• buskar

    Föräldraledig en dag i veckan

    Har ett schema med många olika typer av arbetspass spritt över en 6 veckors period där jag ibland är ledig mitt i veckan, och ibland jobbar helg.

    Kan jag pga hur mitt schema ser ut, ansöka om föräldraledighet ungefär en dag i veckan, som sedan repeteras nästa schema period, exempelvis, v1 ledig onsdag, v2 ledig fredag, v3 ledig tis, osv. Och efter v6, lägga in samma föräldraledighet igen. Under låt säga 8 månaders tid. 

    Får man göra så, eller har chefen rätt att neka mig detta? Det blir ju krångligare för honom att fixa vikarier för att täcka upp enstaka pass utspridda under lång tid. Tänker mig att han föredragit att jag tog föräldraledigt veckovis med hela veckor i stället för enstaka utspridda dagar som för visso är återkommande i ett mönster inom en 6 veckors-period.

  • Svar på tråden Föräldraledig en dag i veckan
  • buskar
    Anonym (Ellen) skrev 2023-09-30 16:26:05 följande:

    Ingen orsak!
    Det här är de former av föräldraledighet som regleras i lagen. Trean och fyran är i princip samma sak ur arbetsgivarsynpunkt; du går ner i tid.
    Sen är den ena att du fyller ut med föräldrapenning medan den andra inte är det.
    Båda ligger ju dock i lagen så om man har ett tjänstepensionsavtal som justerar premier utifrån ledighet som ligger under sjuk-eller föräldraledighetslagen så ska frånvaron omfattas oavsett om man tar ut föräldrapenning eller inte.
    Femman är vab och sexan är barn för vilka man har omvårdnadsbidrag.


       1. Hel ledighet för en kvinnlig arbetstagare i samband med hennes barns födelse och för amning (mammaledighet, 4 §).
       2. Hel ledighet för en förälder tills barnet blivit 18 månader eller, under förutsättning att föräldern då har hel föräldrapenning, för tid därefter (hel ledighet med eller utan föräldrapenning, 5 §).
       3. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en åttondel medan föräldern har tre fjärdedels, halv, en fjärdedels respektive en åttondels föräldrapenning (delledighet med föräldrapenning, 6 §).
       4. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel tills, i huvudfallet, barnet fyllt åtta år (delledighet utan föräldrapenning, 7 §).
       5. Ledighet för en arbetstagares tillfälliga vård av barn (ledighet med tillfällig föräldrapenning m.m., 8 §).
       6. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel om det för barnet lämnas omvårdnadsbidrag (ledighet med omvårdnadsbidrag, 9 §).
    Tack, angående punkt 3 och 4, förstår inte att det spelar roll från AGs sida, huruvida man som förälder tar ut föräldrapenning eller ej.

    Och ang punkt 3, måste ledigheten vara uppdelad på det sättet som anges i den punkten, dvs, om jag önskar vara föräldraledig på ett sådant sätt att det motsvarar 10% i stället för 8%,  skulle det inte vara möjligt?
  • Anonym (BM)
    buskar skrev 2023-10-01 22:48:52 följande:
    Tack, angående punkt 3 och 4, förstår inte att det spelar roll från AGs sida, huruvida man som förälder tar ut föräldrapenning eller ej.

    Och ang punkt 3, måste ledigheten vara uppdelad på det sättet som anges i den punkten, dvs, om jag önskar vara föräldraledig på ett sådant sätt att det motsvarar 10% i stället för 8%,  skulle det inte vara möjligt?
    Vad sa din arbetsgivare när du frågade? 
  • Anonym (Ellen)
    buskar skrev 2023-10-01 22:48:52 följande:
    Tack, angående punkt 3 och 4, förstår inte att det spelar roll från AGs sida, huruvida man som förälder tar ut föräldrapenning eller ej.

    Och ang punkt 3, måste ledigheten vara uppdelad på det sättet som anges i den punkten, dvs, om jag önskar vara föräldraledig på ett sådant sätt att det motsvarar 10% i stället för 8%,  skulle det inte vara möjligt?
    Den kan arbetsgivaren möjligen ha större synpunkter på. Å andra sidan, om du vill ta ut 25% föräldrapenning 2 eftermiddagar per vecka (= sluta lite tidigare) så kan du landa i en väldigt udda % beroende på heltidsmåttet på din arbetsplats och det schema du har.
    Har man 40h heltid och jobbar måndag-fredag så är det lätt.
    Men är heltidsmåttet 38h, man jobbar oregelbundet etc så kanske det innebär en annan %.

