• grådis

    V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!

    För oss med Ulcerös Colit, Crohns och IBS.

    Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S.-tråden. Hör av dig om du vill vara med på listan

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    Dalkulla
    Caly
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk och stomi)
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (med Ileostomi)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    Pingu2009
    Tindras äiti
    Fairyfloss
    Lotusflower
    Miss Disa (Även U.C)
    Mammasknodd
    Min Engla
    Swala
    Tjorvalina
    Patrik 24
    Hon o Han (Reumatism)
    darkwell82

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (levertransplanterad pga följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    LoneStarState
    Linnann
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    Mallansprallan
    Storken78
    nea00
    willow82
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa (med bäckenreservoir)
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa (Även Crohns)
    Disa79 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenreservoir)
    joannakba
    Rebecca (med tillfällig stomi)
    MaijaO
    nybliven lappjänta
    MaddeG
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)
    070706
    Lärka78
    roslund
    Irish
    Callina
    Nebulosa
    Noffi
    Nindë Amandil (ledbesvär och skleroserande colangit)
    Klimpen

    ÖVRIGA DIAGNOSER:
    68:an (IBS)
    vem är jag (IBS)
    mysis nr1 (IBS samt gallsaltsmalabsorbtion)
    Smulfröken (IBS)
    Pingu2009 (IBS)
    Ankissen (IBS)
    Crazy1 (IBS samt väntar på ytterligare utredning)
    Hon o Han (IBS)
    jost78 (funktionell tarmsjukdom efter prolapsoperation)
    lilla Näktergal (mikroskopisk colit och ulcerös proktit)
    Larki: sns(sakralnervstimulering) med pacemakerdosa pga tarmproblematik.

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    Bcsvensk
    JennyF
    Axelpaxel

    ANHÖRIGA
    Slj för Lucas med Ulcerös Colit
    gmt för Lucas med Ulcerös Colit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Colit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Colit
    Vickan, mamma till Daniella med Ulcerös Colit
    KiDeAlTo, mamma till Dennis med crohns

    Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m35868512.html
    (Gå in på den för att hitta länkar till ännu äldre trådar)

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    inflammationssjukdomar.se/mage/crohns/

    Skriv några rader om dig själv i vår presentationstråd "V.V.S-trådens profiler": www.familjeliv.se/Forum-5-95/m38854371.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-05 16:39
    ULCERÖS COLIT:
    Inl002 (med ledbesvär)
    Vinterkväll
    Elisabetthan

    ÖVRIGA DIAGNOSER:
    wero73 (ulcerös proktit)

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    TrasigUddaStrumpa (trolig IBS)
    optimisten

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-06 12:12
    Ulcerös colit:
    vil70
    Tindra Amanda

    Väntar på diagnos:
    Drömmerdrömmar

  • Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!
  • Starkast

    Menar du att sjukpenningen blir typ noll kronor då Vad har de tänkt människor ska leva på då? Även unga blir ju sjuka/skadade.

  • Fru U

    Ja, den blir noll och man får i så fall söka socialbidrag. Jag har varit i den sitsen


    Starkast skrev 2009-01-01 21:05:19 följande:
    Menar du att sjukpenningen blir typ noll kronor då Vad har de tänkt människor ska leva på då? Även unga blir ju sjuka/skadade.
    Svaren bor i hjärtat
  • Evve81

    Lällas: Svårt det där. Jag menar det är inte det lättaste att inte krysta för mycket. Tänk v 24 då är det ju itne så länge kvar

    Försäkringskassan är ju ett kapitel för sig..... Hoppas det löser sig!


    Mina gullungar Tuva 05 Agaton 08!
  • malvas mam

    Lite uppdatering om Linnea: Vi fick en akuttid i måndags och träffade världens underbaraste läkare. (Linneas vanliga läkare är också världens bästa, men finns i Huddinge och är bara på vårt lilla sjukhus 1 dag/vecka.)

