• Anonym (TS)

    Kan inte tillfredsställa min partner

    Jag är gift sen några år tillbaka. I början hade vi ett, enligt mig (och vad jag tror även enligt min partner) bra sexliv ihop. Vi kunde leka, skoja och njuta ordentligt tillsammans. Visste varandras triggers och känsliga ställen. Sen gick det sakta utför. Och som det står i rubriken, nu kan jag inte få min partner att njuta längre. Hen får orgasm, absolut, men på vägen dit ser hen ut att bara längta bort. Jag försöker verkligen, jag frågar hur hen vill ha det, vad hen vill göra, frågar efter fantasier, frågar vad jag kan ändra både i och utanför sängen etc. Får inga andra svar än ?jag vet inte?. Jag har frågat om det finns nån annan och om hen tappat sina känslor till mig men får nej på de frågorna.

    Vad mer kan jag göra? Jag behöver verkligen tips för det här gnager sönder mig. Att inte ens kunna tillfredställa sin partner liksom....

    Av förklarliga skäl kommer alla initiativ till sex från mig. Hen nekar oftast, vilket jag har full förståelse för. Så sex händer nu ca varannan månad de senaste åren.

  • Svar på tråden Kan inte tillfredsställa min partner
  • Underhill
    Anonym (Matilda) skrev 2020-11-19 09:37:36 följande:
    Ja det gjorde jag verkligen men blev många gånger avbruten av maken som upphetsat förslog att vi skulle hämta ditten eller datten (typ stayups eller olja) och sen fortsätta och där slocknade min lust...
    ah, förstår. Nä då blir det ju direkt förutsägbart igen ju. Variation är helt klart att föredra.
  • Anonym (Kvinna 45)
    Anonym (Matilda) skrev 2020-11-19 09:31:15 följande:

    För mig var det inte brist på kåthet, det var snarare så att jag var mätt på allt påhitt i sängen. Jag ville inte vara en del av rekvisitan utan behövde back to basic igen. Känna mig åtrådd för min egen skull. Jag tappade kåthet för att det vart för mycket kliniskt jox.


    Förstår precis vad du menar. Går liksom inte att maxa när det redan är maxat.

    Det var nog så lite här med. Hade kanske inte en väska men en hel byrålåda med grejer:) Levde ut det mest perversa fantasier

    Höll väl i sig i typ 10 år. Sen kom det barn emellan. Sen har det varit dött. Fram tills nu:)

    Nu har vi sex på ett mer nedtonat sätt. Inte lika mycket utsvävningar. Men kåtheten kan man ta på. Och det tror jag endast det beror på som jag skrev tidigare, att jag även träffar en annan man.
  • Underhill
    Anonym (Kvinna 45) skrev 2020-11-19 10:00:19 följande:
    Förstår precis vad du menar. Går liksom inte att maxa när det redan är maxat.
    Det var nog så lite här med. Hade kanske inte en väska men en hel byrålåda med grejer:) Levde ut det mest perversa fantasier
    Höll väl i sig i typ 10 år. Sen kom det barn emellan. Sen har det varit dött. Fram tills nu:)
    Nu har vi sex på ett mer nedtonat sätt. Inte lika mycket utsvävningar. Men kåtheten kan man ta på. Och det tror jag endast det beror på som jag skrev tidigare, att jag även träffar en annan man.
    intressant...så vad skiljer sexet mellan dig och din man jämfört med dig och din älskare? 
  • Anonym (man)
    Anonym (Förnyelse) skrev 2020-11-19 00:23:15 följande:

    Tror det är ett väldigt vanligt dilemma. Man vänjer sig vid varann och spänningen försvinner och med den lusten till sex och lekar. Attraktion och åtrå är ju väldigt beroende av både ett mått av ovisshet och oförutsägbarhet för att nyfikenhet ska uppstå. När man känner sin partner väl och liksom testat det mesta dör oftast lusten tyvärr. Det har hänt mig i alla relationer efter en tid och lika sorgligt och frustrerande varje gång. Vi har hamnat i liknande situationer och min partner har undrat samma som du .Vad vi har kunnat göra annorlunda, vilka fantasier jag velat förverkliga osv. Men mitt problem har varit att jag inte velat göra det med den personen. Det har känts för nära och för sent på något sätt.

