• 19977

    Föda stort barn / makrosomi

    Hej!
    Är det någon här som har erfarenhet av att föda stora barn? Dela gärna med er av era historier. Och med stora barn så menar jag medicinskt stora barn, makrosomi, alltså ett barn som väger 4500g eller mer (eller förväntas väga över 4500g vid beräknad födsel).


    1. Hur gick förlossningen till?
    2. Vilken region bor du i?
    3. Hur många barn har du och har alla varit stora?
    4. Har ni stora barn i släkten?
    5. Hade/har du diabetes/graviditetsdiabetes?
    6. Hur mycket gick du upp i vikt under graviditeten och vad vägde du innan? Hur lång är du?
    7. När i graviditeten fick du veta att barnet var stort?
    8. Vilket år var detta?
    9. Hur såg din kost ut under graviditeten?


    - Jag har 1 barn som föddes 2023 i Göteborg via planerat kejsarsnitt. Det upptäcktes tyvärr väldigt sent i graviditeten vid ett tillväxtultraljud (BF+6) att barnet beräknades väga ca 5000g och jag blev starkt avrådd från vaginal födsel. Ut kom en flicka två dagar senare som vägde över 5700g. Förlossningsläkarna avrådde från igångsättning pga att ?fejk-värkarna? inte är lika effektiva på att få ut ett så stort barn jämfört med om en spontan förlossning hade startat.

    - Jag hade väldigt stor mage under hela graviditeten, fick mycket oförskämda kommentarer angående det. Min barnmorska var dock aldrig orolig över barnets storlek då jag följde min egen kurva (låg lite över medel på SF-måttet hela graviditeten fram tills sista besöket då måttet vuxit 6cm på en vecka). Hade jag fått ett tillväxtultraljud i tid så hade jag kunnat få en igångsättning i exempelvis vecka 38 enligt förlossningsläkaren.


    - I övrigt var jag smal innan jag blev gravid, vägde 66 kilo och är 169cm lång men gick upp cirka 27 kilo under graviditeten (ett halvår efter födseln vägde jag 61kg). Har förstått i efterhand att en viktuppgång över 15kg ökar risken för att få ett stort barn. Har även märkt att revbenen buktar ut mer på vänster sida där dottern låg med benen och sparkade. Även bröstbenet sticker ut väldigt tydligt efter graviditeten. Stora barn är väl kanske extra starka där inne haha.


    - Hade alltid bra blodsocker på MVC-besöken så ingen graviditetsdiabetes misstänktes (gjorde dock aldrig någon glukosbelastning).

    - Pappan till barnet har 4 syskonbarn som alla har vägt mellan 4,3-5,0kg så vi funderar på om födelsevikten kan vara ärftlig i vårt fall. På min sida är barnen generellt sett lite mindre är på sambons sida, fast ändå större än medelvikten i Sverige på 3,5. Jag själv vägde 4000g när jag föddes två veckor efter BF, men mina syskon var mindre.

    - Jag åt som vanligt under graviditeten, äter aldrig särskilt mycket kakor eller godis men åt däremot smörgåsar varje dag vilket ju innehåller en del snabba kolhydrater. Inför nästa graviditet ska jag be om att få prata med en dietist och eventuellt undvika sådan mat som höjer och sänker blodvärdet hastigt då jag förstått det som att den insulin som min kropp utsöndrar kan påverka att barnet växer extra mycket. 

    - Min stora önskan är att få föda vaginalt, gärna så fysiologiskt som möjlig. Alltså raka motsatsen till ett kejsarsnitt. Tungan uteTyvärr är risken stor att nästa barn också blir stort, enligt forskningen, och för att kunna föda vaginalt bör jag alltså föda någon/några veckor tidigare än BF. Jag har svårt att tro att jag skulle få en spontan start på förlossning så tidigt och därav behöver det säkerligen bli igångsättning. Vet dock inte hur vården ser på en igångsättning efter ett tidigare kejsarsnitt, det verkar skilja sig åt mellan olika regioner. 

