• Beckah82

    Tråd 2 - GBS - vad alla gravida borde veta! LÄS!

    Snart går tråd nummer 1 ut, därför öppnar jag den här.

    Länk till tråd 1:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m18636352.html

    I trådstarten där kan du läsa allt om GBS. Vad riktlinjerna är, vilka komplikationerna kan vara osv.

    GBS (Grupp B Streptokocker) är INTE att leka med, därför vill jag sprida den här informationen. Meningen är INTE att skrämma upp folk. Jag har själv GBS. Obehandlad dessutom. Har haft det minst sedan vecka 22 då jag åkte in till förlossningen för mycket sa,mmandragningar. Under veckornas gång har jag lärt mig leva med detta. Varit vaksam men låtit bli att bli hysterisk.

    Jag är nu i vecka 36+5 och kommer att kräva behandling under förlossningen.

    Läs på om GBS och sprid infon! Informera, inte skapa hysteri!

    Den bästa infosidan på svenska som jag hittat är denna:
    http://www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?topic=6

    Men glöm inte att läsa tråd nummer 1 också för där finner du mängder av personliga berättelser. Erfarenheter av GBS och vad GBS kan ställa till med.
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin BF --> 070705 ♥
  • Svar på tråden Tråd 2 - GBS - vad alla gravida borde veta! LÄS!
  • suzzi66
    Ocean WoW:
    Tack för ditt svar!

    Det är såå märkligt att det inte finns några riktlinjer eller att många inte vet vad det är. Ingen sa något annat än att jag hade smittat honom med min UVI. Kanske de inte visste eller de kanske visste och tyckte att de inte behövde informera mig. Vet inte om det hade ändrat något ändå. Är det speciell pencellin till GBS?

    Susanne
    I drömmar och kärlek är ingenting omöjligt !!!
  • Fjällbruden

    Hej tjejer.... är tillbaka efter några dagars hysteriskt boande....
    Ha bakat bullar och 8 sorters kakor (bara för att det var så jäkla kul) och skurat toa och kokat lingonsylt... insåg att jag är totalrubbad och packade bb-väskan istället
    la ner journalen och njöt av att se att det står att jag SKA HA AB vid förlossning!!
    Jag står nu på Furadantin resten av grav så jag är inte llika nervös för att vattnet ska gå först... har ju 23 mil till BB.Och nästa fredag  (då jag går in i v.36) får vi tiden för igångsättning Får den nog mest just för att jag ska hinna få mitt AB och för att vi har så långt, men som Martina3 skrev, bebis är ju bra skyddad iochmed att jag har Furudantin hela tiden nu.
    Skickade odling igår för att kolla att GBS inte blivit resistent mot Furadantinet och funkar det så är det i så fall första gången som mitt svar blir neg. denna lååååånga graviditet!!
    Bestämde mig också för i slutet av förra veckan att våga glädja mig åt bus*n i magen så nu har jag bäddat vaggan och packat bebis kläder...
    Visst är jag ute i god tid men mina sessor komlite tidigare  
    Jag hoppas så innerligt att det går bra för oss alla!!

    Kram

  • Ciccilionaa

    lady X,
    känner så väl igen mig i det du skriver!!
    jag kan bara utgå från min erfarenhet. jag hade en enorm oro pga gbs(du hittar säkert min hysteri i tidigare inlägg).

    jag fick till slut igångsättning inplanerad (trots att jag fick igångsättning tidigare förlossning, och eg. inte alls ville bli igångsatt, men hellre det än sjukt/dött barn)

    Var inplanerad för igångsättning månd 25 juni, men som tur var (och som också var en oro) gick vattnet när jag satte mig i bilen på midsommarafton, så vi åkte raka vägen in. väskorna låg redan i bilen pga av min oro mm.
    väl där hade inte mina värkar börjat, men jag vet att jag sagt till maken att MIG SKICKAR DE IGENSTANS innan bb är ute.

    efter läkares beslut fick vi bli kvar till bb var född, ca 10h senare. under denna tid hann jag få 2 gbs dropp. dessutom stod det om min nojja i min födelseplan.

    stå på dig, om du känner att du är orolig.
    DU och maken måste värna om er och kanske vara lite gnälliga och obekväma gentemot andra, men det är ju för er och er bb skull!
    kram och lycka till.
    c

  • Fjällbruden

    Suzzi66: Verkar som vi alla får lite olika pencillin mot GBS, viktigast är att de har resistenodlat just dina baktrier så att de sätter in ett pencillin som tar på dina bakterier.
    Furadantin, kåvepenin och cefadroxil verkar vara det som är vanligast.
    Och får man tillbaka eländet, vilket inte alls är ovanligt ska man resistenodla igen!
    jag som nu har AB resten av grav får ändå skicka in urinprov varannan vecka för att kolla att skiten inte blivit resistent. Men jag hoppas att jag äntligen får ett neg prov!
    Nackdelen för mig är nog att Furadantinet gör att jag inte får upp mitt järnvärde trots två järntabletter om dagen, så nu blir det infusioner from. nästa vecka. Järn direkt i blodet
    Då kanske magen blir normal igen

  • HönanAgda

    Fjällbruden: har inte läst hela denna långa tråd men undrar hur länge du haft antiobiotika, hur ofta tagit odlingar mm.
    Även jag är GBS positiv.

