• Lällas

    V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!

    V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
    För oss med Ulcerös Colit & Crohns.

    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail eller lägg ett inlägg i min Gästbok.

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk) och stomi
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (och stomi opererad)
    Maggis

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (med följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa
    Disa9 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenbenbensresevoir)

    IBS
    Nebulosa
    68:an
    Vem är jag
    mysis nr1 (samt gallsaltsmalabsobtion)

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS?
    Bcsvensk

    ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Kolit

    Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m22148483.html

    Länk till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m18868356.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-26 18:56:54:
    UC: Julitös

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-26 18:57:44:
    Väntar på Diagnos: Jenny F

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-22 21:28:57:
    Crohns och IBS: Smulfröken
    Crohns: Tussan06

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 17:31:13:
    Crohns: flipfloppan

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 22:02:21:
    Under utredning: Mammasknodd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-13 23:19:20:
    UC: joannakba

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-11 20:19:53:
    IBS och under utredning för Crohns: fixarmamma

    IBS och Crohns: TrasigMage

  • Svar på tråden V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
  • Grannen

    Puss på er och ha en fin helg!

    Grattis Lällas! Hoppas du blir riktigt firad.

    Nu ska jag snart bli serverad fläskfilé med solrospesto och klyftpotatis på mandelpotats. Smarrigt!

  • Starkast

    Har inte varit här på ett tag nu och skummat lite grann och svarat där min ork räckte för denna gången. KRAM TILL ER ALLA KÄMPAR!

    Min dotter Julia:
    Fy vad arg man bli. Den dr. kan INTE avgöra vad du upplever och hur ont du har. Det borde vara anmälningsbart! hoppas nästa rtg går bra. Det är så mycket vi "tarmisar" måste gå igenom. Det ena otäckare än det andra. Det du måste lära dig är att bli tuff och stå upp för dig själv. Inte låta dem sätta sig på dig! Du lär dig snart att ta för dig och kräva lite mer av din rätt.

    68:an: Jag tål inte de heller, även viss kirurgtejp blir likadant av. TENSen hade jag bra smärtlindring av, men de klisterplattorna blev oxå blåsor av. Så visst är det någon form av allergi.

    mammasknodd: Visst är det jobbigt med alla undersökningar. Är du extremt rädd om näsan så kolla upp möjligheten att göra undersökningen i narkos. Jag fick brev om att jag ska åka utomläns för någon undersökning som inte stod namngiven ens fick jag brév om förra veckan. Så det måste kollas upp nästa vecka vad det är. Har ingen lust att komma dit och inte vara ett dugg förberedd på vad det är jag ska göra. låter ganska konstigt att bli så dåligt informerad. Men o andra sidan vore det väl för lättvindigt, då behöver man ju inte krångla något själv... Önskar bara att hela utredningen är färdig snart. Hur länge ska man orka? undersökning efter undersökning. Den ena obehagligare än den andra.

    FRU U: När jag skulle göra min MR hade läkaren skrivit en remiss. Men vart kallad för något annorlunda. En sköterska på MR förklarade för mig när jag ringde att de ibland ändrar till något som bättre är till hjälp för patienten. En röntgenläkare har ju bättre koll på undersökningar.

  • gmt

    Nämen lällas - fyller du år!! JÄTTE GRATTIS!

    68án - ha det kul nu - o se upp med värmeljusen

    Kram på resten av gänget - ni är underbara!

  • Fru U

    Fast i detta fallet borde de vetat bättre eftersom jag redan gjort en MR och de var tvungna att söva mig för att jag skulle klara det och att söva mig är inte enkelt eftersom det numera knappt går att sätta nål :(

    De borde inte få ändra själva. Det finns ju en anledning till att ens läkare skriver en remiss på ett visst vis (hade enda möjligheten att göra denna röntgen varit att göra det röntgenavdelningen föreslog så hade jag låtit bli att göra den) 


    Live and let live
  • Mammasknodd

    GRATTIS Lällas!!! Säger som de andra: Hoppas du blir ordentligt firad HURRA, HURRA, HURRA, HURRA!!!!

    Jenny F: Har de ännu inte kommit fram till nått vettigt för dig? Jag hoppas jag slipper alla hemska undersökningar... Ja, jag får nog be om narkos om de tänker sticka slang i näsan, jag får ont bara jag tänker på det
    Konstigt att de inte skriver vad för undersökning de tänker göra på dig? De lämnade inte nått nr. du kunde ringa med frågor heller?
    Ja, dessa undersökningar!!! Jag har hunnit få en Gastroskopi, en lättare Coliskopi och en Rektoskopi... Men jag har som sagt en känsla av att de måste göra dessa igen för att leta efter rätt saker eller förändringar... Ja Coloskopi måste de ju göra för att komma högre upp så de kan se vart inflammationen egentligen sitter... Den nedre delen av tjocktarmen ser bra ut förutom några små irriterade fläckar... Proverna har ju visat att tarmen är inflamerad och att antikroppar angriper vävnaden... Så långt har jag kommit... Har de några misstankar för dig?

    JajjaB: Lycka till med resultatet från tentan!!!


    68an: Hoppas du får kul ikväll utan kramper!!!

    Igår ringde en av mina 3 underbara läkare LarsGöran.... Han ville att jag skulle trappa upp kortisonet igen till 3 tabletter, eftersom smärtan börjat öka...

    Ha det nu så gott allihopa!!!
    Kram


    ~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
  • Mammasknodd

    Ingen inne idag?

