• Anonym (Undrar)

    Luftburen äggallergi?

    Att luftburen jordnötsallergi inte finns är väl känt nu, men hur är det med luftburen äggallergi?

    Vi har fått till oss från skolan, att matsäck vid utflykt inte får innehålla minsta spår av ägg på grund av elev med luftburen äggallergi. Det innebär att om jag gör en röra med majonnäs, måste majonnäsen vara äggfri. Tar barnen med pannkakor, måste dessa vara äggfria. Precis allt måste vara äggfritt. Mitt barn tyckte om att ha köttbullsmackor med sig, men jag har inte tid att göra specialsats med köttbullar som är äggfria, enbart för utflykter. 

    Så frågan är, finns det luftburen äggallergi och är anpassningarna rimliga för en elev?

  • Svar på tråden Luftburen äggallergi?
  • Sunflora
    Anonym (Snickarn) skrev 2024-04-23 12:53:32 följande:
    Majs/micropopcorn allergi eller överkänslighet finns inte heller. Ändå reagerade vår några månaders gamla baby på det genom att klia sig blodig. Det krävdes att vi gjorde det några gånger innan vi såg sambandet. Mot vad all forskning säger så ska det inte kunna hända att en så ung person drabbas av allergisk reaktion så jag kan bara säga vad jag varit med om. Och jo det var luftburet man ger inte så små barn popcorn.

    Popcorn tar man i med händerna och sen tar man på bebisen utan att tvätta händerna så att han/hon fick utslag förvånar mig inte alls. Att man inte ger så små barn popcorn är för att de kan svälja fel eller sätta i halsen. 


     

  • Anonym (Snickarn)
    Sunflora skrev 2024-04-23 21:16:17 följande:

    Popcorn tar man i med händerna och sen tar man på bebisen utan att tvätta händerna så att han/hon fick utslag förvånar mig inte alls. Att man inte ger så små barn popcorn är för att de kan svälja fel eller sätta i halsen. 


     


    Nä hon låg och sov på kvällen i rummet bredvid första gången. Hörde hon började gny och hittade henne klösande och lite blodig så vi rörde henne aldrig. Enligt allergiläkare så kunde så små barn hunnit utveckla allergi men tydligen så hade han fel.
  • Core

    Det finns ingen luftburen allergi. Det handlar om materia som kan färdas i luften, så det som exempelvis kan damma blir ju något man kan kalla luftburet. Så parfym exempelvis, kan inte vara luftburet om du inte är så indränkt att du bokstavligen släpper droppar

    Så nej, men däremot kan ett barn ta på sin äggbaserade produkt , sedan på ett handtag som den allergiska sedan tar på och så blir det ett anfall. Det är alltså så lätt att sprida det vidare fysiskt att det upplevs som luftburet

    Så i det här fallet skulle jag tro att personen är väldigt allergisk, och man använder luftburet för att vara tydlig med hur viktigt det är att inget med ägg är med

  • Core

    Sen kan man så klart diskutera om flygande material per definition kallas luftburet, men ni fattar poängen.

  • Sunflora
    Anonym (Snickarn) skrev 2024-04-24 07:32:33 följande:
    Nä hon låg och sov på kvällen i rummet bredvid första gången. Hörde hon började gny och hittade henne klösande och lite blodig så vi rörde henne aldrig. Enligt allergiläkare så kunde så små barn hunnit utveckla allergi men tydligen så hade han fel.
    Då är det ett sammanträffande. 
  • Anonym (Annat)
    Det finns ingen luftburen allergi. Det handlar om materia som kan färdas i luften, så det som exempelvis kan damma blir ju något man kan kalla luftburet. 

    Vad kallar man det då? Jag hade en klasskamrat som var multiallergisk. De dagar det serverades fisk i skolan fick han inte ens gå i i matsalen pga sin allergi. Vid ett besök på Skansen fick vi vara med om en reaktion. Vi klev in i ett av de små torpen där det dukats upp med mat. Efter en kort stund fick han svårt att andas och det blev värre och värre. Då ser vi att det är lutfisk på bordet och det klarade han inte av. Det blev att åka till sjukan för honom.
    Vi var nog inte mer 9-10 år vid händelsen och jag tror inte att han simulerade på något vis utan fisken framkallade hans reaktion.
    Inte som min fd kollega gjorde med sin jordnötsallergi men det är en annan historia det.
  • Core
    Anonym (Annat) skrev 2024-04-24 12:48:43 följande:
    Det finns ingen luftburen allergi. Det handlar om materia som kan färdas i luften, så det som exempelvis kan damma blir ju något man kan kalla luftburet. 