  • turkos78

    Har haft så mycket sammandragningar och förra veckan ville lilla bebisen komma uti vecka 25. De kunde stoppa förlossningen som tur var men jag är rädd och känner mig osäker på vad denna hemska bakterie kan ställa till med.

  • Fjällbruden

    Hönan Agda:
    Eh... jag har haft pencillin i olika behandlingar flera ggr...
    Började med en vaginal behandling med Dalacin(tror jag det var) i tre dagar.
    Sen var det koll och allt var lugnt, men helt plötsligt blev jag kanonsjuk med 40 gr feber och frossa,blev inlagd och hade en sänka på 189.. Visade sig att det var GBS trängt in i urinen och blivit till en njurbäckeninflammation! Låg på förlossningen i ca5 dgr eftersom jag fick värkar ( var då i v.25) men allt gick att stoppa.  Sen har jag haft återkommande GBS-bakterier i urinen och med tanke på vad som hände i v.25 har nu min spec.läkare (som tog hand om mig i Umeå) valt att efter en ordentlig AB-kur sätta mig på långtidsbehandling med Furudantin för att jag ej ska få tillbaka skiten i urinen.
    Detta började jag med förra veckan. Är nu i v.34.
    Vet ej om det biter på bakterierna i vagina... jag hoppas det för mina SD är betydligt mer "normala"

    Turkos 78: Jag hoppas att du blivit sjukskriven så du kan vara hemma och ta det lugnt och om det konstaterats att förlossningen höll på  att starta av GBS hoppas jag innerligt att du blivit behandlad med AB.
    Kräv sedan fortsatta odlingar, har du tur kommer inte eländet tillbaka
    Och så AB vid förlossningen, då ska det nog gå bra!!
    Kram

  • Lady X

    Snigelfart: Jo jag har folk att prata med. Men kanske skulle det vara bra att prata med ngn utomstående. För jag vill inte vältra över min oro på min stackars sambo elle andra nära. Min sambo utgår från att allt kommer gå bra, han njuter av graviditeten och planerar för framtiden. Önskar att jag oxå kunde göra det. Men jag tycker mest det känns jobbigt att prata om "att vi ska få barn". Bävar inför att komma tillbaka till jobbet efter min semester då alla kollegor kommer att prata om bebisen i magen och att jag "ska bli mamma". Jag vet inte hur jag ska bemöta dem. Berätta om eländet, eller hålla god min. Känns så intimt att prata om mina bakterier liksom...

    Jag inser ju att jag förr eller senare måste förbereda för bebisen. Kan ju inte shoppaloss direkt efter förlossningen. Det känns bra, att jag liksom "måste" förbereda. För vi vet ju inte. Det kan ju gå bra!

    Ciccilionaa: Tack. Skönt att inte vara ensam. Så glad att det gick bra för dig och din lilla!!! Jo jag ska försöka vara en besvärlig patient med höga krav.

  • Lady X

    Nu är jag lite dryg och envisas med samma fråga en gång till! På "infpreg"-sidan står: "Förekomst av GBS i urinen under graviditet är ett tecken på en mer kraftig kolonisering vilket kan medföra en ökad risk för att barnet skall drabbas av infektion. Urinvägsinfektion och förekomst av bakterier i urinen utan att man har symtom kan behandlas med antibiotika vid ett enstaka tillfälle. I övrigt finns inget stöd för att behandla gravida som har växt av GBS i slidan eller ändtarm utan andra symtom eftersom en sådan behandling inte tar bort bakterierna".

    Vad säger era läkare om detta? Är det verkligen meningslöst att behandla GBS i slidan? Kan man inte ta bort bakterien alls där? Inte enligt ovan i alla fall. Fattar fortfarande inte. Vissa säger ju att bakterien kan försvinna men att den vanligen kommer tillbaka. Jag hade hoppats på att känna mig "säker" i och med den långtidsbehandling jag kommer att få i slutet av grav. Men att ha kvar skiten i musen är ju oxå farligt...

  • Ina 67

    Jag har i alla fall blivit av med GBS vid behandling. Men visst den har också kommit tillbaka, men inte till varje odlingstillfälle. Jag tror på behandling och det gör den läkaren jag har också.


    En liten ängel till oss kom, gladde oss, men vände om
Svar på tråden Tråd 2 - GBS - vad alla gravida borde veta! LÄS!