  • Svar på tråden Föda stort barn / makrosomi
  • Anonym (Mamma till 3)

    1Hur gick förlossningen till?
    Jag har tre barn första född -18 och då gick jag över 2 veckor och blev igångsatt, han vägde precis över 4 kg. 

    tvåan föddes -20 och vägde 4,6 kg. jag kände på mig att jag var stor även om jag inte var större än med första. Men jag kände att han tog mer plats och jag sa det hela tiden. I vecka 25 fick jag göra tillväxtultraljud pga av att jag har problem med högt blodtryck, det visa att han låg på +19 och de tycker att allt under +20 är normalt. Så fick inte fler tul. När jag var inne på på kontroll hos min bm på bf dagen visa det sig att mitt blodtryck hade ökat och jag blev inskickad till förlossningen. Där fick jag välja om jag ville bli igångsatt  och det ville jag. Jag tog tre dosor tabletter och från första värken till han var ute tog 8 timmar. men jag var väldig värksvag på slutet och fick krysta ut han utan värkar. men jag sprack inget och inför 3ans ankomst var jag hos min gyn som fråga om jag verkligen hade fött vagenalt. 


    3:an föddes -23 och då stod jag på mig. Vägrar födda ett så stort barn men det var verkligen en kamp mot förlossnings läkarna. jag gick till Felicia temaet och fick göra flera tillväxtultraljud och hon låg på +21 och helt plötsligt skulle de var över +22. detta är ju bara en uppskattning. jag blev lovad att bli igångsatt 37 fulla veckor. men när jag kommer in är jag för omogen och de vill vänta 3 dagar. kommer tillbaka ny läkare som inte vill sätt igång mig. Kommer tillbaka 3 dagar fortfarande omogen men jag Stod på mig att de hade lovat. så blir igångsatt men det tar 3 dagar och ut kommer hon 11 dagar tidigare 3,9kg. de tog vattnet och då kom mina värkar och hon var ute på 3 timmar. 

    2. Vilken region bor du i? Skåne 

    3. Hur många barn har du och har alla varit stora? 3 st 4 kg 4,6kg 3,9kg 

    4. Har ni stora barn i släkten? Min syster har med ett stort barn annars inte.  Jag själv var störst av mina 5 syskon på 4,3 

    5. Hade/har du diabetes/graviditetsdiabetes? Nej. gjorde flera glukos test med 2:an och ?ännu fler med 3:an

    6. Hur mycket gick du upp i vikt under graviditeten och vad vägde du innan? Hur lång är du? Jag gick upp 9 kg är 176 lång 

    7. När i graviditeten fick du veta att barnet var stort? när han kom ut. 



    8. Vilket år var detta? -20

    9. Hur såg din kost ut under graviditeten? Blandad men jag gillar söt men inte överdrivet 

    det jag kan konstatera nu är att mina barn växer väldigt fort på slutet. Hade de gjort ett tillväxt på slutet av 2 ans graviditet så hade de sett att han var stor. men 3:an växte min sf mått 1 cm på 4 dagar. så hade ett högt sf mått. 

    en Annan spännande sak är att han nu är 3 år och en ganska liten kille. det först nu på 3 års kontrollen hans längd hade kommit i kapp. Så det måste ju vara något med min kropp som gör bebisarna  stora. 

  • Anonym (Myran)
    19977 skrev 2024-01-05 20:38:06 följande:
    Wow! Häftigt att förlossningarna gick så snabbt med de stora barnen. Fick du eller barnen några komplikationer efteråt? Startade förlossningarna spontant? Har vården velat ge dig igångsättning när de vetat att kommande barn är stora?

    Då var du normalviktig och hade en låg viktuppgång under graviditeterna. Samt hälsosam kost och ingen diabetes. Födelsevikten måste väl vara ärftligt då. Intressant att höra, tack för att du delar!
    Båda startade spontant. Inga större komplikationer. Blev sydd med två stygn efter båda. Mått prima efteråt med båda. Med andra valde vi att åka hem på tidig hemgång..6.5h efter hon var ute. 