    I det fallet kanske man ska ha en dialog med FK också, så att det blir rätt på totalen. När jag själv jobbade så senast, så tog jag inte ut någon fp så det var fyran utifrån lagens olika ledigheter.
    Men jag har också haft en längre period där jag var FL 20% = en dag per vecka, tog ut fp motsvarande och där ledigheten varierade över fyra rullande veckor. Där kom jag överens med FK att så länge jag på totalen tog ut 1.0 hel dag i veckan så var min SGI skyddad. Det spred sig så att någon vecka kunde jag ha 1/2 + 1/4 + 1/4 = 1 medan en annan vecka så var det 1/8 + 1/8 + 3st 1/4 = 1.
    Nu var min arbetsgivare inte så intresserad av detaljer, så länge man visste med god framförhållning hur mitt schema låg och det gjorde man, det skulle rulla på samma sätt i ett år framåt, och så länge lönen blev rätt så var de inte svåra att ha att göra med. 
  • buskar
    Anonym (Ellen) skrev 2023-10-02 09:47:22 följande:
    Den kan arbetsgivaren möjligen ha större synpunkter på. Å andra sidan, om du vill ta ut 25% föräldrapenning 2 eftermiddagar per vecka (= sluta lite tidigare) så kan du landa i en väldigt udda % beroende på heltidsmåttet på din arbetsplats och det schema du har.
    Har man 40h heltid och jobbar måndag-fredag så är det lätt.
    Men är heltidsmåttet 38h, man jobbar oregelbundet etc så kanske det innebär en annan %.

    I det fallet kanske man ska ha en dialog med FK också, så att det blir rätt på totalen. När jag själv jobbade så senast, så tog jag inte ut någon fp så det var fyran utifrån lagens olika ledigheter.
    Men jag har också haft en längre period där jag var FL 20% = en dag per vecka, tog ut fp motsvarande och där ledigheten varierade över fyra rullande veckor. Där kom jag överens med FK att så länge jag på totalen tog ut 1.0 hel dag i veckan så var min SGI skyddad. Det spred sig så att någon vecka kunde jag ha 1/2 + 1/4 + 1/4 = 1 medan en annan vecka så var det 1/8 + 1/8 + 3st 1/4 = 1.
    Nu var min arbetsgivare inte så intresserad av detaljer, så länge man visste med god framförhållning hur mitt schema låg och det gjorde man, det skulle rulla på samma sätt i ett år framåt, och så länge lönen blev rätt så var de inte svåra att ha att göra med. 
    Tack

    Det jag inte förstår är varför det har betydelse huruvida man tar ut FP eller inte för AG.

    Så man kan alltså ta ut föräldraledighet upp till 25% tills barnet fyllt 8 år, oavsett FP eller ej, det är bra att veta. Tack

    Har lite mindre än 40 tim i veckan utslaget på ett 6 veckors schema

    Så om jag tar ut en föräldraledig dag per vecka, uppdelat på ett 6.veckor, dvs totalt 6 föräldra lediga dagar, och tar ut 2 motsvarande dagar för varje föräldraledig dag, dvs 12 föräldrapenning-dagar borde det täcka upp och skydda min SGI
  • Anonym (Ellen)
    buskar skrev 2023-10-04 14:28:53 följande:
    Tack

    Det jag inte förstår är varför det har betydelse huruvida man tar ut FP eller inte för AG.

    Så man kan alltså ta ut föräldraledighet upp till 25% tills barnet fyllt 8 år, oavsett FP eller ej, det är bra att veta. Tack

    Har lite mindre än 40 tim i veckan utslaget på ett 6 veckors schema

    Så om jag tar ut en föräldraledig dag per vecka, uppdelat på ett 6.veckor, dvs totalt 6 föräldra lediga dagar, och tar ut 2 motsvarande dagar för varje föräldraledig dag, dvs 12 föräldrapenning-dagar borde det täcka upp och skydda min SGI
    Du kan i och för sig göra det om du lägger dagarna i samband med helg, tar du fredag kan du ta lördag, tar du måndag kan du ta söndag. Men annars behöver du ju inte ta ut 12 dagar om du bara är ledig 6 dagar.
  • buskar
    Anonym (Ellen) skrev 2023-10-04 21:25:31 följande:
    Du kan i och för sig göra det om du lägger dagarna i samband med helg, tar du fredag kan du ta lördag, tar du måndag kan du ta söndag. Men annars behöver du ju inte ta ut 12 dagar om du bara är ledig 6 dagar.
    Om man tar ut 2 FP-dagar på varje föräldraledig dag, borde det ju i alla fall vara tillräckligt för att  skydda SGI:n i alla fall, visst?
  • Anonym (Ellen)
    buskar skrev 2023-10-05 00:02:19 följande:
    Om man tar ut 2 FP-dagar på varje föräldraledig dag, borde det ju i alla fall vara tillräckligt för att  skydda SGI:n i alla fall, visst?
    För att skydda SGI krävs bara en.
    Har du arbete 4 dagar per vecka när du i normalfallet jobbar 5 dagar så behövs bara sysselsättning 1 dag (tex fp, studier) för att du ska komma upp i 5.
    Av ekonomiska skäl man kan dock göra som jag skrev och lägga ledigheten på fredagen samt lägga till uttag av fp på lördagen.
  • buskar
    Anonym (Ellen) skrev 2023-10-05 12:03:28 följande:
    För att skydda SGI krävs bara en.
    Har du arbete 4 dagar per vecka när du i normalfallet jobbar 5 dagar så behövs bara sysselsättning 1 dag (tex fp, studier) för att du ska komma upp i 5.
    Av ekonomiska skäl man kan dock göra som jag skrev och lägga ledigheten på fredagen samt lägga till uttag av fp på lördagen.
    Har även någon 3-dagars-vecka (dessa tre dagar är inte exakt 8 timmar vardera heller), men 2 fp-dagar torde väl täcka det också

