• Sanrah

    Mia-Sanningen om gömda

    Jag hamnade av en slump på Monica Antonsson blogg.Hon ska tydligen ge ut "Mia- sanningen om gömda" den 1 december. Det först nu jag har sett detta, känner mig helt förvirrad. Vad ska man tro?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-03 21:28
    Liza Marklunds - Gömda

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-08 08:47
    Länk till bloggen:

    monicaantonsson.blogspot.com/

  • Svar på tråden Mia-Sanningen om gömda
  • Thalis

    Men allvarligt hur många Mia-böcker finns det?
    Jösses räckte det inte med Gömda och Asyl?


    Den som skrattar sist.... .......förstod inte skämtet
  • Björnmossa
    NovJenny skrev 2008-11-04 14:31:29 följande:
    Men självklart spelar det roll för de inblandade om det är sant eller inte, och de nyfikna. Hon har ju smutskastat och dagit in em massa människor i detta så är det inte sant är det ju tragiskt!
    Klart folk är nyfikna men jag ser ändå den första boken som en roman avsedd att väcka debatt. Visserligen står den bland biografierna på biblioteket där jag arbetar (blev tvungen att kolla ) men jag tror ändå inte att man ska räkna med att vartenda ord i biografierna är sant, speciellt inte när de är skrivna under pseudonym.

    Jag håller med om att det är sjukt att hitta på allt och peka ut en viss person. Ligger det till så är det dåligt, men som jag förstod det är det detaljer som har ändrats, nån nämnde hennes betyg (verkligen oväsentligt i sammanhanget) osv. Nu har jag förstås inte läst allt, menar hon med bloggen nåt i stil med att Mia inte alls behövde fly?

    Om inget är sant, hur ska då folk kunna veta att det är Osama det skrivs om? Det är det jag inte får ihop. Alla detaljer inkl namn är ändrade, om händelseförloppet inte heller stämmer blir ju inget kvar. Jag vet iofs inte hur det går till på mindre ställen. Men om alla vet att rikskändisen "Mia" egentligen är A som är dotter till B och C, då måste de väl ändå veta lite om förhållandet också, eller? Åtminstone hennes föräldrar borde veta, det står ju mycket om dem i boken. Om allt kommer ut snabbt borde det gälla åt bägge hållen, föreställer jag mig.
  • Nån annan

    På biblioteket här står Gömda under Vn som är: Samhällsmedicin, hygien, sexologi. Resterande böcker står under skönlitteratur. Och söker man på adlibris på "Mias hemlighet" så står det att den ingår i bibliotetkskategorin Hc.01 - Romaner och noveller.

    Sen om jag inte minns helt tokigt så står det i inledningen att personer och händelser i böckerna har förändrats.

  • Einstein
    wynn skrev 2008-11-04 14:06:15 följande:
    I slutet av "Gömda" (eller i efterordet) lät det dock som om det mesta hade löst sig. Familjen mådde bra i sin nya världsdel, höll på att lära sig det nya språket mm. Sedan, i kommande böcker, spårar det plötsligt ur igen???
    Fast gömda gavs väl ut efter att de kommit till USA? Liza började väl skriva asyl när de fick asyl? När gömda skrevs så visste de ju inte om det fanns något mer att skriva om. Däremot visste de att familjen var trygga och välmående i USA.
  • Björnmossa

    Nån annan skrev 2008-11-04 17:06:58 följande:


    På biblioteket här står Gömda under Vn som är: Samhällsmedicin, hygien, sexologi. Resterande böcker står under skönlitteratur. Och söker man på adlibris på "Mias hemlighet" så står det att den ingår i bibliotetkskategorin Hc.01 - Romaner och noveller. Sen om jag inte minns helt tokigt så står det i inledningen att personer och händelser i böckerna har förändrats.
    Jag kollade mer - Gömda står som lz (biografi) men de andra står faktiskt på Hc som roman här också. Intressant, ska höra med ansvarig vad de går på när de sorterar .
  • Pelink

    I boken "Emma, Mias dotter" av Maria Eriksson, utgiven av Lind & CO, sidan 8 står det "Liksom de tidigare böckerna är Emma, Mias dotter en dokumentärroman. Det innebär att den i sin helhet bygger på verkliga händelser, men att vissa namn och detaljer har ändrats av hänsyn till de personer som det handlar om. Vidare har tidsföljden i några fall ändrats för att göra skeendet tydligare"

  • Barkbam
    Pelink skrev 2008-11-04 17:52:03 följande:
    I boken "Emma, Mias dotter" av Maria Eriksson, utgiven av Lind & CO, sidan 8 står det "Liksom de tidigare böckerna är Emma, Mias dotter en dokumentärroman. Det innebär att den i sin helhet bygger på verkliga händelser, men att vissa namn och detaljer har ändrats av hänsyn till de personer som det handlar om. Vidare har tidsföljden i några fall ändrats för att göra skeendet tydligare"
    På Liza Marklunds hemsida står det "sanna berättelser om Gömda & Asyl. Hm, Mia Eriksson ljuger nåt så hysteriskt och det är märkligt att inte fler journalister har tagit upp detta. Jag vet att en del har velat intervjua Monica Antonsson, men hon vill inte vara med förrän boken har kommit ut. Vilket är helt naturligt. Jag längtar verkligen till att få hem den i brevlådan. Jag kan säga att jag blir väldigt upprörd när någon påstår att de blivit mordhotade och misshandlade av sin man och det visar sig vara lögner. Då är jag inte nådig i mina uttalanden om vad jag tycker om sådana kvinnor.
  • Einstein
    Barkbam skrev 2008-11-04 18:38:57 följande:
    På Liza Marklunds hemsida står det "sanna berättelser om Gömda & Asyl. Hm, Mia Eriksson ljuger nåt så hysteriskt och det är märkligt att inte fler journalister har tagit upp detta. Jag vet att en del har velat intervjua Monica Antonsson, men hon vill inte vara med förrän boken har kommit ut. Vilket är helt naturligt. Jag längtar verkligen till att få hem den i brevlådan. Jag kan säga att jag blir väldigt upprörd när någon påstår att de blivit mordhotade och misshandlade av sin man och det visar sig vara lögner. Då är jag inte nådig i mina uttalanden om vad jag tycker om sådana kvinnor.
    Fast hur kan man vara säker på att denna Monica har hittat sanningen då! Ord står mot ord och som situationen är är det omöjligt att bevisa vad som är sant.
  • Einstein

    Jag förstår inte vad man har för syfte med att avslöja Gömda som osann! Som många här inne har skrivit, så skulle den mycket väl kunna vara sann. Även om det inte är Mias sanning, så är det många andra kvinnors sanning! I och med att Gömda ifrågasätts, så ifrågasätter man ju alla misshandlade kvinnors berättelser!

  • Felicia6
    Einstein skrev 2008-11-04 18:51:06 följande:
    Jag förstår inte vad man har för syfte med att avslöja Gömda som osann! Som många här inne har skrivit, så skulle den mycket väl kunna vara sann. Även om det inte är Mias sanning, så är det många andra kvinnors sanning! I och med att Gömda ifrågasätts, så ifrågasätter man ju alla misshandlade kvinnors berättelser!
    Jag håller med.

    Dessutom undrar jag oxå varför det är så viktigt för någon att "avslöja" någons betyg etc? Det har ju inte ens med saken att göra
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
Svar på tråden Mia-Sanningen om gömda