• Anonym (Erica)

    Vad har gått fel i en stalkers hjärna?

    Vad har gått fel i en stalkers hjärna? Är dem psykopater? Är dem kär i en? Hur kan dem själva inte se att deras beteende är olämpligt? Eller gör dem det men struntar i det? 
  • Svar på tråden Vad har gått fel i en stalkers hjärna?
  • Anonym (r)
    Anonym (Fiolita) skrev 2023-11-22 12:13:05 följande:
    Du skriver alltid om detta men ja har aldrig sett din stalker skriva till dig och det du skriver om. Du är den som verkar vara stalker som skriver sida upp och ner om detta. Jag har aldrig sett den mannen heller skriva här han borde ju vara den som är närmast till hands att sätta ner foten. Det enda jag och säkert många mer mig ser är dina långa texter som låter som en konspiration 

    Tråden är körd nu :( Synd på vad som kunde blivit en bra diskussion men där alla kommer anklagas för att vara en stalker med extrema hot tilldelade sig.


    inte ditt fel alltså

  • Slagen dam
    Anonym (Fiolita) skrev 2023-11-22 12:22:21 följande:
    Det sista är viktigt att det finns ensamma olyckliga människor som vill få uppmärksamhet genom att säga sig vara stalkad. Det har jag sett härinne
    Om du slutar använda "härinne" och din undermåliga kommatering i ditt korståg mot ensamma så kanske någon tar dig och dina hjälpkonton på allvar, pun intended?

    Det är oftast du som startar de här trådarna också, som exempelvis den här. 

    www.familjeliv.se/forum/thread/82663427-kan-folk-bara-sluta-tycka-synd-om-sig-sjalva

    Eller den här 

    www.familjeliv.se/forum/thread/82612058-fler-som-upplever-att-valdigt-manga-bara-vill-trycka-ner-andra-har

    Eller den här 

    www.familjeliv.se/forum/thread/82663209-varfor-skriver-ni-alltid-om-att-fortjana-battre

    Eller den här 

    www.familjeliv.se/forum/thread/82655122-hitta-den-har-traden-du-vet-vem-du-ar

    Och även om detta inte är dina trådar blir man ju helt mörk, ja olycklig, i sinnet av att läsa vad folk skriver i dem.

    Hade det inte varit för dig och d så hade du aldrig utsatt mig.
  • Slagen dam

    Jag lovar att nästa tråd av om stalkning du startat den senaste tiden syfte att få uttrycka dig om att någon hotar dig, något jag aldrig sett dig bli utsatt för så ska du få ha dina diskussioner med dig själv för dig själv.

    De få som läser har fattat. 

  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Fiolita)
    Anonym (r) skrev 2023-11-22 12:34:11 följande:

    Tråden är körd nu :( Synd på vad som kunde blivit en bra diskussion men där alla kommer anklagas för att vara en stalker med extrema hot tilldelade sig.


    inte ditt fel alltså


    Ojoj? my bad. Jag som tyckte det lät så klockrent beskrivet av nåt jag inte kunde uttrycka själv då jag tycker mig läsa mycket i den andan. Bland annat av ovanstående skribent. Men jaja, det var mina reflektioner. Synd att tråden blev förstörd det var inte min mening 
  • Anonym (Fiolita)
    Slagen dam skrev 2023-11-22 12:39:55 följande:

    Jag lovar att nästa tråd av om stalkning du startat den senaste tiden syfte att få uttrycka dig om att någon hotar dig, något jag aldrig sett dig bli utsatt för så ska du få ha dina diskussioner med dig själv för dig själv.

    De få som läser har fattat. 