    Inte varit tal om att igångsättning varken med 2 eller nu med trean. 
  • Anotherone
    19977 skrev 2024-01-05 20:34:15 följande:
    Blev det akutsnitt med båda barn? Pga storleken? Hur startade förlossningarna?

    Okej, du gick inte upp särskilt mycket i vikt, så storleken på barnet borde inte hängt ihop med det kan man ju tycka. Så intressant att jämföra våra olika situationer. Jag vill så gärna hitta ett svar på vad anledningen är till att min dotter blev så stor, men det är ju inte det lättaste hehe. Tack för att du delar med dig!
    Den första blev akut snitt, främst pga storleken skulle jag tro. Han kom helt enkelt inte ut. Andra ville de att jag skulle föda vaginalt. Jag upplever inte att man skötte värkstimulerande dropp på annat vis än första gången  (dvs med hänsyn till att jag redan fött med kejsarsnitt en gång) utan man körde på. Tills det slutade med urakut snitt pga livmoderruptur. 
    Jag gick faktiskt upp lite mer med andra barnet, trots att han var mindre. SF-måttet var samma. Jag tror det är svårt att hitta exakta svar, men det är spännande att försöka hitta gemensamma nämnare
  • dansandegrodan

    Har fött 1 barn på 5025 gram och 55 cm


    1Hur gick förlossningen till?
    Startade naturligt, tog 9-10 h. Vattnet gick när jag var hemma efter några timmars värkarbete, då åkte vi in. Badade och tog lustgas. Hade en positiv upplevelse.

    2. Vilken region bor du i? 
    Stockholm 
    3. Hur många barn har du och har alla varit stora?

    4. Har ni stora barn i släkten? 
    Vad jag vet bara jag och syskonen som legat kring 4 - 4,5 kg
    5. Hade/har du diabetes/graviditetsdiabetes?
    Nej
    6. Hur mycket gick du upp i vikt under graviditeten och vad vägde du innan? Hur lång är du?
    Jag vägde 68 innan graviditeten och gick upp 8 kg. Jag är 170 cm. 
    7. När i graviditeten fick du veta att barnet var stort? 
    Det upptäcktes först när han var född. Jag hade mätt strax under SF måttet hela graviditeten. 
    8. Vilket år var detta? 
    2021
    9. Hur såg din kost ut under graviditeten?
    Som vanligt, lakto ovo vegetarisk och varierad.

  • 19977
    fjanten skrev 2024-01-05 20:52:31 följande:
    1. Har fött fem barn. Första barnet vägde 4,7 kg i v. 40+6, men det startade i vecka 40+4 och var med andra ord en långrandig historia. Hade värkstormar från första stund (ingen paus emellan värkarna), och epiduralen tog inte på mig. I slutändan började han må väldigt dåligt vilket märktes på hjärtljuden, men eftersom han var så långt ner i kanalen var det försent för akutsnitt, så det blev sugklocka. Han kom ut. Jag sprack inget.

    Andra barnet skulle sättas igång i vecka 38+0 eftersom att första blev stor och ultraljuden tydde på att även hon skulle bli stor. Drog dock spontant igång i vecka 37+0 och 12 timmar senare föddes hon på 3,6 kg - stort för tiden, så det var ju bra att just hon inte föddes två veckor sent.

    Tredje barnet blev jag igångsatt i vecka 37+6. Dagen innan hade man sett på ultraljudet att han var stor. Han kom ut på 4,8 kg. Det var en traumatisk förlossning där han fastnade med axeln. En barnmorska fick hänga på min mage och pressa ut honom medan en annan försökte lirka ut axeln. Han fick den värsta sortens plexusskada och kommer aldrig bli 100 % bra. Jag fick inga bristningar, så jag verkar ändå klara av dessa stora barn.

    Fyran och femman föddes prematurt i vecka 33+ och 32+. Normalstora för tiden. Mina verkar börja skena runt vecka 35+.

    2. Västmanland.

    3. 5 st. Tre stora för tiden, två med makrosomi.

    4. Jag var rätt stor. Ingen annan dock.

    5. Med fjärde barnet hade jag ett fastevärde på 5,1 = graviditetsdiabetes (det är ju gränsvärdet), men inga värden under någon blodsockermätning låg någon enda gång högt. Och jag justerade inte kosten alls, för jag äter alltid bra.

