kolikbarn, men visst var det svettigt emellanåt. Barnen lärde sig att leka på egen hand och att ta lite ansvar samt att  detta att ha tråkigt är en övergående fas - varje dag.

  • mari123
    Cartjan1 skrev 2020-08-24 15:56:18 följande:

    Hej

    Har arbetat inom utbildningssektorn i Nyköpings kommun fram tills rätt nyligen och det jag vet (vilket ev inte stämmer längre) är att även om det finns ett antal bastimmar som en har rätt till så kan du ansöka om extra tid (via kommunens hemsida) med motiveringen om er hemsituation. Vet att jag haft flertalet elever som fått beviljat 20 - 25 timmar i veckan om bedömningen gjorts att det är bäst för eleven samt familjesituationen. Har inte behövt vara allvarligare omständigheter utan kan ha varit pga syskon/inte missa för mycket verksamhet/ behov av struktur osv. Det görs iaf en bedömning om ni skickar in en ansökan. Kan dock tänka mig att det är lite hårdare när det gäller barn i förskoleålder eftersom det kan tänkas att du bör ta ut föräldraledighet den dagen som barnet inte är på förskolan. Men kolla på kommunens hemsida så ska det finnas en flik om ansökan om extra timmar om du/ni känner att det är vad er familj behöver.

    OBS! Tänk dock på att vi befinner oss i en pandemi just nu - har för mig att under våren så accepterades inga extra timmar (utom i ytterst särskilda fall) eftersom rekomendationen var att barn som hade föräldrar hemma inte skulle vara i förskolan alls - inte ens sina 15/20 timmar. De fick men avrådes....men är ju bara att kolla upp.

    Mvh


    Fast vad gäller pandemin ! Tegnell: Inte mycket talar för att barn sprider smittan. Det är mest gamlingar man ska passa sig för. Inte för deras skull utan för sin egen.
  • mari123
    mari123 skrev 2020-08-25 04:42:18 följande:
    Fast vad gäller pandemin ! Tegnell: Inte mycket talar för att barn sprider smittan. Det är mest gamlingar man ska passa sig för. Inte för deras skull utan för sin egen.
    *alltså det där om gamlingar sa ju inte Tegnell förstås
  • riboflavin
    mari123 skrev 2020-08-25 04:42:18 följande:

    Fast vad gäller pandemin ! Tegnell: Inte mycket talar för att barn sprider smittan. Det är mest gamlingar man ska passa sig för. Inte för deras skull utan för sin egen.


    Att minska antalet barn som går på förskola "i onödan" handlar inte främst om att minska smittspridningen barnen emellan utan om att minska trycket på en redan hårt ansatt verksamhet i ett läge där nya riktlinjer säger åt folk att i högre grad stanna hemma vid sjukdomssymtom. Nu jobbar jag inte inom skolväsendet men vi räknar med att det extra bortfallet av personal i situationer där de i vanliga fall hade tagit sig till jobbet är nästan 20%. Det kan handla om egna symtom, att en familjemedlem uppvisar symtom eller att man träffat någon som senare konstaterats smittad (vår arbetsplats har striktare regler än FHM). Förskolepersonalen har ganska säkert under våren haft mer frånvaro än normalt, för att kvarvarande personal ska klara av verksamheten så måste man prioritera barn vars föräldrar jobbar platsförlagt. Jag har flera bekanta som jobbat hemifrån som uppmanats att försöka hålla barnen hemma från förskolan så mycket som möjligt för att minska trycket.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • mari123
    riboflavin skrev 2020-08-25 05:55:06 följande:
    Att minska antalet barn som går på förskola "i onödan" handlar inte främst om att minska smittspridningen barnen emellan utan om att minska trycket på en redan hårt ansatt verksamhet i ett läge där nya riktlinjer säger åt folk att i högre grad stanna hemma vid sjukdomssymtom. Nu jobbar jag inte inom skolväsendet men vi räknar med att det extra bortfallet av personal i situationer där de i vanliga fall hade tagit sig till jobbet är nästan 20%. Det kan handla om egna symtom, att en familjemedlem uppvisar symtom eller att man träffat någon som senare konstaterats smittad (vår arbetsplats har striktare regler än FHM). Förskolepersonalen har ganska säkert under våren haft mer frånvaro än normalt, för att kvarvarande personal ska klara av verksamheten så måste man prioritera barn vars föräldrar jobbar platsförlagt. Jag har flera bekanta som jobbat hemifrån som uppmanats att försöka hålla barnen hemma från förskolan så mycket som möjligt för att minska trycket.
    Okay. Jag fattar
  • Räkan77

