• RahRah

    Ångest av att dricka kaffe

    Hej alla! fler som får ångest när ni har druckit kaffe? 
    jag har sedan länge tillbaka haft ångest problem i en lång period. nu mår jag bra men ja märker att när jag dricker kaffe så får jag ångest känslor tillbaka. Hjärtklappning, stressad, tänker mycket o allt som man kan känna med ångest. 
    är det vanligt att man känner så av bara kaffe :||| 

  • Svar på tråden Ångest av att dricka kaffe
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Alchemista) skrev 2023-08-13 00:02:50 följande:
    Ok tack för informationen. Själv köpte jag en burk koffeinfritt snabbkaffe av annat märke en gång och det var bara kemikalier i det.
    Eh, va? 
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Maria) skrev 2023-08-15 13:11:57 följande:
    OK men det är nog det som brukar avses menade jag 
    Va? Du skrev ju att det var kemikalier. I länken står att en av de vanligaste meroderna är utan kemikalier?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Va?) skrev 2023-08-15 13:24:50 följande:
    Va? Du skrev ju att det var kemikalier. I länken står att en av de vanligaste meroderna är utan kemikalier?
    Inte riktigt det jag skrev att det var så men det är väl det man menar när man pratar om kemikalier i koffeinfritt kaffe. 
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Maria) skrev 2023-08-15 13:29:18 följande:
    Inte riktigt det jag skrev att det var så men det är väl det man menar när man pratar om kemikalier i koffeinfritt kaffe. 
    Men VAD menar du är det man pratar om?! Min länk pratar ju om kemikalieFRI dekoffeinering.
  • Anonym (Tokfrans)
    Anonym (Va?) skrev 2023-08-15 13:24:50 följande:
    Va? Du skrev ju att det var kemikalier. I länken står att en av de vanligaste meroderna är utan kemikalier?

    Nu brukar väl inte vatten ses som en kemikalie, men det är något mycket värre: Ett gift, ett jäääätte jääääätte jääääättefarligt gift...som omflyter Visby stift. Hur läskigt är inte det? Tomte

    [ Hommage à Falstaff, fakir. ]

  • Anonym (Maria)
    Anonym (Va?) skrev 2023-08-15 14:28:34 följande:
    Men VAD menar du är det man pratar om?! Min länk pratar ju om kemikalieFRI dekoffeinering.
    Som jag uppfattat det när folk pratar om kemikalier och koffeinfritt kaffe så avses det att det används kemikalier för att få ut koffeinet ut kaffet. Ja, det kanske finns olika sätt nu vet jag det också.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Maria) skrev 2023-08-15 17:30:43 följande:
    Som jag uppfattat det när folk pratar om kemikalier och koffeinfritt kaffe så avses det att det används kemikalier för att få ut koffeinet ut kaffet. Ja, det kanske finns olika sätt nu vet jag det också.
    Ja uppenbart är det ju vanligare att INTE använda kemikalier.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Va?) skrev 2023-08-15 18:32:35 följande:
    Ja uppenbart är det ju vanligare att INTE använda kemikalier.
    Men vad som än är vanligast så det jag tänkte att när man pratar om kemikalier i det sammanhanget så är det väl ändå den metoden de menar antar jag.
  • Anonym (ångest)

    Har inte känt att jag fått ångest av kaffe direkt men är van att dricka kaffe varje dag. Men inför en tenta jag hade så kände jag att det spädde på min tenta ångest. Så om jag redan känner stark oro/nervositet så bör jag nog helst undvika kaffe. Men jag har känt ångest och druckit kaffe och ätit choklad och känt att ångesten minskar. Men det är sockret som dämpar ångesten tror jag....
    Då har det nog inte varit något adrenalin påslag som jag tror att jag får vid tentor. För då kan jag vara lite skakig. Det har jag inte känt när jag haft ångest av andra skäl.
    Så jag gissar på att kombinationen adrenalin och koffein ökar på oron.
    Jag kan också känna att jag kan få ångest och oro om jag inte har ätit på länge och börjar få lågt socker. 

