• grådis

    V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!

    För oss med Ulcerös Colit, Crohns och IBS.

    Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S.-tråden. Hör av dig om du vill vara med på listan

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    Dalkulla
    Caly
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk och stomi)
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (med Ileostomi)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    Pingu2009
    Tindras äiti
    Fairyfloss
    Lotusflower
    Miss Disa (Även U.C)
    Mammasknodd
    Min Engla
    Swala
    Tjorvalina
    Patrik 24
    Hon o Han (Reumatism)
    darkwell82

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (levertransplanterad pga följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    LoneStarState
    Linnann
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    Mallansprallan
    Storken78
    nea00
    willow82
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa (med bäckenreservoir)
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa (Även Crohns)
    Disa79 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenreservoir)
    joannakba
    Rebecca (med tillfällig stomi)
    MaijaO
    nybliven lappjänta
    MaddeG
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)
    070706
    Lärka78
    roslund
    Irish
    Callina
    Nebulosa
    Noffi
    Nindë Amandil (ledbesvär och skleroserande colangit)
    Klimpen

    ÖVRIGA DIAGNOSER:
    68:an (IBS)
    vem är jag (IBS)
    mysis nr1 (IBS samt gallsaltsmalabsorbtion)
    Smulfröken (IBS)
    Pingu2009 (IBS)
    Ankissen (IBS)
    Crazy1 (IBS samt väntar på ytterligare utredning)
    Hon o Han (IBS)
    jost78 (funktionell tarmsjukdom efter prolapsoperation)
    lilla Näktergal (mikroskopisk colit och ulcerös proktit)
    Larki: sns(sakralnervstimulering) med pacemakerdosa pga tarmproblematik.

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    Bcsvensk
    JennyF
    Axelpaxel

    ANHÖRIGA
    Slj för Lucas med Ulcerös Colit
    gmt för Lucas med Ulcerös Colit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Colit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Colit
    Vickan, mamma till Daniella med Ulcerös Colit
    KiDeAlTo, mamma till Dennis med crohns

    Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m35868512.html
    (Gå in på den för att hitta länkar till ännu äldre trådar)

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    inflammationssjukdomar.se/mage/crohns/

    Skriv några rader om dig själv i vår presentationstråd "V.V.S-trådens profiler": www.familjeliv.se/Forum-5-95/m38854371.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-05 16:39
    ULCERÖS COLIT:
    Inl002 (med ledbesvär)
    Vinterkväll
    Elisabetthan

    ÖVRIGA DIAGNOSER:
    wero73 (ulcerös proktit)

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    TrasigUddaStrumpa (trolig IBS)
    optimisten

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-06 12:12
    Ulcerös colit:
    vil70
    Tindra Amanda

    Väntar på diagnos:
    Drömmerdrömmar

  • Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!
  • MaddeK81

    Ger mig in i delande av tabletter diskussionen. Jag är ordinerad 125 mg Azatioprin/dag. Alltså får jag utskrivet 50mg och 25mg tabletter så tar jag 2 st 50mg och 1 st 25mg varje kväll.

    Har svårt att tänka mig att man börjar dosera lägre dos en 25 mg eller? Finns därmed ingen anledning att dela tabletterna, eller?

    Jag skulle inte göra det iaf, oavsett om nån läkare sa att det va ok.

    Från Fass:

    Doseringsanvisning
    Ta alltid Azatioprin Merck NM enligt läkarens anvisningar. Rådfråga din läkare eller farmaceut om du är osäker.

    Dosen bestäms av läkaren, som avpassar den individuellt för dig.

    Tabletterna tas strax efter måltid, för att minska risken för illamående.

    Svälj tabletterna hela med vatten. Tabletterna bör inte brytas eller krossas. Tugga inte heller tabletterna.

    Om du eller din vårdare hanterar sönderdelade tabletter, tvätta händerna omedelbart. Det är viktigt att vårdare känner till hur detta läkemedel ska hanteras säkert. Apoteket eller din läkare kan ge råd om detta.

  • Pingu2009

    mina finns bara i 50 mg, å jag skulle äta 75mg. åt jag 100mg så blev levervärdena dåliga, åt jag bara 50mg så kraschade magen.