    6. Jag är 174 cm, väger som ogravid 57-58 kg. Med första gick jag upp 10 kg. Med andra 8 kg. Med tredje 10 kg. Med fjärde 3 kg. Med femte 3 kg. Jag har vägt typ 55 kg direkt efter jag fött varje gång, så jag har ju i praktiken gått ner i vikt som gravid.

    7. Runt v. 35 har mina börjat skena. Med första visste jag dock inte p.g.a. gjorde aldrig TUL.

    8. Har fött 2015, 2017, 2019, 2021 och 2022.

    9. Med 1an, 3an och 4an spydde jag från början till slut, så jag försökte äta så hälsosam och näringsrik kost som möjligt när jag fick behålla. Med 2an och 5an spydde jag inte efter ca vecka 12, så då kunde jag hålla en vettig, hälsosam kost hela graviditeten. Primärt kolhydrater från grönsaker - inga snabbs kolhydrater. Bra fetter. Mycket protein.

    Så kan jag ju nämna att sedan barn nr 1 har planen alltid varit igångsättning innan BF och innan barnet väger 4 kg - annars snitt. Trean beräknades väga under 4 kg, annars hade han snittats ut. Men 2an, 4an och 5an hann ju komma innan igångsättning/snitt.
    Wow! Tack snälla för att du delar med dig!

    Hur har uppföljningen på dina MVC-besök sett ut efter att du fick ditt första barn? Fick du själv påpeka att du ville ha flera tillväxtultraljud eller hade dom det som rutin efter att man tidigare fått ett stort barn?

    Fick du göra glukosbelastning i kommande graviditeter för att kolla för diabetes?

    Hur många tillväxtultraljud har du fått göra? Och i vilka veckor? Var planen alltid att du skulle få en igångsättning runt vecka 38+0?

    Så med ena barnet hade du graviditetsdiabetes enligt fastevärdet, trots att ditt blodsocker alltid var lågt vid besöken?
    Mitt blodsocker var också alltid lågt nämligen, men det är uppenbarligen ingen garanti då. Tungan ute

    Det verkar vara många som är normalviktiga/?smala? med god kosthållning som ändå får såhär stora barn. Då bör det rimligen bero på genetik (om det inte beror på graviditetsdiabetes såklart).
  • 19977
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2024-01-05 21:30:16 följande:

    1. Hur gick förlossningen till?
    Jag har tre barn första född -18 och då gick jag över 2 veckor och blev igångsatt, han vägde precis över 4 kg. 

    tvåan föddes -20 och vägde 4,6 kg. jag kände på mig att jag var stor även om jag inte var större än med första. Men jag kände att han tog mer plats och jag sa det hela tiden. I vecka 25 fick jag göra tillväxtultraljud pga av att jag har problem med högt blodtryck, det visa att han låg på +19 och de tycker att allt under +20 är normalt. Så fick inte fler tul. När jag var inne på på kontroll hos min bm på bf dagen visa det sig att mitt blodtryck hade ökat och jag blev inskickad till förlossningen. Där fick jag välja om jag ville bli igångsatt  och det ville jag. Jag tog tre dosor tabletter och från första värken till han var ute tog 8 timmar. men jag var väldig värksvag på slutet och fick krysta ut han utan värkar. men jag sprack inget och inför 3ans ankomst var jag hos min gyn som fråga om jag verkligen hade fött vagenalt. 


    3:an föddes -23 och då stod jag på mig. Vägrar födda ett så stort barn men det var verkligen en kamp mot förlossnings läkarna. jag gick till Felicia temaet och fick göra flera tillväxtultraljud och hon låg på +21 och helt plötsligt skulle de var över +22. detta är ju bara en uppskattning. jag blev lovad att bli igångsatt 37 fulla veckor. men när jag kommer in är jag för omogen och de vill vänta 3 dagar. kommer tillbaka ny läkare som inte vill sätt igång mig. Kommer tillbaka 3 dagar fortfarande omogen men jag Stod på mig att de hade lovat. så blir igångsatt men det tar 3 dagar och ut kommer hon 11 dagar tidigare 3,9kg. de tog vattnet och då kom mina värkar och hon var ute på 3 timmar. 

