• Anonym (L)

    Missbrukande man

    Ponera att er man/sambo dricker för mycket. Du ser det som ett missbruk och får honom till slut att trappa ned/sluta. Istället börjar han röka på då och då för att döva det han uppenbarligen mår dåligt för. Vad gör du? Lämnar? Försöker stötta/hjälpa? Överdriver jag problemet?

    Barn finns med i bilden och vi har ett väldigt långt liv tillsammans i bagaget.

    Snälla. Inga elaka kommentarer. Är redan på bristningsgränsen.

  • Svar på tråden Missbrukande man
  • Anonym (L)
    Anonym (Ut!) skrev 2021-10-03 18:52:17 följande:

    Samma här! Alkis eller pundare.....spelar ingen roll.


    Jag har valt att försöka göra allt för att hjälpa honom istället. Vi har trots allt en familj och ett långt liv ihop. Han vet att han har en chans kvar och har valt att ta den genom att söka hjälp för sitt beroende och sitt dåliga mående. Hade jag mått så dåligt som han gör nu så hade jag gått under helt om han lämnat mig utan stöd. Så det är upp till bevis nu. Ta tag i problemen så vi alla kan må bra igen, eller så blir han själv.
  • Anonym (Ut!)
    Anonym (L) skrev 2021-10-03 20:34:59 följande:

    Jag har valt att försöka göra allt för att hjälpa honom istället. Vi har trots allt en familj och ett långt liv ihop. Han vet att han har en chans kvar och har valt att ta den genom att söka hjälp för sitt beroende och sitt dåliga mående. Hade jag mått så dåligt som han gör nu så hade jag gått under helt om han lämnat mig utan stöd. Så det är upp till bevis nu. Ta tag i problemen så vi alla kan må bra igen, eller så blir han själv.


    Min reaktion beror på att jag varit ett av era barn, min mamma var du. Det är inte en framgångssaga att växa upp med en missbrukare till förälder. Tänk dig riktigt noga för. Vill du leva det liv jag levt?
  • Anonym (Ut!)
    Anonym (Ut!) skrev 2021-10-03 20:49:10 följande:

    Min reaktion beror på att jag varit ett av era barn, min mamma var du. Det är inte en framgångssaga att växa upp med en missbrukare till förälder. Tänk dig riktigt noga för. Vill du leva det liv jag levt?


    Vi var "trots allt också en familj med många år ihop"...Tre barn och en mamma med blåmärken då och då...
  • Anonym (Lite så)
    Anonym (Z) skrev 2021-10-03 20:12:34 följande:

    Jag vet vad jag skriver om, jag har missbrukat själv i många år, varit på behandlingshem, sedan arbetat på behandlingshem.


    Bara för att du själv har vart missbrukare och jobbat på behandlingshem så kan du inte dra alla över en kam genom att veta vad du pratar om.

    Det är ju ofta de människor med en form av svaghet eller ett stort begär som missbrukar.

    Oerhört många klarar av att hålla en god relation till saker och ting medan vissa inte har det.

    Vissa använder preparat för att bedöva/fly och andra gillar ruset som de får genom att ta/dricka något och kräver mer.

    Sedan finns det människor som kan ha ett sunt förhållningssätt till saker och ting. Så det är mer individuellt än att själva saken är olaglig/laglig. Och det handlar inte heller om kultur då det som sagt är individuellt.

    Så det spelar då heller ingen roll att fler tycker som du. För det är inte fakta du kommer med utan du går på egen erfarenhet utav det du har vart med om.

    Exempel. Min storebror var fast i drogträsket och missbrukade tjack och opiater i flera års tid och jobbar även själv nu på behandlingshem för unga killar.

    Jag har testat diverse droger under ungdomen men har aldrig fastnat för något. Händer att jag röker 3-4 joint per år och dricker ungefär lika ofta. Min bror är helt emot droger sedan han blev ren för 17år sedan, dricker dock alkohol varje helg, även om det bara är 1-2 glas vin eller kom öl. Jag är liberal och lägger mig inte i andras val av sak, men dock tragiskt om dom inte kan ha ett sunt förhållningssätt och begränsa sig själva.
  • Anonym (Ut!)
    Anonym (Lite så) skrev 2021-10-03 20:54:02 följande:

    Bara för att du själv har vart missbrukare och jobbat på behandlingshem så kan du inte dra alla över en kam genom att veta vad du pratar om.

    Det är ju ofta de människor med en form av svaghet eller ett stort begär som missbrukar.

    Oerhört många klarar av att hålla en god relation till saker och ting medan vissa inte har det.

