• Gekko

    Sytråden spinns vidare - vit tråd!

    Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

    Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

    Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

    Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

    Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m23410465.html Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m24606619.html Samlad blogglista!
    familjeliv.se/Forum-11-240/m22566330.html Förra tråden
    familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-26 22:16:46:
    familjeliv.se/Forum-11-240/m26246379.html Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-05 20:56:31:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m26585666.html Den nya syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-13 19:01:45:
    Ny blogglistetråd, kul att det är så många www.familjeliv.se/Forum-5-155/m27745254.html

    Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    www.niperus.se/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-27 13:44:33:
    Adressen niperus.se ovan kommer att bytas ut mot hantverksmarknad.se/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-02 12:25:28:
    Nya tråden - orange färg:
    familjeliv.se/Forum-11-240/m28383863.html

  • Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!
  • Kerstin
    Pochahontas skrev 2007-10-08 21:29:17 följande:
    Kerstin: Tack. Hmm. Den färgen heter nougat... Är det nån som sett den live? Vill ju ha mörk brun. Det kan ju vara lite lurigt med färger i kataloger...
    Nej, men ska dit imorgon och kan titta om jag ser den och redovisa (om jag inte glömmer). Letar du efter riktigt mörkbrun eller lite mer mokka-aktig?
  • Pochahontas

    Den ska vara rätt mörk, tänkte jag...Vet inte riktigt vad du menar med mocca..... Mörk, men det ska ju inte se svart ut, om man säger så.


    Då var man fru Byrlén...
  • Kerstin
    Pochahontas skrev 2007-10-08 21:38:39 följande:
    Den ska vara rätt mörk, tänkte jag...Vet inte riktigt vad du menar med mocca..... Mörk, men det ska ju inte se svart ut, om man säger så.
    Jag tror jag vet vad du menar. Jag vet inte heller vad jag menar med mocca. Lite ljusare typ. Ska titta imorgon och se om jag kan beskriva färgen sen.
  • Villevalle
    yrväder skrev 2007-10-08 21:31:23 följande:
    villevalleDom tar hem alla bastyger i den färg man vill ha om man beställer minst 3 meter.
    Tack! Då misstänker jag att det får bli 3 meter då!
  • Villevalle
    Pochahontas skrev 2007-10-08 21:38:39 följande:
    Den ska vara rätt mörk, tänkte jag...Vet inte riktigt vad du menar med mocca..... Mörk, men det ska ju inte se svart ut, om man säger så.
    Om den inte är OK på S&S ska vi beställa gemensamt från Nea Nobelle? Har för mig att du inte bor så långt från Hbg?
  • Bibabba

    Yrväder: Du kan skicka blanketten, ringa eller faxa din beställning. Jag postade igår kl 15.50 o hon ringde kl 12 idag o höll på med min beställning. Snabb snigelpost


    Blekingetösen har bytt namn till Happy Hippo
  • Stratus

    Ooo, jag har haft energi ikväll, kors i taket!

    Bestämde mig dock för att tvätta tygerna innan jag börjar klä om vagnen. Om jag nu ska använda gult, som är lite känsligt, är det väl bäst att det hela går och tvätta. Och då vill jag ju inte att djungeltyget också ska bli gult. Så jag tvättade det gula tyget tillsammans med en bit djungeltyg, det gick hur bra som helst. Sen hann jag ju inte göra något, men jag har haft lagarafton. Lagat trasiga grejer som hamnar på hög. Och sen strukit tyg. I morgon kommer jag hem sent, så då blir det nog inget gjort...

    God natt!

  • Inna H
    MammaMie skrev 2007-10-08 20:44:59 följande:
    Hrm.. sitter här och funderar.. Köpte fleecetyg för ett tag sedan för att jag lite snabbt skulle slänga ihop några sådana där fuskpolos till sonen, men nu när jag satt mig ner för att skissa ihop något slags mall står det helt still, hur ska jag göra? Har totalt hjärnsläpp. Vill minnas att jag hade helt klart för mig hur jag skulle gå tillväga när jag köpte tyget..Någon som sytt eller som har nån ide? Här står det som sagt helt still!
    Utgå ifrån ett vanligt tröjmönster med halsmudd. Förläng mudden något, skippa uttag för ärmar och korta av oken, så att de täcker lagom långt ner på mage/rygg. Vill man så kan man sy den så att den är öppen/stängs med kardborre på ena sidan.
Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!