• Anonym (Anna)

    Köpa hus som inte känns rätt

    Familjen består av en 17 åring en 12 åring o en treåring. Mannen o stora sonen har hittat drömhuset. 6 km från där vi vill bo men helt ute på landet. Huset är underbart men för stort enl mig 200kvm o 50kvm boyta med garage o stuga ovanpå. Mannen älskar stället o jag har ingen go magkänsla. Vill inte att dottern ska ha långt till kompisar mm . Vi har tittat länge o allt blir för dyrt mm. Mannen har fått nog han ska ha huset säger han. Annars kan familjen splittras han tror att jag är rädd i onödan o kommer trivas. Därför är han helt säker på att lägga bud. Jag vill ha kvar min familj men vill att alla ska vara lyckliga. Va gör man så ledsen
    Inga elaka svar behöver bara lite tips

  • Svar på tråden Köpa hus som inte känns rätt
  • Anonym (Granbarr)

    Jag kan tillägga att allt blir vad du gör det till. Jag bor själv i  ett villaområde och jag har aldrig känt mig så ensam och isolerad som jag gör här. Grannarna är i en annan ålder än mig så det finns ingen naturlig sammanhållning i grannskapet. Var och en sköter sitt och man hejar knappt på varandra.  Barnen upplever samma utanförskap då barnens kompisar bor på andra håll och behöver åka buss till både skolan och kompisar.  Jag har dock sett till att barnen verkligen får göra det dom vill på fritiden så dom inte blir sittandes här och ställer upp på skjuts , busskort och annat . Själv har jag struntat i att försöka få kontakt med grannarna utan istället ägnar mig åt mina vuxna vänner och min tomt har blivit en fristad med hjälp av växthus, inglasad uteplats och insynsskydd.

  • Tow2Mater

    Låter toppen att slippa hora grannars konstanta gräsklippare, skrikande ungar, skällande hundar etc, och bara ha 6 km att sjutsa barn vid behov.

  • Anonym (Anna)

    Det är 6 km till där vi vill bo men r
     till närmaste stad kommer det vara 1mil o till pojkarnas skola blir det 2 mil o mitt jobb 2.5 mil eftersom jag jobbar på andra sidan

  • Anonym (X)

    Hade du inte en tråd om ert dåliga förhållande nyss?

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Din man agerar heltokigt. Ett så stort beslut som ett husköp måste man vara överens om. Kan han verkligen inte tänka sig att bo någon annanstans?

    När vi köpte vårt hus var det jag som ville ha det mest. Maken gillade det också, men ville egentligen ha ett större hus. (Vi bor i en utbyggd stuga på 117 kvm och är fyra i familjen). 

    Fördelarna övervägde, vi slog till och har aldrig ångrat oss. Jag hade blivit ledsen om jag hade tvingats avstå från denna underbara gamla kåk med vedspis och hela köret. Men ALDRIG att jag hade ställt ultimatum, eller vägrat köpa ett annat hus. Hade maken inte gillat det, hade vi fått titta efter något annat. Båda kanske inte kan få drömhuset, men båda måste känna att de kan trivas. 


     

  • Anonym (Säg stopp)

    Säg ifrån nu innan han drar in hela familjen i ekonomisk kris. Han vill ha haha ja,
    det är mycket man vill ha men det är inte värt att sätta hela sin familj i skiten för att han så gärna vill ha. Han verkar oekonomisk och naiv. 

  • Tow2Mater
    Anonym (Anna) skrev 2023-10-14 16:58:42 följande:

    Det är 6 km till där vi vill bo men r
     till närmaste stad kommer det vara 1mil o till pojkarnas skola blir det 2 mil o mitt jobb 2.5 mil eftersom jag jobbar på andra sidan


    Vilken praktisk skillnad skulle typ 4 km till stad, 1.4 mil till skola, och 1.9 mil till jobb gora? Det kanske inte blir så stor skillnad som du tror?
  • Anonym (Säg stopp)

    Sälj ert hus först och sedan borde inte din man ha hand om er ekonomi då han verkar oekonomisk och impulsiv.

  • Anonym (Säg stopp)
    Anonym (X) skrev 2023-10-14 17:01:03 följande:

    Hade du inte en tråd om ert dåliga förhållande nyss?


    Vilken tråd?
  • Anonym (Säg stopp)
    Anonym (Anna) skrev 2023-10-14 16:03:13 följande:

    Vi har råd, behöver sälja våra hus. Har två o kommer troligtvis inte behöva låna något även om huset kostar 5.8. Mäklaren har redan spekulanter . Så det är inte problemet. Det är mer att jag tror att jag o vår lilla kommer känna oss isolerade. Även vår mellankille. Hade så gärna bott i kvarter. En annansak som oroar mig är en kraftledning ca 200 m från huset. Det är säkert ingen fara men oroar mig alltid lite för sådant. 

    Samtidigt får jag panik när han säger att han köper det själv annars för han mår inte bra i vårt radhus. Jag vill va med barnen 


    Du skrev ju i ts att allt blir för dyrt och nu skriver du att ni har råd. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Säg stopp) skrev 2023-10-14 18:46:28 följande:
    Du skrev ju i ts att allt blir för dyrt och nu skriver du att ni har råd. 
    Japp allt vi kikat på har gått upp till 7 el 8 milj. De har gått upp minst en miljon. Detta får vi för 6milj så vi har råd med det. Säljer vi husen så borde det inte bli mycket lån alls . Men man vet ju inte riktigt i dessa tider.
  • Jemp

    Vill du flytta ihop med någon som så
    lätt verkar ställa ultimatum och offra familjen? 
    Givetvis måste man vara överens om något så stort som ett husköp. 

  • Anonym (Säg stopp)
    Anonym (Anna) skrev 2023-10-14 19:33:04 följande:
    Japp allt vi kikat på har gått upp till 7 el 8 milj. De har gått upp minst en miljon. Detta får vi för 6milj så vi har råd med det. Säljer vi husen så borde det inte bli mycket lån alls . Men man vet ju inte riktigt i dessa tider.
    Du ska inte gå med på något du inte vill för att han hotar dig, bara det faktum att han hotar dig är skäl nog att lämna honom
  • Svw

    Du lägger in veto, såklart. Ingen husförsäljning och inget husköp innan ni är överens. Min man la in väldigt många veton när vi skulle köpa och visst blev jag besviken, men det kommer fler bostäder. Sitt ner tillsammans och diskutera vad det är ni söker. Jag själv hade aldrig kunna köpa ?ödsligt?, jag vill bo centralt, att barnen har kompisar på gatan osv. Ni får hitta era grejer. Och självklart är dålig magkänsla helt rimligt argument att använda. Både jag och mannen sa ?nej, gillar bara inte? om flera hus. 

Svar på tråden Köpa hus som inte känns rätt