• Anonym (Snäll)

    Klasskassan - ett barn betalar inte

    klassen samlar pengar till en klassresa och jag organiserade en av aktiviteterna. Barnen fick helt frivilligt sälja varor. Varorna kom till mig och alla kom och hämtade, delade ut till sina kunder och swishade mig. Jag betalade fakturan till företaget och satte in vinsten på klasskontot. 


    nu till problemet. Ett barn sålde för drygt 1000:-  Trots flera påminnelser från mitt barn i skolan kom hon inte och hämtade varorna. Barnen är 11 år och jag har aldrig träffat denna tjej. Efter några veckor letade jag upp hennes efternamn och gick dit med varorna. Jag tyckte pappan var lite obehagligt men jag förklarade hur man betalar och han sa att han skulle göra det. Nu har det gått flera veckor till. Både mitt barn och fröken har påminnt flickan. 


    Hur ska jag göra? Jag ligger ju ute med dessa pengar nu. Kan jag ta pengarna från barnens konto? Eller ligger det på mig som organiserat detta att riskera att förlora 1200:- ? 

  • Svar på tråden Klasskassan - ett barn betalar inte
  • Anonym (Snäll)
    Anonym (M) skrev 2023-12-18 10:36:43 följande:
    Så skolan dina barn gör på förbjuder ledighet för barnen när de går i 6an. Varför? Låter inte som en speciellt bra skola. 
    ja, så är det här, i 3an, 6an och 9an när det är nationella prov får man inte, eller i alla fall svårare att få ledigt. Vet en till skola där det är samma. Gäller inte bara dagen för proven utan generellt under provperioden, vilket är typ hela året. 
  • Anonym (Snäll)
    Anonym (M) skrev 2023-12-18 10:40:39 följande:
    Pojkar som är äldre än de uppgett? Gossekärlek? Vad pratar du om? 
    Ja exakt! Jag oroar min inte för nån "gossekärlek" vad nu det är. Att nån 11 åring skulle vara äldre än vad dom uppget? Fattar inte vad hen snackar om. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Snäll) skrev 2023-12-18 12:16:57 följande:
    Fast nej, nationella prov är inte under hela året. 
    Anonym (Snäll) skrev 2023-12-18 12:16:57 följande:
    Ja exakt! Jag oroar min inte för nån "gossekärlek" vad nu det är. Att nån 11 åring skulle vara äldre än vad dom uppget? Fattar inte vad hen snackar om. 

    Nej, och inte lär vi få något svar heller. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (M) skrev 2023-12-18 23:39:31 följande:
    Fast nej, nationella prov är inte under hela året. 
    Anonym (Snäll) skrev 2023-12-18 12:16:57 följande:
    Ja exakt! Jag oroar min inte för nån "gossekärlek" vad nu det är. Att nån 11 åring skulle vara äldre än vad dom uppget? Fattar inte vad hen snackar om. 

    Nej, och inte lär vi få något svar heller. 
    Det förklarade jag ju redan inom parantes. Idag är det farligare än någonsin att låta random elever - som bara råkat placeras i samma skolklass - sova tillsammans utan att någon vuxen är med i rummet. Eftersom det finns barn och ungdomar i Sverige nu som dels är äldre än de uppgett (de ljuger om sin ålder för att det ökar deras chanser att få stanna om de officiellt räknas som "barn"), och dels för att det i vissa länder som t.ex. Afghanistan finns en tradition med sexuellt utnyttjande man-ung pojke samt äldre pojke-yngre pojke. Det viktiga för dem är ju att flickornas oskuld bevaras till bröllopsnatten.

    Läs här t.ex., det är från Pravda d.v.s. SVT så det måste ni tro på:

    www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/svt-granskar-overgrepp-bland-ensamkommande

    Under drygt ett år har 15 ensamkommande pojkar från Afghanistan dömts för gruppvåldtäkter på andra pojkar i Sverige. Hur kommer det sig att vissa unga från Afghanistan förgriper sig på pojkar? SVT Nyheter Väst tar sig idag an ett tabubelagt ämne.

    Nu tror inte jag heller att någon ensamkommande finns i en klass med 11-åringar, men på högstadiet placeras ynglingar som att döma av längden, utseendet och skäggväxten kan vara både 18 och 20 år. D.v.s. om du har ett barn på högstadiet, och driver igenom en klassresa för att du vill vara beskäftig och bestämma över andra och få uppmärksamhet, så kan din son - eller någon annans - hamna i samma rum/tält som en sådan ung man. Sverige är inte Bullerbyn längre (och har egentligen aldrig varit det). 
  • Anonym (Katten)
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-19 05:22:03 följande:
    Det förklarade jag ju redan inom parantes. Idag är det farligare än någonsin att låta random elever - som bara råkat placeras i samma skolklass - sova tillsammans utan att någon vuxen är med i rummet. Eftersom det finns barn och ungdomar i Sverige nu som dels är äldre än de uppgett (de ljuger om sin ålder för att det ökar deras chanser att få stanna om de officiellt räknas som "barn"), och dels för att det i vissa länder som t.ex. Afghanistan finns en tradition med sexuellt utnyttjande man-ung pojke samt äldre pojke-yngre pojke. Det viktiga för dem är ju att flickornas oskuld bevaras till bröllopsnatten.

    Läs här t.ex., det är från Pravda d.v.s. SVT så det måste ni tro på:

    www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/svt-granskar-overgrepp-bland-ensamkommande

    Under drygt ett år har 15 ensamkommande pojkar från Afghanistan dömts för gruppvåldtäkter på andra pojkar i Sverige. Hur kommer det sig att vissa unga från Afghanistan förgriper sig på pojkar? SVT Nyheter Väst tar sig idag an ett tabubelagt ämne.

