• Anonym (Hjälp)

Stuga vems?

Jag lever ihop med en man som alltid vill ha övertaget .  Nu har han hittat ett hus där han vill bo mitt på landet o jag tycker inte det känns helt rätt. Kostar dessutom mycket. 

Som alltid när han inte får som han vill kommer hoten då flyttar jag själv o säljer vårt hus o vår stuga . 

Jag har varit f ledig mycket o jobbar halvtid medan mannen har eget företag o kunde lägga in en milj i stugan o vill nu sälja o att jag skriver under så han får allt den säljs för . Jag hade 2st sommar då han inte va hemma något när han byggde o miljonen han la in hade han inte tjänat om jag inte tag allt hemma o han tom sov på jobbet. Han har kontaktat en jurist o vill att jag följer med till huset men om jag inte gör det så ska han sälja stugan o ta allt. O visst är det hans pengar . Var är rätt o fel? Jag är i

• Svar på tråden Stuga vems?
  • Anonym (X)

Om du behöver skriva på nåt betyder det att du HAR rätt till pengar. Varför skulle du avstå dem?

• Anonym (g)

Du kan lika gärna lämna honom nu.

• Anonym (Stopp!)

Står du som delägare på hus och stuga? I så fall kan du dels vägra sälja och han får ta det den långa vägen via tvångsförsäljning, och om du går med på att sälja så har du rätt till din andel av den eventuella vinsten. 

Hur som helst så verkar ert förhållande vara över så det är dags att se om sitt eget hus (pun intended).

• Anonym (Hjälp)

Jag är inte en person som roffar åt mig men han sa tidigt när företaget började gå bra att jag ska se dig i en tvåa en dag o ha ett flott hus. Jag är konstant rädd över hur jag ska klara mig o nu har han kontaktat en jurist. Vi står båda på stugan men han har lagt in mycket o jg badrum grund mm. Han säger att han skrivit till juristen att jag lovat att lägga in pengar men inte lag den summan. Nu när jag inte vill bo på landet ska köpa det själv. Jag känner inte igen mig själv jag är inte girig men så rädd att de en dag blir som han sa

• Anonym (Stopp!)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-10-10 20:25:00 följande:

Jag är inte en person som roffar åt mig men han sa tidigt när företaget började gå bra att jag ska se dig i en tvåa en dag o ha ett flott hus. Jag är konstant rädd över hur jag ska klara mig o nu har han kontaktat en jurist. Vi står båda på stugan men han har lagt in mycket o jg badrum grund mm. Han säger att han skrivit till juristen att jag lovat att lägga in pengar men inte lag den summan. Nu när jag inte vill bo på landet ska köpa det själv. Jag känner inte igen mig själv jag är inte girig men så rädd att de en dag blir som han sa

Hellre lycklig i en sketen tvåa än ekonomiskt utpressad skulle jag säga. Förbered dig genom att ta kontakt med en jurist du också. 

Står ni båda som ägare och ni inte har skrivit några ytterligare avtal, så spelar det ingen roll vem som har betalat.
  • Anonym (X)

Även om du inte lagt pengar så har du ekonomiskt stått för att ni skaffat barn, och att han trots det kunnat leva som vanligt.
    Eller har han kompenserat dig för att du varit hemma med barnen, betalat in till din pension eller liknande?
    Låt honom köpa ut dig och lämna honom.

• Anonym (Anna)

Tänk bara på dig sig nu!(männen är duktiga på detta).

• Anonym (K)

Kontakta en jurist!! Skriv inte under ett enda papper som kommer från mannen! När ni diskuterar saken så vägra helst men säg ALDRIG att du ska betala något eller att du har lovat det förut, säg bara nej på alla såna frågor - han kanske spelar in dig!

