• HapSomHip19

    Obefogad Orosanmälan?

    Hej alla!!
    När jag hämtade mina söner i fredags tog pedagogerna mig åt sidan och sa att vi har gjort en orosanmälan.
    Jag blev såklart helt ställd och fråga varför?
    Dom sa att det var pga av hål i kläderna och att min fyra åring har sagt att han får vara uppe sent på kvällarna.
    Han kan inte klockan och har ingen tidsuppfattning alls (Han lägger sig 18.30-19.00 Måndag till Söndag)
    Vi har ärvt TON med kläder och några kläder har ungefär ett MICROSKPISKT hål någonstans, lite fnasig krage och lite sånt vanligt slit på sig.
    Men det roliga är att när jag har hämtat dom och det har PISSREGNAT så har dom varken haft regnkläder eller stövlar på sig, dom har varit blöta upp till knäna.
    Ibland har den minsta 2 år haft bajsblöja på sig vet inte hur länge och varit alldeles röd och haft jätte ont i rumpan. Flera gånger har hans händer varit iskalla och knallröda fast han har 3-4 par vinter labbar på dagis. Dom har struntat i att sätta på han halskragen som vi har 2-3 par i hans fack.
    Dom har slarvat bort dyra fina handskar till 4 åringen.

    Och det var det dom sa till mig. Att det var pga av hål i kläderna och att 4 åringen sa att han fick vara uppe sent på kvällarna.

    Är det befogat eller inte?

    Tack för feedbacken...

  • Svar på tråden Obefogad Orosanmälan?
  • Anonym (B)

    Ts, de har tyvärr ingen skyldighet att prata med vh om de misstänker något. Däremot är det deras uttalade skyldighet att göra en anmälan till soc om de misstänker att ett barn far illa. Var de drar den gränsen är upp till varje enskild pedagog på förskolan men de flesta brukar prata med sin fsk-chef (rektor) så man har en samsyn i varför en anmälan görs. Den kommer nämligen ofta från chefen i förskolans namn och inte från den enskilde personen.

  • Anonym (Ingen fara)

    Som jag ser det är det bra att de gör en orosanmälan. Tyvärr drar sig många för det och vi får tragiska fall med barn som far illa som inte upptäcks. Att ett barn är trött ofta och säger sug vara uppe sent är en grund för orosanmälan. Vi har fått en orosanmälan på vårt barn av just den orsaken.

    Det blev ett möte med socialtjänsten, där vi pratade om hur vi såg på saken, när barnet går och lägger sig, våra rutiner och lite annat. Efter det avskrevs ärendet.

    Det är inte personalens uppgift att fråga er om dessa saker, det är inte de som avgör om det finns fog för oron eller ej. De ska anmäla vid oro. Det är så systemet ser ut. Se det som att om personalen kunde välja så skulle de "riktiga" orosfallen kunna missas (en del missas tyvärr ändå). De fall där det inte finns någon anledning till oron går socialtjänst inte vidare med. Och tro inte på de skräckhistorier som folk målar upp om socialtjänsten. Är man tillmötesgående, saklig så är det inget problem. Går man i försvarsställning kan det däremot vara ett tecken på att man döljer något. Anledningen till att man hamnar i försvarsställning är att man är orolig för att soc ska "ta barnet", men det kan ju inte de veta.

    Så var öppen, beskriv era rutiner och hur ni tänker. Om det är som du skriver här har du inget att oroa dig för. Jag har som jag nämnde varit i din situation. 

  • HapSomHip19

    Jo jag vet, min mor har jobbat med barnomhändertagande inom socialen i +40år så vet allt det.
    Pedagogerna sa att vi misstror inte eran roll som föräldrar utan vi tror att ni kan behöva stöd eftersom vi pluggar båda på heltid och nu med Corona pandemin.
    Aja det hela låter så konstigt. 
    Som sagt är mest förvirrad över hela situationen.

  • Anonym (cad)

    Vad har du gjort åt personalens vanvård av barnen? Vad har de sagt när du ifrågasatt deras handlade kring barnen?