    Vad kallar man det då? Jag hade en klasskamrat som var multiallergisk. De dagar det serverades fisk i skolan fick han inte ens gå i i matsalen pga sin allergi. Vid ett besök på Skansen fick vi vara med om en reaktion. Vi klev in i ett av de små torpen där det dukats upp med mat. Efter en kort stund fick han svårt att andas och det blev värre och värre. Då ser vi att det är lutfisk på bordet och det klarade han inte av. Det blev att åka till sjukan för honom.
    Vi var nog inte mer 9-10 år vid händelsen och jag tror inte att han simulerade på något vis utan fisken framkallade hans reaktion.
    Inte som min fd kollega gjorde med sin jordnötsallergi men det är en annan historia det.
    Vad gäller fisk måste han isåfall ha tagit på något kontaminerat, som kan vara vad som helst egentligen.
  • Anonym (Annat)

    Hm ja, kanske, det kan jag inte minnas 40 år tillbaka. Gick in i matsalen på fiskdagar gjorde han i alla fall inte.

  • Anonym (Snickarn)
    Core skrev 2024-04-24 10:12:49 följande:

    Det finns ingen luftburen allergi. Det handlar om materia som kan färdas i luften, så det som exempelvis kan damma blir ju något man kan kalla luftburet. Så parfym exempelvis, kan inte vara luftburet om du inte är så indränkt att du bokstavligen släpper droppar

    Så nej, men däremot kan ett barn ta på sin äggbaserade produkt , sedan på ett handtag som den allergiska sedan tar på och så blir det ett anfall. Det är alltså så lätt att sprida det vidare fysiskt att det upplevs som luftburet

    Så i det här fallet skulle jag tro att personen är väldigt allergisk, och man använder luftburet för att vara tydlig med hur viktigt det är att inget med ägg är med


    Nu är det väl ordklyveri men allergi är något man har, allergen är det ämne man är allergisk mot. Har en partikel lägre densitet än luft så är den luftburen oavsett vad det är. Pollen tex är en allergen, aerosoler innehållande allergen och vissa virus (eller alla?) är luftburna partiklar. I små utrustning med någon som äter något som innehåller en allergen så kan tom utandningsluften vara nog för den som är känslig.
  • Anonym (Snickarn)
    Core skrev 2024-04-24 12:56:26 följande:
    Vad gäller fisk måste han isåfall ha tagit på något kontaminerat, som kan vara vad som helst egentligen.
    Bara för att du eller någon du känner inte är drabbad så kanske det inte behöver vara en sanning för alla men jag förstår att du gillar att diskutera. 
  • Core
    Anonym (Snickarn) skrev 2024-04-24 13:14:32 följande:
    Bara för att du eller någon du känner inte är drabbad så kanske det inte behöver vara en sanning för alla men jag förstår att du gillar att diskutera. 
    Jag har rätt många allergier, fått två akuta sjukhusbesök på grund av allergi.
  • Anonym (Snickarn)
    Core skrev 2024-04-24 13:33:45 följande:
    Jag har rätt många allergier, fått två akuta sjukhusbesök på grund av allergi.
    Okej! Då borde du veta bättre 
  • Anonym (M)
    Nu vet jag inte hur smart du är eller hur bra får till att tänka och reflektera men en studie säger inte allt. En srudie säger vad som hände på de som var med i studien och du borde iallafall förstå att alla med ex jordnätsallergi inte var med i studien. 
  • felix le chat
    Anonym (M) skrev 2024-04-23 11:53:05 följande:
    Och ändå finns det de som får anafykastisk reaktion av luftburna jordnötspartiklar. 
    Nej,  dom får kanske reaktion men inte av jordnötterna.
    Det är psykiskt.

    Luftburen jordnötsallergi är avfärdad som en psykiskt reaktion på ett
    upplevt hot.
  • Anonym (M)
    felix le chat skrev 2024-05-03 13:22:05 följande:
    Nej,  dom får kanske reaktion men inte av jordnötterna.
    Det är psykiskt.

    Luftburen jordnötsallergi är avfärdad som en psykiskt reaktion på ett
    upplevt hot.
    Jo, det är precis av jordnötter (proteiner) som de får reaktion av. 

    Luftburen jordnöttsallergi är inte "avfärdade som en psykisk reaktion på ett upplevt hot" utan är verkligt men extremt ovanligt. 

    Sluta sprid osanning. 
Svar på tråden Luftburen äggallergi?