    Nu tror inte jag heller att någon ensamkommande finns i en klass med 11-åringar, men på högstadiet placeras ynglingar som att döma av längden, utseendet och skäggväxten kan vara både 18 och 20 år. D.v.s. om du har ett barn på högstadiet, och driver igenom en klassresa för att du vill vara beskäftig och bestämma över andra och få uppmärksamhet, så kan din son - eller någon annans - hamna i samma rum/tält som en sådan ung man. Sverige är inte Bullerbyn längre (och har egentligen aldrig varit det). 
    Tänk att verkligen behövde förklara det uppenbara...
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Katten) skrev 2023-12-19 08:32:59 följande:
    Tänk att verkligen behövde förklara det uppenbara...
    Jag tror nog att de förstår, men de vill låtsas att de inte förstår, för att de vill vara så fina i kanten.

    Det är samma som när någon kastar en gravid ung flicka från balkongen. Då ska denna typ av människor alltid låtsas att de inte förstår vilken grupp det måste röra sig om. Skulle kunna vara vilka svenskar som helst som tröttnar på en tonårsflickas självcentrerade beteende, och slänger ut henne över balkongräcket liksom, inget ovanligt alls.

    Eller om det handlar om någon som dödats i en klanstrid. Då ska de låtsas att de trodde att det var klanerna Lundblad och Bergström som tagit till knivarna igen...
  • Anonym (Katten)
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-19 09:57:28 följande:
    Jag tror nog att de förstår, men de vill låtsas att de inte förstår, för att de vill vara så fina i kanten.

    Det är samma som när någon kastar en gravid ung flicka från balkongen. Då ska denna typ av människor alltid låtsas att de inte förstår vilken grupp det måste röra sig om. Skulle kunna vara vilka svenskar som helst som tröttnar på en tonårsflickas självcentrerade beteende, och slänger ut henne över balkongräcket liksom, inget ovanligt alls.

    Eller om det handlar om någon som dödats i en klanstrid. Då ska de låtsas att de trodde att det var klanerna Lundblad och Bergström som tagit till knivarna igen...
    Helt riktigt, och fullständigt obegripligt.
    Fast det kanske beror på att dessa individer aktivt bidrog till detta genom sitt sätt att rösta, vad vet man... för de kan väl inte på allvar tro att det är Kalle och Pelle som är ute och firar Hamas terror mot Israel, eller att det är Lisa och Lennart som eldar bilar?
  • Anonym (P)

    Jag ser att TS inte svarat på frågan om hens barn instruerades i att prata med klasskamraten enskilt. Jag gissar således på inte.

    Men alltså, dessa mammor som kommer med alla glada idéer. På mitt barns skola, har föräldraföreningen bestämt att barnen ska välkomnas med ballongpyntad skolgård när de kommer tillbaka till skolan efter jullovet. Nu raggas föräldrar som kan tänka sig att ställa upp och dekorera i ottan. "Alla behövs!". Tja, hade de ägnat sig åt något vettigt, hade jag kunnat ställa upp. Men rent trams, lägger jag inte min tid på!

  • Anonym (XXX)
    Anonym (Katten) skrev 2023-12-19 10:04:22 följande:
    Helt riktigt, och fullständigt obegripligt.
    Fast det kanske beror på att dessa individer aktivt bidrog till detta genom sitt sätt att rösta, vad vet man... för de kan väl inte på allvar tro att det är Kalle och Pelle som är ute och firar Hamas terror mot Israel, eller att det är Lisa och Lennart som eldar bilar?
    LÄGG NER alla "föräldraföreningar"! Sådana har nog aldrig i världshstorien gjort någon nytta, utan enbart skada. 
  • Anonym (Snäll)
    Anonym (P) skrev 2023-12-19 18:31:31 följande:

    Jag ser att TS inte svarat på frågan om hens barn instruerades i att prata med klasskamraten enskilt. Jag gissar således på inte.

    Men alltså, dessa mammor som kommer med alla glada idéer. På mitt barns skola, har föräldraföreningen bestämt att barnen ska välkomnas med ballongpyntad skolgård när de kommer tillbaka till skolan efter jullovet. Nu raggas föräldrar som kan tänka sig att ställa upp och dekorera i ottan. "Alla behövs!". Tja, hade de ägnat sig åt något vettigt, hade jag kunnat ställa upp. Men rent trams, lägger jag inte min tid på!


    Jag har svarat på den frågan, men förstår att det är svårt att hitta bland alla inlägg. 


    Jag bad honom fråga om hon hunnit dela ut varorna och om hon vet hur hon betalar. Och speciellt att han INTE skulle fråga varför hon inte betalt. 


    Jo jag förstår att dom flesta här tycker att detta var fel av mig, men det slutade ju bra och pappan har betalt och dom har lyckats dela ut nästan alla trots borttappad lapp. 


    Trevligt med glada idéer. Jag hade lätt tackat nej till att komma och dekorera :) Lägger inte heller min tid på det. Men inget emot att dom som vill gör det. (Bara dom även städar upp.)

  • Anonym (XXX)
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-19 18:57:13 följande:
    LÄGG NER alla "föräldraföreningar"! Sådana har nog aldrig i världshstorien gjort någon nytta, utan enbart skada. 
    Det här skulle vara svar på P.s inlägg, inte på Kattens!
Svar på tråden Klasskassan - ett barn betalar inte