• Anonym (Tröttsamt)

    Idiotiska uttalanden om npf

    Skummade Expressen nyss och läste detta om Pernilla Wahlgren

    https://www.expressen.se/noje/pernilla-wahlgrens-alkoholbeslut-efter-adhd-diagnosen/

    H
    on har tydligen ADHD men lite ADD också för hon är inte så hyper. Antingen har hon inte fattat vilken diagnos hon har eller så har hon gått till en klåpare till utredare som bara sagt det hon vill höra.

    Visst är det skönt att kunna ha en diagnos att skylla på när man är lite så där härligt vimsig framför tv-kamerorna. Men hon är så klart i så dålig i sina båda diagnoser, som för alla andra utesluter varandra men klart att allas vår Pernilla kan ha dem samtidigt, att hon behöver medicin. 


    Jag blir så trött på kändisar som hoppar på diagnostrenden och förstör för oss som kämpar varje dag för att få ihop vardagen, med våra barn och/eller oss själva. 


    Snart säger väl spånet att det är en superkraft också.

  • Svar på tråden Idiotiska uttalanden om npf
  • Anonym (Nej nolla)

    Jag får inga adhd-vibbar och definitivt inte add. Förvar få just adhd så ska hyperaktivitet finnas med. Annars så blir det uppmärksamhetsstörning. Det finns drivna energiska sociala vimsiga människor, och så finns det människor med NPF-diagnoser där problem ska ha funnits under mycket lång tid och påverkar vardagen i negativ bemärkelse. Jag jobbar med människor med diagnoser och nej jag kan inte känna igen varken adhd eller add i Pernilla. Som sagt en något energisk och vimsig kvinna.

  • AndreaBD
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2024-03-18 10:59:55 följande:
    Det är exakt det hon säger i artikeln. Att hon har lite av båda.
    Det skulle jag då tolka som "mitt emellan". Och visst finns det, särskilt vuxna, där det inte är entydigt om det är ADHD eller ADD. 

    Det handlar kanske bara om att hon har uttryckt sig lite fel. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Nej nolla) skrev 2024-03-18 10:38:38 följande:

    Jag håller med. Jag tror inte att hon ADHD eller ADD. Hon är inte så hyper säger hon, nä men då har hon nog knappast ADHD vilket inte heller har märkts under hennes 40 år inom showbiz. Och ADD kan vi nog alla skriva under på utan att vara läkare att det har hon definitivt inte. OM hon hade haft adhd så hade hon haft betydligt svårare i din vardag och karriär. Och för att få diagnosen då krävs att problemen ska yttra sig under låpååång tid och påverka ens vardag så till den grad att det blir ?problem?. Att ställa upp i melodifestivalen, vara programledare, ha eget klädmärke, vinmärke, egen realityserie serie. Det finns inget som talar för varken adhd eller add. Däremot en energisk driven och ibland lite vimsig personlighet absolut!


    Hon är kvinna. ADHD visar sig på andra sätt då. Det är inte samma som för killar och det är den definitionen de flesta tänker på.
  • Anonym (E)

    Kombinerad form ;) Det är inte två olika diagnoser direkt.


     


    Med tanke på tv-serien om henne tvivlar jag inte på diagnosen alls. Det enda som förvirrar är hur hon inte tror sig vara speciellt hyper? ehm.

  • Anonym (Nej nolla)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-03-18 11:48:04 följande:
    Hon är kvinna. ADHD visar sig på andra sätt då. Det är inte samma som för killar och det är den definitionen de flesta tänker på.
    Det kan visa sig på olika sätt ja. Det tar inte bort det faktum att hennes problem ska ha funnits länge. De borde visat sig tydligt, typ ställa in allsång på Skansen, strunta i att sjunga i tv-program etc etc
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Nej nolla) skrev 2024-03-18 13:55:58 följande:
    Det kan visa sig på olika sätt ja. Det tar inte bort det faktum att hennes problem ska ha funnits länge. De borde visat sig tydligt, typ ställa in allsång på Skansen, strunta i att sjunga i tv-program etc etc
    Det behöver inte visa sig så. Hon kan förstå hur viktigt det är och även ha en manager och andra som hjälper henne. Sen kan hon ha en helt annan sida privat. 
  • Anonym (Nej)

    Man kan väl inte ha lite av båda av ADD och ADHD? ADD är ADHD utan hyperaktivitet. Antingen så är man hyperaktiv, och då har man ADHD eller så är man inte hyperaktiv och då har man ADD.

