• Anonym (Förvirrad)

    Sambo separation, vad gäller?

    Jag har en större summa pengar på banken. Jag blir inte klok på vad som gäller för det står olika saker. Det står att sambos delar lika på allt som inte är enskild egendom. Och att om man t.ex får ett arv måste det märkas som enskild egendom för att hälften inte ska gå till sambon. Men sedan står att pengar ofta inte delas lika mellan samborna. 

    Och det ska de ju inte göra. Det är MINA pengar. Som jag dels fått som förskott på arv och dels tjänat ihop. Så vad gäller?

  • Svar på tråden Sambo separation, vad gäller?
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (C) skrev 2024-03-19 17:42:24 följande:
    Det är ett gott råd att man ska skriva i sitt testamente att arvet ska vara arvingens enskilda egendom. Men det beror på att arvingen kan komma att gifta sig i framtiden. 
    Det är därför de skriver så kanske...
  • Anonym (Förvirrad)
    EpicF skrev 2024-03-20 13:12:22 följande:

    Ts: Ja, huset är din enskilda egendom om detta är märkt i ett testamente eller att ni har skrivit samboavtal om detta. 

    För flyttar ni in gemensamt i dott ärvda hus (eller lägenhet) så ska den delas vid en separation om inget avtal finns eller att det är märkt enskild egendom. 


    Men om vi inte flyttar in. Anta att jag ärver ett hus. Jag säljer detta hus. Får sambon hälften av pengarna?
  • Anonym (J)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-03-20 18:55:45 följande:
    Men om vi inte flyttar in. Anta att jag ärver ett hus. Jag säljer detta hus. Får sambon hälften av pengarna?
    Läs Sambolagen!
  • Cathariiina
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-03-20 18:55:45 följande:
    Men om vi inte flyttar in. Anta att jag ärver ett hus. Jag säljer detta hus. Får sambon hälften av pengarna?
    Om din sambo aldrig ens har bott i huset, så kan han under inga omständigheter ha rätt till något av värdet av det huset.
  • EpicF

    Ts: Nej, om du ärvt ett hus som du säljer så är det dina pengar. Du är inte skyldig att dela med din sambo, varken i en relation eller vid en separation. 

    Det är enbart om ni flyttar in i ditt ärvda hus som gemensam bostad och den inte står som enskild egendom. 

  • Anonym (Inez)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-03-20 18:55:45 följande:
    Men om vi inte flyttar in. Anta att jag ärver ett hus. Jag säljer detta hus. Får sambon hälften av pengarna?
    Din sambo har inte rätt till några av dina pengar enligt sambolagen. Det som är på ditt konto är ditt. Det ni köper för gemensamt bruk, oavsett vem som betalar för det, ska ni dock dela lika på. 
  • Cathariiina
    Anonym (Inez) skrev 2024-03-20 19:40:19 följande:
    Din sambo har inte rätt till några av dina pengar enligt sambolagen. Det som är på ditt konto är ditt. Det ni köper för gemensamt bruk, oavsett vem som betalar för det, ska ni dock dela lika på. 
    Ja, förutsatt att det är en permanent bostad, eller bohag, husgeråd eller liknande direkt kopplat till bostaden. Om TS köper en bil, båt eller ridhäst så är den hennes, och bara hennes - även om hennes sambo också får köra/rida den! Samma gäller en sommarstuga, om de redan har en annan bostad som är deras permanenta bostad. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-03-20 18:55:45 följande:
    Men om vi inte flyttar in. Anta att jag ärver ett hus. Jag säljer detta hus. Får sambon hälften av pengarna?
    Nej, det blir dina privata pengar.

    Folk skriver ju till dig flera gånger hur det ligger till..
    Jag har även lagt med en länk till sambolagen i en av mina tidigare poster i denna tråden.

    Jag skall göra det mycket enkelt för dig.

    Det du och din sambo gemensamt skaffat ihop är det enda som kan och skall delas också när ni går isär.

    Din sambo kan inte få något som är ditt privata, exempelvis, om du ärver ett hus och sedan säljer det så är det dina privata pengar. 
    För huset skaffade ni ju aldrig´g ihop gemensamt, för det var ju ett arv till dig..


