• Gekko

    Sytråden spinns vidare - vit tråd!

    Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

    Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

    Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

    Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

    Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m23410465.html Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m24606619.html Samlad blogglista!
    familjeliv.se/Forum-11-240/m22566330.html Förra tråden
    familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-26 22:16:46:
    familjeliv.se/Forum-11-240/m26246379.html Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-05 20:56:31:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m26585666.html Den nya syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-13 19:01:45:
    Ny blogglistetråd, kul att det är så många www.familjeliv.se/Forum-5-155/m27745254.html

    Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    www.niperus.se/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-27 13:44:33:
    Adressen niperus.se ovan kommer att bytas ut mot hantverksmarknad.se/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-02 12:25:28:
    Nya tråden - orange färg:
    familjeliv.se/Forum-11-240/m28383863.html

  • Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!
  • Carolina84

    Tråd som går av med jämna mellan rum kan ju göra en gråtfärdig. Skulle sy klart julgardinen idag men övertråden envisas med att gå av efter en bit. Skit tråd!

    Nu vill jag också få mitt hemlispaket, är avis på alla andra som har fått sina.


  • uniMog
    Carolina84 skrev 2007-12-12 13:06:56 följande:
    Tråd som går av med jämna mellan rum kan ju göra en gråtfärdig. Skulle sy klart julgardinen idag men övertråden envisas med att gå av efter en bit. Skit tråd!Nu vill jag också få mitt hemlispaket, är avis på alla andra som har fått sina.
    då är vi två *suckar och gnäller*
    Why are vampires always so stupid?
  • Du och Jag ver2

    Var inne å spanade på dina alster! Jättefina!!!!


    Ullerull skrev 2007-12-11 22:49:08 följande:
    Här är kvällens alster en luciakrona till min lilla lucia,finns liter mer bilder i galleriet på tidigare alster jag gjort men inte lagt in. Hmm, det är kansle dags för en blogg!
  • GOBLIgobli
    Carolina84 skrev 2007-12-12 13:06:56 följande:
    Tråd som går av med jämna mellan rum kan ju göra en gråtfärdig. Skulle sy klart julgardinen idag men övertråden envisas med att gå av efter en bit. Skit tråd!Nu vill jag också få mitt hemlispaket, är avis på alla andra som har fått sina.
    Har du testata att lätta lite, lite på trådspänningen? En annan grej att kolla är om tråden tvinnar sig så kan det fastna en liten "loop" just där man justerar trådspänningen (hände mig med GRIZZLYTRÅD ) och då går ju skiten av. Vänd då på rullen.
  • Carolina84
    GOBLIgobli skrev 2007-12-12 13:21:00 följande:
    Har du testata att lätta lite, lite på trådspänningen? En annan grej att kolla är om tråden tvinnar sig så kan det fastna en liten "loop" just där man justerar trådspänningen (hände mig med GRIZZLYTRÅD ) och då går ju skiten av. Vänd då på rullen.
    Får prova det sen... roar mig med att städa datorn istället så att det får plats lite mer inspiration i den.
  • Hallonpajen

    En lite annorlunda fråga kanske...är det någon som har bytt resår i mudden i mammabyxor? Har precis köpt ett par begagnade mammajeans som sitter perfekt förutom att mudden är väldigt "slapp" och hasar ned (nu är jag ju inte höggravid, v 23, men de borde ju sitta uppe ändå tycker jag). Tror ni att det går att ta ut resåren i mudden och sätta in ny utan att förstöra hela byxorna??

  • Stratus

    Igår nådde jag ÄNTLIGEN fram till min nya symaskin som jag köpte på syfestivalen. I vägen har det stått ett vansinnigt stökigt syrum/sybord, folk, fä, inspirationsbrist, tidsbrist mm. Men igår fanns inget sådant! Jag klickade och klickade och pillade och läste delvis manualen (sånt har jag SÅ svårt för...). Blev väldigt frustrerad eftersom jag inte fattade. Men det gick mycket bättre efter att jag hade kopplat in pedalen också! Lyckades sy lite kul dekorsömmar, och då slutade jag, eftersom jag var på topp.

    Annars stickar jag mössor för tillfället och virkar.

  • Stratus

    Hallonpajen, det tror jag absolut! Om det är sån resår med knapphål i, för att kunna spännas och släppas eftersom, så finns det att köpa i sybehörsaffärer, det gjorde jag för inte så länge sedan.

  • Hallonpajen

    Stratus: Det är tyvärr ingen sån resår alls, utan en resår (?) inuti mudden lixom (en bred, typ 10 cm). Det är bara den, och därför omöjligt att justera som man kan göra med resår som har knapphål i.

Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!