    Även om det känns omöjligt så tror jag mamman behöver vara utomhus mer, det brukar funka bättre för alla om man hittar bra ställen att vara på. Har hon tillgång till bil så hon kan åka till bra ställen? Jag vet att bebisen inte vill åka bil, men en kort resa borde funka.

  • Alessia
    mari123 skrev 2020-08-25 04:42:18 följande:
    Fast vad gäller pandemin ! Tegnell: Inte mycket talar för att barn sprider smittan. Det är mest gamlingar man ska passa sig för. Inte för deras skull utan för sin egen.
    Tegnell är mer än lovligt virrig i sina yttranden. Dels säger han att barn inte driver smittan, men i nästa andetag ska far-och morföräldrar absolut inte umgås med barnbarn på grund av smittorisken.

    Konklusion: barn i allmänhet är inte smittsamma, men barnbarn kan vara mycket smittsamma.
  • jag är den jag är

    Hej TS! 

    Som du säkert vet så är trycket inom barnomsorgen väldigt högt i de allra flesta kommuner. Barngrupperna är väldigt ofta alltför stora, och bristen på personal är också stor.

    Förskolan är ju trots allt först och främst till för att föräldrarna ska kunna sköta sitt arbete och få en inkomst. Inte för att avlasta föräldrarna (även om det kan vara befogat i vissa fall).

    Att en förälder som är hemma (och inte är sjukskriven) också har sitt barn hemma, kan jag därför tycka är oerhört rimligt och faktiskt självklar.

    Men det finns som sagt vissa omständigheter där man kan ha rätt till mer än 15 timmar i veckan även om man som förälder är hemma.
    Kanske skulle det vara möjligt för er.

    Se inlägget som jag citerar nedan.


    Hyllemor skrev 2020-08-24 22:05:56 följande:

    Jag hoppas att jag inte dubbel- eller trippelpostade nu, eftersom mitt inlägg försvann innan jag hade hunnit skriva klart det.


    Jag arbetar själv i förskolan och möjlighet finns alltid att ansöka om dispens, så att din dotter kan gå 30 timmar i veckan istället för 15 timmar. Dispens ansöks om i samråd med personalen. Rektor är den som i slutändan beviljar dispens utefter förskolepersonalens berättelse och utefter den ansökan som vårdnadshavare skriver. Det är därför väldigt bra att ha förskolepersonalen på sin sida innan man lämnar in ansökan. De kan också kolla igenom så att allt ser okej ut innan rektor godkänner. Möjlighet finns också att gå direkt till rektor och lyfta frågan, men rektor godkänner sällan något utan att ha konsulterat förskolepersonalen först.

    För att få en ansökan godkänd om att barnet ska gå upp i tid, krävs att barnet har behov av förskolan i sin utveckling och att detta behov under en period inte kan tillgodoses hemifrån. I ditt fall hade det solklart blivit godkänt av rektorn på förskolan där jag jobbar, men det kan ju se lite olika ut från förskola till förskola. Vissa är mer strikta än andra, men i de flesta fall godkänns ansökan eftersom ett "heltidsbarn" ger mer pengar till förskolan än ett "halvtidsbarn." I vad du argumenterar kring svårigheter, så kan jag över huvud taget inte se att man ens skulle överväga att avslå ansökan, oavsett hur strikt man än är som rektor.


    För att få dispens ska du begära ett möte med en pedagog på dotterns avdelning och lyfta de svårigheter som uppstår för din dotter i hemmet, d.v.s. INTE att hon älskar förskolan och vill vara med sina kompisar (för det är inte en svårighet) utan du ska lyfta att hon har svårigheter med att ha fått ett syskon, att bebisen har ett stort närhetsbehov och att mamman inte lyckas tillgodose båda barnens behov (t.ex. att flickan måste vänta på mat fast hon är hungrig och att detta beror på att bebisen ammar konstant) samt det faktum att flickan blir överaktiv och att mamman inte kan tillgodose hennes behov av uppmärksamhet som krävs och att ni därför önskar dispens till 30 timmar. 