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Förvirrad)

    Det som gör mig förvirrad är en fråga med svar hos Familjens Jurist. Den lyder "Vad händer med förälders arv när arvingen har sambo".
    Googla och kolla ni som ville ha källa. 

  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-03-20 20:07:09 följande:

    Det som gör mig förvirrad är en fråga med svar hos Familjens Jurist. Den lyder "Vad händer med förälders arv när arvingen har sambo".
    Googla och kolla ni som ville ha källa. 


    Jag tror du behöver läsa en gång till, där står samma sak som alla skriver gällande bodelning mellan sambos. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-03-20 20:07:09 följande:

    Det som gör mig förvirrad är en fråga med svar hos Familjens Jurist. Den lyder "Vad händer med förälders arv när arvingen har sambo".
    Googla och kolla ni som ville ha källa. 


    Finns ju inget förvirrande med det svaret på Familjens jurist. De var enkla och tydliga med hur de hängde ihop.

    De säger ju samma sak som vi har gjort till dig i tråden. Skillnaden är att de källhänvisar mer till sambolagen i sitt svar.

    Men det står klart och tydligt att ett hus man ärvt inte skall ingå bodelning om man är sambo..

    För andra som deltar i denna tråden då TS inte orkar länka till källan.

    Här är länken till den frågan, så ni kan läsa själva och se om det är förvirrande eller inte förvirrande med det svaret. Jag såg inget förivrande med det svaret.

    https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/juridik-vid-dodsfall/vad-hander-med-foralders-arv-nar-arvingen-har-sambo/
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Cathariiina
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-03-20 20:07:09 följande:

    Det som gör mig förvirrad är en fråga med svar hos Familjens Jurist. Den lyder "Vad händer med förälders arv när arvingen har sambo".
    Googla och kolla ni som ville ha källa. 


    Där står ju exakt det vi sagt till dig här?
  • Anonym (,, KÖpbäuo9ågvbuo)

    Exempel 1
    Anna och Niklas är sambos. Anna äger en bostad som Niklas flyttar in i. Anna köper nya möbler till bostaden. Efter ett tag väljer de att separera. Niklas har ingen rätt till bostadens värde på något sätt, däremot har han rätt till hälften av värdet på möblerna även fast Anna har betalt dem då de anses ha köpts för gemensamt bruk. 


    Exempel 2
    Anna och Niklas är sambos. Anna köper en bostad som både hon och Niklas flyttar in i samtidigt. De köper också gemensamma möbler. När de separerar har Niklas rätt till halva värdet av bostaden eftersom de flyttade in i den samtidigt trots att han inte har betalt något av inköpspriset för bostaden. 


    Exempel 3 
    Anna och Niklas är sambos. Anna äger en bostad som Niklas flyttar in i. Anna köper nya möbler till bostaden. De har skrivit samboavtal på att vad var och en köpt till bostaden för egna pengar är vars och ens enskilda egendom. Efter ett tag väljer de att separera. Niklas har ingen rätt till bostadens värde på något sätt. Inte heller har han rätt till hälften av värdet på möblerna även fast de har använt möblerna gemensamt då de har samboavtal på att den som har betalt sakerna också äger dem enskilt. 


    Exempel 4
    Anna och Niklas är sambos. Anna ärver en bostad av sina föräldrar som de flyttar in i gemensamt. I testamentet står ingenting om enskild egendom. Då KAN bostaden anses som förvärvad för gemensamt bruk, men det sker sällan.


    Alltså: Vet man att man kan komma att ärva en bostad som man kommer att vilja flytta in i är det en god idé att skriva samboavtal från början kring det och annat. 

  • EpicF
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-03-20 20:07:09 följande:

    Det som gör mig förvirrad är en fråga med svar hos Familjens Jurist. Den lyder "Vad händer med förälders arv när arvingen har sambo".
    Googla och kolla ni som ville ha källa. 


    Där står det att sambon inte ärver eller har rätt till arv. Så vad är det egentligen som gör dig förvirrad? 
    "Av detta framgår alltså att det är ni bröstarvingar som ärver er mor, sambor nämns inte som arvingar. "

    Ditt arv, dina pengar och du gör vad du vill. Din sambo har inte rätt till dina pengar och kan aldrig kräva att få ta del av ditt arv. 

    Är ni gifta gäller dock andra regler.
Svar på tråden Sambo separation, vad gäller?