• Macbookpro

    Olika graviditetstest - för- och nackdelar

    Hej, 


    Är rätt ny med det här kring graviditetstest men jag märker att folk testar med lite olika typer av tester och märken. 


    Är osäker på vad jag ska välja och vad det kan finnas för för- och nackdelar med testen. 


    Tänkte att vi tillsammans kunde skapa en liten lista med de olika testen. Rätta gärna om jag har fel på något eller fyll på med andra tester. Nedan är bara de testen som jag har testat


    Testa tidigt: Clearlblue
    + Kan testa 6 dagar innan BIM 
    + Upptäcker låga halter av hcg
    - Dyra
    - Kan vara svåra att tyda

    Testa tidigt Digitalt: Clearblue
    + Kan testa 6 dagar innan BIM
    + Upptäcker låga halter av hcg
    + Lätta att tyda
    - Dyra

    Stickor: RFSU 
    + billiga
    - svåra att tyda
    - Resultat kan ses först på BIM 
  • Svar på tråden Olika graviditetstest - för- och nackdelar
  • Anotherone

    Oj vilken analys!
    Jag tycker man gör det enkelt för sig och testar med billigast möjliga. Även de billiga (RFSU testa tidigt är ju klart billigare än Clearblue tex) ger utslag. 
    Vill man kan man ju ta ett Clearblue med veckoindikator efter några veckor för att se att HCG ökar, om man tycker det är kul.

  • Macbookpro
    Anotherone skrev 2023-07-14 10:46:42 följande:

    Oj vilken analys!
    Jag tycker man gör det enkelt för sig och testar med billigast möjliga. Även de billiga (RFSU testa tidigt är ju klart billigare än Clearblue tex) ger utslag. 
    Vill man kan man ju ta ett Clearblue med veckoindikator efter några veckor för att se att HCG ökar, om man tycker det är kul.


    Hehe, fattar hur du tänker. Men så svårt att se på stickorna tycker jag när jag ser alla trådar om hur man kan tyda sina test XD hade blivit tokig på att sitta och lysa med lampan. För min del är det nog värt med en peng då. 

  • Anotherone
    Macbookpro skrev 2023-07-14 11:13:30 följande:

    Hehe, fattar hur du tänker. Men så svårt att se på stickorna tycker jag när jag ser alla trådar om hur man kan tyda sina test XD hade blivit tokig på att sitta och lysa med lampan. För min del är det nog värt med en peng då. 


    Men sitta och lysa med lampa eller invertera färgerna på fotografiet är inte nödvändigt om man följer instruktionerna och inte testar för tidigt. Det finns liksom ingen anledning. Är man gravid så kommer man få utslag förr eller senare, punkt.
    Jag körde med RFSU testa tidigt när jag skulle testa med mitt yngsta barn. Då var det en dag före mens och dessutom på eftermiddagen så jag tänkte att vad sjutton....
    TYDLIGT streck!
    Sen köpte jag ett Clearblue dagen efter för att det kändes roligare att överraska maken med ett sånt och vid det laget var det också positivt (tog det på morgonen). 
    Så min slutsats är att de test som är inställda på att känna av HCG på lägre nivåer funkar. Men tar man ett inte lika så känsligt test så kan man få svårtydda streck eller inga streck alls.
  • Macbookpro
    Anotherone skrev 2023-07-14 11:59:15 följande:
    Men sitta och lysa med lampa eller invertera färgerna på fotografiet är inte nödvändigt om man följer instruktionerna och inte testar för tidigt. Det finns liksom ingen anledning. Är man gravid så kommer man få utslag förr eller senare, punkt.
    Jag körde med RFSU testa tidigt när jag skulle testa med mitt yngsta barn. Då var det en dag före mens och dessutom på eftermiddagen så jag tänkte att vad sjutton....
    TYDLIGT streck!
    Sen köpte jag ett Clearblue dagen efter för att det kändes roligare att överraska maken med ett sånt och vid det laget var det också positivt (tog det på morgonen). 
    Så min slutsats är att de test som är inställda på att känna av HCG på lägre nivåer funkar. Men tar man ett inte lika så känsligt test så kan man få svårtydda streck eller inga streck alls.

    Klart man kommer få resultat förr eller senare, men med det resonemanget kan man ju lika gärna vänta tills magen börjar växa, eller för den delen tills dess att man ploppar ut ungen - då vet man säkert - för eller senare ;) 


    Men eftersom det finns otroligt många test att välja kan det vara till gagn med lite guidening. Speciellt när man inte fattar vad som är vad riktigt. 


    Men vad bra att du har positiva erfarenheter från RFSUs testa tidigt och att det gav utslag dagen innan BIM för dig!

  • Anotherone
    Macbookpro skrev 2023-07-14 13:11:44 följande:

    Klart man kommer få resultat förr eller senare, men med det resonemanget kan man ju lika gärna vänta tills magen börjar växa, eller för den delen tills dess att man ploppar ut ungen - då vet man säkert - för eller senare ;) 


    Följer man rekommendationen så står det klart och tydligt när man kan testa med respektive test. Inga konstigheter.
  • Cookee

    De bästa testen är enligt mig de från testlagret, jag har plussat på dem från äl +8 som tidigast. Billiga är de också. Testlagret har alltid visat synbart plus för mig samtidigt som plus på digitalt, ibland även tidigare (dvs har fått synligt på testlagret och neg på digitalt  Sen efter någon dag positivt på digitalt). har aldrig fått spök på testlagret, så fort det varit minsta skugga har jag varit gravid. 


    har inte märkt någon skillnad mellan digitalt och digitalt early gällade hur tidigt de visar, har fått neg på early på äl +8 och sen plus med veckoindikator på äl +9. 

    rfsu är sådär, visar ofta svagt. 

    baby plan och clearblue early (ej digital) är absolut sämst, visar i princip alltid spök som lurar folk, har sett tusen sådana bilder här på FL. 