  • Konservativ
    Orangebeans skrev 2020-08-24 12:10:23 följande:

    Barn till föräldralediga borde inte få gå alls om det inte finns väldigt speciella skäl till det, så var du nöjd. Vill ni ha barnpassning för att ni inte orkar med era barn så borde ni få bekosta det själva och inte belasta förskolan med det.


    De betalar redan en massa skatt. Sverige - ett f.d. välfärdsland.
  • FuckGoggleAskMe
    Wresident skrev 2020-08-24 10:40:55 följande:

    Bebisen: Kollik första 3-4 månaderna, sov ingen annan stans än i en bärsjal på mamman, somnar aldrig i vagn/bilstol, somnar enbart i mammans famn eller medans han ammas. Dvs, kräver mycket närhet av mamman.


    4åringen; Överskottsenergi, alltså en j*kla energi, vill leka hela tiden - aldrig ensam, vill alltid göra något kul, älskar förskolan, älskar att leka med kompisar. Behöver bli stimulerad, annars utryter ett kaos. 


    Alltså hur kan detta ens vara rimligt? Hur tänker en kommun? 


    Istället får hon vara hemma och få höra; 


    ?Du behöver vara lite tyst nu, mamma måste natta lillebror?
    ?Älskling, du får leka lite ensam, mamma måste natta lillebror nu?
    ?Vi kan inte leka nu, lillebror måste äta?
    ?Inte leka med den leksaken nu, den låter för mycket och kan väcka lillebror?
    ?Nej, det är tyvärr inte förskolan idag?
    ?Jag vet att du är hungrig, men du får vänta, lillebror måste nattas?
    ?Jag ska snart fixa mat åt dig älskling, lillebror behöver bara ny blöja?


    Vilket gör 4a åringen oerhört ledsen, uttråkad och allt utom stimulerad. Vilket gör att hon bråkar och skriker och får utbrott.


    Hur tänker de att en mamma ska hinna ta hand om fler barn med en bebis som tar upp all tid? Hur tänker de att barn som annars går på förskolan ska bli stimulerade hemma?


    Bebisen vi har fått till världen kräver oerhört mycket närhet, det är mycket skrik och mycket sovande, men närhet, han bor nästan på sin mamma, han somnar inte utan sin mamma. 


    Varje dag när jag kommer hem från jobbet så ser jag bara en uttråkad och ledsen 4a åring som inte kunnat leka på hela dagen och en sliten mamma med en skrikande bebis i famnen. 


    Som andra skrivit, förskolor finns till för att föräldrar ska kunna jobba, det är inte kommunens problem att mamman inte kan ta hand om två barn samtidigt. En del klarar av 5 eller 8 barn samtidigt ...

    Tycker det låter som om mamman är lite för tuff mot tjejen och får öva sin simultankapacitet lite grand och hitta på lite aktiviteter för lilla storasyster.

    Nog kan lillebror vänta ett ögonblick med nattning eller blöja så att storasyster kan få något att äta först. Om man planerar och förbereder mat eller mellanmål, tar det inte så lång tid.
    Om lillebror sover på mamma hela tiden, kan han inte få göra det medan mamman tittar på fin film med tjejen på låg volym, eller också sitter mamman i soffan med bebisen som somnar eller diar, och med en hand spelar hon ett spel med tjejen, pillrar med playdoo, ritar eller så. Eller sjunger en sång tillsammans eller leker en lek där man inte behöver använda händer, gissa djur eller något. När bebisen är vaken, kan dom ha disco hemma, mamma dansar med lillebror i famnen. Och det behöver inte var knäpptyst när bebisen äter eller sover, den vänjer sig.