    Vissa använder preparat för att bedöva/fly och andra gillar ruset som de får genom att ta/dricka något och kräver mer.

    Sedan finns det människor som kan ha ett sunt förhållningssätt till saker och ting. Så det är mer individuellt än att själva saken är olaglig/laglig. Och det handlar inte heller om kultur då det som sagt är individuellt.

    Så det spelar då heller ingen roll att fler tycker som du. För det är inte fakta du kommer med utan du går på egen erfarenhet utav det du har vart med om.

    Exempel. Min storebror var fast i drogträsket och missbrukade tjack och opiater i flera års tid och jobbar även själv nu på behandlingshem för unga killar.

    Jag har testat diverse droger under ungdomen men har aldrig fastnat för något. Händer att jag röker 3-4 joint per år och dricker ungefär lika ofta. Min bror är helt emot droger sedan han blev ren för 17år sedan, dricker dock alkohol varje helg, även om det bara är 1-2 glas vin eller kom öl. Jag är liberal och lägger mig inte i andras val av sak, men dock tragiskt om dom inte kan ha ett sunt förhållningssätt och begränsa sig själva.


    Två glas vin eller några öl varje helg...och ren? Jojo...men inte nykter.
  • Sökaren75
    Anonym (Z) skrev 2021-10-03 20:12:34 följande:

    Jag vet vad jag skriver om, jag har missbrukat själv i många år, varit på behandlingshem, sedan arbetat på behandlingshem.


    Nog kan du säkert varit på behandlingshemx menar att det var spliffen och inte tjack/alkohol och piller som gav dig en plats på behandlingshemmet - så tror dig iaf inte - att kunna missbruka gräs så hårt så man hamnar där är ju isf en imponerande presentation,. Om man så klart inte tvingas dit som minderårig, där kan gräs vara en inkörsport till tyngre prylar, men är ju en annan diskussion..

    Och fortfarande., skillnad att röka en spliff hemma en fredag kväll som vuxen Karl med lite mer utvecklad hjärna mot att vara på fest i stan som tonåring och där blanda allt man får tag på.,

    Oavsett,, jag röker ibland,, och mina barn tar GARANTERAT INTE skada av den saken, isf hade jag ej rökt,, men avslappnande i muskler och tankar är bra för min ledsjukdom och AD-diagnos, jag rannsakar även mig själv. Precis varje gång jag tagit några bloss, inser vad jag har för brister och vad jag måste ändra på,, thc hjälper till att gå in i sig på ett lättare sätt när man mediterar. Jag Utvecklas alltså som person,

    Jag blir lugn, snäll och otroligt omtänksam av något som är helt odramatiskt,,

    Och jag varken är eller kommer att bli kriminell,,

    Slutsatsen är alltså att om TS man brukar lite röka som mig så behöver hon slänga ut honom redan idag., jag hade taggat ner och löst saken med honom vilket jag tror hon gör också..
  • Anonym (Z)
    Anonym (Lite så) skrev 2021-10-03 20:54:02 följande:

    Bara för att du själv har vart missbrukare och jobbat på behandlingshem så kan du inte dra alla över en kam genom att veta vad du pratar om.

    Det är ju ofta de människor med en form av svaghet eller ett stort begär som missbrukar.

    Oerhört många klarar av att hålla en god relation till saker och ting medan vissa inte har det.

    Vissa använder preparat för att bedöva/fly och andra gillar ruset som de får genom att ta/dricka något och kräver mer.

    Sedan finns det människor som kan ha ett sunt förhållningssätt till saker och ting. Så det är mer individuellt än att själva saken är olaglig/laglig. Och det handlar inte heller om kultur då det som sagt är individuellt.

    Så det spelar då heller ingen roll att fler tycker som du. För det är inte fakta du kommer med utan du går på egen erfarenhet utav det du har vart med om.

    Exempel. Min storebror var fast i drogträsket och missbrukade tjack och opiater i flera års tid och jobbar även själv nu på behandlingshem för unga killar.

    Jag har testat diverse droger under ungdomen men har aldrig fastnat för något. Händer att jag röker 3-4 joint per år och dricker ungefär lika ofta. Min bror är helt emot droger sedan han blev ren för 17år sedan, dricker dock alkohol varje helg, även om det bara är 1-2 glas vin eller kom öl. Jag är liberal och lägger mig inte i andras val av sak, men dock tragiskt om dom inte kan ha ett sunt förhållningssätt och begränsa sig själva.


