• grådis

    V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

    V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
    För oss med Ulcerös Colit & Crohns.

    Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail eller lägg ett inlägg i min Gästbok.

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk) och stomi
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (och stomi opererad)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    flipfloppan
    TrasigMage

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (med följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa
    Disa9 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenbenbensresevoir)
    Julitös
    joannakba

    IBS
    Nebulosa
    68:an
    Vem är jag
    mysis nr1 (samt gallsaltsmalabsobtion)
    Smulfröken
    TrasigMage
    fixarmamma

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS?
    Bcsvensk
    JennyF
    Mammasknodd
    fixarmamma (ev crohns)

    ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Kolit

    Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m25255691.html

    Länk till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m22148483.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m18868356.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    www.crohns.se

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:54:02:
    Väntar på diagnos:
    Axelpaxel

    IBS
    Ankissen

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:55:40:
    CROHNS
    Tindras äiti

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-03 16:45:10:
    ULCERÖS COLIT
    Lakritsmums (+ magsår och leversjukdom)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-06 04:41:24:

    Crohns
    Fairyfloss

    Ulcerös Colit
    Pernilla19

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

    ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

    ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:43
    ULCERÖS COLIT
    Angelstorm

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:47
    IBS
    Crazy1 (väntar på ytterligare utredning)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 18:17
    ULCERÖS COLIT
    MaijaO
    nybliven lappjänta

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-27 17:29
    Ulcerös colit
    MaddeG

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 13:58
    Liten presentationstråd: V.V.S-trådens profiler
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m29507234.html
    Skriv några rader om dig själv, lättare för oss att hålla ordning på varandra

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:22
    Ulcerös colit
    070706
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-13 17:01
    Ulcerös colit
    Lärka78

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-16 10:13
    Crohns
    Lotusflower

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-28 16:17
    Ulcerös colit
    Mammasknodd

  • Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10
  • TrasigMage
    skrutteluttan74 skrev 2008-03-11 22:39:51 följande:
    Får du feber bara då du äter ??VArför jag frågar är för att jag går med ständig temp,runt 38-38,5 dagligen dax,när dom än kollar så ligger jag och tempar.Enda förklaringen jag fick av det var av kirurgen , att det är för att jag har en inflamation i magen.
    Hej Hallå!
    Ja, det är mest då jag äter, får riktiga feberattacker, med frossa och så. Konstigt!
  • malvas mam

    Linneas sår i tjocktarmen var inte heller sammanhängande... Det var mer som tre "fläckar" i vänstra delen av tarmen. Efter coloskopi och provtagning, skickat på analys, så sa de i alla fall att det var uc... så det verkar inte alls stämma på alla att såren skulle vara sammanhängande...

    //Anna, Linneas mamma

  • Starkast

    Vad skönt Rebecca!
    Tror att jag talar för samtliga här inne när jag säger att vi är MYCKET STOLTA!!!!!!!!! över dig!!

    Bra jobbat! Snart är du på benen igen och kan leva livet!

    Jag har fått en "plan B" vilket känns oerhört bra.
    När jag blir jättedålig får jag dropp istället. När jag ringer skulle jag säga att han sagt att jag ska ringa. Så undviker det trubbel.
    Hoppas bara det fungerar även i praktiken. För det låter ju väldigt bra.

  • fairyfloss

    Hej allihopa!
    Kikar in lite och ser hur det är med er alla!

    Molle: Skönt att höra att det gick bra för Rebecca! Hoppas hon får leva ett normalt liv nu!! Det låter ju som att tarmen var helt kass och inget att spara på direkt.

    TrasigMage: Du äter bara näringsdrycker annars väl? Kan det inte vara så att tarmen bara reagerar kraftigt för att det kommer nått "annat" däri? Får du diarré i samband med frossan/febern också?

    Jag mår ganska bra, i magen i alla fall . Har gått ner till 20mg/dag med kortisonet men det fungerar bra känns det som! Jag har inte behövt springa mycket alls senaste veckan, med nått undantag, utan har gått på toa som en helt vanlig människa (liksom man går och sen är det klart! Inget sping!). Känns helt otroligt!! Och jag har varit och promenerat en stund varje dag med maken utan att vara orolig för att läcka eller så vilken känns väldigt possitivt. Det enda är att jag är lite "pruttig" i magen på morgonen och då kommer det lite slem och blod, men det är inte alls i den kvantiteten det var förut. Så det känns mycket bättre, är inte lika orolig för att bebis ska fara illa nu, och hoppas att jag ska få gå ut hela graviditeten!! Men jag har hållit strikt på min diet också, så jag undrar om det inte ligger en eller flera intoleranser där i botten i alla fall.