  • Anonym (B)
    HapSomHip19 skrev 2022-02-05 14:43:53 följande:

    Jag har inte sagt något för jag har tänkt att dom är så många barn och dom inte kan ha kolla på allt.


    Ursäkta ts, men att du låter bli att säga till när de missköter ditt barn är väl mer av en orsak för orosanmälan i så fall. De ska ha koll på bajsblöjor, nästan förfrysta händer och blöta kläder. Det kan få väldigt obehagliga följder för barnet.
  • Anonym (B)
    HapSomHip19 skrev 2022-02-05 14:50:42 följande:

    Ja ska begära ett möte på måndag och då ska jag säga allt som dom har gjort fel.


    Bra, men jag hoppas att du förstår att det finns risk att de ser det som en hämnd från din sida, och det i sin tur bekräftar isf att de gjorde rätt som gjorde en anmälan.
  • SaraL77

    Ts senaste svar är väldigt talande och jag förstår varför en orosanmälan upprättades.

  • HapSomHip19

    Sån tur tar jag inte åt mig vad små Internettroll skriver.
    Tycker mest synd om dig som försöker få folk att må dåligt för nöjes skull...

  • Sandra36

    Varför är orosanmälan befogad bara för att ts vill berätta för chefen hur personalen behandlat hennes barn?

  • Anonym (Förtroende borta)

    Allt förtroende som förälder är borta efter en sån här incident. Funderar du på att byta förskola? Vilken jäkla ynkrygg till personal som gjorde så här mot er. Kan det va nått personligt mot dig tror du? Hoppas allt löser sig för er. 

  • Anonym (Mimmi)

    Samhället är förstört, anmälningsivern gör att folk ibland avstår från att skaffa barn. Jo, så illa är det. Min väninna har tagit det beslutet.

    Det anmäls för precis allting... och det är för sorgligt.

  • Anonym (Känner igen mig)

    Jag tycker det är för jävligt.

    Dessutom är det så sjukt riggat hela systemet. Personal på förskola ska orosanmäla för minsta lilla (hur tror ni det tolkas av föräldrar?), men när barnen vanvårdas på skolan. Då finns det ingen oberoende instans att vända sig till om man inte vill polisanmäla att barnen tillåts gå runt i dyngsura kläder, nedkissade och nedbajsade på förskolan. Tror många föräldrar drar sig för att gå till polisen då man är rädd för att deras barn ska drabbas av repressalier. 

    Jag tänker ta upp det här på nästa möte med skolan och blir det ingen förbättring tänker jag fan i mig gå till polisen. Sen kan de skicka hur många orosanmälningar de vill på mig. 

  • ElaineBenes

    Nä, hål i kläderna är väl ingen grund för anmälan. Vem har på barnen finkläder till förskolan? Vi har nog definitivt haft på vår lilla både kläder med hål eller fläckar som inte går bort. 

    Men varför i hela friden har du inte ifrågasatt när barnen har varit blöta och haft bajsblöja?? Det däremot är din skyldighet som förälder att uppmärksamma så här bör du se över ditt föräldraskap. 

    Tror tyvärr bara att det kommer att låta som att du ska bortförklara dig om du nu på ett möte ska ta upp vad de har gjort fel. Inte trovärdigt dessvärre även om det är sant. Det borde du sagt på en gång och undrar om det inte talar mot dig att du inte påtalat det. 

    Att handskarna tappas bort, ja det räknar man väl med att de kan göra? Och att tvååringen inte vill ha sin krage på, det händer ungefär hälften av gångerna här hemma

  • Anonym (I)

    Om dom missköter dina barn så pass varför har du inte gått vidare med detta?! Utan det är först nu du kom på det??? 

    Du verkar behöva stöd i ditt föräldraskap faktiskt.

  • Anonym (Nyfiken hur det har gått)

    Hur har det gått? Är ni kvar på samma förskola eller bytte ni? Tog du det där mötet? Tack för svar.

  • Anonym (Känner igen mig)
    Anonym (Känner igen mig) skrev 2022-02-19 06:09:28 följande:

    Jag tycker det är för jävligt.