    NU säger inte jag att detta är din partners problem alls. Det kan ju vara andra anledningar. Visst kan det vara någon annan som spökar men då är det ju in princip samma sak att personen saknar något och på ett sätt lämnat förhållandet Det kan vara svårt att prata om dessa grejorna öppet eftersom det är så lätt att såra varann, men har ni försökt att kommunicera om detta? Kanske testa parterapi, försöka ha närhet utan sex ett tag. Se till att få längta lite efter varann, kanske vara på var sitt håll. Ofta är det sådant som kan förändra. Försöka prata med varann om vad det var man blev kär i osv.


    Så sorgligt att läsa den här sortens kommentar. Svårt att säga vem som det är mest synd om - du som verkar behöva byta partner med jämna mellanrum för att behålla din sexlust, eller din partner som har att välja mellan att leva utan sex eller göra slut. Nu är sexlust inte något som man kan styra över viljemässigt i särskilt hög grad (även om man kan jobba på att skapa omständigheterna för att hålla den levande) men problemet är ju att din lust är kopplat till en situation - det nya och oförutsägbara - snarare än din partner. För mig som känner lust till min partner för den hon är - inte för att vi råkar vara i en viss situation - känns det både märkligt och lite kallt. Visst var det mer spännande i början men hade jag tappat lusten bara för att det inte var nytt skulle jag veta att mina känslor för henne inte var särskilt starka i vilket fall. Du kanske bara inte har hittat rätt person.
  • Anonym (Förnyelse)
    Anonym (man) skrev 2020-11-19 10:19:14 följande:
    Så sorgligt att läsa den här sortens kommentar. Svårt att säga vem som det är mest synd om - du som verkar behöva byta partner med jämna mellanrum för att behålla din sexlust, eller din partner som har att välja mellan att leva utan sex eller göra slut. Nu är sexlust inte något som man kan styra över viljemässigt i särskilt hög grad (även om man kan jobba på att skapa omständigheterna för att hålla den levande) men problemet är ju att din lust är kopplat till en situation - det nya och oförutsägbara - snarare än din partner. För mig som känner lust till min partner för den hon är - inte för att vi råkar vara i en viss situation - känns det både märkligt och lite kallt. Visst var det mer spännande i början men hade jag tappat lusten bara för att det inte var nytt skulle jag veta att mina känslor för henne inte var särskilt starka i vilket fall. Du kanske bara inte har hittat rätt person.
    Jag tror kvinnors sexualitet i högre utsträckning fungerar så här. Många berättar om liknande. Jag tror inte att det berott på mina partners eller att det inte varit rätt, för alla har varit rätt i den tid jag mött dem. Men jag fungerar så i allt jag gör att jag behöver mycket variation. Har tex en vän som kan se samma filmer och serier om och om igen. Sett favoritfilmen kanske hundratals gånger och sätter på samma gamla låtar från svunna tider. Jag klarar inte se något om jag vet vad som ska komma. Måste ha ny musik, vill resa till nya platser, äta nya maträtter osv. Ja kan absolut älska en person trots att jag inte tänder på den längre eller finner sexet särskilt spännande. Men jag är mer psykosexuell än fysiskt sexuell. Den mentala åtrån som Matilda här i tråden talar om är samma för mig.

    Män gillar att ha sex för sexets skull vilket jag tror är en del av varför kvinnor lessnar. De känner inte att det är "dem" de tänder på" utan mer handlingen och behovet (rekvisitan). Pungen ska tömmas. Att inte veta vad som ska hända och att bli överraskad och åtrådd är viktigare för kvinnor.
  • Anonym (La)

    Om partnern är en kvinna är det inte helt ovanligt att ?problemet? ligger inom ett helt annat område men män (om du är man) har lättast att ta in något konkret som t ex hur det är när man har sex eller brist på lust, det blir tangibelt.

    Jag tyckte vi hade helt ok sexliv, men attraktion och lust, nje kanske inte. Det är skillnad på att älska och att ha sex. Man kan bli fysiskt tillfredsställd men det saknas något.

    Man kanske inte ens ser sambandet själv med tillfredsställelse på andra områden.

    Svårt. Prata med varandra, men samtidigt kan prat bli kravfyllt och det blir lätt en spiral. Parterapi kanske?

