• Anonym (T)

    Telefonskräck

    Jag har telefonskräck!


    Jag får panik när någon ringer. Jag tänker att nu kommer jag få dåliga nyheter, så är det någon som kommer vilja ha svar på något som jag inte kan svara på- och så får jag panik för att jag inte kan komma på ett bra svar på en gång.

    Det värsta är ju att jag måste svara för jag är arbetssökande. Varför ska det vara så otroligt obehagligt att svara i telefonen? 
    Bara ringsignalen ger mig panikkänslor. 

    Så trött på att allt ger mig ångest. Hjälp. :(
    Kan man bli av med sin prestationsångest? Jag tror det är det där att jag vet att den som ringer, om det är en potentiell arbetsgivare framför allt- kommer bedöma hur jag låter, vad jag säger osv. och det är det som skapar den här paniken.

  • Svar på tråden Telefonskräck
  • Anonym (Klara)
    Anonym (T) skrev 2023-12-06 15:39:56 följande:
    Telefonskräck

    Jag har telefonskräck!


    Jag får panik när någon ringer. Jag tänker att nu kommer jag få dåliga nyheter, så är det någon som kommer vilja ha svar på något som jag inte kan svara på- och så får jag panik för att jag inte kan komma på ett bra svar på en gång.

    Det värsta är ju att jag måste svara för jag är arbetssökande. Varför ska det vara så otroligt obehagligt att svara i telefonen? 
    Bara ringsignalen ger mig panikkänslor. 

    Så trött på att allt ger mig ångest. Hjälp. :(
    Kan man bli av med sin prestationsångest? Jag tror det är det där att jag vet att den som ringer, om det är en potentiell arbetsgivare framför allt- kommer bedöma hur jag låter, vad jag säger osv. och det är det som skapar den här paniken.


    Sök hjälp, så här kan du inte ha det. 
  • Anonym (T)
    Anonym (Klara) skrev 2023-12-06 15:42:17 följande:
    Sök hjälp, så här kan du inte ha det. 
    Vad menar du, terapi för telefonskräck?
  • Anonym (1177)
    Anonym (T) skrev 2023-12-06 16:25:30 följande:
    Vad menar du, terapi för telefonskräck?
    Ja, det finns terapi för fobier.
  • Anonym (T)
    Anonym (1177) skrev 2023-12-06 16:32:09 följande:
    Ja, det finns terapi för fobier.
    Okej. Tror du att det fungerar då?
  • Anonym (1177)
    Anonym (T) skrev 2023-12-06 16:37:11 följande:
    Okej. Tror du att det fungerar då?
    Ja det finns flera decennier av bevis för att t ex KBT fungerar väl mot fobier av olika slag. Kontakta din VC för vidare information. Det finns till och med KBT att få via internet i vissa regioner, som ett självständigt program där man ändå har tät kontakt med psykolog via plattformen.
  • Anonym (Abc)

    Eftersom jag lidit av telefonfobi själv så kan jag bara meddela att det går att lösa. Min fobi handlade dock om att jag inte trivs när andra runt omkring hör mig. Jag hade inte fobi för den jag pratade med.


    Jag började på ett arbete där jag var tvungen att svara i telefon flera ggr per dag och det gick nästan över direkt.

    Acceptera ditt handikapp säg till dig själv att allt som du tror kan hända mycket väl kan göra det men att det är ok. Du kan till och med erkänna för den du talar med att du tappar koncentrationen och be om Ursäkt. Förbered en standardmening du kan använda när det händer.

  • Anonym (T)
    Anonym (Abc) skrev 2023-12-06 18:37:42 följande:

    Eftersom jag lidit av telefonfobi själv så kan jag bara meddela att det går att lösa. Min fobi handlade dock om att jag inte trivs när andra runt omkring hör mig. Jag hade inte fobi för den jag pratade med.


    Jag började på ett arbete där jag var tvungen att svara i telefon flera ggr per dag och det gick nästan över direkt.

    Acceptera ditt handikapp säg till dig själv att allt som du tror kan hända mycket väl kan göra det men att det är ok. Du kan till och med erkänna för den du talar med att du tappar koncentrationen och be om Ursäkt. Förbered en standardmening du kan använda när det händer.


    Tack!!
    Det är ju det där... att man måste kämpa sig igenom det som är läskigt, och att man då förhoppningsvis kommer märka att det är läskigare i ens huvud än i verkligheten.

    Vad tycker du man kan ha för standardmening att säga? 
  • Anonym (hon den där)

    Herregud vad jag önskar att min man hade gått i terapi för sin telefonfobi.

    Vi har nog haft hundratals gräl om det genom åren, att han aldrig får tummen ur att ringa varken släkten eller vännerna och sitter sen och surar för att "jag är så ensam och ingen ringer".

    Eller missar viktiga saker pga för sent på bollen.

    Nähä, vad kan det bero på? Tomte

    ...jag blir galen...

  • RaYzLeR

    Jag har telefonfobi, men det beror på min Asperger. Jag har svårt att ringa myndigheter osv då jag inte vet hur jag ska inleda samtalet.

  • Anonym (M)
    RaYzLeR skrev 2023-12-06 19:02:55 följande:

    Jag har telefonfobi, men det beror på min Asperger. Jag har svårt att ringa myndigheter osv då jag inte vet hur jag ska inleda samtalet.


    Sådär var jag också ibland, och kände mig obekväm och tror jag ska göra bort mig, men har insett att det löser sig alltid, folk på myndigheter, företag osv frågar när de inte fattar vad man menar. Och de bryr sig inte heller om vad jag är för person som inte formulerade mig tillräckligt bra från början, de vill bara göra sitt jobb komma vidare och handlägga ärendet. De har träffat på alla möjliga sorters människor som säkert betedde sig underligare än mig. sen när de lagt på så funderar de inte över hur jag formulerade mig osv. Utan går vidare med nästa samtal.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (T) skrev 2023-12-06 18:56:24 följande:
    Tack!!
    Det är ju det där... att man måste kämpa sig igenom det som är läskigt, och att man då förhoppningsvis kommer märka att det är läskigare i ens huvud än i verkligheten.

    Vad tycker du man kan ha för standardmening att säga? 
    Eftersom min telefonfobi inte krävde någon standardmening då jag inte hade fobi för den jag pratade med kanske jag inte är rätt att råda dig angående det. Du vet nog bäst själv men här kommer ett förslag:

    Ursäkta, jag Vet att det här låter galet men jag har typ lite telefonfobi och då tappar jag lite fokus kan jag få fundera på svaret?

    Det kan vara så att du genom att informera din motpart om problemet slappnar av och hittar orden annars kanske du får be att återkomma alternativt om det är för stort steg så kan du bara säga Att du står lite illa till och fråga om dem inte kan kontakta dig via mail.
  • Anonym (T)
    Anonym (hon den där) skrev 2023-12-06 18:59:16 följande:

    Herregud vad jag önskar att min man hade gått i terapi för sin telefonfobi.

    Vi har nog haft hundratals gräl om det genom åren, att han aldrig får tummen ur att ringa varken släkten eller vännerna och sitter sen och surar för att "jag är så ensam och ingen ringer".

    Eller missar viktiga saker pga för sent på bollen.

    Nähä, vad kan det bero på? Tomte

    ...jag blir galen...


    Okej.
    Jag har inte lika stort problem att ringa folk jag känner. Det är när jag vet att det är extra viktigt att göra ett gott intryck som jag får lite panik....
Svar på tråden Telefonskräck