    Och 6 dagars veckan, där torde det väl räcka med en FP-dag.

    ja får lägga i samband med helg så att jag kan ta ut FP-dag utöver föräldralediga dagen
  • Anonym (Ellen)
    buskar skrev 2023-10-05 22:46:32 följande:
    Har även någon 3-dagars-vecka (dessa tre dagar är inte exakt 8 timmar vardera heller), men 2 fp-dagar torde väl täcka det också

    Och 6 dagars veckan, där torde det väl räcka med en FP-dag.

    ja får lägga i samband med helg så att jag kan ta ut FP-dag utöver föräldralediga dagen
    Jag skulle försöka få tag i en vettig handläggare på FK och gå igenom hur mitt schema såg ut och så att jag inte tappade någon liten åttondel någonstans och förlorade min SGI enbart på grund av det.
  • buskar
    Anonym (Ellen) skrev 2023-10-06 12:55:19 följande:
    Jag skulle försöka få tag i en vettig handläggare på FK och gå igenom hur mitt schema såg ut och så att jag inte tappade någon liten åttondel någonstans och förlorade min SGI enbart på grund av det.
    Ja, jag har varit i kontakt med dem, men de ger mig olika svar. Men tack, jag tror jag vet hur jag skall lägga upp det. 

    Förresten, vet du om det spelar någon roll om föräldrapenningen måste vara en sk sjukpenningdag, eller räcker det med en lägsta nivå-dag? Det borde väl också räknas som en hel föräldrapenningdag, visst?
  • Anonym (Ellen)
    buskar skrev 2023-10-10 08:32:48 följande:
    Ja, jag har varit i kontakt med dem, men de ger mig olika svar. Men tack, jag tror jag vet hur jag skall lägga upp det. 

    Förresten, vet du om det spelar någon roll om föräldrapenningen måste vara en sk sjukpenningdag, eller räcker det med en lägsta nivå-dag? Det borde väl också räknas som en hel föräldrapenningdag, visst?
    Gentemot FK och för att behålla SGI spelar det ingen roll. Utan det beror mer på vad för slags dagar ni vill ha kvar sen?
    Vid barnets fyraårsdag får det ju bara finnas 96st, om det är ledigheten man vill åt räcker det om det är lägstanivå. Om man tror att man kommer behöva pengarna när man tar 1v ledigt över jul tex bör man kanske spara SGI-dagar.
  • buskar
    Anonym (Ellen) skrev 2023-10-10 13:31:55 följande:
    Gentemot FK och för att behålla SGI spelar det ingen roll. Utan det beror mer på vad för slags dagar ni vill ha kvar sen?
    Vid barnets fyraårsdag får det ju bara finnas 96st, om det är ledigheten man vill åt räcker det om det är lägstanivå. Om man tror att man kommer behöva pengarna när man tar 1v ledigt över jul tex bör man kanske spara SGI-dagar.
    Tappade bort tråden, sorry för sent svar. 

    Angående lägsta nivå -dag och sjukpenning dag, tänker jag att det går att skydda SGI även om man bara tar ut lägstanivå-dagar, eller måste det vara sjukpenningdagar?
  • Anonym (Ellen)
    buskar skrev 2023-10-13 08:39:04 följande:
    Tappade bort tråden, sorry för sent svar. 

    Angående lägsta nivå -dag och sjukpenning dag, tänker jag att det går att skydda SGI även om man bara tar ut lägstanivå-dagar, eller måste det vara sjukpenningdagar?
    Det spelar ingen roll alls.
    Men du måste ha tagit ut ett visst antal SGI-dagar innan du kan ta lägstanivå.
  • buskar
    Anonym (Ellen) skrev 2023-10-13 20:25:04 följande:
    Det spelar ingen roll alls.
    Men du måste ha tagit ut ett visst antal SGI-dagar innan du kan ta lägstanivå.
    Ok, låter bekant, men hade helt glömt bort, tack för påminnelsen.
Svar på tråden Föräldraledig en dag i veckan