    Jag har inte den blekaste aning vad du yrar om faktiskt. Men jag anar att jag klev på en öm punkt med tanke på din reaktion. Jag har inte startat några trådar om stalking och vem du än är så verkar det som jag gissade helt rätt. My bad så sjukt 
  • Anonym (r)
    Anonym (Fiolita) skrev 2023-11-22 12:59:16 följande:
    Ojoj? my bad. Jag som tyckte det lät så klockrent beskrivet av nåt jag inte kunde uttrycka själv då jag tycker mig läsa mycket i den andan. Bland annat av ovanstående skribent. Men jaja, det var mina reflektioner. Synd att tråden blev förstörd det var inte min mening 
    Jag skrev ju att det inte var ditt fel ;P
  • Eurydike
    Slagen dam skrev 2023-11-22 10:49:18 följande:
    "Jag lägger till att stalkern troligen har väldigt få fungerande relationer och därför får stark ångest när en relation som hen haft stort hopp om hotas/upphör. Ångesten driver fixeringen, att hen måste få det att fungera."

    Tror du att en "good stalker" lägger över den här känslan på sitt offer?

    Jag har nämligen fått höra att personen alltid kommer att finnas kvar osv från flera håll. 

    Jag har bara tagit detta rent bokstavligt, men inte tänkt på att det ju riskerar att  plantera ett "beroende" av "the good stalker" i en.

    Jag vet att en av personerna återkommande sökt upp personer här att "hjälpa", skrev en period ofta om sig själv som en "hjälpare", ofta i trådar som jag brukade anmäla där en person som jag gissar inte fanns skrev om sina suicidtankar om och om igen. 

    Den skrev också att den aldrig skulle sluta skriva först. 
    Jag tror att personen tror att ni kom fram till ett gemensamt avslut. Ett positivt sådant, där ni kom överens om att misstankarna om att personen skulle kunna vara din stalker gjorde det omöjligt att ha en vänskapsrelation. Grunden i en vänskapsrelation måste vara tillit, inte misstänksamhet.

    I ett inlägg i den här tråden skriver du att man blir ?helt mörk, ja olycklig, i sinnet? av att läsa vad som skrivs i vissa trådar, samtidigt verkar du inte tycka om att människor försöker hjälpa andra. Vad är en lagom nivå av hjälpsamhet enligt dig och hur vet man var den magiska gränsen går?

    Att försöka hjälpa utsatta personer och att ägna sig åt stalking är två skilda saker. I det första fallet söker personen hjälp och kontakt, i det andra gör den inte det. Då är kontakten upprepad, ofrivillig och riktar sig mot en och samma person.

    När är det okej att sluta skriva, om det inte är det när man gemensamt kommer fram till att det är bäst att sluta skriva och dessutom skiljs åt som vänner?
  • Tukt
    Slagen dam skrev 2023-11-22 07:58:16 följande:

    Tukt, du har varit inne på maktstrukturer i en annan tråd nyligen.

    Maktstrukturer och stalkning/förföljelse/trakasserier är förmodligen intimt sammankopplade.

    Stalkning börjar väl ofta i att det funnits någon typ av relation mellan offer och stalkare. Den som stalkar kan sedan inte acceptera att relationen förändrats. 

    I mitt fall började förföljelsen på FL med att jag hade en mailkonversation med samma man som en person här haft en sexuell kontakt och otrohet med. 

    Personen började med att skriva att hon läst våra mail innan hon gick över till att skriva att det blivit polissak och göra trådar utifrån min information under sommaren.

    Jag tror att det för vissa antagligen går att se vad som står i ett konto även anonymt och i DM. 

    Jag har vad jag vet inte träffat henne. Jag har bara träffat en annan kvinna från FL. 