    Lite av varje? Nej!

  • Anonym (???)
    Anonym (Nej nolla) skrev 2024-03-18 13:55:58 följande:
    Det kan visa sig på olika sätt ja. Det tar inte bort det faktum att hennes problem ska ha funnits länge. De borde visat sig tydligt, typ ställa in allsång på Skansen, strunta i att sjunga i tv-program etc etc
    Varför skulle det ha visat sig tydligt på det sättet?

    Dels så kan man ha olika grad från lätt till svår där det är rätt stor skillnad mellan stegen och dels så ser jag verkligen inte att det skulle krävas att hon ställt in shower för att "bevisa". 

    Det finns många framgångsrika med adhd och det kan vara så att man är super på vissa saker men att andra till synes enkla saker klarar man inte alls. Fördelen då med att vara framgångsrik/bra på det man gör är att omgivningen anpassar så att man får arbeta enbart med det man är bra på och så gör någon annan det man är dålig på. Så är det i alla fall för mig, jag är bra på det svåra och dålig på det lätta. Så det blir en win-win med att jag kan göra i princip bara svåra saker och så kan en mer junior med lägre lön stötta i den enklare administrationen som är svår för mig. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Nej) skrev 2024-03-18 15:13:16 följande:

    Man kan väl inte ha lite av båda av ADD och ADHD? ADD är ADHD utan hyperaktivitet. Antingen så är man hyperaktiv, och då har man ADHD eller så är man inte hyperaktiv och då har man ADD.

    Lite av varje? Nej!


    Vad menar du att den kombinerade formen är då? Ja, inte smidigt uttryckt men inte konstigt.
  • Anonym (Lovley)
    Anonym (Nej) skrev 2024-03-18 15:13:16 följande:

    Man kan väl inte ha lite av båda av ADD och ADHD? ADD är ADHD utan hyperaktivitet. Antingen så är man hyperaktiv, och då har man ADHD eller så är man inte hyperaktiv och då har man ADD.

    Lite av varje? Nej!


    Det kanske är en bipolär ADHD 😂
  • Anonym (Tröttsamt)
    Anonym (E) skrev 2024-03-19 15:42:13 följande:
    Vad menar du att den kombinerade formen är då? Ja, inte smidigt uttryckt men inte konstigt.

    Adhd i kombinerad form är när man både är hyper och ouppmärksam. Det som tidigare kallades adhd alltså men nu har begreppet vidgats. Add är en variant av adhd när man bara är ouppmärksam. Sen finns det också en ovanlig variant där man inte har problem med koncentration utan enbart hyperaktivitet.  


    Man kan inte ha både adhd och add.

  • Anonym (Nof)
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2024-03-19 16:47:54 följande:

    Adhd i kombinerad form är när man både är hyper och ouppmärksam. Det som tidigare kallades adhd alltså men nu har begreppet vidgats. Add är en variant av adhd när man bara är ouppmärksam. Sen finns det också en ovanlig variant där man inte har problem med koncentration utan enbart hyperaktivitet.  


    Man kan inte ha både adhd och add.


    Jo..man kan ha båda..eftersom det är en och samma diagnos !
    Förr skilde man på ADHD och ADD ..i de nya kriterierna har alla diagnosen ADHD ..men du kan ha den med eller utan utåtagerande hyperaktivitet.. De som har diagnosen ADHD utan utåtagerande hyperaktivitet fick förr diagnosen ADD..det man idag lärt sig att dessa personer är minst lika hyperaktiva..De vänder ? bara? sin hyperaktivitet inåt istället. Därför är det inte ovanligt att tjejer ( för ja det är mycket vanligare att tjejer får den diagnosen än killar ) oftare får sin diagnos senare än de barn som bär sin hyperaktivitet utåt, ofta kommer dessa tjejer in i vården inte pga att man misstänker en ADHD - diagnos utan pga att de mår psykiskt dåligt, de har utvecklat ett självskadebeteende av något slag ?