  • Anonym (man)
    Anonym (Förnyelse) skrev 2020-11-19 11:57:12 följande:
    Jag tror kvinnors sexualitet i högre utsträckning fungerar så här. Många berättar om liknande. Jag tror inte att det berott på mina partners eller att det inte varit rätt, för alla har varit rätt i den tid jag mött dem. Men jag fungerar så i allt jag gör att jag behöver mycket variation. Har tex en vän som kan se samma filmer och serier om och om igen. Sett favoritfilmen kanske hundratals gånger och sätter på samma gamla låtar från svunna tider. Jag klarar inte se något om jag vet vad som ska komma. Måste ha ny musik, vill resa till nya platser, äta nya maträtter osv. Ja kan absolut älska en person trots att jag inte tänder på den längre eller finner sexet särskilt spännande. Men jag är mer psykosexuell än fysiskt sexuell. Den mentala åtrån som Matilda här i tråden talar om är samma för mig.

    Män gillar att ha sex för sexets skull vilket jag tror är en del av varför kvinnor lessnar. De känner inte att det är "dem" de tänder på" utan mer handlingen och behovet (rekvisitan). Pungen ska tömmas. Att inte veta vad som ska hända och att bli överraskad och åtrådd är viktigare för kvinnor.
    Man kan kontra med att du (och kvinnor som tänker som du) inte tänder på din/er partner utan på nyhetes behag och situationen - snarare än en åtrå för just honom. Känns ju inte så speciellt om man blir "åtrådd" bara för att man är ny snarare än för den man är som person.
  • Anonym (3)

    Avstå från att initiera till sex en period och initiera romantik och närhet utan bakomliggande sexuella förväntningar. Var där för hen. Verkligen se varann. Ge varann kvalitetstid. Hitta på roliga grejer ihop.

    Jag känner igen mig i mycket av det som folk skrivit i tråden.

    Tror för mig att det ligger mycket i nya upplevelser. Iallafall för mig som kvinna. Att känna pirr och njutning redan innan i relationen. Min kille och jag har lite torka just nu vilket beror på att vi bara kollar på film och serier ihop och inte umgås på något annat sätt. Jag känner mig inte sedd. Försöker initiera kyssar och mys men får oftast ingen direkt kul respons. När han då kommer och tar mig på brösten och är kåt så känns det inte som att det handlar om att han vill ha sex med mig, utan att han vill ha sex. Att vem det är med inte spelar någon roll. Inte så rolig känsla. Man känner sig trist och tråkig och som att det enda som är intressant med en är att man är av kvinnligt kön och har ett hål....

    Och framför allt: tjata inte om sex. Visa inte din besvikelse tydligt. Visa att du älskar henne ändå, var nära ändå. Så sjukt jäkla avtändande med buttra män som tjurar efter sex som småbarn efter godis. Som inte vill ha närhet om det inte leder till sex, Det räcker med en gång för att döda ett sexliv....

  • Anonym (TS)
    Anonym (3) skrev 2020-11-19 15:11:56 följande:

    Avstå från att initiera till sex en period och initiera romantik och närhet utan bakomliggande sexuella förväntningar. Var där för hen. Verkligen se varann. Ge varann kvalitetstid. Hitta på roliga grejer ihop.

    Jag känner igen mig i mycket av det som folk skrivit i tråden.

    Tror för mig att det ligger mycket i nya upplevelser. Iallafall för mig som kvinna. Att känna pirr och njutning redan innan i relationen. Min kille och jag har lite torka just nu vilket beror på att vi bara kollar på film och serier ihop och inte umgås på något annat sätt. Jag känner mig inte sedd. Försöker initiera kyssar och mys men får oftast ingen direkt kul respons. När han då kommer och tar mig på brösten och är kåt så känns det inte som att det handlar om att han vill ha sex med mig, utan att han vill ha sex. Att vem det är med inte spelar någon roll. Inte så rolig känsla. Man känner sig trist och tråkig och som att det enda som är intressant med en är att man är av kvinnligt kön och har ett hål....

    Och framför allt: tjata inte om sex. Visa inte din besvikelse tydligt. Visa att du älskar henne ändå, var nära ändå. Så sjukt jäkla avtändande med buttra män som tjurar efter sex som småbarn efter godis. Som inte vill ha närhet om det inte leder till sex, Det räcker med en gång för att döda ett sexliv....


    Vad är det som gör att du förutsätter att jag är man? Det är jag inte. Och jag tjurar inte heller. Vill gärna ha närhet, kyssar och mys.
  • Fjäril kär

    Om din partner får orgasm så blir hen ju tillfredsställd.

    Vad är det du tycker saknas/fattas?

    Åtrå? Engagemang? Saknar du att bli sedd? Har hen blivit tråkig? Vill hen bara få det överstökat? Vad är skillnaden från förr?

  • Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2020-11-19 16:17:50 följande:

    Om din partner får orgasm så blir hen ju tillfredsställd.

