• ceciliaa

    Nu ställer jag till rabalder...

    I senaste numret av Vi Föräldrar fanns det artiklar om könsuppdelade kläder i butikerna och vice versa. En sjuk bild (som jag får hoppas att det var på skoj) en pojk i PRINSESSKJOL!!! Herregud ska det inte få synas att flickor är flickor och pojkar är pojkar. Ska pojkar ha kjol oxå på sig nu eller? Och flickor ha pojkkläder?
    NÄ vet ni vad, min dotter kommer aldrig ha pojkkläder på sig och får vi en pojk får han minsann inte gå runt i kjol! Rosa är och förblir en typisk flickfärg, MEN det kan va fint på pojkar att ex ha rosa tröja.
    Med detta vill jag säga att allt gått för långt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-12 12:53:55:
    Att barn klär ut sig på dagis är fullt normalt och så SKA de va. Men tänk de föräldrar som tycker det är OK att deras son går runt i kjol...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-28 12:45:00:
    Om det nu är så att många föräldrar mer än gärna skulle klä sin pojk i kjol/klänning i skolan/förskolan, varför gör ni inte det då? Vi ser ju aldrig killar i kjol. Tar ni på era pojkar trosor oxå? Eller flickorna kalsonger? Om ni nu vill ha det så "jämnställt" så kanske jag borde köpa kalsonger åt mig?

  • Svar på tråden Nu ställer jag till rabalder...
  • backtimjan

    Jag personligen är glad att jag får bära byxor. Jag är helt övertygad om att det fanns både män och kvinnor för 100 år sedan som sa att det ser urfånigt och oacceptabelt ut med byxor på kvinnor och snälla låt det fortsätta vara så. De fick vänja sig, lyckligtvis. Varför ska deras fobier för allt som är annorlunda stå över vår bekvämlighet? För byxor är ju bekväma i många situationer, precis som kjol är bekvämt i vissa situationer.

  • caramel meringue

    TS

    Bra skrivet!
    Håller emd dig fullt ut i din trådstart.

  • Starlight10

    Håller med TS skulle aldrig klä min flicka i pojkkläder. Tycker det är fint med rosa,klänningar,kjolar m.m men bara på flickor. Förstår inte varför alla blir så upprörda över flick/pojk kläder??
    Tror inte de har så stor betydelse som vissa vill få de till.
    Blir nog en person med egen vilja vilka kläder man än väljer!

  • Mums

    Det finns ett stort problem med det här med att tillåta stora skillnader på barn med olika könsorgan.

    På dagis träffar barnen nästan bara kvinnor. Om man fokuserar på könet så mycket (till exempel så ens son blir livrädd när han tror att han ska ha en flicktröja -- det måste vara värre än döden att vara tjej, väl)...

    ... så får pojkar ingen bild av hur pojkar och män ska vara.

    I en undersökning frågade man treåringar hur tjejer respektive killar "ska"/"brukar" vara. Svaren var tydliga:

    1. Tjejer "ska" vara duktiga, tysta, snälla, göra som fröknarna säger, hjälpa till etc.

    2. Killar "ska" vara INTE SOM TJEJER.

    Det betyder att pojkarna har fått den hemska tron att de "ska", förväntas, vara busiga, högljudda, osnälla, inte göra som fröknarna säger, inte hjälpa till, etc.

    Om jag nu drar detta till äldre, så ser vi ju problem hos tonåringar. Killar som söker bekräftelse och egenvärde genom att vara jävligt störiga. Tjejer som tror att de måste ställa upp på vad som helst, eller vara jätteduktiga och klara av allt själva samtidigt.

    Samma sak bland kvinnor och män. Män premieras på jobbet om de tar stor plats, säger rakt ut vad de tycker, jobbar för sig själva. En kvinna som beter sig så betraktas som obehaglig och okvinnlig, hon ska istället tillfredsställa andras behov, koka kaffe, hjälpa till, vara omtänksam.

    JAG vill INTE att NÅGON av dessa extremer ska vägleda mina barn! Jag vill att ALLA barn ska lära sig att vara tyst när det behövs, hjälpa till, göra som fröknarna säger, och SAMTIDIGT kunna säga vad de vill, säga nej till det de inte vill, kräva att alla hjälps åt etc.

    Dvs. jag vill att alla barn ska behandlas lika, få samma chanser i livet, och det gäller ALLT från traktortröjor och prinsessklänningar till chefsposter och föräldraledighet.

    Det blir ett mönster som går igen i hela samhället. Om vi visar att tjejtröjan inte är bra nog åt en kille, är det en droppe i det hav som välter ner våra döttrar från förstaplatsen, där de kunde stå TILLSAMMANS med sönerna.

  • listo

    TS: "listo: Där gick du över min gräns för vad jag kan acceptera!!!"

    Du har gått över min för länge sedan...

  • R Mutt

    ceciliaa

    Du undviker konsekvent att svara på mina frågor, är det för att de kräver för mycket självreflektion eller?

    HAR du TS reflekterat över att det en gång i tiden suttit morsor och klagat på PRECIS samma sätt över att flickor började bära byxor? Hur känns det att jämföra sig med dem? Känns det bra?

    De första unga tjejjer som vågade sig ut på restaurang i byxor blev utskrattade AV SÅDANA SOM DIG. Känns det bra?

    Jag antar att din dotter aldrig bär byxor? Alltså låter du henne dra nytta av en utveckling som du själv vill motverka?

  • Viffy

    Jag läste också några artiklar och bland annat så var det ju folk som klagat på att Vi Föräldrar sålda rosa och blåa filtar Förvånad Men vem fasen har sagt att dessa föräldrar tvunget måste köpa en blå till sin pojke och rosa till sin flicka?! Det väljer dom väl själva! Själv så klär jag gladeligen mina flickor i rosa, har en rosa vagn och rosa filtar mm. Men jag gillar rosa och tycker att det är fint med kjol på flickor osv.


    //Lycklig mamma till Cindy och Nelly
  • ceciliaa

    listo. påhopp om hudfärg osv accepterar jag inte alls! USCH!

  • Olgas

    Leeloo,

    Tycker faktiskt att klänning ser väldigt väldigt fel ut på en kille. Vi har ju ändå dragit på linjen lite genom att männen ska vara känsliga, männen inte ska försörja sina kvinnor, männen kan bära rosa.

    Men att ta det ett steg längre till att männen ska använda klänning. Nej, för mig är det helt orimligt.

    Ni får ju gärna ha män som klär sig i klänning, men jag tycker det känns fel.

Svar på tråden Nu ställer jag till rabalder...