    2. Vilken region bor du i? Skåne 

    3. Hur många barn har du och har alla varit stora? 3 st 4 kg 4,6kg 3,9kg 

    4. Har ni stora barn i släkten? Min syster har med ett stort barn annars inte.  Jag själv var störst av mina 5 syskon på 4,3 

    5. Hade/har du diabetes/graviditetsdiabetes? Nej. gjorde flera glukos test med 2:an och ?ännu fler med 3:an

    6. Hur mycket gick du upp i vikt under graviditeten och vad vägde du innan? Hur lång är du? Jag gick upp 9 kg är 176 lång 

    7. När i graviditeten fick du veta att barnet var stort? när han kom ut. 



    8. Vilket år var detta? -20

    9. Hur såg din kost ut under graviditeten? Blandad men jag gillar söt men inte överdrivet 

    det jag kan konstatera nu är att mina barn växer väldigt fort på slutet. Hade de gjort ett tillväxt på slutet av 2 ans graviditet så hade de sett att han var stor. men 3:an växte min sf mått 1 cm på 4 dagar. så hade ett högt sf mått. 

    en Annan spännande sak är att han nu är 3 år och en ganska liten kille. det först nu på 3 års kontrollen hans längd hade kommit i kapp. Så det måste ju vara något med min kropp som gör bebisarna  stora. 


    Intressant! Ja man får nog läsa på och bilda sig en uppfattning om hur man vill ha det med uppföljning och förlossningsplanering, och sedan stå på sig! Inför nästa graviditet ska jag verkligen stå på mig och kräva upprepade tillväxtultraljud de sista veckorna. Dock litar jag inte på ultraljuden med tanke på att min dotter skulle väga 5kg enligt dessa men kom ut över 700g tyngre. Så det känns nästan lika bra att ha spikat ett datum då igångsättning är rimligt istället.
  • 19977
    Anotherone skrev 2024-01-06 08:50:11 följande:
    Den första blev akut snitt, främst pga storleken skulle jag tro. Han kom helt enkelt inte ut. Andra ville de att jag skulle föda vaginalt. Jag upplever inte att man skötte värkstimulerande dropp på annat vis än första gången  (dvs med hänsyn till att jag redan fött med kejsarsnitt en gång) utan man körde på. Tills det slutade med urakut snitt pga livmoderruptur. 
    Jag gick faktiskt upp lite mer med andra barnet, trots att han var mindre. SF-måttet var samma. Jag tror det är svårt att hitta exakta svar, men det är spännande att försöka hitta gemensamma nämnare
    Ojdå! Blev det livmoderruptur? Hur Har det gått för dig med det efteråt? Löste sig allt vid snittet så de sydde ihop livmodern? Förlorade du extra mycket blod pga detta? Vad läskigt?. Jag har läst att man oftast vill undvika värkstimulerande dropp vid igångsättning efter att man gjort ett tidigare snitt just pga att risken för livmoderruptur ökar då.

    Hur upptäcktes livmoderruptur vid förlossningen? Gjorde det extra ont för dig?
  • 19977
    dansandegrodan skrev 2024-01-06 09:15:41 följande:

    Har fött 1 barn på 5025 gram och 55 cm


    1. Hur gick förlossningen till?
    Startade naturligt, tog 9-10 h. Vattnet gick när jag var hemma efter några timmars värkarbete, då åkte vi in. Badade och tog lustgas. Hade en positiv upplevelse.