    Dessutom är det så sjukt riggat hela systemet. Personal på förskola ska orosanmäla för minsta lilla (hur tror ni det tolkas av föräldrar?), men när barnen vanvårdas på skolan. Då finns det ingen oberoende instans att vända sig till om man inte vill polisanmäla att barnen tillåts gå runt i dyngsura kläder, nedkissade och nedbajsade på förskolan. Tror många föräldrar drar sig för att gå till polisen då man är rädd för att deras barn ska drabbas av repressalier. 

    Jag tänker ta upp det här på nästa möte med skolan och blir det ingen förbättring tänker jag fan i mig gå till polisen. Sen kan de skicka hur många orosanmälningar de vill på mig. 


    Jag kan bara hålla med. Tydligen så anser systemet inte att det kan förekomma någon vanvård på en förskola, då det saknas system för att fånga upp det. Det saknas oberoende instans dit man kan anmäla direkt. 
    Ibland tror jag faktiskt det förekommer mer vanvård inom förskolan än inom hemmen. Stora barngrupper, mycket stök och oro tvingas barnen utstå under långa dagar. Kanske en anledning till att så många barn numera utvecklar olika former av bokstavsdiagnoser?

    Nu har mina barn lämnat förskoleåren bakom sig, men jag delar samma erfarenheter som dig. Barn som har dyngsura kläder och är nedbajsade. Vet att jag vid ett flertal gånger påpekade det för personalen som låtsades vara totalt ovetande kring det och menade att det "precis måste hänt". Sedan när man själv byter blöja märker man att bajset är intorkat och huden alldeles röd. Benen känns kalla efter att barnen gått runt med blöta kläder. 
    Efter det att blöja började avvänjäs hände det att barnen hade kissat ned sig, men att det inte heller hade uppmärksammats på förskolan. Samma här, att det skylldes på att det "precis måste hänt". När man sedan väl byter luktar det nästan ammoniak och då har det inte precis hänt. 

    Skulle föräldrar komma lämna sina barn på förskolan i det tillståndet tror jag att orosanmälningarna skulle hagla, men när fsk vanvårdar barnen finns det ingen annanstans att vända sig, utom till "förövaren" som uppenbarligen inte bryr sig särskilt mycket. Enda instans är då polisen som sagt, men att vända sig till polisen för att barnet har en gammal blöja, eller är nedpissat under sin vistelse på förskolan tror jag av många uppfattas som overkill. 
  • Anonym (Känner igen mig)
    ElaineBenes skrev 2022-02-19 08:01:02 följande:

    Nä, hål i kläderna är väl ingen grund för anmälan. Vem har på barnen finkläder till förskolan? Vi har nog definitivt haft på vår lilla både kläder med hål eller fläckar som inte går bort. 

    Men varför i hela friden har du inte ifrågasatt när barnen har varit blöta och haft bajsblöja?? Det däremot är din skyldighet som förälder att uppmärksamma så här bör du se över ditt föräldraskap. 

    Tror tyvärr bara att det kommer att låta som att du ska bortförklara dig om du nu på ett möte ska ta upp vad de har gjort fel. Inte trovärdigt dessvärre även om det är sant. Det borde du sagt på en gång och undrar om det inte talar mot dig att du inte påtalat det. 

    Att handskarna tappas bort, ja det räknar man väl med att de kan göra? Och att tvååringen inte vill ha sin krage på, det händer ungefär hälften av gångerna här hemma


    När barnen vårdas på förskolan är det förskolans ansvar att se till att barnen får den tillsyn de behöver. De ska ha egna kvalitetsrutiner som säkerställer att barnen inte går runt nedbajsade och nedpinkade i blöta kläder. Dina försök att misskreditera TS är bara så patetiska och löjeväckande. 

    Förskolan har ansvar för barnen i förskolan. Föräldrarna har ansvar för barnen i hemmiljön. Skulle du anklaga förskolan för vanvård som sker i hemmet också? Det är ju samma sak. Helt absurt. 
Svar på tråden Obefogad Orosanmälan?