• Gekko

    Sytråden spinns vidare - vit tråd!

    Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

    Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

    Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

    Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

    Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m23410465.html Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m24606619.html Samlad blogglista!
    familjeliv.se/Forum-11-240/m22566330.html Förra tråden
    familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-26 22:16:46:
    familjeliv.se/Forum-11-240/m26246379.html Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-05 20:56:31:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m26585666.html Den nya syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-13 19:01:45:
    Ny blogglistetråd, kul att det är så många www.familjeliv.se/Forum-5-155/m27745254.html

    Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    www.niperus.se/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-27 13:44:33:
    Adressen niperus.se ovan kommer att bytas ut mot hantverksmarknad.se/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-02 12:25:28:
    Nya tråden - orange färg:
    familjeliv.se/Forum-11-240/m28383863.html

  • Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!
  • Jempa L
    fenurila K o L t skrev 2007-10-15 17:42:46 följande:
    Min overlock strular nu helt plötsligt. Övertråden slits av hela tiden har ändrat trådspänningen (inte så lätt att veta vad jag skall göra då det inte följde med någon bruksanvisning) Har en Singer ultralock
    Konstigt nog brukar det göra underverk att trä om maskinen. Fjärde eller femte gången så "funkar" det bara utan att man vet att man har gjort ngt speciellt... Försök försiktigt att blåsa/dammsuga bort damm och byt nål/ar.
    Varför ha handsfree när man kan ha neck-lock?
  • sarahl

    är det någon här som har bilder på era sytum/syhörnor letar inspiration för jag måste få ordning på mitt.

    Kan inte bestämma mig om jag skall hålla till i källaren där jag kan få gott om utrymme men svårare att sy när sonen är vaken eftersom det är lite kallt därnere, eller om jag skall flytta upp och få ett litet hörn på övervåningen, då kommer jag max kunna ha ett bord som är 120*60 och några hyllor över. I källaren kan jag få typ 3-4 meter och massa hyllor osv, skåp alltid ha strykbrädan frammer osv.

    hur skulle ni gjort.

  • Kerstin

    Sarah: Det låter mycket trevligare med syhörna på övervåningen tycker jag. Sedan kan du väl ha nåt skåp eller nåt till de stora tyglagren i källaren?

  • Du och Jag ver2

    har du knackat på hos grannen!?


    Pochahontas skrev 2007-10-15 18:12:00 följande:
    *morr* Min Ottobre har FORTFARANDE inte kommit!!!
  • fenurila K o L t

    här kommer jag ha både och tills det är helt färdigt nere i källaren


    sarahl skrev 2007-10-15 19:27:12 följande:
    är det någon här som har bilder på era sytum/syhörnor letar inspiration för jag måste få ordning på mitt. Kan inte bestämma mig om jag skall hålla till i källaren där jag kan få gott om utrymme men svårare att sy när sonen är vaken eftersom det är lite kallt därnere, eller om jag skall flytta upp och få ett litet hörn på övervåningen, då kommer jag max kunna ha ett bord som är 120*60 och några hyllor över. I källaren kan jag få typ 3-4 meter och massa hyllor osv, skåp alltid ha strykbrädan frammer osv.hur skulle ni gjort.
    5 barnsmamma (-01 -02 -04 -06 -07)
  • Cirrus

    Hoppas på lite hjälp!

    Jag håller på att sy en adventskalender till sonen. För upphängning behöver jag band (gärna rött i bomull) på ca 5 mm bredd att fästa klädnypor i. Jag funderar på att beställa lite annat från S&S och undrar om de kanske har något som kan passa. Har tittat i katalogen men hittar inget som känns helt rätt.

    Funderar på passpoalbanden (sid 109) i röd bomull. Någon som vet hur breda de är och hur de eg ser ut. Är de släta? Jag är alltså ute efter ett "vanligt" bomullsband, ingen snedslå. Finns något annat alt hos S&S som jag missat?

    Förresten, en klädnypa på 7 cm, är det en vanlig nypa som man använder till kläder eller är den mindre än normalt?


  • Bibabba

    Min lokala tygaffärhar fin, mörkbrun velour. Den är jättebred, närmare 2 meter skulle jag tro o kostar nog runt 140:- gissar jag. Om nån vill ha kan jag ju köpa o skicka.


    Välkommen till min sy-blogg: happyhippo.squarespace.com/
  • Bibabba

    Cirrus: Passpoalband är bomullsband med insytt snöre i, är tänkt att sys fast som dekor i tex sidsömmar på byxor (vanligt på träningskläder) eller runt kuddfodral. Jag skule inte valt dem. Däremot kan kanske anoraksnören vara en idé? Tvinnade bommulsband som påminner om runda skosnören till utseendet. Det finns bild på dem i katalogen nån stans vet jag.
    Annars har de väl band som är lite bredare än 5 mm, både sammetsband o satinband tror jag.


    Välkommen till min sy-blogg: happyhippo.squarespace.com/
Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!