• Anonym (Less bonusmamma)

    Trött på att bli utesluten

    Är bonusmamma till en flicka på 16 år.

    Pappan och jag hade henne vara na helg tills hon var 6 år då mamman gjorde en anmälan för misstänkt våld i hemmet. Efter det har vi bara träffat henne sporadiskt. Pappan har en mycket infekterad relation med biomamman och hon har tom fått honom dömd för hot och trackasserier för många år sedan trots att jag anser att hon var lika skyldig.

    Kontakten mellan dessa 2 har efter det varit obefintlig utan det är jag som varit drivande att träffa flickan. Har senare år misstänkt att flickan inte har det bra hemma då hon klagar enormt mycket på sin mamma och hur det är hemma. Har även frågat henne mycket hur hon har det via facebook tills mamman fick nys om detta. Gjorde efter det en anmälan till soc då jag fick veta av flickan att de gick på familjebehandling och ville informera om mina misstankar. Detta lade de dock ner.

    Har även erbjudit flickan att bo här vilket tydligen störde hennes mamma så numera får jag inte ens kontakta henne via facebook.

    Som sagt konflikterna har varit många, men nu ringde jag soc och ville ha ett samarbete med mamman då flickan har en diagnos och jag vill veta hur jag skall bemöta henne. Soc sekreteraren skulle då fråga mamman men som min förvåning när mamman sa blankt nej till detta.

    Fattar inte hur hon tänker, detta gäller ju hennes barn.

  • Svar på tråden Trött på att bli utesluten
  • Kjell2
    Anonym (Less bonusmamma) skrev 2020-12-16 01:03:01 följande:

    Nej jag vet, men jag får inte kontakta barnet via Messenger för soc, jag får ingen information gällande diagnoser osv.

    Det börjar bli väldigt tungjobbat


    Dottern är 16, hon är fullt kapabel att ha kontakt med vem hon vill oavsett vad mamma och soc säger. Vill hon ha kontakt med dig eller pappan kommer hon ha det.

    Endast vårdnadshavare har rätt till information från vård och skola.
  • Kvittning

    Om vi utgår från att det TS skriver är sant och utan överdrifter så har barnet varken en mamma eller pappa som ser till barnets bästa. Och då är det enligt mig fantastiskt bra att det finns en annan vuxen i närheten som ser till barnets bästa och inte sätter sina egna vuxenkonflikter först. 

    Ingen hjälp i sakfrågan, utan mer ett inlägg i debatten kring att ts inte ska lägga sig i utan lämna det åt pappan som uppenbarligen inte är tillräckligt bra förälder han heller. 

  • Litet My
    Kvittning skrev 2020-12-16 08:22:29 följande:

    Om vi utgår från att det TS skriver är sant och utan överdrifter så har barnet varken en mamma eller pappa som ser till barnets bästa. Och då är det enligt mig fantastiskt bra att det finns en annan vuxen i närheten som ser till barnets bästa och inte sätter sina egna vuxenkonflikter först. 

    Ingen hjälp i sakfrågan, utan mer ett inlägg i debatten kring att ts inte ska lägga sig i utan lämna det åt pappan som uppenbarligen inte är tillräckligt bra förälder han heller. 


    Vad gör mamman för fel i denna situationen? Tänker att om TS tom blivit tillsagd av soc att inte kontakta barnet så är det nåt lurt.
  • neverpreggo
    Kvittning skrev 2020-12-16 08:22:29 följande:

    Om vi utgår från att det TS skriver är sant och utan överdrifter så har barnet varken en mamma eller pappa som ser till barnets bästa. Och då är det enligt mig fantastiskt bra att det finns en annan vuxen i närheten som ser till barnets bästa och inte sätter sina egna vuxenkonflikter först. 

    Ingen hjälp i sakfrågan, utan mer ett inlägg i debatten kring att ts inte ska lägga sig i utan lämna det åt pappan som uppenbarligen inte är tillräckligt bra förälder han heller. 


    Den förra tråden var betydligt mer detaljerad, TS är inte vettig utan sätter barnet i en extremt stressande situation. Bara för att hon vill ha en påtvingad kontakt och är helt platt när det gäller att mannen struntar i sitt barn.


     


    Men sant eller ej...

  • sextiotalist
    Anonym (Less bonusmamma) skrev 2020-12-16 01:03:01 följande:
    Nej jag vet, men jag får inte kontakta barnet via Messenger för soc, jag får ingen information gällande diagnoser osv.