    Hon undersökte Linnea noggrant och konstaterade mycket riktigt att ett skov var på gång... Dessutom konstaterade hon att Linnea hade en virusinfektion, snorig och röd i halsen. Det KAN ha varit virusinf som fick igång skovet, men det vet man ju inte... Men att Linnea var hängig och inte hade matlust kunde bero på skovet eller på virusinf...

    I alla fall så trodde hon att vi kommit in ganska snabbt och att skovet hade börjat i ändtarmen. Vi fick Predklysma i 14 dagar. Vi fick även en telefontid om 1 vecka, då vi ska stämma av om det går åt rätt håll. Har vi tur så kan vi stoppa skovet med den här lokala Cortisonbeh, annars blir det vanliga Cortisontabletter.

    Förkylningen har blivit bättre och Linnea har faktiskt börjat äta lite. Humöret är bättre och ansiktet inte lika vitt... Hon går på toa cirka 3-4 gånger och ibland ser det riktgit normalt ut, nästa gång är toaletten fylld av blod, men ännu är avföringen ganska normal i konsistens... Hoppas att skovet ger med sig snart.

    Hon fyllde ju 11 år på självaste nyårsafton, min lilla tjej... Födelsedagen blev, trots skov, ändå bra och nu spelar hon Sims2 för fullt...

    Ha det bra alla där ute och hoppas att 2009 blir ett frikst år!

    //Anna, Linneas mamma

  • Lällas

    Tack gulle Jenny F, Mumlin och Prommis för svar. Verkligen uppskattat!
    Ska prata med BM snart och höra vad hon tycker. Kanske gå in på Ilcos hemsida och fråga också. Vill ju inte riskera något med tarmen och operationen men ändå göra det som blir bäst för mig och bebisen. Lilla killen är beräknad att komma i slutet av April. Längtar.

    Kramar om er alla som mår dåligt och hoppas att det blir ett bra 2009 för oss och våra tarmar. Kram


    ~Gravid i vecka 23~
  • klimpen

    Hallå !!

    Hoppas att alla mår okej och att ni fick ha ett bra nyår !!

    Tänkte bara höra med alla men framför allt med er som har UC. När ni är "bra" i magen har ni en tendens att bli nästan förstoppad ?? Jag har jättesvårt att göra nummer två och har alltid haft förutom under skov, då det är som alla veta för många gånger per timme i stället.

    Har ni tips på mat och naturliga produkter eller häxbrygder som sätter fart på magen ?? Låter sjukt att skriva något sådant men nu var det några månader sedan jag hade mitt senaste skov.

    Kram på er !!

  • 68an

    klimpen skrev 2009-01-02 22:45:14 följande:


    Hallå !!Hoppas att alla mår okej och att ni fick ha ett bra nyår !!Tänkte bara höra med alla men framför allt med er som har UC. När ni är "bra" i magen har ni en tendens att bli nästan förstoppad ?? Jag har jättesvårt att göra nummer två och har alltid haft förutom under skov, då det är som alla veta för många gånger per timme i stället.Har ni tips på mat och naturliga produkter eller häxbrygder som sätter fart på magen ?? Låter sjukt att skriva något sådant men nu var det några månader sedan jag hade mitt senaste skov.Kram på er !!
    Jag har aldrig nåt mellanting. Är jag inte lös så är jag hård i magen.
    En sak som jag kan rekomendera dig att prova är Lunelax granulat. Det funkar ofta bra på både hårda o lösa magar så avföringen blir så normal som möjligt i konsistens.
  • klimpen

    68:an Köper man det på apoteket eller hälsokost ?? Eller någon annanstans ??

  • 68an

    klimpen skrev 2009-01-03 13:50:12 följande:


    68:an Köper man det på apoteket eller hälsokost ?? Eller någon annanstans ??
    Apotektet o läkaren kan skriva ut det oxå så du får räkna med det på högkostnadskortet.
    Jag fick i doeringspåsar, rätt behändigt men jag tror det finns i förpackn. där du får måtta själv. Det är som små gummikulor o jag la dom bara i ett halvt glas vatten o sen botten upp.
Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!