  • Anonym (Va?)
    Anonym (Maria) skrev 2023-08-16 00:34:23 följande:
    Men vad som än är vanligast så det jag tänkte att när man pratar om kemikalier i det sammanhanget så är det väl ändå den metoden de menar antar jag.
    Tydligen då utan att veta något. Utan bara anta saker.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Va?) skrev 2023-08-16 06:57:03 följande:
    Tydligen då utan att veta något. Utan bara anta saker.
    Pratar någon om kemikalier i koffeinfritt kaffe så antar jag att de menar någon metod där kemikalier används, och inte någon vatten-metod i det fallet. Annars så skulle de väl inte ha nämnt kemikalier. Jag kan inte se hur det skulle vara orimligt att anta att man då syftar på det när de nämner det. Det händer att man kan diskutera och nämna saker som inte är vanliga också.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Maria) skrev 2023-08-16 13:26:11 följande:
    Pratar någon om kemikalier i koffeinfritt kaffe så antar jag att de menar någon metod där kemikalier används, och inte någon vatten-metod i det fallet. Annars så skulle de väl inte ha nämnt kemikalier. Jag kan inte se hur det skulle vara orimligt att anta att man då syftar på det när de nämner det. Det händer att man kan diskutera och nämna saker som inte är vanliga också.
    Men då kanske man kan hänvisa till vilken metod man menar. Begreppet kemikalier är brett, och det blir ju skrämselpropaganda annars.
  • Anonym (Va?)

    Här står om de olika metoderna.

    https://kafferosterietkoppar.se/info/allt-du-behover-veta-om-koffeinfritt-kaffe/


    Fyra olika. Två använder alltså bara vatten. En använder koldioxid, vilket förvisso är en kemikalie men jag tror få är rädda för den.

    Den fjärde använder kemikalier som kanske är lite mer ovanliga. Etylacetat och diklormetan. Det är nog den metoden personen pratar om, men det är alltså 1 av 4 metoder. Vill man undvika den kan man ju googla på kaffet man köper eller fråga, så får man ju ta ett koffeinfritt kaffe som skapats med någon av de andra metoderna.

    Att däremot hävda att koffeinfritt kaffe är kemikaliekaffe är faktiskt inte helt sant och blir skrämsel.

  • Anonym (Jo, är Glenn här igen)

    Fler med ångest/oro som kan beräffa hur de påverkas av kaffe/koffein?

  • Auditanne

    Ja, om jag redan är stressad inombords, som nu till julen. Stressen blir än mer påtaglig om man då intar koffeinhaltig dryck. 

    En kaffekopp enbart gör inte så stor skillnad men däremot om kaffet intas efter en Nocco, vid en fikastund med familjen. Ingen bra följd. Ångesten attackerar en på stört med mörka tankar och hemska scenarion i huvudet. 

  • flygrl
    Anonym (ångest) skrev 2023-08-16 00:49:50 följande:

    Så jag gissar på att kombinationen adrenalin och koffein ökar på oron.


    Som jag förstått det triggar koffeinet det sympatiska nervsystemet som i sin tur bl.a. stimulerar adrenalinproduktionen.
    Auditanne skrev 2023-12-23 00:45:50 följande:

    Ja, om jag redan är stressad inombords, som nu till julen. Stressen blir än mer påtaglig om man då intar koffeinhaltig dryck. 

    En kaffekopp enbart gör inte så stor skillnad men däremot om kaffet intas efter en Nocco, vid en fikastund med familjen. Ingen bra följd. Ångesten attackerar en på stört med mörka tankar och hemska scenarion i huvudet. 


    Iom Noccon har du ju redan fått en dos koffein som sen ökas av kaffe på det. 
    Ångest är hemskt, kan bara hålla med. 😕

Svar på tråden Ångest av att dricka kaffe