• MasterNinja

    YH utb. Lia praktik, nån som vet vad som gäller vid sjukdom längre tid??

    Hej
    Jag läser en yh utbildning på distans och det är snart dags för praktik i 10veckor. Har efter många om och men hittat en plats med lite hjälp.. 30min från mitt hem med bil.
    Jag har 3 barn som går på dagis och skola och är ensamstående och jag har under större delen av mitt vuxna liv haft perioder då jag får depressioner. Tyvärr. Ibland har det blivit riktigt illa och samtliga gånger har jag behövt medicinering och prata med någon professionell..
    Jag har varit frisk i ett år nu och medicinfri men senaste månaderna har jag börjat få symtom som jag känner igen sen tidigare dåligt mående. Vissa tankar. Känslor om hopplöshet och nedstämdhet och att inget känns kul. Och jag blir ofta ledsen när jag är ensam och får en del mörka tankar ibland.. Enormt trött hela tiden med.. Antagligen depression som kommer tillbaka.. Jag är en av dem som får leva med detta problem hela livet. Kommer behöva medicin i perioder hela livet antagligen.. Men ändå drar man sig för att söka ännu en gång. Man vill inte att det ska vara sant..
    Jag känner en enorm stress nu över praktiken som ska vara i 10 veckor då det dels blir en stor omställning från distansplugg till att jobba 8-17, 30-40 min hemifrån mån-fredag, och dels hur jag ska lösa allt med barnen osv.. Detta får mig bara att må så mycket sämre och jag kommer behöva söka läkare för depression snarast.. Mår skit..
    Blev långt det här men vad jag undrar är om någon vet nåt eller har erfarenhet av sjukskrivning under LIA?? Vad händer om man blir sjukskriven? Finns det nåt sätt att få slippa LIAn om man mår psykiskt dåligt och kanske läsa annan kurs eller något??
    Får panik på tanken av att lösa och orka med lian när jag mår såhär.. Utmattad och deprimerad och jag vet inte vad jag ska göra.. Nån som vet nåt? Erfarenheter? Tips?
  • Svar på tråden YH utb. Lia praktik, nån som vet vad som gäller vid sjukdom längre tid??
  • Anotherone

    Att du fullgör din LIA är en del av utbildningen så den är viktig, jag har också läst YH/KY. Sen vet jag förstås inte något om bakgrunden till ditt mående. Det vet nog bara du. Men jag vet så pass mycket om psykisk ohälsa att det också handlar om mönster och förväntningar. Att rädslan inför en förändring, inför nya saker, inför omställning, inför att verka jobbig eller liknande när man ringer och talar om att tex. ett barn blivit sjukt och sådana saker - att de också kan påverka måendet.
    Att man delvis är rädd för de känslor man "kanske" kommer känna. Fastän man inte är där att man känner dem än.
    Det handlar också om att skapa kraft och liksom "motståndskraft" hos sig själv, att skapa en så pass trygg bas i allt annat runtomkring så att man har något att luta sig tillbaka på.
    Du är själv med barnen och situationen kommer att bli krävande för dig och säkert även spilla över på dem då du ska vara borta långa dagar.
    Först och främst prata med skolan, kanske behöver du inte vara på plats 8-17 varje dag till exempel utan kan få med dig uppgifter att hantera vid sidan om? Att läsa på interna policys, lära känna hemsidor och intranät, att få arbetsuppgifter att klura på (om det är den sortens arbete du ska göra) räknas också! Du kanske inte ens behöver vara på plats varje dag varje vecka utan kan jobba på distans vissa dagar?
    Och sen att ni förenklar hemma så gott det går, kanske lagar mycket mat en dag så att det räcker även till nästa. Att ni tar det lite lugnare helt enkelt. Du kan inte göra mer än ditt bästa. 
    Och blir det för jobbigt så tar du stöd av vården och har dialog med skolan så att ni gör en plan för hur du ska kunna slutföra din LIA.

  • Ebo88

    Du kan inte slippa LIAn tyvärr. Det är en enorm stor och viktig del av utbildningen och det är där man får den praktiska delen ifrån.

    Jag läste till tandsköterska på distans och vi hade många veckors praktik uppdelade på 16 veckor torr jag att det var.

    Jag blev gravid under studierna och min lärarinna hjälpte mig att lägga ihop praktiken på ett annat sätt så att det skulle klappa ihop innan förlossningen, så du kan ju alltid prata med skolan om din situation så kanske det finns något som dom kan göra för att underlätta, men du kan dessvärre inte slippa undan Lian. 