    2. Vilken region bor du i? 
    Stockholm 
    3. Hur många barn har du och har alla varit stora?

    4. Har ni stora barn i släkten? 
    Vad jag vet bara jag och syskonen som legat kring 4 - 4,5 kg
    5. Hade/har du diabetes/graviditetsdiabetes?
    Nej
    6. Hur mycket gick du upp i vikt under graviditeten och vad vägde du innan? Hur lång är du?
    Jag vägde 68 innan graviditeten och gick upp 8 kg. Jag är 170 cm. 
    7. När i graviditeten fick du veta att barnet var stort? 
    Det upptäcktes först när han var född. Jag hade mätt strax under SF måttet hela graviditeten. 
    8. Vilket år var detta? 
    2021
    9. Hur såg din kost ut under graviditeten?
    Som vanligt, lakto ovo vegetarisk och varierad.
    Vad härligt att det blev en så bra upplevelse! Sprack du något? Föddes barnet innan eller efter BF?
  • Anonym (Nötkräm)
    Jag är strax under gränsen men jag fick en son på 4,4 kilo och jag är själv bara 1,65 lång, pappan 1,77, så det var en stor bebis för oss.

    1
    Hur gick förlossningen till?

    Vaginal förlossning, 12 h, helt okomplicerad förutom att han knäckte till svanskotan på vägen ut så jag kunde inte sitta på 14 dagar och jag blev sydd i 45 minuter efteråt.
    Fick värkstimulerande dropp mot slutet.

    2. Vilken region bor du i?
    Skåne
    3. Hur många barn har du och har alla varit stora?
    Bara ett barn
    4. Har ni stora barn i släkten?
    Nej, inte vad jag vet.
    5. Hade/har du diabetes/graviditetsdiabetes?
    Nej.
    6. Hur mycket gick du upp i vikt under graviditeten och vad vägde du innan? Hur lång är du?

    Gick upp 27 kg från 62 till 89 kg. Delvis berodde den stora uppgången på att jag var gravid i 13 v direkt innan och hade mycket illamående från v 5, så var tvungen att småäta konstant för att inte kräkas inälvorna ur mig på jobbet.

    Sen missfall, sen gravid igen direkt. Fick smärtsam foglossning i v 13 när jag försökte fortsätta träna så sen kunde jag inte röra mig särskilt bra heller. Var nere på startvikten igen efter 5,5 månader på gym.

    7. När i graviditeten fick du veta att barnet var stort?
    Vid v 33 eller så tror jag, men läkaren trodde inte på BMs uppskattning utan sa att nejdå, det blir max 3,8 kg.
    8. Vilket år var detta?
    2004
    9. Hur såg din kost ut under graviditeten?

    Vanlig husmanskost men jag hade cravings efter nötkräm/nötter och vindruvor så de flesta extra kalorier kom från det. 
    Kunde inte få i mig kaffe och det var klart lika bra, intog inga mediciner eller droger överhuvudtaget. Blev en mycket skärpt och diagnosfri ung man som nu läser en av de svåraste utbildningarna på universitetet.
  • Anotherone
    19977 skrev 2024-01-06 09:38:38 följande:
    Ojdå! Blev det livmoderruptur? Hur Har det gått för dig med det efteråt? Löste sig allt vid snittet så de sydde ihop livmodern? Förlorade du extra mycket blod pga detta? Vad läskigt?. Jag har läst att man oftast vill undvika värkstimulerande dropp vid igångsättning efter att man gjort ett tidigare snitt just pga att risken för livmoderruptur ökar då.