    I Inlägget jag svarade på stod det att det var dumt att skriva om man inte visste vad man skrev om. Och därför svarade jag såhär. Vad vet nån av oss om någonting egentligen, men jag har viss erfarenhet i ämnet och tycker att jag kan svara utifrån den.

    När jag skrev om kultur så menar jag kulturen som vi har i Sverige kring droger, den ser annorlunda ut än i ett land där det är lagligt att röka på. Det är olagligt här, och för att köpa droger behöver du kontakter och detta leder ju till att du är inblandad i kriminalitet. Det finns mycket forskning som visar hur olika droger påverkar hjärnan, kroppen, även relationer.
  • Sökaren75
    Anonym (Lite så) skrev 2021-10-03 13:56:25 följande:

    Men vad är en missbrukare?

    Det är väl också någon som tar ett glas vin varje dag, eller äter godis varje dag eller tränar varje dag? Missbruk kommer i olika former och det man missbrukar behöver inte vara olagligt.

    Jag tillhör en vanlig Svensson som har villa och Volvo, dock inte vovve men katter och kaniner. Jag har barn, ett bra jobb, min sambo är chef.

    Vi röker till och från en joint när vi är barnlediga exemplevis. Och det är betydligt mer som är som vi än vad folk som inte brukar cannabis tror. Det är bara det att vi vet vad folk runt om skulle tycka om dom visste att vi gjorde det.

    Men att det vid fest och grillkvällar med barn dricks så att vissa blir på pickalurven om ändå inte dyngraka, det ska accepterats bara för att alkohol är lagligt?

    Sen är jag helt emot att man vid dåligt mående brukar något som påverka sinnet, bara för att bedöva en känsla istället för att ta itu med det.

    Jag hade däremot inte rökt om barnen hade vart hemma. Men jag dricker heller inte när barnen är närvarande heller så.


    Klockrent inlägg! Ojoj, kan säga att jag vet nog 7-8 kollegor som röker då och då hemma,,,

    Då förstår man hur pass många som vill koppla av och njuta mellanåt, utan att det på nåt sätt är skadligt för dig själv eller annan.,

    (T.o.m. övertalat en av de mest anti utan att han visste vad det var, 48år gammal och trodde inprincip att det var livsfarligt.. han testade,, och byter ut fredagsölen mellanåt)
  • Anonym (Mman)
    Sökaren75 skrev 2021-10-03 21:21:02 följande:

    Nog kan du säkert varit på behandlingshemx menar att det var spliffen och inte tjack/alkohol och piller som gav dig en plats på behandlingshemmet - så tror dig iaf inte - att kunna missbruka gräs så hårt så man hamnar där är ju isf en imponerande presentation,. Om man så klart inte tvingas dit som minderårig, där kan gräs vara en inkörsport till tyngre prylar, men är ju en annan diskussion..

    Och fortfarande., skillnad att röka en spliff hemma en fredag kväll som vuxen Karl med lite mer utvecklad hjärna mot att vara på fest i stan som tonåring och där blanda allt man får tag på.,

    Oavsett,, jag röker ibland,, och mina barn tar GARANTERAT INTE skada av den saken, isf hade jag ej rökt,, men avslappnande i muskler och tankar är bra för min ledsjukdom och AD-diagnos, jag rannsakar även mig själv. Precis varje gång jag tagit några bloss, inser vad jag har för brister och vad jag måste ändra på,, thc hjälper till att gå in i sig på ett lättare sätt när man mediterar. Jag Utvecklas alltså som person,

    Jag blir lugn, snäll och otroligt omtänksam av något som är helt odramatiskt,,

    Och jag varken är eller kommer att bli kriminell,,

    Slutsatsen är alltså att om TS man brukar lite röka som mig så behöver hon slänga ut honom redan idag., jag hade taggat ner och löst saken med honom vilket jag tror hon gör också..


    Fast...du är kriminell..?
  • Anonym (barnet)

    Det går inte att säga om du överdriver problemet när vi inte vet hur er vardag påverkas av det.

    Om han tuppar av/flummar och glömmer att hämta barnen på skolan eller ge dem mat om du inte är hemma- ja då är det klart ett problem.

    Om han utan kemiskt lugn mår så dåligt att han bara skäller eller drar sig undan från barnen och dig- då är det ett problem.

    Drogerna är bara självmedicinering, vad är hans egentliga problem?
    Har han sökt hjälp (= terapi) för det?

    Min mamma försörjde en deprimerad man med alkoholproblem i 30 år. Hans ex-fru lämnade honom p.g.a. alkoholbruket. Min mamma var för snäll för att ställa några krav på honom, så det bara fortsatte år efter år. 
    Hon ångrade sig mycket, både före och efter hans död.