    Vad är det du tycker saknas/fattas?

    Åtrå? Engagemang? Saknar du att bli sedd? Har hen blivit tråkig? Vill hen bara få det överstökat? Vad är skillnaden från förr?


    Ja, det är väl allt det där mer eller mindre. Jag saknar samspelet när båda vill gå varandra att njuta. Saknar att se min partner njuta ordentligt. Precis som du skriver så vill hen mest få det överstökat och ser ut som att hen lika gärna hade städat som att ligga där. Jag vill få min partner kåt, riktigt kåt. Min gissning (men bara en gissning) är att det också hade fått hen att vilja mer. Jag förstår varför hen inte tar initiativ och oftast tackar nej nu. Varför ha sex när det ändå inte är speciellt kul eller skönt liksom. En orgasm går både snabbare och lättare att fixa själv.
  • Anonym (Förnyelse)
    Fjäril kär skrev 2020-11-19 16:17:50 följande:

    Om din partner får orgasm så blir hen ju tillfredsställd.

    Vad är det du tycker saknas/fattas?

    Åtrå? Engagemang? Saknar du att bli sedd? Har hen blivit tråkig? Vill hen bara få det överstökat? Vad är skillnaden från förr?


    Man kan ju bli tillfredsställd eller få orgasm snarare utan att vare sig vara varken kåt eller ha särskilt kul. Mekaniskt sex...att vara tillfredsställd är ju något helt annat som innefattar många sinnen enligt mig.
  • Anonym (Förnyelse)
    Anonym (man) skrev 2020-11-19 14:29:04 följande:
    Man kan kontra med att du (och kvinnor som tänker som du) inte tänder på din/er partner utan på nyhetes behag och situationen - snarare än en åtrå för just honom. Känns ju inte så speciellt om man blir "åtrådd" bara för att man är ny snarare än för den man är som person.
    Jag tror inte att det är korrekt. Visst tänder jag på just den personen jag har sex med annars hade jag ju kunnat ligga med vem som helst?! Det är vanan och det förutsägbara som tar död på lusten till sex och åtrån, även om jag objektivt kan tycka partnern är attraktiv och vilja vara nära fysiskt. Blir inte så kåt bara som jag blir i början när allt är nytt.
  • Anonym (3)
    Anonym (TS) skrev 2020-11-19 15:59:22 följande:

    Vad är det som gör att du förutsätter att jag är man? Det är jag inte. Och jag tjurar inte heller. Vill gärna ha närhet, kyssar och mys.


    Jag förutsätter inte att du är man, jag berättade min egna historia bara, som utgår från mig eftersom jag är kvinna, och råkade dessutom skriva fel i slutet, henne ist för hen.. Brukar inte använda mig av ordet hen, så är ovant :)
  • Fjäril kär
    Anonym (TS) skrev 2020-11-19 16:43:05 följande:

    Ja, det är väl allt det där mer eller mindre. Jag saknar samspelet när båda vill gå varandra att njuta. Saknar att se min partner njuta ordentligt. Precis som du skriver så vill hen mest få det överstökat och ser ut som att hen lika gärna hade städat som att ligga där. Jag vill få min partner kåt, riktigt kåt. Min gissning (men bara en gissning) är att det också hade fått hen att vilja mer. Jag förstår varför hen inte tar initiativ och oftast tackar nej nu. Varför ha sex när det ändå inte är speciellt kul eller skönt liksom. En orgasm går både snabbare och lättare att fixa själv.


    Om det blivit sämre med tiden kan det gissningsvis hänga ihop med hur ert gemensamma liv utvecklats och förändrats, tex jobb, barn, hobbys, er fördelning hemma på hushållssysslor, yttre stress och påverkan samt givetvis det faktum att mna efter en del år ihop tar varandra för givet och lite grann sunkar ner sig inför sin partner - man blir liksom lite tråkig och ospännande och föredrar mobilen i soffhörnet med gympabrallor och fläckig tröja istället för nyduschad och naken i sängen. Att locka tillbaka kåtheten handlar inte om sex alls utan om hur ni ser på varandra i vardagen och hur ni prioriterar och längtar efter varandra mitt i jobb, barn och hobbys, är ni ett team i vardagen eller går ni förbi varandra med suckar och tjat? Gör ni er fortfarande attraktiva inför varandra i vardagen med små påhitt, presenter och flirt eller sunkar ni ihop med soffmys och filt och chips?
Svar på tråden Kan inte tillfredsställa min partner