    I det fallet handlade det kanske om en annan typ av makt. Men å andra sidan genomsyrar makt det mesta.
    I fallet med stalking är det väl att en person känner att den saknar makt och kontroll över sitt liv. Och med hjälp av stalkingen kan återta det.
  • Core

    Jag skulle säga att en stalker är kär i kärleken, inte personen. På samma sätt som någon med extrem ångest till slut blir rädd för rädsla, alltså man är rädd för känslor, inte skeenden 

    Denne har fått en trevlig känsla, och blir besatt av att känna så. Det är så diffust med känslor, så det går inte att applicera logik på samma sätt som man kan på en person

  • Slagen dam
    Core skrev 2023-11-23 15:31:39 följande:

    Jag skulle säga att en stalker är kär i kärleken, inte personen. På samma sätt som någon med extrem ångest till slut blir rädd för rädsla, alltså man är rädd för känslor, inte skeenden 

    Denne har fått en trevlig känsla, och blir besatt av att känna så. Det är så diffust med känslor, så det går inte att applicera logik på samma sätt som man kan på en person


    Det är tydligen beroendeframkallande att hålla på med stalkning. Samma tomhet som den som är kär i kärleken tillfälligt lindrar med passion och förälskelse kan bilda grund för stalkning. Det kallas dubbelbindning har jag för mig. Skulle inte jämföra det med en trevlig känsla, utan mer den sortens mysrysningar som skräckfilm framkallar i tonårstjejer innan de mognar. Jag vet en man som varit "en tonårstjej" hela livet på det området, antagligen för att han genomgått ett barndomstrauma och behövde den där skräckfyllda upplevelsen för att känna sig hel. 

    "Ive found that people with an anxious attachment style ? that is, those with low self-esteem, a fear of rejection, and greater jealousy in relationships ? are more likely to Facebook stalk current and ex-partners. They may monitor their Facebook profiles to feel close to them, and to identify or ward off any threats from real or imagined romantic rivals."

    theconversation.com/facebook-stalking-your-ex-can-become-addictive-and-hurt-you-in-the-long-run-49515

    "stalking narrows the perspective
    stalking costs a lot of time and energy
    stalking leads to inner emptiness that is ?filled? with more stalking
    stalking enhances loneliness and is perceived as personal suffering
    stalking is experienced as an addiction, almost as a compulsion
    stalking is a criminal offence and leads to the intervention of the police and justice"

    www.stop-stalking-berlin.de/en/for-people-who-stalk-2/

    Den som vill veta mer om stalkning som beroende kan söka själv på addictive stalking
  • Anonym (Deme)

    Tyvärr så kan de va att dom får för sig saker o använder sin narcissism o psykopati till att tvinga sina offer till att va med dem vad än de än är. 

  • Ms anybody

    Är du förföljd av en stalker? En stalker kan utvecklas och bli farlig. Det kan tex vara en person har blivit besatt i nån tjej han såg på stan eller så har fått nobben av en tjej på ett fullt sätt som har gjort honom arg och har då börjat följa tjejen. Kanske för att skrämma henne lite i början. Men det kan bli intensivare och då  blir värre i form av att stalker blir modigare. Finns ju stalkers som har tagit sig in  i hus och stått i sovrummet och tittat på när tjejen sov osv. Finns även fall där det tillslut har lett  till mord. Jag blev själv jagad av en stalker en gång när jag var yngre. Och han var ofarlig i början med det eskalerade och slutade med att han och 2 andra killar följde efter mig och några av mina tjej kompisar in på en klubb och där försökte han ta mig och ta mig därifrån. Det kom 2 säkerhets vakterna och stoppade honom och det kom även 2 poliser några minuter efter eftersom de inte kunde hålla ner honom. Så 4:a personer fick brotta ner honom innan de fick in han i polisbilen. Jag fick då lära mig då att en ofarlig verkade vara trevlig kille (som jag inte kände) förvandlades till en farlig stalker som försökte ta mig och släppa bort mig till gud vet vart med hjälp av 2 killar som han kände. Helt sjuk.

  • Anonym (Kan lite förstå)

    Jag kan till viss del förstå. Det kan sno runt i huvudet när man är olyckligt förälskad, på grund av de egentillverkade kemikalierna som pumpas genom blodet och hjärnan. De är ingen lek - de är hjärnans eget knark! De skapar bland annat ett band, en känsla av att höra samman med den här personen som är så stark, att det liksom inte går att förstå att han eller hon inte känner samma tillbaka. Man tänker att det bara är en tidsfråga, att man måste få honom/henne att känna efter en gång till...