  • Nindë Amandil

    dalkulla26 skrev 2009-02-07 23:21:46 följande:


    ninde: när var det du skulle op? Hinner du ringa på måndag?`Annars kontakatr du akuten ditt du hör så får de fixa det. ta det lugnt det ordnar sig. alternativ 2 om du vet vilken avdelning du kommer att tillhöra ring dit så kanske det kan hjälpa dig. Oroa dig inte för det nukram
    Jag ska opas på onsdag men då antar jag jag ska laxera på tisdag å de har telefontid på kirurgavdelningen så det är ju inte säkert jag kommer fram. Ringde magåtarm avdelningen jag brukar gå hos men de var inte deras ansvar tydligen... Hoppas det ordnar sig ja. Orkar ju inte stressa av en småsak såhär innan.
  • lnl002

    Maddisen: Tack. Jo då det är bara fint trots att jag i fredags fyllde 35 år. Låter så mycket tycker jag. Känner mig inte så gammal. Trodde inte att jag skulle tänka så här... Har haft 5-års kalas för min son som fyller år den 16 feb, jag fick verkliggen en fin presenat då jag fyllde 30. Tre månader senare fick jag min diagnos UC (26/5 2004).
    Jag mår faktiskt ganska bra, en del magkramper men inget blod eller diarré, så jag känner mig bättre än på mkt länge. DU själv då? Hur har du det?
    Kram.

  • lnl002

    Lilla näktergal: Det ska inte vara några bekymmer. Det som händer om man op buken flera gånger är det bildas ärrvävnad. Jag har två akuta snitt och ett planerat snitt. En hel del ärrvävnad men jag känner inte av det. Men jag vet att den läkare som snittatde mig senast sa att det tog lite längre tid när de skulle öppna bukmuskler och själva livmodern.
    Må så gott.

  • lnl002

    Angående håravfall vid skov.
    Det blir alltid så för mig, det börjar lossna hår redan innan jag fattar att jag håller på att bli sjuk. först när jag är sjuk så kopplar jag ihop det. Min frissa säger att mitt hår är som en som ammat, utväxten ser likadan ut. Nu mår jag bra, så det växer på som det ska igen.

  • Starkast

    bc:
    Skrämmande siffror! Men det är ju tyvärr så verkligheten ser ut idag. Sen har jag fått för mig att de foccucerar mer på "enstaka" sjukdomar? Att det kanske många gånger är en mix av olika sjukdomar, i mindre eller större grad vilket skapar förvirring då många symptom är så lika.

    Jo tack min son är jätteduktig!!
    Det har krånglat lite nu med allt för höga nattvärden vi inte får ordning på. Ger vi mindre insulin ger det istället motsatt så han blir alldeles för låg, och att väcka ett barn mitt inatten för att äta är varken lätt eller roligt. Men har tid hos dr. på tisdag, så vi får förhoppningsvis snart någon reda i det. Sköterskans telefonråd har inte givit några resultat.
    Lika så sjunker han som en sten vid all form av aktivitet och det förstör ju nöjet i det han gör för honom eftersom orken far åt skogen. Men vi lär oss nog snart att förebygga mer på rätt sätt, Alla är ju barn i början
    Just nu sticker vi honom lite väl mycket. Dels i rädsla och dels för att försöka förstå vad som ger vad så det går att förbättra.

    Ninde:
    Det går också att söka avd. via vxl utanför telefontiden när det gäller en så pass viktig sak som förberedelse inför op. Blir det fel kanske de måste ändra tiden, vilket ju inte alls är bra.

  • malvas mam

    Men det är ju inte klokt! Självklart trodde jag att Azatioprinet gick att dela, när Linneas läkare ordinerat 1/2 tablett varje kväll...! Vart kan jag läsa OM det går? På själva tablettburken eller FASS, eller? Hon skulle börja med en halv tbl på onsdag kväll, så vi har inte börjat dela än..

    Salazopyrinet har hon hela tiden delat, eftersom de tabletterna är så stora och svåra att svälja... men de tabletterna har en jättebra djup skåra i mitten, så då borde de väl gå att dela...???

    //Anna, Linneas mamma

  • Nallatalla

    Ninde,har inte kirurgmottagningen någon mailsom du kan kontakta dem på? För ska du laxera kan jag tänka mig att du ska göra det dagen innan op.

    Kram

  • malvas mam

    ...och jo vi har bokat in provtagningar varje vecka för Linnea med tanke på Azatioprinet...

    Jag ringde nyss Linneas kontaktsjuksköterska (som jag terroriserar mest varje dag...), som lovade att kolla upp det här med delningen och vilken styrka vi hade fått...

Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!