    Här är det magsjuka på gång... Lilleman har fått  
    Tack och lov, verkar det gå åt rätt håll för han är pigg och allert idag. Än så länge har varken jag eller min man kännt något.
    Jag undrar lite smått vad som händer om jag får magsjukan... Har ju redan diarré så det lär väl bli uttorkning och lassa igenFundersam
    Så trött jag känner mig...vill bara sova...men jag kan inte med lilleman springades runt hela huset och gubben är och jagar...

    Idag ringde min mamma och berättade att min Farfar är ganska illa därann och att det nog är slutet nu...åtminstone väldigt nära...och jag kan inte åka dit. Dels för att jag själv är dålig och för att jag inte bör ta med mig någon ev. smitta till lassarettet... Farmor ligger dessutom inne nu också för en misstänkt hjärtinfarkt. Skönt att hon är där dock så kanske hon får vara med farfar om han avviker nu...

    Ska lägga mig och vila en stund nu... Ha det så gott allihopa
    Kram/ Angelika


    ~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
  • skrutteluttan74
    jajja B :  Oj,jag har verkligen missat ngt verkar det som med Tessi81,vad har hänt ??
    Du behöver itne berätta tex vad som skrivits,men är det  rent ngn som varit väldigt otrevlig eller är det flera ??
    Är det på nätet eller även IRL oxå??
    Tycker de tlåter bedrövligt
    Fattar inte att det får och kan hända vissa saker,men vi är ju inte skyddade precis här på nätet..
    ***********************************************************************
    Men var du än är Tessi81, även om du är kvar här i ny tappning,vi tänker på dej och vi finns här för dej ..*kram*

    ************************************************************************

    Lika dant den som 68an pratade om (antar att det inte var samma person ) jag tycker det är bedrövligt och jag hoppas tjejerna stannar kvar trots att dom kanske byter nickname.

    **********************************************************************
    Grattis Lällas i efter skott

    Hoppas ni alla andra haft en bra helg nu...även du 68an trots att du inte var "taggad" att gå på party

    Ha en bra kväll alla människor
  • Starkast

    Säger GRATTIS till Lällas jag med!!!

    Fru U:
    Jag är inte helt säker, minns inte helt. Men tror att remissen även innehåller vad patienten har för problem och inte bara undersökningens namn. Att det kanske det är därför det blivit så?
    Eller också har de av misstag blandat ihop 2patienter... Det händer ju även om det inte får hända. Men sköterskan du pratat med reder säkert ut det så det blir rätt. För stod inget i din journal kan ju inte heller rtg-läkaren diskuterat med din läkare om saken heller. Du kan ju även ringa till rtg och höra vad de skrivit om dig där, det kan ju vara en snabbare/bättre väg till ett svar.

    Mammasknodd:
    Ja ju mindre undersökningar man slipper desto bättre. Men de man måste göra är det ju bara att hänga med. Så möjligheten till rätt hjälp finns att få.
    För min del bara krånglar dem. Trodde något skulle hända efter min jättebra 3dagars-bedömning i Uppsala. Den kirurgen där la ju verkligen jättemycket tid på mig och det blev jättebra. Men hemma verkar de ha sågat det mesta och tänker gå åt ett helt annat håll. Tycker det är väldigt respektlöst både mot kirurgen som blivit ombedd om detta och gjort ett jättejobb och mot mig som verkligen fått hopp om hjälp äntligen. Så fort jag orkar ska jag hitta kämparandan igen, men är just nu så trött på detta att jag inte orkar ge mig in i karusellen riktigt än. Men imorgon får jag väl ringa och höra om denna undersökningen har något namn.
    Vad enkelt det vore om alla läkare tänkte och tyckte lika. Eller när de tänker olika, om man själv fick vara med och välja vem man själv tycker resonerar rimligast. Det är ju ändå ens egen kropp.

    Kram på er allihopa!

  • Starkast

    FRU U:
    Har nu läst vad du gått igenom. FY!!! Och NEJ!! Du behöver INTE låta samma läkare gå in och åtgärda dig!
    A och O är förtroende för att det ska kunna bli bra. Och så illa som du tycker om honom.. Nej. Tycker inte du ska låta denna läkaren peta på dig en enda gång till.

    Och visst kan du få en frivalsremiss till annat sjukhus och vilken namngiven kirurg du vill. Det är din rättighet. Inget de överhuvudtaget kan neka dig. Du är ju röntgad etc. och det finns många riktigt duktiga kirurger.

    Du måste ha någon som du litar på som går in i DIN kropp. Det får dom se till att fixa bara.
    men FRIVALSREMISS är DIN FULLA RÄTTIGHET! glöm inte det! Och litar du på din förre kirurg som flyttat, så GIVETVIS ska du söka upp honom! Vore jag du skulle jag ringa och boka en telefontid på direkten!

    Jag ska ev. ta bort en bit tarm längre fram. Då kommer jag begära frivalsremiss till en särskillt kirurg. Honom har jag redan pratat med och han har lovat mig att opa om det blir aktuellt. Mina läkare kommer nog inte bli glada pga kostnaden, men de har rotat tillräckligt i min kropp så vem som helst får inte vara där längre. Så är det bara. Man har bara en kropp. Måste det skäras ska det göras av någon fullt förtroende finns för.

    Tycker du helt klart ska anmäla dr. felbehandling OCH felmedicinering. Men låt allt lugna sig först. du har ju 2år på dig och behöver inte krångla med det nu direkt.

    Skickar tusen och åter tusen kramar till dig!

Svar på tråden V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!