    Utåt sett kan dessa barn( och senare då vuxna) verka lugna och inte allt för ofta ses de som drömmare som aldrig får något gjort i tid..  men inombords är det lika fullt kaos som de barn som agerar ut sitt kaos genom tex att ha myror i rumpan , att få utbrott o sparka o slå omkring sig etc.

    ADHD  finns i tre olika former 

    Kombinerad  form av ADHD- stora uppmärksamhets problem och är mycket överaktiv och inpulsiv

    Huvudsakligen ouppmärksamform av ADHD - stor uppmärksamhets problem  men få / inga symptom på överaktivitet 

    Huvudsakligen hyperaktiv-impulsiv form av ADHD - mycket överaktiv och impulsiv men inga eller få symptom på uppmärksamhet 


    Den första är den vanligaste formen av ADHD 
    mellan formen är det som i dagligt  tal ofta kallas ADD
    och den sista formen är den som de flesta yngre barn får som diagnos..när de sedan blir äldre så ändras den ibland till någon av de andra två

    Detta att man ändrar i diagnoser hur de benämns / vad som ingår är ju inget unikt .. en annan Npf- diagnos som bytt namn är ju Aspergers syndrom och atypisk autism som 2013 slogs samman till diagnosen autism 

  • Anonym (Tröttsamt)
    Anonym (Nof) skrev 2024-03-19 20:09:36 följande:

    Jo..man kan ha båda..eftersom det är en och samma diagnos !
    Förr skilde man på ADHD och ADD ..i de nya kriterierna har alla diagnosen ADHD ..men du kan ha den med eller utan utåtagerande hyperaktivitet.. De som har diagnosen ADHD utan utåtagerande hyperaktivitet fick förr diagnosen ADD..det man idag lärt sig att dessa personer är minst lika hyperaktiva..De vänder ? bara? sin hyperaktivitet inåt istället. Därför är det inte ovanligt att tjejer ( för ja det är mycket vanligare att tjejer får den diagnosen än killar ) oftare får sin diagnos senare än de barn som bär sin hyperaktivitet utåt, ofta kommer dessa tjejer in i vården inte pga att man misstänker en ADHD - diagnos utan pga att de mår psykiskt dåligt, de har utvecklat ett självskadebeteende av något slag ?

    Utåt sett kan dessa barn( och senare då vuxna) verka lugna och inte allt för ofta ses de som drömmare som aldrig får något gjort i tid..  men inombords är det lika fullt kaos som de barn som agerar ut sitt kaos genom tex att ha myror i rumpan , att få utbrott o sparka o slå omkring sig etc.

    ADHD  finns i tre olika former 

    Kombinerad  form av ADHD- stora uppmärksamhets problem och är mycket överaktiv och inpulsiv

    Huvudsakligen ouppmärksamform av ADHD - stor uppmärksamhets problem  men få / inga symptom på överaktivitet 

    Huvudsakligen hyperaktiv-impulsiv form av ADHD - mycket överaktiv och impulsiv men inga eller få symptom på uppmärksamhet 


    Den första är den vanligaste formen av ADHD 
    mellan formen är det som i dagligt  tal ofta kallas ADD
    och den sista formen är den som de flesta yngre barn får som diagnos..när de sedan blir äldre så ändras den ibland till någon av de andra två

    Detta att man ändrar i diagnoser hur de benämns / vad som ingår är ju inget unikt .. en annan Npf- diagnos som bytt namn är ju Aspergers syndrom och atypisk autism som 2013 slogs samman till diagnosen autism 


    Tack för att du upprepar samma fakta som jag just skrev men i många fler ord. Jag vidhåller dock att man inte kan säga att man både har adhd och add. Det är som att säga att man både har en hund och en pudel.
Svar på tråden Idiotiska uttalanden om npf