    Storasyster kan även hjälpa till att byta blöja, sjunga vaggsång etc, det kanske är kul. 
    Naturligtvis behöver en 4åring mer aktiviteter. Finns det ingen sport hon kan gå på dagtid, eller annan aktivitet? Eller museum med knappar att trycka på, eller barn zoo med kaniner att mata? Då behöver mamman bara övervaka och kan sitta med bebisen i ett hörn. 
    Om en baby-sitter (heter det så?) fungerar för bebisen, kanske han vill sitta i en sådan och titta på när mamman och tjejen kastar boll i parken? 

    Även om mamman inte känner för att gå till lekparken eller skogen, måste hon ju göra det. Hon kan sitta på en bänk med lillebror och ge tjejen uppdrag, hur lång tid tar det att hitta 5 kottar, springa till gungan och tillbaka el.dyl. Eller hur lång tid tar det hemma att springa 4 ggr till sovrummet och ta med sig ett par sockor varje gång? Hon får ju hitta på något! Det kan inte ersätta att träffa kompisar, men bättre än inget. 

    En bebis i den åldern brukar gilla att titta på andra barn, och borde kunna bli road av att titta på vad storasyster gör (om hon rör på sig). Eventuellt vad hon gör tillsammans med mamman. 

    Och när du kommer hem, tar du hand om bebisen och mamman och tjejen hittar på något kul. 


  • tobiq

    Kära nån... Med tanke på stora barngrupper och personal som går på knäna så är jag ytterst skeptisk till att barn till föräldralediga ska gå ens 15 timmar i veckan.

    Folk har fått både två, tre, fem och sex barn i alla tider utan statlig barnpassning. Jag hade också någon slags idé om att det det var ?synd? om min etta när tvåan kom. Tvåan och trean har varit hemma på heltid när deras storasyskon kom. Så oroligt skönt att inte behöva ställa klockan och stressa fram och tillbaka med en bebis! Dessutom slipper man få hem alla vidriga förskolevirus.

    Det är en galet begränsad tid och får ni inte ihop det är det väl förslagsvis så att du får avlasta din fru och gå ner i arbetstid.


    Moa-08 Svea-10
  • Pascal
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-25 19:38:49 följande:

    Som andra skrivit, förskolor finns till för att föräldrar ska kunna jobba, det är inte kommunens problem att mamman inte kan ta hand om två barn samtidigt. En del klarar av 5 eller 8 barn samtidigt ...

    Tycker det låter som om mamman är lite för tuff mot tjejen och får öva sin simultankapacitet lite grand och hitta på lite aktiviteter för lilla storasyster.

    Nog kan lillebror vänta ett ögonblick med nattning eller blöja så att storasyster kan få något att äta först. Om man planerar och förbereder mat eller mellanmål, tar det inte så lång tid.

    Om lillebror sover på mamma hela tiden, kan han inte få göra det medan mamman tittar på fin film med tjejen på låg volym, eller också sitter mamman i soffan med bebisen som somnar eller diar, och med en hand spelar hon ett spel med tjejen, pillrar med playdoo, ritar eller så. Eller sjunger en sång tillsammans eller leker en lek där man inte behöver använda händer, gissa djur eller något. När bebisen är vaken, kan dom ha disco hemma, mamma dansar med lillebror i famnen. Och det behöver inte var knäpptyst när bebisen äter eller sover, den vänjer sig.

    Storasyster kan även hjälpa till att byta blöja, sjunga vaggsång etc, det kanske är kul. 

    Naturligtvis behöver en 4åring mer aktiviteter. Finns det ingen sport hon kan gå på dagtid, eller annan aktivitet? Eller museum med knappar att trycka på, eller barn zoo med kaniner att mata? Då behöver mamman bara övervaka och kan sitta med bebisen i ett hörn. 

    Om en baby-sitter (heter det så?) fungerar för bebisen, kanske han vill sitta i en sådan och titta på när mamman och tjejen kastar boll i parken? 

    Även om mamman inte känner för att gå till lekparken eller skogen, måste hon ju göra det. Hon kan sitta på en bänk med lillebror och ge tjejen uppdrag, hur lång tid tar det att hitta 5 kottar, springa till gungan och tillbaka el.dyl. Eller hur lång tid tar det hemma att springa 4 ggr till sovrummet och ta med sig ett par sockor varje gång? Hon får ju hitta på något! Det kan inte ersätta att träffa kompisar, men bättre än inget. 