    Hur upptäcktes livmoderruptur vid förlossningen? Gjorde det extra ont för dig?
    Jag fick behålla livmodern, de lyckades lappa ihop den. Samtidigt avråder de bestämt från att jag blir gravid igen, det skulle bli en enorm högriskgraviditet. Så de hade väl lika gärna kunnat ta bort den. Och fler barn vågar vi inte skaffa så det hade inte varit någon förlust. 
    Jag hade ju också både läst och uppfattat att man inte skulle driva på en igångsättning eller en förlossning med så mkt värkstimulerande på nån som är tidigare snittad men jag uppfattade som sagt ingen skillnad. Man upptäckte detta precis i sluttampen när jag var fullt öppen. Då började jag störtblöda och fick sjukt ont. Magen ändrade också form. Bebisen var medtagen men repade sig fort, tack vare att kompetenta läkare fanns på plats. Jag själv blev sövd.
  • 19977
    Anotherone skrev 2024-01-06 10:52:15 följande:
    Jag fick behålla livmodern, de lyckades lappa ihop den. Samtidigt avråder de bestämt från att jag blir gravid igen, det skulle bli en enorm högriskgraviditet. Så de hade väl lika gärna kunnat ta bort den. Och fler barn vågar vi inte skaffa så det hade inte varit någon förlust. 
    Jag hade ju också både läst och uppfattat att man inte skulle driva på en igångsättning eller en förlossning med så mkt värkstimulerande på nån som är tidigare snittad men jag uppfattade som sagt ingen skillnad. Man upptäckte detta precis i sluttampen när jag var fullt öppen. Då började jag störtblöda och fick sjukt ont. Magen ändrade också form. Bebisen var medtagen men repade sig fort, tack vare att kompetenta läkare fanns på plats. Jag själv blev sövd.
    Fy vad obehagligt. Vad tråkigt att det blev som det blev? Tur att allt gick bra för både dig och bebben trots allt! Ja jag har också läst mig till att en igångsättning efter kejsarsnitt generellt sett är en dålig idé, men att det kan funka ganska bra ändå om man enbart använder sig av mekanisk igångsättning och kör ballongkateter eller tar hål på hinnorna typ. Men just tabletter eller värkstimulerande medel som ju är syntetiskt oxytocin är en dålig idé. 
  • dansandegrodan
    19977 skrev 2024-01-06 09:41:20 följande:
    Vad härligt att det blev en så bra upplevelse! Sprack du något? Föddes barnet innan eller efter BF?
    Jag fick en grad 1 bristning. Barnet föddes på BF haha.
  • Anonym (Ann)

    1Hur gick förlossningen till?
    Son 1: 2020 igångsättning 41+3, fick själv be om det eftersom rutinerna var efter 42 då. Tog tabletter, värkarna började spontant innan de hann ta hål på hinnorna. 8 timmar från första värken till han var ute. De klippte för att förhindra bristning.
    Han vägde 4,6 kg. 


    Son 2: 2023 igångsättnin 41+5. tog samma tabletter, de tog hål på hinnorna, efter en timme kom värkarna igång 3 timmar senare var han ute. 4,9 kg. Klassad som LGA. Grad 1 bristning.
    Huvudomkrets 39 cm(!)

    2. Vilken region bor du i? Västra Götaland 
    3. Hur många barn har du och har alla varit stora?
    2. så ja.
    4. Har ni stora barn i släkten?
    njae. De flesta har vägt över 4 men inte över 4,5.
    5. Hade/har du diabetes/graviditetsdiabetes?
    nej, fick göra glukosbelastning med nr2.
    6. Hur mycket gick du upp i vikt under graviditeten och vad vägde du innan? Hur lång är du?
    från 72 till 85 första gången, från 75 till 86 med tvåan.
    7. När i graviditeten fick du veta att barnet var stort?
    vid ankomst. Bm var förvånade att de var så stora. Alla har undrat var jag gömt dem.
    8. Vilket år var detta?
    9. Hur såg din kost ut under graviditeten?
    Normal.

  • Anotherone
    19977 skrev 2024-01-06 11:13:13 följande:
    Fy vad obehagligt. Vad tråkigt att det blev som det blev? Tur att allt gick bra för både dig och bebben trots allt! Ja jag har också läst mig till att en igångsättning efter kejsarsnitt generellt sett är en dålig idé, men att det kan funka ganska bra ändå om man enbart använder sig av mekanisk igångsättning och kör ballongkateter eller tar hål på hinnorna typ. Men just tabletter eller värkstimulerande medel som ju är syntetiskt oxytocin är en dålig idé. 
    Ja det var ju det jag hade hört också. Men som sagt, jag upplevde ingen skillnad i hantering. Och av journalerna att döma kan jag varken se någon anmärkning om att gå varsamt fram eller att det skiljer sig i hur man administrerat själva dosen. Man körde på rätt hårt. Så här i efterhand borde jag ha anmält (det var mer som inte sköttes helt rätt under den förlossningen) men när man är i chock över att nästan ha dött så har man liksom fullt upp med att försöka läka det.
  • Anonym (Snart 2-barnsmamma)