  • Macbookpro
    Anotherone skrev 2023-07-14 13:36:23 följande:
    Följer man rekommendationen så står det klart och tydligt när man kan testa med respektive test. Inga konstigheter.

    Hela poängen med tråden är ju till för att man inte SKA behöva köpa ett av varje test och läsa alla instruktioner och bilda sig en uppfattning helt själv. Utan att man gemensamt kan ha en dialog kring för och nackdelar. 


    Påstår inget annat än vad står i instruktionerna. 


    Förstår inte varför du är neggig och förstör min tråd med trist ton.. Såg ju fram emot att höra hur andra tänker.

  • svansmamman

    Nu har jag själv aldrig testat innan BIM, men det beror på att vi alltid plussat på första försöket. Jag är därför väldigt ödmjukt inställd och känner stor förståelse och sympati för att man absolut kan känna ett behov, en vilja eller en önskan att få veta Nu. Kanske allra helst om man försökt en tid. 

    För att svara på din fråga. Jag har som sagt var själv aldrig varit i sitsen att tolka test på det sättet jag ser i trådar här. Jag tror dock att om jag skulle haft svårare att bli gravid, alltså försökt längre, tror jag att jag oavsett skulle ha testat med digitala tester. För mig hade det bara givit falska förhoppningar att sitta och studera eventuella streck, redigera bilder, lysa med lampor etc. Ett digitalt test lämnar inget åt fantasin, annat än att man kanske testat för tidigt - förstås. Det tar mig in på nästa grej. Jag hade nog lagt band på mig och inte testat förens vid BIM, eller högst ett par dagar innan dess. Men jag är nog också ganska saklig som person, så jag hade tänkt att det inte är lönt att kasta pengar på att eventuellt få ett negativt test innan BIM och då gå runt och fundera på om det bara berott på att jag testat för tidigt. Hellre vänta till BIM med att testa för att då kunna lita på resultatet. 

    Jag har alltid föredragit cbs digitala test med veckoindikator, men jag har testat även andra. Om jag skulle välja ett "manuellt" test skulle det nog vara RFSU testa ofta. De är billiga och har aldrig gett en tillstymmelse till streck om jag inte också varit gravid. De stickor jag ratar är cbs icke-digitala samt de från babyplan, då de har största tendensen att lämna folk med vad de anser är oklara resultat. 

  • Anotherone
    Macbookpro skrev 2023-07-14 13:56:30 följande:

    Hela poängen med tråden är ju till för att man inte SKA behöva köpa ett av varje test och läsa alla instruktioner och bilda sig en uppfattning helt själv. Utan att man gemensamt kan ha en dialog kring för och nackdelar. 


    Påstår inget annat än vad står i instruktionerna. 


    Förstår inte varför du är neggig och förstör min tråd med trist ton.. Såg ju fram emot att höra hur andra tänker.


    Absolut inte neggig. Men när man börjar dilla om att vänta tills magen syns.... då blir det inte seriöst. 
  • Macbookpro
    Anotherone skrev 2023-07-14 14:16:42 följande:
    Absolut inte neggig. Men när man börjar dilla om att vänta tills magen syns.... då blir det inte seriöst. 

    Jag upplevde dina tidigare inlägg som neggiga med trist ton. Avslutar meningar med ?punkt? osv som jag upplever som mästrande retorik. Uppenbarligen så har folk olika upplevelser av olika tester. jag tycker man ska vara ödmjuk inför det. Något som du tycker kanske någon annan inte tycker. Vissa med stor längtan analyserar sina test noga och det finns massa trådar för det.

    Du förminskar min frågeställning genom att säga att jag bara ska följa instruktionerna och att man ?förr eller senare ? får rätt resultat. Att du sen inte klarar av att jag belyser det med att ett irioniskt exempel får stå för dig. 

  • Anelaaa89

    Jag har fått ett tydligt falskt positivt av Clearblue ultratidigt, hört att just den sorten av just det märket är känt för det.

  • svansmamman
    Anelaaa89 skrev 2023-07-29 11:45:51 följande:

    Jag har fått ett tydligt falskt positivt av Clearblue ultratidigt, hört att just den sorten av just det märket är känt för det.


    Kan du lägga upp bild? Jag har hittills aldrig sett ett tydligt falskt positivt test av cbs tidiga, utan har med enkelhet kunnat urskilja ett positivt från ett icke-positivt. Jag är därför bara nyfiken på om mina takter sitter i och min teori stämmer, eller om det faktiskt finns falska positiva. 🥰
  • Maymom

    Testa tidigt: Clearlblue


    + Kan testa 6 dagar innan BIM 
    + Upptäcker låga halter av hcg
    - Dyra
    - Kan vara svåra att tyda/ger ofta spöksträck

    Testa tidigt Digitalt: Clearblue
    + Kan testa 6 dagar innan BIM
    + Upptäcker låga halter av hcg
    + Lätta att tyda
    - Dyra

    Stickor: RFSU 
    + billiga
    + lätta att tyda
    + kan testa ÄL+10
    Ändrade lite utifrån egna erfarenheter. Dagar innan bim är ju olika för alla så svårt att säga...
Svar på tråden Olika graviditetstest - för- och nackdelar