    Parbindningssystemet går så att säga i baklås, när det inte sker mellan två personer utan bara inne i hjärnan på den ena. Kruxet är att det ändå KÄNNS likadant...

    ...och även detta, att man har den här starka längtan efter kontakt med personen. Får man ingen bra kontakt så kan till och med en dålig kontakt vara bättre, för då har han/hon SETT en i alla fall. Han/hon är medveten om att man finns och man får bekräftelse på det. 

    Det blir som en abstinens, man har behov av att få möten med personen, synintryck, hörselintryck, ta del av personens tankar... Och allt verkar perfekt: personen är underbart snygg/vacker, manlig/kvinnlig, har en välmodulerad röst, är oerhört intelligent och uttrycker sig så poetiskt. (D.v.s. man UPPLEVER det som det.)

    Vem har inte någon gång smugit runt ett hus och tittat upp mot en viss persons fönster..? Idag sker ju mycket digitalt: man dammsuger internet efter uppgifter om honom/henne, foton, videoklipp och texter som han/hon har skrivit. Om man är blockad på personens sociala media försöker man kanske med en falsk identitet, eller gör sig vän med någon som är vän med honom/henne, så att man får titta genom vännens konto...

  • Anonym (Jag_såg)
    Anonym (Kan lite förstå) skrev 2023-12-07 07:22:13 följande:

    Jag kan till viss del förstå. Det kan sno runt i huvudet när man är olyckligt förälskad, på grund av de egentillverkade kemikalierna som pumpas genom blodet och hjärnan. De är ingen lek - de är hjärnans eget knark! De skapar bland annat ett band, en känsla av att höra samman med den här personen som är så stark, att det liksom inte går att förstå att han eller hon inte känner samma tillbaka. Man tänker att det bara är en tidsfråga, att man måste få honom/henne att känna efter en gång till...

    Parbindningssystemet går så att säga i baklås, när det inte sker mellan två personer utan bara inne i hjärnan på den ena. Kruxet är att det ändå KÄNNS likadant...

    ...och även detta, att man har den här starka längtan efter kontakt med personen. Får man ingen bra kontakt så kan till och med en dålig kontakt vara bättre, för då har han/hon SETT en i alla fall. Han/hon är medveten om att man finns och man får bekräftelse på det. 

    Det blir som en abstinens, man har behov av att få möten med personen, synintryck, hörselintryck, ta del av personens tankar... Och allt verkar perfekt: personen är underbart snygg/vacker, manlig/kvinnlig, har en välmodulerad röst, är oerhört intelligent och uttrycker sig så poetiskt. (D.v.s. man UPPLEVER det som det.)

    Vem har inte någon gång smugit runt ett hus och tittat upp mot en viss persons fönster..? Idag sker ju mycket digitalt: man dammsuger internet efter uppgifter om honom/henne, foton, videoklipp och texter som han/hon har skrivit. Om man är blockad på personens sociala media försöker man kanske med en falsk identitet, eller gör sig vän med någon som är vän med honom/henne, så att man får titta genom vännens konto...


    Det som många inte fattar är också att det är lätt för vem som helst som går in för det att lägga pussel av de spår och uppgifter en människa lämnar om/ av sig själv på internet. En person som skriver på forum som detta t.ex. kanske lämnar,, ibland oavsiktligt och utan att tänka på det, spår som kan leda en stalker vidare till att ta reda på något mer på någon annan sajt, sociala medier och upplysningssajter t.ex.

    En stalker som verkligen vill ha reda på saker om och få fatt på en person kan lyckas lättare med det idag än innan internets tillkomst.

Svar på tråden Vad har gått fel i en stalkers hjärna?