    Vi förlorade dessvärre vår son sen också under graviditeten och skolan och Lia:platsen var väldigt hjälpsamma, brydda och tog hänsyn till ens mående så om du har tu så hamnar du på ett bra ställe med folk som har förståelse och kan stötta dig 

  • MasterNinja

    Jag ska ha videomöte med min lärare och en utbildningsledare på torsdag. Så ska vi se vad som kan göras.. Jag har räknat ut hur tider osv skulle bli och det kommer inte funka för mig och mina barn tyvärr, varken tidsmässigt eller ekonomiskt.. Jag är ju student och har barn så jag har inte de ekonomiska medlen att helt plötsligt lägga på en transportkostnad på 2-3000 i månaden.. Det är pengar som inte finns..
    Men huvudanledningen är mitt mående som är som en bergodalbana just nu och att lägga på dn sådan stor förändring nu och såpass mycket stress kommer krossa mig. Jag känner min kropp och mitt psyke och så är det.
    Det finns dock de som har haft sin lia helt på distans tidigare år har vi fått veta, så jag hoppas att man kanske kan göra något sådant. Alternativt om man läser en annan kurs under tiden eller något.. Vi ska iaf diskutera detta på torsdag..
    Situationen måste ju funka.. Och eftersom de har haft elever som gjort lia helt på distans tidigare så går det ju göra även om det inte är optimalt..
    Men en jag känner som läser samma utbildning har fått en praktik plats men där säger företaget att hon bara behöver vara på plats 1 eller 2 dagar i veckan, resten kan hon ta på distans.... Så jag menar om jag skulle få lia helt på distans så tappar jag inte så mycket i jämförelse om andra kanske bara är på plats 1 eller 2 dagar i veckan ändå. 
    Det blir troligtvis mycket enklare för mig att orka och att klara av det på distans.. Så jag hoppas det går att finna en lösning..
    Hade jag haft en partner så kunde man ju hjälpts åt dessa 10 veckor men nu är jag ensam med 3 barn.. Känns inte alls rätt att de ska behöva lida heller med 11timmars dagar på dagis o skola..

  • MasterNinja

    Jag har läst mycket om vad som gäller också och det verkar vara så att om man läser en utbildning som ska ge Kvalificerad yrkeshögskoleexamen så är det krav på att Lia ska ingå.
    Så är inte fallet dock om man läser en utbildning som bara ska ge Yrkeshögskoleexamen. Då måste man inte ha lia i utbildningen för att få examen men man kan ha det ändå naturligtvis.. Så som jag tolkar det kan jag fortfarande ta examen även om jag inte haft lia. Men det kanske är upp till skolan att avgöra, jag vet inte... Sen har jag ju lia igen om ett år och då kanske det går att lösa bättre den gången.. 

  • Anotherone
    MasterNinja skrev 2022-04-05 23:29:11 följande:

    Jag har läst mycket om vad som gäller också och det verkar vara så att om man läser en utbildning som ska ge Kvalificerad yrkeshögskoleexamen så är det krav på att Lia ska ingå.
    Så är inte fallet dock om man läser en utbildning som bara ska ge Yrkeshögskoleexamen. Då måste man inte ha lia i utbildningen för att få examen men man kan ha det ändå naturligtvis.. Så som jag tolkar det kan jag fortfarande ta examen även om jag inte haft lia. Men det kanske är upp till skolan att avgöra, jag vet inte... Sen har jag ju lia igen om ett år och då kanske det går att lösa bättre den gången.. 


    Inom de flesta YH/KY så räknas LIA'n som en separat kurs som man måste få godkänt i. Det är inte som i gymnasiet där det kan vara en del av att ge förberedelse för arbetslivet utan det är att likställa med ett helt eget moment, en kurs. Sen håller jag inte med om att du inte tappar så mycket eftersom du har klasskamrater som har LIA delvis på distans och du kanske kommer att kunna ha helt på distans. De dagarna som dina klasskamrater är på plats är förmodligen de dagar som kommer att ge dem absolut mest. Att lära av någon annan som sitter bredvid, snappa upp resonemang, höra diskussioner från bordet bredvid och i korridoren samt gemenskapen på arbetsplatsen - det är saker som bidrar till ett utökat lärande. Så även om du har ensamt ansvar för familjen så vore det kanske inte helt orimligt om du tog dig till din LIA en hel eller halv dag per vecka? Och arbetade hemifrån (med mer flexibilitet för hämtning/lämning) de övriga dagarna. Du gör förstås som du vill och jag hoppas att det löser sig för dig men det finns väldigt mycket att vinna på att vara på fysiskt på plats regelbundet. 
Svar på tråden YH utb. Lia praktik, nån som vet vad som gäller vid sjukdom längre tid??