    Min kollega som fick spritproblem hade däremot en sambo som ställde ultimatum, vilket ledde till behandling och nu åtta års nykterhet samt giftermål. Allt tyder på att både han och de barnen är väldigt mycket lyckligare än min mors sambo och hans båda söner, varav den ena blev helkonstig + spritproblem och den andra blev "supernormal" och jättestel i sällskap.

    Förälderns skam blir ofta även partnerns och de vuxna barnens skam, och det är en tung börda att ständigt oroa sig för att ens förälder ska flippa ur eller bete sig opassande, oavsett om orsaken är droger eller psykisk sjukdom.

    Att känna att man inte kan ta hem kompisar för att en vuxen ligger full hemma mitt på dagen med rullgardinerna neddragna.
    Klumpen i magen när de har bråkat igen.
    De gömda flaskorna.
    Månaden januari när det inte finns mellis och bara ett glas mjölk om dagen.
    Sömnen förstörd innan centrala provet i matte för att han kom hem mitt i natten och brölade att han skulle ta livet av sig och hoppa från balkongen.
    Att komma för sent till mormors begravning för att fyllot som lovade att köra inte var i skick att köra.
    En mamma som ständigt hade magont, magont, magont och ibland grät i sin tallrik när han inte kom hem till middagen...för då var det fylleslag på gång igen...

    Var stark nu eller bli knäckt senare. Du kan bara välja ditt eget liv, och försöka skydda era barn. Så får han välja sitt. 

  • Anonym (Lite så)
    Anonym (Z) skrev 2021-10-03 21:21:20 följande:

    I Inlägget jag svarade på stod det att det var dumt att skriva om man inte visste vad man skrev om. Och därför svarade jag såhär. Vad vet nån av oss om någonting egentligen, men jag har viss erfarenhet i ämnet och tycker att jag kan svara utifrån den.

    När jag skrev om kultur så menar jag kulturen som vi har i Sverige kring droger, den ser annorlunda ut än i ett land där det är lagligt att röka på. Det är olagligt här, och för att köpa droger behöver du kontakter och detta leder ju till att du är inblandad i kriminalitet. Det finns mycket forskning som visar hur olika droger påverkar hjärnan, kroppen, även relationer.


    Men han du svarade på har ju också erfarenhet och den är ju inte densamma som din, så det är vad jag vill komma till. Individuellt.

    Även fast det är lagligt i andra länder så kan fortfarande människor anse att en viss typ av sak inte är passande enligt dem. Man har ju fortfarande sin syn på saken även om det är olagligt/lagligt.

    Låt oss säga att cannabis avkriminaliseras om 15 år. Folk som är anti kommer ju helt plötsligt inte ändra sin åsikt bara för att det helt plötsligt är ok, utan dom kommer ju fortfarande ha sin åsikt.

    Och det finns mycket forskning , så skolan och samhället kanske ska lära ut rätt forskning om olika droger än att måla upp vissa droger som förödande och livsfarliga, fastän vissa av dem inte är det. Skrämselpropagandan inte bra för någon. Ren och skär fakta däremot är alltid bra.

    Det är ju inte konstigt att Sverige har kvar sin syn på droger när vi skrämmer upp samhället än att faktist ge dem lite kunnighet och att bli införstådda. Med det sagt så säger jag inte att vi ska legalisera och att folk ska testa diverse saker hit och dit. Bara bli lite mer allmänbildade och läsa på, sen får man fortfarande ha sin åsikt och vara emot oavsett.
  • Sökaren75
    Anonym (L) skrev 2021-10-03 20:34:59 följande:

    Jag har valt att försöka göra allt för att hjälpa honom istället. Vi har trots allt en familj och ett långt liv ihop. Han vet att han har en chans kvar och har valt att ta den genom att söka hjälp för sitt beroende och sitt dåliga mående. Hade jag mått så dåligt som han gör nu så hade jag gått under helt om han lämnat mig utan stöd. Så det är upp till bevis nu. Ta tag i problemen så vi alla kan må bra igen, eller så blir han själv.


    Oj, nu blev det långt, brinner lite för sånt här eftersom jag verkligen berörs. Glad varenda gång nån tar sig ut ur helvetet,,

    Exakt!! Äkta kärlek, ????????????