    Det börjar bli väldigt tungjobbat
    Där gör de helt rätt, de får inte lämna ut information, det är styrt genom sekretesslagen. Om de gör bedömningen att ditt engagemang skadar mer än gör nytta, så gör de rätt i sina beslut.
    Ska inte förringa din frustation, jag förstår att du vill väl. Men du har inte de möjligheterna.
    Ibland är det så att man får inse att vissa fighter kan man inte ta. Om det är så att du har varit en trygg punkt för flickan, så kommer hon komma ihåg det. Det är inte heller då omöjligt att hon själv vänder sig till dig den dagen hon är redo för det.
    Släpp detta nu. Du kommer aldrig vinna det här. 
  • Anonym (Less bonusmamma)
    sextiotalist skrev 2020-12-16 09:38:45 följande:

    Där gör de helt rätt, de får inte lämna ut information, det är styrt genom sekretesslagen. Om de gör bedömningen att ditt engagemang skadar mer än gör nytta, så gör de rätt i sina beslut.

    Ska inte förringa din frustation, jag förstår att du vill väl. Men du har inte de möjligheterna.

    Ibland är det så att man får inse att vissa fighter kan man inte ta. Om det är så att du har varit en trygg punkt för flickan, så kommer hon komma ihåg det. Det är inte heller då omöjligt att hon själv vänder sig till dig den dagen hon är redo för det.

    Släpp detta nu. Du kommer aldrig vinna det här. 


    Det är garanterat mamman som ligger bakom, hon som sa till soc att jag inte skulle få höra av mig till barnet för att det var skadligt, hon som senast häromdagen när jag försökte via soc att få till ett samarbete kring diagnoserna som sa blankt nej.
  • sextiotalist
    Anonym (Less bonusmamma) skrev 2020-12-16 09:49:58 följande:
    Det är garanterat mamman som ligger bakom, hon som sa till soc att jag inte skulle få höra av mig till barnet för att det var skadligt, hon som senast häromdagen när jag försökte via soc att få till ett samarbete kring diagnoserna som sa blankt nej.
    Det finns en lag som heter sekretesslagen. Det innebär att soc inte får lämna ut information till andra än de som är vårdnadshavare. Dvs de skulle gjort ett lagbrott om de lämnade ut information.
    Det är möjligt att mamman ligger bakom att du inte får kontakta dottern, men eftersom du inte är vårdnadshavare, så har du ingen rätt alls att ta del av detta. 
  • Anonym (Less bonusmamma)
    sextiotalist skrev 2020-12-16 09:56:07 följande:

    Det finns en lag som heter sekretesslagen. Det innebär att soc inte får lämna ut information till andra än de som är vårdnadshavare. Dvs de skulle gjort ett lagbrott om de lämnade ut information.

    Det är möjligt att mamman ligger bakom att du inte får kontakta dottern, men eftersom du inte är vårdnadshavare, så har du ingen rätt alls att ta del av detta. 


    Jag vet att det är mamman även om soc sa till mig att det var vad de ansåg. Ang diagnosen som jag ju vet att hon har så var det mamman jag ville samarbeta med och hon har ingen sekretess men hon vägrade samarbeta
  • sextiotalist
    Anonym (Less bonusmamma) skrev 2020-12-16 10:00:13 följande:
    Jag vet att det är mamman även om soc sa till mig att det var vad de ansåg. Ang diagnosen som jag ju vet att hon har så var det mamman jag ville samarbeta med och hon har ingen sekretess men hon vägrade samarbeta
    Inget du kan tvinga henne till. Så än en gång, skippa den striden, du kommer inte vinna den
  • Anonym (F)
    Anonym (Less bonusmamma) skrev 2020-12-16 10:00:13 följande:
    Jag vet att det är mamman även om soc sa till mig att det var vad de ansåg. Ang diagnosen som jag ju vet att hon har så var det mamman jag ville samarbeta med och hon har ingen sekretess men hon vägrade samarbeta
    Nej, det du menar är att soc har samma inställning som mamman. De ljuger inte för att hålla henne om ryggen. De tycker att du ska lämna dottern ifred. Mamman har så klart ingen skyldighet att samarbeta med dig kring diagnoserna eller nåt annat.

    Den du ska prata med är den frånvarande pappan, om han inte vill ha med sin dotter att göra (att du ens är med en sån man?!) så kan du inte tvinga fram ett umgänge. Om dottern vill ha kontakt med dig så kan hon ändå höra av sig, men det gör hon inte. Vad det beror på kan man bara spekulera i men just nu får du respektera föräldrarnas beslut.
  • Anonym (dutten)
    Anonym (Less bonusmamma) skrev 2020-12-15 14:58:56 följande:

     Pappan har en mycket infekterad relation med biomamman och hon har tom fått honom dömd för hot och trackasserier för många år sedan trots att jag anser att hon var lika skyldig.


    Oavsett om mamman har betett sig dåligt också så har ju mannen bevisligen gjort det och dömts för det och du har valt att stanna kvar med en sån man, med tanke på det så osar det inte direkt stabilitet och trovärdighet om dig.

Svar på tråden Trött på att bli utesluten