• Anonym (Olivia)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-10-10 20:25:00 följande:

Men du roffar ju inte åt dig? Är huset och stugan juridiskt dina är dom ju dina. Det kommer man ju inte undan från. Du kan ju inte roffa åt dig nåt som redan är ditt, för du äger det ju redan. Ville ni att de enbart skulle vara hans hade ni ju kunnat fixa det, men ni valde att inte göra det. På alla sätt och vis har du rätt till dem, både juridiskt och moraliskt och jag skulle inte se något fel alls i att du tar med dig din del av dem. Du har ju inte lurat honom direkt.

Skriv absolut inte över dem till honom.
  • Anonym (Gifta eller sambo)

Är ni gifta eller sambo? Det spelar också in. 

Är ni gifta utan avtal kan han hota med vad som helst då är hälften av allt hans ditt, kan till och med vara så med hans företag beroende på hur det är skrivet. 

Är ni sambo är det lite lurigare. Stugan kan vara hans, det ingår inte i sambolagen. 

Skriv aldrig på något utan att kollat upp det själv. Finns många bra juristsidor på nätet. Ibland kan man även få gratis rådgivning en timma av en jurist om så är. 

• Anonym (Anna s)
    Är ni gifta utan enskild egendom, har du rätt till hälften-. Du har tom rätt till halva hans bolag (om äktenskapsförord inte finns).

Men TS, du skriver att du är rädd för det han hotar med. Men hellre att leva i en tvåa än men man som utsätter dig för ekonomisk misshandel. Ta kommandot och bryt med idioten. Det är INTE kärlek.
  • Anonym (K)
    Anonym (Gifta eller sambo) skrev 2023-10-10 20:49:34 följande:

Är ni gifta eller sambo? Det spelar också in. 

Är ni gifta utan avtal kan han hota med vad som helst då är hälften av allt hans ditt, kan till och med vara så med hans företag beroende på hur det är skrivet. 

Är ni sambo är det lite lurigare. Stugan kan vara hans, det ingår inte i sambolagen. 

Skriv aldrig på något utan att kollat upp det själv. Finns många bra juristsidor på nätet. Ibland kan man även få gratis rådgivning en timma av en jurist om så är. 

Ingen fara även om de är sambos, ts skriver att båda står på stugan :)
  • Anonym (111)

Precis, du måste också skaffa en jurist och denne behöver se alla papper också. Du ska ha det du har rätt till och mannen är den som verkar försöka roffa åt sig. 

• Anonym (Gifta eller sambo)
    Anonym (K) skrev 2023-10-10 20:51:55 följande:
    Ingen fara även om de är sambos, ts skriver att båda står på stugan :)
    My bad, det försvann i annan text när jag läste.  
  • Anonym (S)

Börja arbeta heltid så att du blir ekonomiskt oberoende och kan försörja dig själv och dina barn långsiktigt. Om ni skiljer er borde du få din del efter försäljning av hus och stuga så att du har möjlighet att köpa och få ett lån till en egen bostad. 

• Anonym (Anc)

Han verkar lite Bakom den där karln.

• fornminne

Ni bör ju separera omgående och skriv inte på ett enda papper från honom.

Det du har rätt till har du rätt till. Att du är orolig över hur du ska klara dig tyder på att du har gjort dig beroende av honom. Inte bra, man borde lära ut till tjejer redan i högstadiet att aldrig sätta sig i den sitsen. Men nu är det som det är.

Skilj dig och flytta så snart du kan! Har du släktingar eller vänner som kan hjälpa dig?

Det kommer att bli tufft, men det kommer att lösa sig. Och du kommer att må mycket bättre utan honom, även i en sliten tvåa.

• Anonym (Lis)

Är ni gifta utan äktenskapsförord har du rätt till hälften av allt, inklusive hans företag.

Är ni sambos utan samboavtal har du rätt till halva huset ni bor i samt den andelen du står som ägare av på fritidshuset. 

• Anonym (Besserwisser)

Skriv inte på något utan att kolla med en egen jurist först!
    Du kommer behöva skriva under några papper i samband med bodelning och att stugan säljs. Du behöver en egen jurist för att kolla att du inte skriver på något som lurar dig.

Svar på tråden Stuga vems?