    En bebis i den åldern brukar gilla att titta på andra barn, och borde kunna bli road av att titta på vad storasyster gör (om hon rör på sig). Eventuellt vad hon gör tillsammans med mamman. 

    Och när du kommer hem, tar du hand om bebisen och mamman och tjejen hittar på något kul. 


    Måste bara säga, vilka otroligt bra tips! Jag har inte TS problem men ska absolut ändå testa några av dina tips och se om det kan roa min äldsta :)
  • Rebecca1987

    Det är inte förskolans uppgift att vara förälder. Dom ska finnas för att ta hand om barnen för att föräldrar ska kunna jobba och plugga. Inte för att man ska kunna skaffa fler barn och ha dom äldre på förskolan. Har man skaffat fler barn så får man faktiskt lösa problemet och sysselsätta den äldre även om den mindre kräver mycket. Det ingår som förälder

  • FuckGoggleAskMe
    Pascal skrev 2020-08-25 20:24:34 följande:
    Måste bara säga, vilka otroligt bra tips! Jag har inte TS problem men ska absolut ändå testa några av dina tips och se om det kan roa min äldsta :)
    När jag ammade min son, hade jag ofta en dinosaurier i ena handen och lekte med min 5årige bonusson samtidigt. Min bebis tittade också på detta och tyckte det såg kul ut. 
  • Sötsug

    Utan att ha läst hela tråden så tänker jag såhär:

    Jag förstår frustrationen. Har själv en liten på drygt 1 år som inte börjar förskolan än. Har även äldre barn. Det har gjort mycket för dem att lära sig ta hänsyn, leka lugna lekar, ha tråkigt ibland och få vänta på att bli servade mat t ex.

    De lär sig visa hänsyn, respekt och omtanke.

    Mitt första barn var ensambarn och jag ensamstående. Han lärde jag från tidig ålder att vänta, leka själv och visa hänsyn och respekt.

    Har även ett bonusbarn som alltid varit själv som ständigt kräver uppmärksamhet, aktivering, bli servad direkt denne ber om det. För henne har det varit en stor lärdom att få ta hänsyn till lillebror som behöver uppmärksamhet först. Om han gråter får hon vänta etc.

    Ska barnet gå på förskolan för att slippa visa hänsyn och omtanke, ständigt få aktivering när denne kräver etc kommer det bli ett barn som kommer ha svårt för att roa sig själv, ta hänsyn till syskonet även när denne blir äldre etc.

    Jag brukar promenera med barnvagnen så syskonen får cykla eller gå bredvid. Vi prommar till en lekpark där de stora får leka av sig. Vi går till öppna förskolan (som nu i coronatider brukar befinna sig utomhus någonstans) där de större barnen kan roa sig. Har även vänner med små barn som vi brukar träffas hos eller hos oss.

    Om barnet är KONSTANT missnöjd låter det inte helt hundra. Något måste vara fel då. Kolik brukar komma kvällstid. Har ett barn som haft det och det var ett par timmar varje kväll, dagtid lugnt. Har ni provat olika flaskor med olika nappar? Tar barnet fel tag när denne äter så den blir gasig och har ont i magen? Prova Minifom i så fall. Är barnet konstant ledsen om mamma inte bär denne så känns det som något lurt. Missnöjda barn finns alltid, men inte konstant hela tiden. Gillar den inte vagn, bär i sele.

    Funkar inget utom mammas famn skulle jag nog ta upp detta med BVC. Det låter inte helt normalt.

  • S23
    Sötsug skrev 2020-08-26 11:31:33 följande:

    Utan att ha läst hela tråden så tänker jag såhär:

    Jag förstår frustrationen. Har själv en liten på drygt 1 år som inte börjar förskolan än. Har även äldre barn. Det har gjort mycket för dem att lära sig ta hänsyn, leka lugna lekar, ha tråkigt ibland och få vänta på att bli servade mat t ex.

    De lär sig visa hänsyn, respekt och omtanke.

    Mitt första barn var ensambarn och jag ensamstående. Han lärde jag från tidig ålder att vänta, leka själv och visa hänsyn och respekt.