    Nu vägde inte vår son över 4,5 kg vid förlossningen men dom trodde att han skulle göra det så jag tänkte svara på dina frågor ändå här nedan om det finns någon information som är av intresse :)



    1
    Hur gick förlossningen till?

    Jag blev igångsatt i vecka 39+1. Fick tabletter som skulle få kroppen att komma igång, vi började ca klockan 14.00 och nästa dag strax före åtta på morgonen gick vattnet. Därefter flöt allt på fram tills jag var öppen 5 cm och då stannade värkarna av. Efter två timmar fick jag värkstimulerande och efter det gick det ganska fort. Sonen föddes klockan 17.10 så jag brukar säga att jag jobba över i 10 minuter. 

    2. Vilken region bor du i?

    Västra Götalandsregionen, ha föddes på Näl (Trollhättan) i januari 2023.

    3. Hur många barn har du och har alla varit stora?

    Han var mitt första barn och jag väntar nu vårt andra som är beräknad till mars i år. Vår son va beräknad att väga över 4,5 kg men när han kom ut vägde han 3,6 kg vilket blev en glad överraskning. 

    4. Har ni stora barn i släkten?

    Varken jag eller min bror va stora men tidigare generationer finns det större barn på min sida och på min mans sida var dom större vid födseln. 

    5. Hade/har du diabetes/graviditetsdiabetes?

    Eftersom jag har en mamma med diabetes typ 2 så har jag fått göra glukosbelastning under båda graviditeterna och har fått diagnosen gravid-diabetes båda gångerna. 

    Tänkte på det du skrev om insulin i ditt inlägg, det är så att anledningen till att risken för ett stort barn ökar vid diabetes är för att man inte producerar tillräckligt med insulin för att hålla sockernivåerna nere. Det leder till höga sockervärden och sockret förs över till fostret, insulinet vi producerar förs inte över till barnet och det tillverkar inte heller eget insulin som kan hålla sockret som förs över från mamman på normal nivå i magen som kan göra att barnet blir stort. 

    6. Hur mycket gick du upp i vikt under graviditeten och vad vägde du innan? Hur lång är du?

     
    Innan jag blev gravid vägde jag ca 96 kg, när jag var i vecka 29 vägde jag 106 kg. En vecka innan förlossning hade jag gått ner till 97-98 kg (så det va inprincip bara barnets vikt kvar). Vid återbesöket vägde jag 92 kg. Är 163 cm lång, det har dock konstaterats att det inte var min vikt som ledde till diabetesen utan att det va den ärftliga faktorn som har varit avgörande i mitt fall. Jag hade ingen stor mage då livmodern lutade bakåt under graviditeten. 

    7. När i graviditeten fick du veta att barnet var stort?

    Vi fick göra två extra ultraljud i v30 och v38 där de sa att det ser ut som att det kommer bli ett stort barn och vi blev då tillfrågade om vi ville sätta igång en vecka tidigt. 

    8. Vilket år var detta?

    Januari 2023.


    9. Hur såg din kost ut under graviditeten?

    Jag åt som vanligt fram tills jag fick diabetesen och då fick jag dra ner på kolhydraterna och fylla upp med mer grönsaker på tallriken. Man blir även rekommenderad att äta nyckelhålsmärkta alternativ då de oftast innehåller långsamma kolhydrater. Sen så kan man kolla på raden under kolhydraterna på förpackningen där det står ?varav socker?, där ska man försöka ha så lågt tal som möjligt (ett riktmärke brukar vara att det åtminstone ska vara under 5 g men helst ska det vara ännu lägre). 


    Vill även tillägga att barnets vikt kan vara ärftligt, om föräldrarna var stora när dom föddes så ökar risken för att barnet blir stort. Detta var min svärmor snäll nog att påpeka varje gång vi sågs så jag var väldigt orolig för att vårt barn skulle bli större. 

    Ser att du har fått flera bra svar och jag hoppas att jag kunde tillföra något vettigt :)

Svar på tråden Föda stort barn / makrosomi