  • gmt

    Måste ju bara in o kika - härligt att läsa att du klarar dig bra rebecca - o att du är så positiv - det kommer du långt på!

    ska bli spännande att läsa dina egna erfarenheter av operationen - nu kommer du ju att tillhöra skaran av "peppare" här på sidan.
    kram både till dig o morsan!

  • Angelstorm

    Var ett tag sedan jag var inne, fick sluta med medicinen i januari å gick på den igen förra veckan... Nu har jag dock hamnat i skov o rasat i vikt, sjukt va kraftlös man känner sig. Tur att man har koloskopi på måndag så de kan titta lite närmare.
    Hoppas allt är bra överlag med er andra här inne :)

  • lärka78

    ok då kan det forfarande vara uc jag har trots spridda inflammationer. Får väl be min läkare utveckla det hela när jag ska dit snart. Det sprutade inte direkt frågor ur mig när han gav mig diagnosen i december, var aningens blockerad då

  • grådis

    lärka, nej i regel kommer man på alla bra frågor när man kommer hem Been there, done that
    Men det var ju skönt att de andra höll med om att "fläckvis uc" visst kan förekomma. Känns ju som att det var väldigt många undantag samlade på ett ställe för att bekräfta den regeln
    Men som sagt...info på internet får man ta med en nypa salt

    fairyfloss, vad skönt att du är bättre Duktig du är med dieten, jag har slarvat som f-n, men har nu börjat med matdagbok, för att få det mer svart på vitt liksom.
    Vad skönt att kunna gå ut utan rädsla och toastress

    Angelstorm, tråkigt att du är sämre igen. Hoppas coloskopin ger nåt bra svar. Krya på dig

    JennyF, håller tummarna för att det funkar i verkligheten nu då. Kram

  • TrasigMage

    GRÅDIS
    Trasig Mage, jag fick ofta feber , eller feberkänsla, vid matintag när jag var sämre. Tror att crohns brukar bete sig så. Taskigt allmäntillstånd, låga blodvärden, allt blod rusar ned till magen för att arbeta = blir inget kvar i resten av kroppen och man känner sig trött o frusen o lite vimmelkantig????
    Jag vet faktiskt inte varför det blir så
    FAIRYFLOSS
    TrasigMage: Du äter bara näringsdrycker annars väl? Kan det inte vara så att tarmen bara reagerar kraftigt för att det kommer nått "annat" däri? Får du diarré i samband med frossan/febern också?

    Grådis, jag tycker att det låter som en bra förklaring :) Har jag inte tänkt på innan...
    Fairyfloss, joo, lever mest på näringsdrycker, så det kan med vara en förklaring till att det blir så, men brukar äta frukost som vanligt, för jag är så hungrig på morgonen, men då brukar jag inte få feberattacker, blir bara väldigt trött. Feberattacker får jag om jag äter måltider, mat, men även då är maten anpassad på vad man/jag kan och inte kan äta. Inga kryddor, inget fett... men får ändå feber...
    Usch är så trött på detta nu!! Ta väck alla tarmar på mig så att jag kan gå ut NÄR jag vill, HUR jag vill, precis närsom!!!

  • TrasigMage
    Starkast skrev 2008-03-12 10:42:08 följande:
    Vad skönt Rebecca!Tror att jag talar för samtliga här inne när jag säger att vi är MYCKET STOLTA!!!!!!!!! över dig!!Bra jobbat! Snart är du på benen igen och kan leva livet!Jag har fått en "plan B" vilket känns oerhört bra. När jag blir jättedålig får jag dropp istället. När jag ringer skulle jag säga att han sagt att jag ska ringa. Så undviker det trubbel.Hoppas bara det fungerar även i praktiken. För det låter ju väldigt bra.
    Håller med om Rebecca! Så stark! :)

    Bra att du får dropp, men hur ska du göra med magen? för du lär väl fortfarande få ont och så? och ha stopp då? får du ngn hjälp med det?
Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10