    Har även ett bonusbarn som alltid varit själv som ständigt kräver uppmärksamhet, aktivering, bli servad direkt denne ber om det. För henne har det varit en stor lärdom att få ta hänsyn till lillebror som behöver uppmärksamhet först. Om han gråter får hon vänta etc.

    Ska barnet gå på förskolan för att slippa visa hänsyn och omtanke, ständigt få aktivering när denne kräver etc kommer det bli ett barn som kommer ha svårt för att roa sig själv, ta hänsyn till syskonet även när denne blir äldre etc.

    Jag brukar promenera med barnvagnen så syskonen får cykla eller gå bredvid. Vi prommar till en lekpark där de stora får leka av sig. Vi går till öppna förskolan (som nu i coronatider brukar befinna sig utomhus någonstans) där de större barnen kan roa sig. Har även vänner med små barn som vi brukar träffas hos eller hos oss.

    Om barnet är KONSTANT missnöjd låter det inte helt hundra. Något måste vara fel då. Kolik brukar komma kvällstid. Har ett barn som haft det och det var ett par timmar varje kväll, dagtid lugnt. Har ni provat olika flaskor med olika nappar? Tar barnet fel tag när denne äter så den blir gasig och har ont i magen? Prova Minifom i så fall. Är barnet konstant ledsen om mamma inte bär denne så känns det som något lurt. Missnöjda barn finns alltid, men inte konstant hela tiden. Gillar den inte vagn, bär i sele.

    Funkar inget utom mammas famn skulle jag nog ta upp detta med BVC. Det låter inte helt normalt.


    Bra svar. Men vill uppmärksam dig på att inget måste vara fel hos ett barn som är konstant missnöjt. Läs om plusbarn.

    Själv har jag en dotter som varit konstant missnöjd (skrikit) så fort hon inte suttit i famnen. Går alltså inte att sätta ner för en sekund. Inget är ?fel? utan hon har helt enkelt haft det behovet
  • Pascal
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-26 00:10:30 följande:

    När jag ammade min son, hade jag ofta en dinosaurier i ena handen och lekte med min 5årige bonusson samtidigt. Min bebis tittade också på detta och tyckte det såg kul ut. 


    Så gör jag med! Tittar i en bok eller bygger med Lego elr nåt medans lillebror äter :)
  • Anotherone

    Jag förstår att det är knepigt. Jag har många fler år mellan mina barn och då borde man tycka att den stora kunde roa sig själv men ändå måste man försöka finnas där för båda. Och då är det tyvärr så (för det stora barnet) att de små har behov som måste gå före. Man kan inte amma "sen" eller byta bajsblöja "sen" eller lägga ner ett barn som har kolik och skriker. Däremot kan man vänta en stund med att bygga lego eller mata ponnyhästar....

    Man får kanske acceptera en lägre nivå på saker och ting tills man hittar rutiner som funkar, man hinner inte med allt hemma. Och jag håller med om de tips som går ut på att försöka roa den stora så gott det går och sen får den lilla mest bara sitta i sele eller ligga i vagnen och följa med. Klä er efter väder och gå ut till park eller skog, besök de museum eller andra barnvänliga platser som funkar i covid-tider. 

  • Olgalina

    Förskolan är till för föräldrar som jobbar så att de ska kunna jobba. Otroligt bortskämt att tro att man, på skattebetalarnas bekostnad, ska kunna dumpa den äldre ungen där för att det blir jobbigt att tex bjuda hem kompisar till dottern. Nej, ni ska vara glada att ni får 15 timmar. Se till att bjuda hem kompisar till dottern då o då om hon vill leka med jämnåriga. Ni valde att skaffa ett till barn, då får ni väl ta hand om era barn med, inte bara vänta er att skattebetalare ska betala för en dagisplats ni inte har rätt till. Sverige har så extremt generösa regler jämfört m andra länder. I vissa länder får man ingen subvention alls, utan får betala hela summan för dagisplats själv. Det är riktigt dyrt. Sluta vara bortskämda och entitled.

Svar på tråden Få timmar på förskolan, bryter ner barn?