    ?????? är väl en självklarhet, finns det problem så hjälper man sin livskamrat, Familjen håller man väl ihop.. rör det sig om missbruksproblem som dessutom är en sjukdom - utan hjälp är det en för tidig död som väntar - man fixar det inte själv, INGEN missbrukar för skojs skull, det ör ett rent helvete! Krävs egen vilja, men som sagt stödet runt är allt - så var det iaf för mig., och hade min fru då lämnar mig hade med all säkerhet varit borta nu,, var ett vrak!!

    Är henne så evigt tacksam., (satan kommer tårar allt när man tänker på saken, t.o.m. bad om att hon skulle lämna mig, ville inte vara henne till last,

    Hon stannade,för att hon älskar mig

    Att bli lämnad själv utan sin familj är sista trappsteget - då går det fort!!

    Din man ska vara glad att han hittat en sån fin livskamrat Ett tips bara.. hjälp honom att söka hjälpen, sätt press på honom att verkligen ta steget han kommer skjuta undan det annars, hans egen hjärna som slåss han villl.. men den sjuka delen tar över,, börjar intala sig själv att kanske jag fixar det själv osv., för att lura dig själv till en öppning att missbruka.,

    Jag vet,, tänkte söka hjälp flera ggr,, till slut.. när jag insåg att nu förlorar jag precis allt så VÅGADE jag ta steget att söka hjälp, är det klart svåraste och modigaste beslut jag har tagit,,

    Ett tungt halvår,, sen sakta sakta bättre!! Ta vara på alla stunder som känns btw i början,,

    Det här löser ni! Håller alla tummar, lycka till!!

    Du kommer få tillbaka när han blir frisk, allt man vill är att gottgöra den som ställt upp och räddat sitt liv genom genuin kärlek!

    Kanske inte så konstigt man fått problem med psyket eller missbruk om man levt men en sån jävla egoistisk person som direkt ser bara till sitt eget och drar..
  • Anonym (barnet)
    Sökaren75 skrev 2021-10-03 21:55:05 följande:
    Oj, nu blev det långt, brinner lite för sånt här eftersom jag verkligen berörs. Glad varenda gång nån tar sig ut ur helvetet,,

    Exakt!! Äkta kärlek, ????????????

    ?????? är väl en självklarhet, finns det problem så hjälper man sin livskamrat, Familjen håller man väl ihop.. rör det sig om missbruksproblem som dessutom är en sjukdom - utan hjälp är det en för tidig död som väntar - man fixar det inte själv, INGEN missbrukar för skojs skull, det ör ett rent helvete! Krävs egen vilja, men som sagt stödet runt är allt - så var det iaf för mig., och hade min fru då lämnar mig hade med all säkerhet varit borta nu,, var ett vrak!!

    Är henne så evigt tacksam., (satan kommer tårar allt när man tänker på saken, t.o.m. bad om att hon skulle lämna mig, ville inte vara henne till last,

    Hon stannade,för att hon älskar mig

    Att bli lämnad själv utan sin familj är sista trappsteget - då går det fort!!

    Din man ska vara glad att han hittat en sån fin livskamrat Ett tips bara.. hjälp honom att söka hjälpen, sätt press på honom att verkligen ta steget han kommer skjuta undan det annars, hans egen hjärna som slåss han villl.. men den sjuka delen tar över,, börjar intala sig själv att kanske jag fixar det själv osv., för att lura dig själv till en öppning att missbruka.,

    Jag vet,, tänkte söka hjälp flera ggr,, till slut.. när jag insåg att nu förlorar jag precis allt så VÅGADE jag ta steget att söka hjälp, är det klart svåraste och modigaste beslut jag har tagit,,

    Ett tungt halvår,, sen sakta sakta bättre!! Ta vara på alla stunder som känns btw i början,,

    Det här löser ni! Håller alla tummar, lycka till!!

    Du kommer få tillbaka när han blir frisk, allt man vill är att gottgöra den som ställt upp och räddat sitt liv genom genuin kärlek!

    Kanske inte så konstigt man fått problem med psyket eller missbruk om man levt men en sån jävla egoistisk person som direkt ser bara till sitt eget och drar..
    Och du kan inte ta in i ditt igendammade ugglebo att det är de som redan blivit hårt brända och förlorat halva sin barndom pga vuxnas drogande som tar sitt pick och pack och drar? Hur många år av livet ska vi offra på ert mentalt impotenta självömkande egentligen?

    Men nääää, ditt val att som vuxen missbruka istället för att söka professionell hjälp och ta tag i livets problem är klart mycket mer giltigt skäl att agera som du gör än andras försök att rädda sig själva.

    Skäms! Skäms! Skäms! 

    Tvi.
Svar på tråden Missbrukande man